Is er iemand bekend met de CO2-uitstoot van de D5 in grammen per kilometer?
Ik kom namelijk onderstaande tegen op de site van het ministerie van Financien. Nu vindt ik dat mijn D5 vrij zuinig is voor z'on grote auto Daarnaast heb er ook een roetfilter opzitten. Is toch ook mileu vriendelijk.
Halvering MRB-tarief voor zeer zuinige auto’s
Per 1 april wordt een halvering van het MRB-tarief voor zeer zuinige auto’s ingevoerd. Dit geldt voor dieselauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer of andere auto’s met een maximale uitstoot van 110 gram per kilometer.
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
klop je kenteken in op www.rdw.nl, daarbij krijg je de CO2 uitstoot van jouw specifieke auto, reken op > 200gr/km, o.a. een Smart DCI voldoet aan die < 95gram.
Geen enkele "normaal" formaat auto (v.a. een C30) voldoet daaraan.
Dacht je nu werkelijk dat ze in DenHaag om het milieu denken........
Je had van te voren kunnen weten dat ze methode zochten om geld uit je portemonnee te kloppen.
Het is niet dat ze de bestaande MRB verdubbelen, ze halveren MRB voor extreem zuinige auto's. Je moet natuurlijk zelf weten dat je liever een 1600kg zware 160+ pk Volvo rijdt ipv een Smart, maar loop dan niet te janken dat je niet mag mee profiteren van een belastingvoordeel voor bijzonder zuinige auto's.
(Er is van alles en nog wat aan te merken op allerlei aspecten van het autobeleid van onze overheid, maar dit geval lijkt me daar nou net niet onder te vallen)
Het is niet dat ze de bestaande MRB verdubbelen, ze halveren MRB voor extreem zuinige auto's. Je moet natuurlijk zelf weten dat je liever een 1600kg zware 160+ pk Volvo rijdt ipv een Smart, maar loop dan niet te janken dat je niet mag mee profiteren van een belastingvoordeel voor bijzonder zuinige auto's.
(Er is van alles en nog wat aan te merken op allerlei aspecten van het autobeleid van onze overheid, maar dit geval lijkt me daar nou net niet onder te vallen)
jij jankt pas als de mrb van jouw auto omhoog gaat? heb je die 7% per/ 1/1/2008 gemist?, geen nood hoor, volgend jaar komt hij weer, en 1/1/2010 en 1/1/2011 ook, ben je toch in 4 jaar tijd 31% meer mrb kwijt, en DAARUIT wordt de verlaging van de mrb voor de selecte groep A-tjes betaald, iedereen betaald daaraan dus mee.
Budgetair neutraal is nooit iets voor de jan lul die auto rijdt
Dan moet je zeggen dat je verbolgen bent over de verhogingen, niet dat je verbolgen bent over het feit dat anderen korting krijgen. Het een heeft niets met het ander te maken (afgezien van het feit natuurlijk dat alle financiele zaken van de overheid met elkaar te maken hebben, uiteindelijk moet de begroting sluitend zijn).
Hmm, inderdaad jammer. Mijn auto staat met 171 g/km te boek. En een Smart DCI heeft maar 90 g/km. In vergelijking met een Audo A6 2.5tdi met 186 g/km zitten we dus nog aan de goede kant. Bouwjaar 2005 s60 D5 heeft nog maar 166 g/km terwijl een 2008 weer omhoog gaat naar 199 g/km.
Ik had inderdaad ook niet verwacht dat onze regering ons ook maar iets tegemoed zou komen.
Zie ook nog dat de accijns op Diesel omhoog gaat. Gaan we weer!!
Per 1 juli 2008 wordt de accijns op blanke en rode diesel met € 0,03 per liter verhoogd. Dit betekent dat de accijns op blanke diesel verhoogd wordt naar € 0,406 per liter. De accijns op rode diesel wordt verhoogd naar € 0,077 per liter.
Wanneer gaan ze dan die wegenbelasting eens naar beneden aanpassen voor de auto's met een roetfilter.
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
IkeV70 schreef:Dan moet je zeggen dat je verbolgen bent over de verhogingen, niet dat je verbolgen bent over het feit dat anderen korting krijgen. Het een heeft niets met het ander te maken (afgezien van het feit natuurlijk dat alle financiele zaken van de overheid met elkaar te maken hebben, uiteindelijk moet de begroting sluitend zijn).
jij betaald direct de mrb korting van een smart die "supergroen is", alleen stoot een Volvo diesel (hoegenaamd) geen roet uit en die Smart wel, daar deze helemaal geen rpf heeft.
Ik voel er eerlijk gezegt niet zo voor op te gaan draaien voor halvering van de mrb op "milieuvriendelijke" auto's die onder aan de streep helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn.
Lekker belangrijk die MRB, we rijden in 1 van de duurste auto's per km, en dan meuten over een paar euro meer betalen.
Als je het omreken, kost zo'n S60 D5 gewoon 700 - 800 euro per maand all-in
Over een aantal jaren Km heffing, spitstoeslag, fijnstofheffing, milieustickers voor div landen, enz enz.
Dan is het net als in het begin van het auto tijdperk, dan rijdt Harry Mens door de stad, met een agent ervoor op de fiets met een gevaren vlag, luid roepend Gevaar Gevaar 1 auto, en wij als autoloos klootjesvolk staan weer gapend langs de kant.
de overheid maakt die (zeker in europees gezien perspectief gezien) toch al dure auto's nog even 32% duurder om vervolgens wat weg te geven aan auto's waarvan zijzelf niet eens aan kan tonen dat ze ook schoon zijn volgens de gestelde normen, de Smart DCi heeft geen rpf maar wel een ontheffing daarop
Het is dit land al zeer droevig gesteld met onze autokosten. Kom dus bij mij niet aan dat wij niet mogen klagen. Europees gezien betalen wij ons al suf. Het feit dat we in een dure auto rijden heeft er niets mee te maken. Wij hebben hiervoor al fors betaald middels de bpm. Voor mij is de Volvo overigens een auto waarbij ik tegen nog acceptabele prijs in een goede, betrouwbare en veilige auto kan rijden.
We worden hier door de overheid werkelijk ge***** terwijl ik vanochtend weer ik weet niet hoe lang stil gestaan heb. Ja het weer??? Nee het feit dat er volstrekt onvoldoende in de infra-structuur geïnvesteerd wordt. Kom ook maar niet met het liedje van het openbaar vervoer. A is hier ook het nodige over te zeggen en B is dat hier op het platteland droevig gesteld. Zelfs de 2 dorpen in mijn eigen gemeente zijn niet met het openbaar vervoer (rechtsstreeks) te bereiken.
Waarom overigens de diesel weer aan een strengere norm qua CO-2 moet voldoen is mij ook een raadsel.
Helemaal als je bekijkt dat er maar een heel klein percentage van de co2 en fijnstof in nederland van auto's komt. Verweg het grootste gedeelt komt van de industrie en dan zelfs nog uit het ruhrgebied. Dikke kolder allemaal.
Ja, we rijden in een behoorlijk dure auto qua km kostprijs. En op zich kan het mij ook niet eens schelen dat ik behoorlijk wat MRB betaal.
Wat mij, en met mij meer hier zo te lezen, echter steekt is dat alles uit de kast wordt gehaald om het de automobilisten duurder te maken terwijl men de grootste boosdoeners alleen maar subsidieert etc.
En alles onder de noemer milieu. Terwijl het gewoon geldgraaierij is die voor een gedeelte ook nog illegaal is.
Kroon schreef:Is er iemand bekend met de CO2-uitstoot van de D5 in grammen per kilometer?
Ik kom namelijk onderstaande tegen op de site van het ministerie van Financien. Nu vindt ik dat mijn D5 vrij zuinig is voor z'on grote auto Daarnaast heb er ook een roetfilter opzitten. Is toch ook mileu vriendelijk.
Halvering MRB-tarief voor zeer zuinige auto’s
Per 1 april wordt een halvering van het MRB-tarief voor zeer zuinige auto’s ingevoerd. Dit geldt voor dieselauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 95 gram per kilometer of andere auto’s met een maximale uitstoot van 110 gram per kilometer.