Vogelzang tijdens het rijden

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Volvons
Starter

Beste Volvo fanaten!

Ik ben in het trotse bezit van een S40 2.0-16V uit 1996.

Ik heb vele topics met interesse gelezen over geluiden en mogelijke problemen en voel dat hier erg veel kennis over dieren en Volvo techniek aanwezig is vandaar mijn volgende vraag.

Ik heb onlangs mijn garage gevraagd naar een geluid dat ik hoor tijdens het rijden. Het is te vergelijken met een aanlopende ventilator dat op de achtergrond lekker meezoomt..

Het geluid is niet gerelateerd aan toeren, maar wel aan snelheid en is pas echt hoorbaar vanaf de 80 km/u. Ik dacht eerst dat het aan mijn banden lag, omdat ik was overgestapt op een ander merk, maar ik heb dit nu uitgesloten, omdat ik het geluid specifiek aan de rechter voorkant hoor.

Nog geen 2 weken geleden het ik mijn distributieriem (met alle toeters en bellen) vervangen en aan de wiel ophanging ligt het ook niet (monteur heeft dit gecheckt en uitgesloten).

De monteur heeft er zelf een rondje in gereden en concludeert dat het aan de differentieel in mijn versnellingsbak ligt. Daar zouden enkele lagers zijn versleten waardoor bij belsting na het schakelen metaalsplinters een zoomend geluid veroorzaken. :roll:

Het schakelen gaat de laatste tijd naar mijn mening ook iets te soepel (roeren in een pan soep), maar ik heb het idee dat dat simpel opgelost kan worden d.m.v. busjes vervangen..

De monteur adviseert mij om een gerefiseerde schakelbak te laten plaatsen, maar ja dat is een grapje van + 1000 euro. Ik ga natuurlijk even langs de Volvo dealer en laat de experts ernaar luisteren voor een second opinion.

Mijn vraag aan de experts op dit forum is dit een bekende issue van de S/V 40??

Alvast bedankt voor de input!

en mochten er vragen zijn? schroom niet deze te stellen!

Volvons
volv40
2nd Gear member

zoiets zij de dealer ook tegen mij ff een bakje wisselen, het kwam rechtsvoor vandaan en er bleek achter een wiellager droog te staan! geluid draagt waar het niet gaan kan! was hiervoor ook bij R & R geweest daar ik dacht dat het een homokineet was gelukig zij hij dat het niet zo was. verschil 900 euro! je kan de auto ook op een rollenbank laten zetten weet je wel gelijk meer. ook een dealer kan er naast zitten.

bdw wat is de km stand?
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Volvons
Starter

de auto heeft 216.00 km gereden.

De homokineet is ook al een keer vervangen (rechtsvoor), bij de laatste APK anders mocht hij niet mee naar huis..

Goed, ik ga morgen naar een dealer garage voor een second opinion, want mijn garage is er een van Bovag.

Updatje morgen!

btw wat is R&R?
volv40
2nd Gear member

Ramon en Ramon, een man met veel te veel ervaring als monteur in de volvo brance.

gezien de stand kom je in aanmerking btw je hoeft geen speling op lagers te voelen en toch maken ze herrie.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Volvons
Starter

nog geen update :(

Ik probeer buiten de kantooruren om even langs een V-dealer te rijden, maar ik ben bang dat ik hiervoor vrij moet vragen..

To be continued..
Bart Giesen
5th Gear member

Bij mijn Polo was het ook de bak... Vergelijkbaar geluid als een defect wiellager, dat naarmate je sneller rijdt (vanaf de 60 ongeveer) beter hoorbaar zal zijn.
V401.8
3rd Gear member

Is het een soort huilend/jankend geluid, dat je ook hoort als je op de motor afremt in lage versnellingen?
Volvons
Starter

V401.8 schreef:Is het een soort huilend/jankend geluid, dat je ook hoort als je op de motor afremt in lage versnellingen?
He V401.8,

Ja dat is idd zo, maar natuurlijk zakt dat geluid erg snel weg naar mate ik snelheid minder. Het duurt overigens wel even (paar minuten) voordat ik in z'n 5 het geluid op hoor komen.

Het geluid wordt pas echt hoorbaar als ik eerst op hogere snelheid heb gereden (in zijn 5). Als ik dan in een lagere versnelling op hoge toeren (3000+) komt het geluid in een afgezwakte volume terug. Het valt me op dat dit geluid pas hoorbaar wordt van versnelling 3 en hoger..

Nog even ter reactie op de rollerbank suggestie, want dit heb ik ook voorgesteld aan mijn garage, echter kreeg ik fronzende wenkbrouwen als antwoord. Volgens deze monteur rijd geen enkele garage met een snelheid van 80+ op een rollerbank.. Ik heb maar gedaan alsof ik dom was, want ik wil dit forum (en jullie goeie suggesties) ook niet laten afschieten door een monteur.

Ik kan alles vragen natuurlijk vanuit een niets wetende, hulpeloze jongeman die zo trots is op zijn volvootje :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”