Zelf opknappen, of sloop? ==> Reparatie verslag
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Zoals al verwacht loopt m'n planning al in de soep. In de kerstvakantie ben ik nauwelijks aan de auto toegekomen.
Echter is er geen haast dus ga ik rustig verder.
Het lassen wil wel aardig lukken, maar bij lange na nog niet zoals het eigenlijk hoort. Gelukkig kun je met bijslijpen en bijlassen een hoop goedmaken.
Gister heb ik voor het eerst aan de auto zelf gelast, het betreft een klein gat in een balk welke opgevult moest worden. Na eerst een passend plaatje gemaakt te hebben, heb ik hem aardig vast gekregen hoewel het lassen toch wel tegenvalt.
Van de week nog bij slijpen, en kleine gaatjes bijlassen en dan is dat klaar op de afwerking na.
Echter is er geen haast dus ga ik rustig verder.
Het lassen wil wel aardig lukken, maar bij lange na nog niet zoals het eigenlijk hoort. Gelukkig kun je met bijslijpen en bijlassen een hoop goedmaken.
Gister heb ik voor het eerst aan de auto zelf gelast, het betreft een klein gat in een balk welke opgevult moest worden. Na eerst een passend plaatje gemaakt te hebben, heb ik hem aardig vast gekregen hoewel het lassen toch wel tegenvalt.
Van de week nog bij slijpen, en kleine gaatjes bijlassen en dan is dat klaar op de afwerking na.
- AmazonWillem
- 2nd Gear member
Net ff je topic gelezen, succes met het opknappen, als je em door de apk hebt met je eigen bloed zweet en tranen, vooral met zo'n eerste project, dan weet je dat het het waard was!
Current Volvo's:
Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Het grote begin is gemaakt, echter heb soms moeite om tijd vrij te maken. Toch probeer ik zoveel mogelijk van m'n beschikbare tijd erin te steken.
Tijdens het verhuizen afgelopen week kwam m'n "laservaring" goed van pas. Omdat de spiraalbodem verlaagd moest worden, (weer is wat anders dan auto's) heb ik er zelf pootjes onder gelast. En dat is een stuk makkelijker lassen dan half onder de auto. Ik was dan ook tevreden met het resultaat.
Gisteren heb ik weer een aantal uurtjes aan de auto besteed, daarbij nagenoeg de lengtebalk dicht gelast aan alle zijden. Zodat deze op afwerking (tecktyl) klaar is. Nadat ik bij de bouwmarkt een blikschaar had gekocht was het knippen van opvul stukjes een eitje.
Hopelijk kan ik aankomende week wat tijd vrij maken om de dwarsbalk te plaatsen.
Tijdens het verhuizen afgelopen week kwam m'n "laservaring" goed van pas. Omdat de spiraalbodem verlaagd moest worden, (weer is wat anders dan auto's) heb ik er zelf pootjes onder gelast. En dat is een stuk makkelijker lassen dan half onder de auto. Ik was dan ook tevreden met het resultaat.
Gisteren heb ik weer een aantal uurtjes aan de auto besteed, daarbij nagenoeg de lengtebalk dicht gelast aan alle zijden. Zodat deze op afwerking (tecktyl) klaar is. Nadat ik bij de bouwmarkt een blikschaar had gekocht was het knippen van opvul stukjes een eitje.
Hopelijk kan ik aankomende week wat tijd vrij maken om de dwarsbalk te plaatsen.
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Langzaam maar zeker ga ik verder met het project.
Gelukkig kwam mijn 440 turbo afgelopen week bijna zonder problemen door de apk-keuring, dus daar hoef ik geen tijd werk aan te verrichten zodat ik lekker aan de amazon verder kan gaan.
Inmiddels is de lengtebalk dichtgelast, de balk waaraan de dwarsbalk aan vast zit heeft een nieuw deel gekregen. En de dwarsbalk zit vast.
Afgelopen week ben ik begonnen met het op maat maken van de vloerplaat deze wordt gemaakt van 1.5 mm, in eerste instantie wilde ik deze van 2 mm maken. Maar 2 mm is te dik en kan daarom maar moeilijk bewerkt worden.
Het lassen gaat steeds beter, alleen op moeilijk bereikbare plekken wil het nog wel eens "mislukken" in de zin van rare hobbels enzo. Maar dan slijp ik er weer vrolijk op los.
Afgelopen week zag ik op de site van rustbuster dat "slecht" uitziende lasnaden mooi bijgewerkt kunnen worden met smelttin. Echter is dit een aardig vakmanschap en zeker als je op moeilijk plekken moet werken. Opzoek naar een ander middel kwam ik dit tegen:

http://www.nuovatec.com/index1.html
Het is twee komponenten plamuur met aluminium erin.
Wie kent het of heeft er ervaring mee.
Zou dit mijn lasnaden mooi af kunnen werken?
Up-date volgt!
Ik beloof de hele tijd foto's maar vind maar weinig tijd om ze te maken, laat staan up te loaden
Gelukkig kwam mijn 440 turbo afgelopen week bijna zonder problemen door de apk-keuring, dus daar hoef ik geen tijd werk aan te verrichten zodat ik lekker aan de amazon verder kan gaan.
Inmiddels is de lengtebalk dichtgelast, de balk waaraan de dwarsbalk aan vast zit heeft een nieuw deel gekregen. En de dwarsbalk zit vast.
Afgelopen week ben ik begonnen met het op maat maken van de vloerplaat deze wordt gemaakt van 1.5 mm, in eerste instantie wilde ik deze van 2 mm maken. Maar 2 mm is te dik en kan daarom maar moeilijk bewerkt worden.
Het lassen gaat steeds beter, alleen op moeilijk bereikbare plekken wil het nog wel eens "mislukken" in de zin van rare hobbels enzo. Maar dan slijp ik er weer vrolijk op los.
Afgelopen week zag ik op de site van rustbuster dat "slecht" uitziende lasnaden mooi bijgewerkt kunnen worden met smelttin. Echter is dit een aardig vakmanschap en zeker als je op moeilijk plekken moet werken. Opzoek naar een ander middel kwam ik dit tegen:

http://www.nuovatec.com/index1.html
Het is twee komponenten plamuur met aluminium erin.
Wie kent het of heeft er ervaring mee.
Zou dit mijn lasnaden mooi af kunnen werken?
Up-date volgt!
Ik beloof de hele tijd foto's maar vind maar weinig tijd om ze te maken, laat staan up te loaden

- Funk
- 2nd Gear member
^ Dat spul gaat op plaatwerk toch breken op een gegeven moment. Wel handig voor 't repareren van kleine schades aan velgen bijv.
Gewoon een flexibele nadenkit nemen voor delen die uit het zicht zijn, in het zicht gewoon slijpen en naderhand plamuren.
Gewoon een flexibele nadenkit nemen voor delen die uit het zicht zijn, in het zicht gewoon slijpen en naderhand plamuren.
- Boele
- 4th Gear member
bij autospuiters hebben ze vaak ook blikken carosseriekit, deze kit is een stuk flexibeler en makkelijk aan te brengen..
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Het is weer een hele tijd geleden. Weinig tijd gehad de laatste weken, druk met school, maar nu heb ik na genoeg vakantie dus kan ik weer aan de slag.
Inmiddels heb ik goed nieuws en slecht nieuw.
Het goede nieuws: mijn vader en ik hebben een 2e amazon gekocht
Het "slechte" nieuws: nu heb ik nog meer te doen.
Even over de 2e aankoop:
Afgelopen week ben ik met mijn vader naar een Amazon die op marktplaats stond gaan kijken. In eerste instatie eingelijk alleen om het interieur over te zetten, aangezien die van de 1e Amazon niet meer geweldig is. Echter bij nader inzien blijkt de carrosserie van de 2e in wat betere staat dan mijn huidige. Daarnaast is het interieur echt in topstaat, niet te geloven hoe dat een dikke 40 jaar zo netjes kan blijven. Donderdag gaan we de auto ophalen, ik zal dan ook wat foto's proberen te posten.
Ik vind het ook altijd nog wonderlijk hoe goed de Amazones blijven starten. Deze heeft ongeveer 1,5 jaar stilgestaan en startte zonder problemen op een verse accu. Ik schrok wel even toen het interieur onder de rook kwam te staan. Maar dit komt door de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat, dus dat is niet zo'n probleem denk ik
Het enige jammere aan deze auto is de lak, maar wellicht doet wat polijstpasta wonderen. :razz:
Waarschijnlijk ga ik dus eerst de nieuwe Amazon apk klaar maken. Ondanks dat ik wel langzaam maar zeker met de andere verder kom.
Ik zal snel proberen wat foto's up te loaden van de 2e amazon nadat we deze donderdag opgehaald hebben. En dan maar hopen dat het een productieve zomervakantie mag worden
Inmiddels heb ik goed nieuws en slecht nieuw.
Het goede nieuws: mijn vader en ik hebben een 2e amazon gekocht

Het "slechte" nieuws: nu heb ik nog meer te doen.
Even over de 2e aankoop:
Afgelopen week ben ik met mijn vader naar een Amazon die op marktplaats stond gaan kijken. In eerste instatie eingelijk alleen om het interieur over te zetten, aangezien die van de 1e Amazon niet meer geweldig is. Echter bij nader inzien blijkt de carrosserie van de 2e in wat betere staat dan mijn huidige. Daarnaast is het interieur echt in topstaat, niet te geloven hoe dat een dikke 40 jaar zo netjes kan blijven. Donderdag gaan we de auto ophalen, ik zal dan ook wat foto's proberen te posten.
Ik vind het ook altijd nog wonderlijk hoe goed de Amazones blijven starten. Deze heeft ongeveer 1,5 jaar stilgestaan en startte zonder problemen op een verse accu. Ik schrok wel even toen het interieur onder de rook kwam te staan. Maar dit komt door de pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat, dus dat is niet zo'n probleem denk ik

Het enige jammere aan deze auto is de lak, maar wellicht doet wat polijstpasta wonderen. :razz:
Waarschijnlijk ga ik dus eerst de nieuwe Amazon apk klaar maken. Ondanks dat ik wel langzaam maar zeker met de andere verder kom.
Ik zal snel proberen wat foto's up te loaden van de 2e amazon nadat we deze donderdag opgehaald hebben. En dan maar hopen dat het een productieve zomervakantie mag worden

- Michael Oud
- 5th Gear member
Zo, lekker bezig!
Soms baal ik wel dat ik voorlopig niet de beschikking kan hebben over een werkplaats. Dan zou er bij mij ook een klassieker bij komen, dat zou een hoop geld besparen (ja, besparen...)
Soms baal ik wel dat ik voorlopig niet de beschikking kan hebben over een werkplaats. Dan zou er bij mij ook een klassieker bij komen, dat zou een hoop geld besparen (ja, besparen...)
Volvo 940 SE
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Inderdaad.
Als er ééntje voor 2 jaar apk gekeurt is. Heb ik ongeveer net zoveel uitgegeven als wat ik in twee jaar alleen al aan verzekering voor een "normale" auto zou betalen
Nouja,.. ietsje meer.
Maarja wat je vervolgens nog uitspaard met LPG en zo,..
Als er ééntje voor 2 jaar apk gekeurt is. Heb ik ongeveer net zoveel uitgegeven als wat ik in twee jaar alleen al aan verzekering voor een "normale" auto zou betalen

Nouja,.. ietsje meer.
Maarja wat je vervolgens nog uitspaard met LPG en zo,..

- Michael Oud
- 5th Gear member
Nouja, zo bedoelde ik het niet. Niet in mijn geval...
Volvo 940 SE
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
En daarnaast is het natuurlijk geweldig om met een echte auto rond te toeren,..... (wat kijk ik daar naar uit,...
)

-
- 3rd Gear member
En hoe staat het er nu mee voor?
Al een van de twee amazone's af?
Vind het wel mooi dat je het aan durf om zo iet te gaan maken.
Veel Sucses er mee!
Al een van de twee amazone's af?
Vind het wel mooi dat je het aan durf om zo iet te gaan maken.
Veel Sucses er mee!
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Ik ben nou "full-time" met de 2e amazon bezig.
Even snel wat foto's die op m'n telefoon stonden, heb helaas geen foto's van het geweldige interieur maar die komen nog wel.

De optisch goede kant van de Amazon

Vanaf de voorkant, met nog de originele kentekenplaat met van die dikke letters en cijfers erop "geplakt" (mist tijdelijk een ruitenwissen
)

Ik heb aan de rechterkant van de auto al een nieuwe wielkastrand erop gelast, deze had ik "toevallig" nog liggen dus dat kwam goed uit.
Inmiddels zit hij al in de plamuur en moet nog moet glad afgewerkt worden. Het geheel is ruim afgeschuurd omdat er boven en achter de sierstrip aardig wat afgebladderde lak zat, dus dat wordt meteen meegenomen.
Als je goed kijkt zie je dat ik achter het wiel ook 2 kleine stukjes van een nieuw stukje staal heb voorzien.
Zoals als altijd komen er "onderweg" weer nieuwe dingen aan het licht zoals ook dit keer het geval is, dus meer werk. Op het moment heb ik nog 3 volle weken voordat ik op vakantie ga. En hoop dat ik hiermee een heel eind kom.
Even snel wat foto's die op m'n telefoon stonden, heb helaas geen foto's van het geweldige interieur maar die komen nog wel.
De optisch goede kant van de Amazon
Vanaf de voorkant, met nog de originele kentekenplaat met van die dikke letters en cijfers erop "geplakt" (mist tijdelijk een ruitenwissen

Ik heb aan de rechterkant van de auto al een nieuwe wielkastrand erop gelast, deze had ik "toevallig" nog liggen dus dat kwam goed uit.
Inmiddels zit hij al in de plamuur en moet nog moet glad afgewerkt worden. Het geheel is ruim afgeschuurd omdat er boven en achter de sierstrip aardig wat afgebladderde lak zat, dus dat wordt meteen meegenomen.
Als je goed kijkt zie je dat ik achter het wiel ook 2 kleine stukjes van een nieuw stukje staal heb voorzien.
Zoals als altijd komen er "onderweg" weer nieuwe dingen aan het licht zoals ook dit keer het geval is, dus meer werk. Op het moment heb ik nog 3 volle weken voordat ik op vakantie ga. En hoop dat ik hiermee een heel eind kom.

-
- 3rd Gear member
Een mooie kleur! Wordt hij opnieuw gespoten of ga je alleen een de wielkastranden spuiten. En zit er voor de rest veel las werk aan?
Veel Succes ermee! En maak er wat moois van!
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Voorlopig worden hij alleen maar opgeknapt voor de apk en dus maar gedeeltelijk gespoten. De kleur is inderdaad erg mooi, officeel is het grijs maar er zit een beetje blauwig in. Kleurcode 90, precies de keur die niet bij gewone zaken te krijgen is (brezan, halfords die allemaal zo'n boek van dupli-color hebben). Maar ik ga er vanuit dat dit wel te vinden is bij speciaal zakan.gertvanderspek schreef:Een mooie kleur! Wordt hij opnieuw gespoten of ga je alleen een de wielkastranden spuiten. En zit er voor de rest veel las werk aan?
Wat er voor de rest nog moet gebeuren:
Een stuk van de lengtebank rechtsachter.
Rechtsvoor een stukje van de dwarsbalk en vloerpaneel.
Stukken van de zijschermen achter de voorstespatborden.
En nog wat kleine andere stukje, vooral optisch.
Veder zit er een klein scheurtje in de middendemper van de uitlaat, maar waarschijnlijk kan dit wel opgelost worden met speciaal "tape" of anders vervangen.
Vooral de rechterkant van de auto heeft veel gelden, waarschijnlijk omdat dit de kant is die in de zon heeft gestaan de afgelopen 1,5 jaar.
Ik ga er hard aan werken, hij "moet" af zijn aan het eind van de zomervakantie zeker omdat de andere amazon ook nog half "af" staat te wachten.

- Twanschenkels
- 2nd Gear member
:twisted:
Goed nieuws,.... het is gelukt!
:twisted:
Na vele uurtjes werk is de Amazon APK goed gekeurt.
Na dat ik de wielkastrand afgemaakt had ben ik de rest gaan doen, en er bleek nog meer werk dan verwacht zoals altijd.
*Een groot deel van de balk rechtsachter is vervangen.
*De beide zij-schermen van het motor-compartiment.
*Zowel links als rechts een stuk vloerplaat.
*dwarsbalkjes links en rechts voor.
*midden lengte balk, voorin.
En nog een veel andere kleine stukjes.
Hier ben ik ruim 3 weken mee bezig geweest,
daarna nog bijna 2 weken om wat stukken afgebladderd verf/roest af te schuren en vervolgens alle bijgewerkte delen te plamuren en lakken.
Toen dit alles klaar was, klaar voor de keuring (we waren al onderweg) bleek dat er iets goed mis was in de aandrijving. De auto maakte een enorme herrie tijdens het rijden. Aangezien de auto eigenlijk alleen maar een paar meter op de oprit had gereden wisten we dit niet.
Na een beetje heen en weer rijden door de straat kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk de versnellingsbak of koppeling zou moeten zijn. Maar zonder brug is dit erg lastig te vervangen, dus toch maar naar de lokale garage. Na een versnellingsbak op de kop te hebben getikt en afgeleverd bij de garage zou hij als er geen al te grote gebreken waren de auto meteen laten keuren.
Inmiddels was ik op vakantie dus kon alleen maar afwachten.
Afgelopen zaterdag kwam het verlossende bericht dat hij was goedgekeurd. Naast de versnellingsbak, zaten de remmen vast en was er nog een stuk voor ons onopgemerkt stukje roest wat bijgewerkt moest worden. Maar dit is allemaal door de garage gedaan.
Gister kon ik eindelijk in het autootje een stukje gaan rijden. Helaas zat het weer nog niet echt mee, maar dat mocht de pret niet drukken.
Er zijn nog wel een paar dingen die op korte termijn moeten gebeuren:
Zo wil de voetschakelaar dim-/grootlicht wel eens blijven hangen waardoor ze beide niet branden.
En het knipperrelais heeft het af en toe moeilijk als bijvoorbeeld de verlichting aanstaat.
En het uitlaatspruitstuk moet worden vervangen.
Daarnaast moet er optisch nog aardig wat gebeuren, maar ach het heeft geen haast zolang ik maar kan rijden. En ook de andere amazon staat nog in de garage te wachten.

Na vele uurtjes werk is de Amazon APK goed gekeurt.

Na dat ik de wielkastrand afgemaakt had ben ik de rest gaan doen, en er bleek nog meer werk dan verwacht zoals altijd.
*Een groot deel van de balk rechtsachter is vervangen.
*De beide zij-schermen van het motor-compartiment.
*Zowel links als rechts een stuk vloerplaat.
*dwarsbalkjes links en rechts voor.
*midden lengte balk, voorin.
En nog een veel andere kleine stukjes.
Hier ben ik ruim 3 weken mee bezig geweest,
daarna nog bijna 2 weken om wat stukken afgebladderd verf/roest af te schuren en vervolgens alle bijgewerkte delen te plamuren en lakken.
Toen dit alles klaar was, klaar voor de keuring (we waren al onderweg) bleek dat er iets goed mis was in de aandrijving. De auto maakte een enorme herrie tijdens het rijden. Aangezien de auto eigenlijk alleen maar een paar meter op de oprit had gereden wisten we dit niet.
Na een beetje heen en weer rijden door de straat kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk de versnellingsbak of koppeling zou moeten zijn. Maar zonder brug is dit erg lastig te vervangen, dus toch maar naar de lokale garage. Na een versnellingsbak op de kop te hebben getikt en afgeleverd bij de garage zou hij als er geen al te grote gebreken waren de auto meteen laten keuren.
Inmiddels was ik op vakantie dus kon alleen maar afwachten.
Afgelopen zaterdag kwam het verlossende bericht dat hij was goedgekeurd. Naast de versnellingsbak, zaten de remmen vast en was er nog een stuk voor ons onopgemerkt stukje roest wat bijgewerkt moest worden. Maar dit is allemaal door de garage gedaan.
Gister kon ik eindelijk in het autootje een stukje gaan rijden. Helaas zat het weer nog niet echt mee, maar dat mocht de pret niet drukken.
Er zijn nog wel een paar dingen die op korte termijn moeten gebeuren:
Zo wil de voetschakelaar dim-/grootlicht wel eens blijven hangen waardoor ze beide niet branden.
En het knipperrelais heeft het af en toe moeilijk als bijvoorbeeld de verlichting aanstaat.
En het uitlaatspruitstuk moet worden vervangen.
Daarnaast moet er optisch nog aardig wat gebeuren, maar ach het heeft geen haast zolang ik maar kan rijden. En ook de andere amazon staat nog in de garage te wachten.

-
- 3rd Gear member
Dat is een hoop werk!!
Heb je ook foto's van de wielkastrand na spuiten?
En is dit een beetje mooi geworden?
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
Ja hoor,gertvanderspek schreef:Dat is een hoop werk!!
Echter lijkt de wielkastrand er op deze foto beter uit te zien dan in werkelijkheid.
Zolang je niet op details gaat letten ziet het er aardig netjes uit. Helaas zit er een enorme rand tussen de sierstrip en de wielkastrand. Hier had ik helaas geen rekening mee gehouden.
De balk daaronder is wat minder mooi afgewerkt vooral door de grote verschillen van delen plaatwerk door eerdere reparaties was het moeilijk om het mooi vloeiend glad te krijgen. Maar dit valt toch niet zo op omdat er aan de onderkant van de auto zit.
Eergister heb ik ruim 300km zonder problemen met de Amazon gereden, en dinsdag en woensdag staat er weer een "grote" reis op het programma.
Meer foto's volgen snel.
:twisted: :twisted: :twisted: