Type alarm

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
MN
1st Gear member

Ik kreeg van de verzekering te horen, dat ik een klasse II alarm moet hebben om verzekerd te kunnen zijn voor diefstal. Er zit bij de auto geen certificaat, maar er zit wel een alarm op de auto. Voor zover ik weet een origineel Volvoalarm, die werkt op de handsets van Volvo en standaard op de Volvo zat, toen die geleverd werd.

Weet iemand of dit alarm van Volvo voldoet aan de klasse II, die de verzekering eist? Of kan ik het alarm aanpassen, zodat het voldoet?

Gr Marcel
jelmerv
1st Gear member

over je alarm kan ik hellaas niks vertellen mischien de geleerden op dit forum maar, ik heb dit eerder beleefd, je moet bij een gecertificeerd inbouwstation met TNO / SCM certificering je alarm laten aanpassen/ vernieuwen om vervolgens een certificaat te krijgen.
dit kun je dan naar je verzekering sturen om vervolgens je verzekering aan te passen voor diefstal.
let wel klasse 2 is prijzig , vond ik tenminste.

gr jelmer
MN
1st Gear member

jelmerv schreef:over je alarm kan ik hellaas niks vertellen mischien de geleerden op dit forum maar, ik heb dit eerder beleefd, je moet bij een gecertificeerd inbouwstation met TNO / SCM certificering je alarm laten aanpassen/ vernieuwen om vervolgens een certificaat te krijgen.
dit kun je dan naar je verzekering sturen om vervolgens je verzekering aan te passen voor diefstal.
let wel klasse 2 is prijzig , vond ik tenminste.

gr jelmer
Ja, ik heb ook al wat prijzen gezien, die behoorlijk hoog waren :-x . Ik heb ook wat zitten neuzen in de polisvoorwaarde van CB. Daar blijkt volgens mij wat anders uit dan ze nu over de telefoon zeiden. Ik lees daaruit dat je een klasse I alarm moet hebben in geval van diefstal van de auto zelf. Ze praten daar alleen over een klasse II, als je niet in je no-claim wil zakken bij diefstal van bijvoobeeld je radio, of andere acc.

En volgens de website van SCM heeft de Volvo V70 vanaf 1998 standaard een klasse I alarm in de auto. Het zou dus goed moeten zijn :twisted: . Ik ga het proberen uit te zoeken.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

als een Volvo een origineel Volvo alarm heeft is het altijd een klasse 3, een klasse 1 is een "simpele" startonderbreker (die vanaf 1/1998 op alle nieuw te kenteken auto's een verplichte voorziening was)
Volvo for life
MN
1st Gear member

bart simpson schreef:als een Volvo een origineel Volvo alarm heeft is het altijd een klasse 3, een klasse 1 is een "simpele" startonderbreker (die vanaf 1/1998 op alle nieuw te kenteken auto's een verplichte voorziening was)
Dat zou kunnen kloppen, maar pas als alle opties erop zitten denk ik. Ik heb nu alleen de startonderbreker en op de deuren en motorkap. Als het goed is, moet je hem kunnen uitbreiden naar hellingssensors, binnensensors en meer van dat soort dingen. Dan wordt het vanzelf een klasse III. En ik zal een cerftificaat moeten regelen, anders gelooft de verzekering mij niet.

Gr Marcel
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Wat ik bedoelde is dat Volvo geen klasse 2 alarm leverde (iig vanaf 1997)
Volvo for life
RobV70
1st Gear member

Klasse 1 is alleen startonderbreker. Klasse 2 heeft tevens inbaakdetectie en alarmering. Klasse 3 is klasse 2 + sabotagesignalering en hellingdetectie plus noodstroomvoorziening, waarbij verbinding tussen de centrale en de sirene gecodeerd is (alarm gaat af bij doorknippen). Klasse 4/5 is uitgebreid met voertuigvolgsysteem (1+ volgsysteem=4, 3+ volgsysteem=5.
Af fabriek levert Volvo klasse 1 (standaard), 3 en 5 zijn extra. Als klasse 3 vanaf fabriek geleverd is, moet de dealer je dit kunnen vertellen.
SCM certificaat wordt de dealer afgegeven en is 3 jaar geldig. Verlenging na periodieke controle.
If you are so smart, why don't you drive a Volvo too?
MN
1st Gear member

Ik heb de auto alleen niet bij een dealer gekocht. Ik ga morgen wel naar de dealer om te kijken wat die zegt. Ik moet zowieso een certificaat regelen.

Gr Marcel
Rogier64
5th Gear member

Mijn V70 T5 komt origineel uit Duitsland en had geen klasse 3 alarm. Mijn verzekering stelde die verplicht voor full-casco verzekering. Is dus een klasse 3 Volvo alarm ingekomen. Het schijnt dat OEM merken problemen hebben met de nablaasfunctie van de ECC airco (als je die tenminste hebt). Vandaar de originele dus.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Op de website van SCM kan je op je kenteken checken of er een SCM gekeurd alarm op je auto zit. Daarmee ben je er dan zo uit!
Natuurlijk heb je geen certificaatnummer anders had je wel geweten welke klasse SCM er in je auto zit. SCM zelf kan dit op kenteken voor je uitzoeken. Je moet ze dan wel ff bellen op 010-2843400. Het is dan handig om een fax in de buurt te hebben. Dan faxen ze meteen de papieren door!
Met vriendelijke groeten,
Arjen
VolvoLeo
1st Gear member

Ik zou overigens even checken of de verzekering daadwerkelijk een klasse 3 alarm eist. Ik heb zojuist mijn V70 D5 verzekerd bij Unive en daar was de enige eis een klasse 1 goedgekeurde startonderbreker om in aanmerking te kunnen komen voor een claim bij diefstal :D
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Rogier64 schreef:Mijn V70 T5 komt origineel uit Duitsland en had geen klasse 3 alarm. Mijn verzekering stelde die verplicht voor full-casco verzekering. Is dus een klasse 3 Volvo alarm ingekomen. Het schijnt dat OEM merken problemen hebben met de nablaasfunctie van de ECC airco (als je die tenminste hebt). Vandaar de originele dus.
Een Duitse V70 (maar ook de S60 en de S80) mist een aansluitmogelijkheid voor een interieursensor, hij heeft geen bekabeling voor het alarm, mist (vrijwel altijd) dat plastic plaatje in de hemelbekleding en mist doorgaans ook het knopje op het middenconsole, bij een niet Volvo alarm wil het nog wel eens afgaan op die nablaasfunctie.
XC70 OR
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb het al eens eerder geschreven, een goedkope mogelijkheid voor origineel Volvo KL III alarm:

Basissysteem in Duitsland in laten bouwen en vervolgens in NL de rest laten doen en laten certificeren.
Als je niet te ver van de grens woont kan dit een stuk goedkoper zijn,
Het alarm zonder neigingssensor kost € 370
In NL moet je dan nog de neiginssensor laten inbouwen en certificeren, kost nog € 100 a € 125

Ik heb het zelf al eens zo gedan en volgende week doe ik het nog eens, ik moet toch voor zaken in Duitsland zijn.

Nou nu maar weer wachten op commentaar uit Zweden.
Rogier64
5th Gear member

In mijn duitse auto is een V70 VGS Volvo alarm met typegoedkeuring AA030018, klasse 3 ingebouwd. De bewegingssensor die achter het plastic kapje in de hemelbekleding zit, ontbreekt inderdaad bij mijn auto. Het knopje om de safelock en kantelsensor uit te schakelen is wel aanwezig. Zonder SCM certificaat bij mijn auto geen full-casco verzekering.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

XC70 OR schreef:Ik heb het al eens eerder geschreven, een goedkope mogelijkheid voor origineel Volvo KL III alarm:

Basissysteem in Duitsland in laten bouwen en vervolgens in NL de rest laten doen en laten certificeren.
Als je niet te ver van de grens woont kan dit een stuk goedkoper zijn,
Het alarm zonder neigingssensor kost € 370
In NL moet je dan nog de neiginssensor laten inbouwen en certificeren, kost nog € 100 a € 125

Ik heb het zelf al eens zo gedan en volgende week doe ik het nog eens, ik moet toch voor zaken in Duitsland zijn.

Nou nu maar weer wachten op commentaar uit Zweden.
Als jij dat allemaal regelen kan voor dat geld, waarom niet? ik hoor graag hoe het allemaal afgerond is, hou ons op de hoogte zou ik zeggen!
MN
1st Gear member

Ondertussen heb ik het alarm laten installeren. Het is nu een klasse II alarm. Ik ben eerst naar de Volvodealer in Leiderdorp geweest en daar zou het boven de 1000 euro kosten :evil: . Het zou dan wel een klasse III alarm zijn. Bij de Volvo in Katwijk gaven ze aan dat ze ook gewoon het alarm wat er al inzat konden opwaarderen. Ze hebben er nu een sirene en interieursensoren bij geplaatst en de software aangepast. Scheelde meer dan de helft met Leiderdorp en ik ben nu verzekerd.

Ik ben er wel blij mee zo. :P
Move D5
2nd Gear member

Ik heb een soortgelijk probleem: mijn V70 komt ook uit Duitsland en mijn verzekering wil bewijs van een SCM klasse 2 systeem zien (of soortgelijk fabrieks alarm).

Nu dacht ik dat er een fabrieks alarm op zat (stond ook in de omschrijving toen ik 'm kocht) want het knopje met het symbool voor deactivatie van de bewegingssensor zit op het middenconsole en er zit een roostertje bij de binnenverlichting (bewegingssensor) :sign2: . Maar na wat verdere studie in het instructieboekje en wat simpele testjes denk ik dat er het knopje alleen dient voor de deactivatie van de deurbeveiliging van binnenuit (optie) en dus geen bewegingssensor en dus geen alarm. Het knopje lijkt dus enigszins misleidend te zijn...

Inmiddels heb ik een afspraak staan bij de dealer om de auto aan de computer te hangen om te zien welke componenten er ingebouwd zijn. Ben benieuwd.....
JurgenDB
1st Gear member

Move D5,

Ik heb hetzelfde probleem: D5 uit Duitsland met m.i. een alarm met bewegingssensor. Wat was de uitkomst van uw onderzoek?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Duitsland kent idd geen interieursensorern, formeel voldoet het door dat gemis dus niet
Volvo for life
JurgenDB
1st Gear member

@ Bart Simpson
Een Duitse V70 (maar ook de S60 en de S80) mist een aansluitmogelijkheid voor een interieursensor, hij heeft geen bekabeling voor het alarm, mist (vrijwel altijd) dat plastic plaatje in de hemelbekleding en mist doorgaans ook het knopje op het middenconsole
Betekent dit dus als je het lampje wel hebt, dat je wel een interieursensor kunt laten bijplaatsen in een Duitse D5 om tot een klasse 3 systeem te komen?
Enig idee wat deze upgrade bij een Volvo dealer zal kosten?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”