koeling B20
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Die oude meters kunnen flink afwijken door ouderdom. Eigenlijk zou je de sensor eens in een waterkoker moeten hangen met een kookthermometer dan weet je of je je onnodig ongerust maakt of dat het terecht is.
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
@ dopdebouwer
Oh ok, zo bedoel je het. Lijkt me alsnog niet ideaal. Een motor die koud blijft bij draaien, ondervind meer slijtage.
Maar dan heeft Iroll weer een goed punt, t zijn oude metertjes
(Toch zou ik eens controleren of er nog een thermosstaat in zit)
Oh ok, zo bedoel je het. Lijkt me alsnog niet ideaal. Een motor die koud blijft bij draaien, ondervind meer slijtage.
Maar dan heeft Iroll weer een goed punt, t zijn oude metertjes

(Toch zou ik eens controleren of er nog een thermosstaat in zit)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 13:18
bij mij ook een koelings probleem! als ik hem start vlieg hij als een speer het rood in! zet hem dan maar gelijk uit want dat is natuurlijk nooit goed. wat denken julie? gewoon de thermostaat? vloeistof zit er genoeg in! en blijft er ook in!
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Als hij bij het starten al meteen het rood in vliegt dan is je sensor niet in orde. Of de electrische aansluiting van dat ding.
Als hij hiervoor goed heeft gereden en hij werd niet te heet dan kan je er nu ook gewoon mee rijden hoor. Ik zou wel de sensor vervangen want van de zomer is het wel prettig te weten wanneer hij heet wordt.
Als hij hiervoor goed heeft gereden en hij werd niet te heet dan kan je er nu ook gewoon mee rijden hoor. Ik zou wel de sensor vervangen want van de zomer is het wel prettig te weten wanneer hij heet wordt.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Wel en stelletje klunzen daar dan.hesened schreef:De nieuwe radiator is een tweede hands, gekocht in scherpenzeel bij volvoclassics.
Iemand die er verstand van heeft zou toch moeten kunnen zien wat de conditie van een radiateur is.
Misschien hebben ze gedacht: als die radiateur het niet houdt dan zien we wel weer

- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Ik heb bij mijn volvo de thermostaat vervangen voor een exemplaar die opent bij 82 graden. Tijdens normaal bedrijf staat de meter net voorbij de scheiding koud en groen. Wanneer deze naar het midden toe loopt slaan mijn electrische fans aan 

-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 13:18
hesened schreef:Als hij bij het starten al meteen het rood in vliegt dan is je sensor niet in orde. Of de electrische aansluiting van dat ding.
Als hij hiervoor goed heeft gereden en hij werd niet te heet dan kan je er nu ook gewoon mee rijden hoor. Ik zou wel de sensor vervangen want van de zomer is het wel prettig te weten wanneer hij heet wordt.
Ik weet niet of hij daarvoor goed liep, ikheb hem zo gekocht. waar zit die sensor?zou het niet de thermosstaat zijn dan ?
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Dan is het inderdaad je sensor. Ga maar na, je motor kan nooit zo snel heet worden.
Als het je thermosstaat is, gaat de temp pas na een minuut / paar minuten omhoog.
Je kan eerst even kijken met een multimeter of er genoeg stroom bij de sensor en je metertje in je dash komt.
Als het je thermosstaat is, gaat de temp pas na een minuut / paar minuten omhoog.
Je kan eerst even kijken met een multimeter of er genoeg stroom bij de sensor en je metertje in je dash komt.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Komt de meter nu helemaal niet meer uit de hoek? Ook niet na een stuk rijden?
Of heb je dat niet geprobeerd... Wat de waardes zijn zou ik ook niet weten.
Maar voor die 15 euries zou ik gewoon die sensor vervangen. Baat het niet, schaad het niet toch? het ishet eenvoudigst te vervangen en je sluit daarmee iig een mogelijke oorzaak uit.
Of heb je dat niet geprobeerd... Wat de waardes zijn zou ik ook niet weten.
Maar voor die 15 euries zou ik gewoon die sensor vervangen. Baat het niet, schaad het niet toch? het ishet eenvoudigst te vervangen en je sluit daarmee iig een mogelijke oorzaak uit.
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Ik denk dat die sensor gewoon 12v krijgt? En dan geeftie bepaalde power door aan de hand van de temperatuur. Dus zou m ook eens warmrijden en dan meten. En meet achter je dash, bij de meter.
Ik ben geen elektroman, dus verbeter me als ik wartaal uitsla
Geef anders je waardes, kan iemand er iets over zeggen hier.
Ik ben geen elektroman, dus verbeter me als ik wartaal uitsla

Geef anders je waardes, kan iemand er iets over zeggen hier.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Volgens mij is die sensor een warmte gevoelige weerstand die na mate hij warmer wordt veranderd van weerstand en daardoor een andere spanningsval krijgt. Het restant van de spanning staat dan over de meter in je dash en afhankelijk van die spanning slaat de meter uit.
Dat is volgens mij de werking van het geheel
Dat is volgens mij de werking van het geheel
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..