Ik reageer niet vaak meer op het forum maar ik lees wel veel en nu heb ik een vraag.
Ik wil nu wel eens duidelijkheid over in hoeverre een 440 sept. '88 voorbedraad is voor speakers achter.
Ik kan nl. een nieuwe set achterspeakers kopen alleen die zijn iets nieuwer.
En ik weet ook dat de iets nieuwere types wel voorbedraad zijn (dat heb ik nl zelf gezien)
Ik weet dat in nieuwere types (vanaf welk bouwjaar weet ik niet) de achterspeakers met een vierpolig vierkant stekkertje op de radio kan worden aangesloten. In mijn 440 zit deze stekker niet, wel de negenpolige witte stekker met alleen uitgangen voor speakers in de deuren voor.
Bij mijn weten moet je bij dit type een voeding voor de achterspeakers creeeren door een originele Volvoradio te vinden met de negenpolige stekker en een originele Volvo versterker te vinden met negenpolige stekkers.
Tot zo ver heb ik de zaakjes inmiddels voor mekaar ik heb inmiddels een Volvo CR-705 radio en een Volvo HA-4120 versterker (met vierkante vierpolige stekker als voeding voor achterspeakers).
Op een aantal plekken in de auto zitten grote stekker blokken (onder/achter het dashboard ter hoogte van de zekeringkast in de paravan) en volgens mij ook achterin-bestuurderskant ter hoogte van de wielkast.
Kan iemand voor mij uitzoeken of ik met een met een nieuwere set speakers toe kan of dat ik dan essentiele stukken draadboom mis in de set.
Concrete vraag: Kan iemand voor mij uitzoeken (in vadis ofzo) waar de draden voor de achterspeakers langs horen te lopen en langs welke stekkerpunten ze lopen, zodat ik na kan gaan waar er allemaal al wel draden liggen (bij het aansluiten van de koplampsproeiers ben ik er nl. achtergekomen dat de komplete zekeringkast voorbereid was alleen tot het stekkerpunt waar je de complete draadboom van de motorruimte in die van de zekeringkast steekt, de rest nog alleen één draadje ---> zoiets vermoed ik dat ook aan de hand is voor de elektrische antenne en de achterspeakers ik moet het alleen nog even zeker weten totdat ik tot koop overga)
Even ter verduidelijking. Het is niet de bedoeling dat het een knip/kroonsteentjes/solderen/stroomdief verhaal wordt want in deze auto wil ik het op en toppie hebben.
Aansluiten achterboxen + electrsiche antenne in 440 heel oud
- Remon
- 5th Gear member
Je kunt voor weinig geld een setje visaton luidsprekers kopen. Deze kosten rond de €30 en geven erg goed geluid. Veel zelfbouwers gebruiken dit merk ook. De kabels kun je tot zover ik weet heel makkelijk trekken. Je klapt de rugleunign van de achterbank naar voren en dan druk je de luidspreker kabels daar tussen door. Dan komen ze als het goed is bij de deuren uit. Daar trek je de bekleding iets los en legt daar de kabel aan langs. De bekleding kun je er heel gemakkelijk weer tussen drukken. Hoe het met de voorbereiding bij de radio zit weet ik niet. Maar meestal zit er aan het stekker blok gewoon een aansluiting voor de achterluidsprekers.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 4th Gear member
Dat was nu net niet de bedoeling. Bij deze auto wil ik het helemaal origineel volvo hebben.
Is er iemand die voor mij in Vadis uit kan zoeken waar en/of hoever de bedrading er al ligt en zoja waar de aansluitpunt voor de rest van de stekkers liggen?
mvg
Is er iemand die voor mij in Vadis uit kan zoeken waar en/of hoever de bedrading er al ligt en zoja waar de aansluitpunt voor de rest van de stekkers liggen?
mvg