Als je de hendel van de ruitenwissers beweegt gebeurt er eerst niets. Vervolgens besluiten ze alle twee toch maar 'ns een keertje de handen uit de mouwen te steken, maar op de helft van de heen- of terugweg komen ze tot de conclusie dat het wel erg vermoeiend is en ze stoppen ze ermee. Zodra ze uitgerust zijn gaan de ruitenwissers weer door.
Als ze besluiten toch maar halverwege te blijven liggen, kun je ze weer wakker porren door aan de hendel te bewegen.
Vaak kunnen ze de ruststand niet terugvinden, je moet een beetje mikken om ze goed neer te zetten, en daar blijven ze ook staan. Maar als je de auto van contact afhaalt en dan weer op contact zet, gaan ze wel naar de ruststand. Conclusie: nadat je ze 'handmatig' in de ruststand zet, blijft er stroom op staan.
Ik vind dit verontrustend, ben een beetje bang voor kortsluiting. Bovendien is het niet ondenkbaar dat ze het tijdens een forse regenbui voor gezien houden (dat is al 'ns gebeurd, maar na een minuutje of twee gingen ze weer verder).
Naarmate de auto frequenter wordt gebruikt, wordt het ook minder, maar helemaal weg is het nooit.
Ook, maar dat is minder storend, wordt er niet automatisch gewist na het sproeien, terwijl dat wel zou moeten.
Ook doet het signaal grootlicht het al sinds jaar en dag (echt waar) niet, het gewone grootlicht doet het wel, wat kan ik daar aan doen?
Is dit gewoon een kwestie van 'andere hendeltjes van de sloop halen', of is er meer aan de hand, het is toch wel toevallig dat ze het alletwee niet goed doen.
Hendels aan het stuur
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Als ik dat zo lees, denk ik eerst aan een stel kapotte relais. Bij het grootlicht komt namelijk wel stroom, zeg je. Evenzo bij de ruitewissers; ze willen alleen niet meer het juiste ritme volgen. Dus de zekeringen kunnen niet de boosdoeners zijn.
Evt. kan de bedrading bij de relaiskast (waar zit die in een 440? In de motorruimte?) een probleem opleveren. Zit die relaiskast binnen in de auto, dan is dat laatste risico klein en zou ik me vooral op het relais zelf concentreren.
Een andere mogelijke oorzaak van het ruitewisserprobleem kunnen heel misschien de buitenste moeren van de wissers zijn. Soms werken die zich los. Als je de zwarte kapjes bij de ruitewisserasjes losklapt, dan kun je de moeren controleren en evt. vaster draaien. Als de moeren zichzelf losgewerkt hebben, dan zou het beschreven verschijnsel zich mogelijk ook voor kunnen doen.
Evt. kan de bedrading bij de relaiskast (waar zit die in een 440? In de motorruimte?) een probleem opleveren. Zit die relaiskast binnen in de auto, dan is dat laatste risico klein en zou ik me vooral op het relais zelf concentreren.
Een andere mogelijke oorzaak van het ruitewisserprobleem kunnen heel misschien de buitenste moeren van de wissers zijn. Soms werken die zich los. Als je de zwarte kapjes bij de ruitewisserasjes losklapt, dan kun je de moeren controleren en evt. vaster draaien. Als de moeren zichzelf losgewerkt hebben, dan zou het beschreven verschijnsel zich mogelijk ook voor kunnen doen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Als het goed is, zit de relais-kast wel in de motor-ruimte.
Ga voor je auto staan, open je kap, haal onder je ruitenwissers, die zwarte plastic kap weg, daar zit een vierkante of ronde doos met schroef, maak deze los en daar zitten je relais in.
De zekeringkast, zit links schuin onder je stuur, dat was bij mijn 440 uit 93 en bij het nieuwe en laatste type idem.
Maar kan het niet zo zijn, dat de contacten van je hendels slecht contact maken, persoonlijk denk ik, dat als een relais kapot is, dat wat over de realais loopt het gewoon niet meer doet.
Wat wel kan is dat de contacten van de relais smerig zijn geworden door weersinvloeden, dat is ook makkelijk te controleren als je je relais-kast hebt gevonden, trek ze er uit, maak de steekvoetjes schoon, plaats de relais terug en controleer wat er gebeurd.
Maar als je je boekjes van ja auto nog hebt, daar staat het ook gewoon in.
gr Leen
Ga voor je auto staan, open je kap, haal onder je ruitenwissers, die zwarte plastic kap weg, daar zit een vierkante of ronde doos met schroef, maak deze los en daar zitten je relais in.
De zekeringkast, zit links schuin onder je stuur, dat was bij mijn 440 uit 93 en bij het nieuwe en laatste type idem.
Maar kan het niet zo zijn, dat de contacten van je hendels slecht contact maken, persoonlijk denk ik, dat als een relais kapot is, dat wat over de realais loopt het gewoon niet meer doet.
Wat wel kan is dat de contacten van de relais smerig zijn geworden door weersinvloeden, dat is ook makkelijk te controleren als je je relais-kast hebt gevonden, trek ze er uit, maak de steekvoetjes schoon, plaats de relais terug en controleer wat er gebeurd.
Maar als je je boekjes van ja auto nog hebt, daar staat het ook gewoon in.
gr Leen
-
- 4th Gear member
In de boekjes staat niets over relais (meervoud), ik heb het althans niet kunnen vinden. Die relais (meervoud) hebben er wel mee te maken, want nadat ik hem er weer ingestoken had, was er lichte verbetering merkbaar (de interval deed het weer, en bij sproeien ging hij weer wissen, maar dit was slechts kortstondig, want daarna was het weer het oude liedje) maar ik ga na de kerst even bij iemand langs die twee slopers heeft staan; haal ik er daar een paar uit.