Airco en airbag controleren....

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
TSF
Starter

Hoi allemaal!!

Ik hou dit forum al een tijdje in de gaten omdat ik van plan ben een 460 of 440 aan te schaffen. Ik ga a.s. zaterdag bij een 460 kijken waar airco inzit. Volgens de verschillende berichten hier werkt de airco niet onder de 6 of 10 gr C (getallen verschillen per topic).

Gezien het weer van de laatste week lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat het zaterdag onder de 6 gr C is. Dus nu is mijn vraag: hoe controleer ik bij lage temperaturen toch of de airco werkt? De kans dat ik de auto in een verwarmde garage kan zetten om het te testen is hoogstwaarschijnlijk 0, dus ik zal iets anders moeten verzinnen.

Verder heb ik nog ooit onder de motorkap van een 460 gekeken waar airco inzit. Wat ik me dus ook afvraag: hoe kun je controleren of de airco voldoende gevuld is?

Ook vraag ik me af of een kapotte airco alleen jammer is in de zomer, of dat het de prestaties van je normale ventilatiesysteem ook nadelig beïnvloedt. Dit is nl. mijn ervaring bij een Opel Astra van 2003; met kapotte (handmatige) airco doet het ventilatiesysteem het beduidend minder goed... Dus m.a.w.; als de airco kapot is, werkt het ventilatiesysteem dan net zo goed als bij een 460/440 waar geen airco inzit?

Tenslotte begrijp ik uit de berichten hier dat een airbag om de 10 jaar ofwel gecontroleerd moet worden, ofwel vervangen moet worden. De auto is nu 13 jaar oud en ik vermoed dat dat nog ooit gedaan is (alhoewel hij wel altijd door een Volvo-dealer onderhouden is). Wat is jullie mening: is een 13-jaar oude airbag idd aan vervanging toe, omdat je het risico loopt dat hij ofwel niet werkt, ofwel spontaan eruit klapt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Iroll
6th Gear member

Je zou kunnen proberen om de temp sensor in de luchtstroom van bijv. een fohn te zetten. Je kan dan vanzelf zien welke waarde de buitentemp meter gaat aangeven, zolang het maar boven de 10C is moet ie het doen. De temp. sensor zit naast het Volvo logo in de grille (tenminste bij een 480). Het vullen van een airco kost zo'n €100,00. Ong. om het jaar moet ie bijgevuld worden. Als de airco niet werkt heeft dat geen invloed op het ventilatie gedeelte. Wat de airbag betreft weet ik niet hoe betrouwbaar die is na 13 jaar, maar als de diagnose box geen foutcodes aangeeft zou ik me niet druk maken. Hier staat een beschrijving hoe je de diagnose box (socket 7=airbag))uit kan lezen.
http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml
Maarten
5th Gear member

airbags hoeven idd niet meer gecontroleerd te worden.
stond eerst altijd een sticker in de deurstijl waarop stond dat ie om de tien jaar gecontroleerd diende te worden,maar bleek achteraf niet nodig te zijn(was nooit iets mis mee)en daarom zijn die controles komen te vervallen.(aldus mijn dealer)
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Franswa
5th Gear member

Ik dacht altijd dat het niet om de airbag ging maar om het patroontje wat er inzit. Die zal best wel een inspectiedatum hebben in dit land.
V60 Plus Dark. Fusion red.
TSF
Starter

Bedankt voor de reacties... Dat met die fohn is idd wel een goed idee! Ik ga zaterdag eens wat proberen ;)
Oceanracer
Geartronic member

Rij anders eens een parkeergarage in. Zijn er in Rotterdam genoeg! Daar is het altijd warm genoeg. Er wordt trouwens 10 graden voorspeld voor het weekend, dus lijkt me sowieso geen probleem om te testen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
dr hilus
2nd Gear member

Of stationair goed laten warmdraaien. Even stilstaan met hete motor is bij mijn 460 voldoende om de airco wel in te kunnen schakelen. Een 90 pk fohn heb je dan, zeg maar :lol:
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”