Hoi allemaal ik heb een volvo 460 ik heb hem ingeruild voor mijn alfa..
Ze zijden dat alles goed zou moeten zijn dat was ook zo op de CO2 uitstoot na
Het is een CVT 1.8i automaat met singlepoint injection
Hij had een uitstoot van 13,5 dus ben naar een volvo garage geweest in kampen en die vertelde mij
Dat het aan de katalysator zou liggen dus ik heb er een uni cat onder laten zetten van 250 euro
En ben vervolgens weer terug gegaan om een meting te laten doen.
was niks aan veranderd nog steeds een veel te hoge uitstoot.
Toen ben ik maar naar een garage gegaan waar ze meer verstand hebben van volvo 400 series
Die vertelde mij dat ik een andere injector zou moeten proberen.
Heb ik vervolgens er op gezet en weer naar de meting gegaan die was wel met een waarde van 10 gezakt CO2 uitstoot zit nu rond de 3 / 3,5 en hij moet uiteindelijk op de 0,50 zitten
Het spruitstuk heb ik ook al na gekeken en ook wd40 op gespoten maar hij ging niet hoger lopen ofzo.
Zou iemand mij misschien verder kunnen helpen en of wat tips geven waar ik het verder in kan zoeken. Ik ben een beetje ten einderaad en wil nog wel een paar jaar in kunnen rijden want hij rijd er echt niet slechter om en op de forum kan ik ook niet veel vinden over dit euvel
Alvast bedankt Groeten Ray.
te hooge CO2 uitstoot
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
je moet er ook geen wd40 opspuiten maar remmenreiniger, een goed brandbaar middel moet het in ieder geval zijn.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
bedankt voor je reactie maar lambda sonde denk het niet dat vroeg ik aan die garage houder hij had het over een koolstof filter ?
en evt . nieuwe bougies die gene die er inzitten zijn wel koffie bruin
of termostaat moter temp meter geeft niet meer aan dan 1/4 de
kweet niet of dat ook invloed heeft..
en tja over die lekker spruitstuk pakking
de volvo loopt wel aardig op 1000 toeren stationair ik weet niet of dat al een indicatie is maar zo als ik op de forum had gelzen hebben mensen 2000 a 3000 toeren met een lekke koppakking vanwegen de valse lucht..
hoor het graag ,, -l)
en evt . nieuwe bougies die gene die er inzitten zijn wel koffie bruin
of termostaat moter temp meter geeft niet meer aan dan 1/4 de
kweet niet of dat ook invloed heeft..
en tja over die lekker spruitstuk pakking
de volvo loopt wel aardig op 1000 toeren stationair ik weet niet of dat al een indicatie is maar zo als ik op de forum had gelzen hebben mensen 2000 a 3000 toeren met een lekke koppakking vanwegen de valse lucht..
hoor het graag ,, -l)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 09:06
misschien je luchttemp. meter? Had ik met mijn 440 ook, en na een nieuwe via de dealer(45 euri's) prima op de 0,3. Is een optie
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
Ok kan het wellicht proberen hoop dat het dat is dan
dus aan de moter temp kan het niet liggen?
`termostaat..` bijv.
en die lucht temp sensor waar zit ie dan er zitten zo veel
als ik kijk in het programma VADIS zie ik heel wat sensoren
met part no 3447882 , bijv misschien kan je me vertellen welk
ik moet hebben of waar ie zit ,, thx
dus aan de moter temp kan het niet liggen?
`termostaat..` bijv.
en die lucht temp sensor waar zit ie dan er zitten zo veel
als ik kijk in het programma VADIS zie ik heel wat sensoren
met part no 3447882 , bijv misschien kan je me vertellen welk
ik moet hebben of waar ie zit ,, thx
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ja, de motor moet WEL op temperatuur zijn, want als de motor het niet is , dan is de KAT het ook niet.
Eerst flink stampen en dan meten.
Heeft men trouwens ook het afstelschroefje al proberen bij te stellen?
Wim
Eerst flink stampen en dan meten.
Heeft men trouwens ook het afstelschroefje al proberen bij te stellen?
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
Hoi wpee nee ze hebben nog niet aan het afstelschroefje gezeten
waar zou ik die kunnen vinden voor mijn is het allemaal nieuw volvo..
en zal dat echt een verschil van bijna 3.0 CO2 uitstoot kunnen reduceren?
en wat is de goede bedrijfs temp dan. ik heb net nog ff getest maar na 10 km komt de temp meter echt niet verder als 1/5 of net iets meer maar daar is het wel mee gedaan.
moet het wijzertje op de helft staan van het zwarte vlak? ofzo
ik heb ook de kachel op heet gezet maar werd niet echt heel heet maar wel lekker warm..
waar zou ik die kunnen vinden voor mijn is het allemaal nieuw volvo..
en zal dat echt een verschil van bijna 3.0 CO2 uitstoot kunnen reduceren?
en wat is de goede bedrijfs temp dan. ik heb net nog ff getest maar na 10 km komt de temp meter echt niet verder als 1/5 of net iets meer maar daar is het wel mee gedaan.
moet het wijzertje op de helft staan van het zwarte vlak? ofzo
ik heb ook de kachel op heet gezet maar werd niet echt heel heet maar wel lekker warm..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat verklaart het hoge CO2 gehalte. Thermostaat vervangen, kost iets van €15. Omdat je motor te koud blijft spuit de ECU teveel brandstof in, en daardoor heb je een te hoog CO2 gehalte.en wat is de goede bedrijfs temp dan. ik heb net nog ff getest maar na 10 km komt de temp meter echt niet verder als 1/5 of net iets meer maar daar is het wel mee gedaan.
moet het wijzertje op de helft staan van het zwarte vlak? ofzo
ik heb ook de kachel op heet gezet maar werd niet echt heel heet maar wel lekker warm..
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Waar je meter moet staan zou ik niet weten, ik heb een digitale. Maar dat je kachel niet echt heet wordt+de lage stand van de meter duidt iig op de thermostaat. Bij mijn 480 moet een 92c thermostaat gemonteerd worden, weet niet zeker of de 1.8 dezelfde openingstemp. heeft. Vergeet een nwe pakking niet en vul weer bij met verse 50/50 antivries gedest. (of gekookt) water.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Veel veiliger is om de plantenspuit te pakken en gewoon water vernevelen, werkt prima. Gaat ook het toerental door omhoog bij een vacuumlek, maar je loopt niet de kans op steekvlammen of erger.je moet er ook geen wd40 opspuiten maar remmenreiniger, een goed brandbaar middel moet het in ieder geval zijn.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
De kachel moet zo heet zijn dat je na een tijdje liever de handen er neit meer voor houdt. Als het gewoon warm is, nou dan is de motor niet echt op temperatuur.
Dus start maar eens met een andere thermostaat monteren.
Wim
Dus start maar eens met een andere thermostaat monteren.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
zoo ik heb vandaag een nieuwe Termostaat gekocht E18,80
en gemonteerd en de kachel wordt nu wel HEET en de temp meter
wijst nu mooi in het midden of en net iets er onder..
nu moet ik weer eens terug naar die garage voor de CO2 test
om te kijken of dat het nu wel op de 0,5 zit of daar onder
dus tot die tijd is het alleen nog maar hopen..
anders zou ik het niet weten waar ik het in moet gaan zoeken.
ik hou jullie op de hoogte nog bedankt voor alle tips en hulp op dit forum.
Toppie
en gemonteerd en de kachel wordt nu wel HEET en de temp meter
wijst nu mooi in het midden of en net iets er onder..
nu moet ik weer eens terug naar die garage voor de CO2 test
om te kijken of dat het nu wel op de 0,5 zit of daar onder
dus tot die tijd is het alleen nog maar hopen..
anders zou ik het niet weten waar ik het in moet gaan zoeken.
ik hou jullie op de hoogte nog bedankt voor alle tips en hulp op dit forum.
Toppie
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Rij hem eerst wel even goed warm 

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
hoi Ben ik weer...
nou goed warm gereden temp stond mooi net iets onder de helft en heb hem weer op het test apparaat gehad maar gaf nog steeds een tehooge CO uitstoot.
schommelt nog steeds tussen de 0,11 en 3 en 3,5 soms 4 en 4,5
en de lambda sonde waarde zit tussen de 0.88/0.90/0,91
dat schijnt afwijkende waarden te zijn en dat zou de tehooge uitstoot veroorzaken???
nu heb ik me laten vertellen dat de waarde van de lambda sonde
boven de 1,00 moet zitten dus dan is het toch misschien zoals ludolf
zij "lambda sonde"
wie weer wat goed en niet goed is.
om het nog te bevestigen op Het forum.
het loopt nu aardig in de roebels
en zou hem echt goed willen krijgen
tenslotte zal hij ook minder gaan gebruiken op 5 liter euro rij ik maar 40KM
alvast bedankt en de groeten aan alle mede volvo schippers
nou goed warm gereden temp stond mooi net iets onder de helft en heb hem weer op het test apparaat gehad maar gaf nog steeds een tehooge CO uitstoot.
schommelt nog steeds tussen de 0,11 en 3 en 3,5 soms 4 en 4,5
en de lambda sonde waarde zit tussen de 0.88/0.90/0,91
dat schijnt afwijkende waarden te zijn en dat zou de tehooge uitstoot veroorzaken???
nu heb ik me laten vertellen dat de waarde van de lambda sonde
boven de 1,00 moet zitten dus dan is het toch misschien zoals ludolf
zij "lambda sonde"
wie weer wat goed en niet goed is.
om het nog te bevestigen op Het forum.
het loopt nu aardig in de roebels

tenslotte zal hij ook minder gaan gebruiken op 5 liter euro rij ik maar 40KM
alvast bedankt en de groeten aan alle mede volvo schippers

-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 09:06
Haal tijdens het testen de luchttemp.meter even los en kijk of de CO-waarde dan wel zakt( of in elk geval veranderd). Indien ja: euvel gevonden, indien nee: grote kans op een defecte lambda-sonde. Het nadeel is dat je wederom naar de garage moet
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
Oke dat ga ik dan ook proberen..
maar waar zit me luchttemp.meter eigelijk ik heb wel het programma vadis maar wordt er niet echt wijzer van Met eper kun ik beter overweg.
en klopt dat als ik de luchttemp.meter vernieuw dat dan de ecu mem gewist moet worden en dan test rit maken van over de 30 km per uur?
het zelfde zou gelden als ik een nieuwe lambda sonde er op zal zetten
of is het los gooien van de polen van 10 min ook genoeg?
ciao.
maar waar zit me luchttemp.meter eigelijk ik heb wel het programma vadis maar wordt er niet echt wijzer van Met eper kun ik beter overweg.
en klopt dat als ik de luchttemp.meter vernieuw dat dan de ecu mem gewist moet worden en dan test rit maken van over de 30 km per uur?
het zelfde zou gelden als ik een nieuwe lambda sonde er op zal zetten
of is het los gooien van de polen van 10 min ook genoeg?
ciao.
- dr hilus
- 2nd Gear member
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48
Als ik het Volvo-servicehandboek bekijk:
De luchttemperatuur sensor van de B18U zit als ik het goed heb op/aan de zijkant van de injector gemonteerd. Voor de auto staand steekt ie aan de linkerkant uit.
Je kunt de luchttemperatuursensor niet loskoppelen, als je de stekker ervan losneemt (voor op het injectorhuis, boven de stappenmotor) neem je ook de aansturing voor de injector los (buitenste 2 polen: luchttemperatuursensor; binnenste 2 polen: injector)
Codes wissen:
Na het uitlezen het knopje 5 seconden indrukken, dan loslaten. Wachten tot de led gaat branden. Dan de knop nogmaals 5 seconden indrukken. De led gaat uit en de codes zijn gewist.
De luchttemperatuur sensor van de B18U zit als ik het goed heb op/aan de zijkant van de injector gemonteerd. Voor de auto staand steekt ie aan de linkerkant uit.
Je kunt de luchttemperatuursensor niet loskoppelen, als je de stekker ervan losneemt (voor op het injectorhuis, boven de stappenmotor) neem je ook de aansturing voor de injector los (buitenste 2 polen: luchttemperatuursensor; binnenste 2 polen: injector)
Codes wissen:
Na het uitlezen het knopje 5 seconden indrukken, dan loslaten. Wachten tot de led gaat branden. Dan de knop nogmaals 5 seconden indrukken. De led gaat uit en de codes zijn gewist.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.03.2008 - 16:33
- Locatie: Kampen
okey bedankt voor de info
heeft iemand hier op het forum nog een goede lambda sonde ???
voor mij liggen dat zal toppie wezen..
en,, dus wat volvo-freerk zegt.
"Haal tijdens het testen de luchttemp.meter even los en kijk of de CO-waarde dan wel zakt( of in elk geval veranderd). Indien ja: euvel gevonden, indien nee: grote kans op een defecte lambda-sonde. Het nadeel is dat je wederom naar de garage moet"
kan simpelweg niet?
pff sorry hoor voor al deze vragen probeer het ook goed te snappen valt niet mee om een nieuwbie tezijn
groeten.
heeft iemand hier op het forum nog een goede lambda sonde ???
voor mij liggen dat zal toppie wezen..
en,, dus wat volvo-freerk zegt.
"Haal tijdens het testen de luchttemp.meter even los en kijk of de CO-waarde dan wel zakt( of in elk geval veranderd). Indien ja: euvel gevonden, indien nee: grote kans op een defecte lambda-sonde. Het nadeel is dat je wederom naar de garage moet"
kan simpelweg niet?
pff sorry hoor voor al deze vragen probeer het ook goed te snappen valt niet mee om een nieuwbie tezijn

groeten.