Turbo D5?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Toen ik vandaag naar huis reed vanaf mijn werk kreeg ik op de snelweg de melding "motorservice vereist", ook vond ik dat de auto een beetje inhield rond het toerental dat de turbo mee begint te werken, om er vervolgens vanaf 2200 toeren weer vlot vandoor te gaan.
Ook kwamen er tussen de 1800 en 2200 toeren de nodige zwarte rookwolken uit de uitlaat.

Na het herstarten van de motor was de melding weg en is deze niet terug gekomen, maar het inhouden en hevige roken bleef.
Rare wat ook bij de melding was dat het driehoekje niet ging branden, alleen maar de melding in eht scherm en dat was het. De cruisecontrol bleef zijn werk ook gewoon doen.

Heb thuis samen met mijn vader alle slangen even gecontroleerd, maar niets vreemds kunnen ontdekken, de turbo maakt verder ook geen rare geluiden of wat dan ook.

Ik ben zowieso van plan om morgen even de dealer te bellen om een afspraak te maken om de computer uit te llaten lezen en aan hun te vragen wat ze van mijn bevindingen vinden.

Zelf ben ik bang dat het toch misschien wel de turbo is, maar wie weet is er hier iemand die een ander idee heeft of de oplossing op het probleem weet.
Ook gelijk de vraag of iemand misschien enig idee heeft wat het kost om de turbo te vervangen, mocht deze het wel zijn...
De kilometerstand heb ik vanmorgen net boven de 248.000 gereden.

Wie o wie kan mij helpen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Ik weet het niet zeker, maar zou het ook de EGR-klep kunnen zijn? (exhaust gas recirculation) Op het forum is daar wel wat over te vinden.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

NOS schreef:Ik weet het niet zeker, maar zou het ook de EGR-klep kunnen zijn? (exhaust gas recirculation) Op het forum is daar wel wat over te vinden.
Dat deze gewoon vol zit met troep?
Had hier eerlijk gezegd nog niet aan gedacht
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Vol met troep waardoor die niet meer goed afsluit/opent.
(of het ding is gewoon kapot )
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Waar kan ik de EGR vinden? Heb net op het forum wat gezocht, maar heb dit nog niet kunnen vinden.
Ik krijg ook een beetje het vermoeden dat dit de oorzaak zou kunnen zijn, maar kijk liever eerst zelf nog even onder de kap voordat ik langs de dealer rijd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Maak eerst eens die dikke zwarte slang aan de voorkant van je blok van binnen schoon. Ik schrok wel wat hoeveel troep erin zat. Volgens mij heeft Ed (edraket) hier wel een handleiding van gemaakt

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klopt. Hier staat er het een en ander over geschreven, de handleiding is niet van mezelf, de foto's wel :D

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=egr

je kunt overigenbs die buis schoonmaken, maar je in;laatspruitstuk zit ook vol, en die maak je niet zomaar schoon. Ik heb de klep lekker dicht laten zetten (software). heb er dus als het goed is geen last meer van. Binnenkort haal ik die buis er weer eens af, en als het goed blijft deze nu blinkend schoon.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dank voor de tips :)
Hier kan ik wel wat mee, zal morgen eens die buis demonteren en kijken hoe vol deze zit en gelijk goed schoonmaken.

Zodra ik dit geprobeerd heb zal ik laten weten of het heeft gewerkt of niet
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ben net terug van een "proefritje".

Wist niet dat er zoveel troep verzameld kon worden, heb denk ik 2 kopjes troep uit de slangen gehaald en dat stalen huis wat er tussen zit heb ik ook gauw wat doorheen gehaald.

Resultaat is een motor die weer iets makkelijker draaid heb ik het idee, het inhouden rond het toerental dat de turbo op gang komt is verdwenen.
En heb net ook nog even een stukje aardig gas gegeven en het flinke roken is ook grotendeels weg, heel soms komt er nog een wolkje uit de uitlaat.
Maar denk zelf dat dit misschien nog wel naar beneden gevallen troep uit de slangen is.

Heb de melding in de boardcomputer net ook niet teruggezien.

Denk dat het zo aardig op is gelost :)

Nogmaals dank voor de tips Sander en Ed :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Fijn dat het is opgelost. Wat een troep hè. Heb je je handen al schoon :D
Nu nog even langs fasttech om de klep te laten dichtzetten. Ben je er ook voor de toekomst vanaf. Als de klep zelt vervuild en stuk gaat ben je de pineut.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Handen zijn op sommige plekken nog niet helemaal schoon :P

Dat van Fasttech had ik ook in gedachten toen ik gisteren weer naar mijn werk toe reed... Totdat de problemen weer terug waren, gisterenavond naar huis was het zelfs nog wat erger.
Dus ben een beetje bang dat de klep kapot is nu, ga zo de dealer bellen. Want een Volvospecialist hebben wij hier helaas niet in de buurt zitten.

Maar de slangen schoonmaken is nooit verkeerd, over een x aantal kilometers ga ik ze weer schoonmaken en zit er dan weer een aardige verzameling troep in dan ga ik de klep dicht laten zetten.

Enig idee wat dat ongeveer kost om de EGR dicht te laten zetten?

Heb gisteren in ieder geval wel een ritje zonder inhouden kunnen maken, dus heb ook zeker niet het idee dat de slangen schoonmaken voor niets is geweest
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En net de dealer aan de telefoon gehad, aankomende vrijdag gaat mijn auto naar ze toe.
Hopelijk kunnen ze snel vinden wat het is. (al gok ik nog steeds op de egr)

Ga dan weer eens met mijn Peugeotje naar mijn werk toe :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Tunen plus EGR kostte mij 500 euro. Wat alleen de EGR kost weet ik niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die prijs valt reuze mee, denk erover om dan net als jij hebt gedaan gelijk mijn auto te laten tunen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Zou ik zeker doen. Kan je de 205 ook achter je laten!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

0-100 niet, maar op de snelweg zeker ja :)

Vrijdag weet ik hopelijk meer van wat er nu mis is, daarna ga ik zeker even een keertje langs fasttech
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Hoi Ferdi,

Ben benieuwd of het de EGR klep is. Ik heb best wel veel troep uit de slangen gehaald destijds
Tunen; Mijn S60 was door Heico getuned en moet zeggen dat het best wel lekker reed. De auto was lekker soepel geworden. Voor de topsnelheid had het weinig zin daar ik dan tegen de toerenbegrenzer aanloop. Ca 225km/u op de teller bij 4500 rpm.

PS handen inmiddels al wat schoon? Het heeft bij mij een paar dagen geduurd eer ze weer toonbaar waren

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoi Sander,

Ik ben ook benieuwd, vrijdag hoor ik het van de dealer.

De tuning doe ik ook niet voor de topsnelheid, maar vooral op tussensprintjes is het wel prettig om wat meer kracht te hebben.
Mocht het vrijdag de klep zijn dan wordt het zodra er een nieuwe op zit binnenkort een keer een ritje naar Neede toe, vind het dan wel zo makkelijk om gelijk de tuning mee te laten nemen.

Mijn handen zijn trouwens nog niet helemaal schoon, dus kan je nagaan wat een groep er door die slangen komt.
Ga morgen mijn 205-je wassen, dus wie weet worden ze dan wel helemaal schoon
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Klopt. Hier staat er het een en ander over geschreven, de handleiding is niet van mezelf, de foto's wel :D

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=egr

je kunt overigenbs die buis schoonmaken, maar je in;laatspruitstuk zit ook vol, en die maak je niet zomaar schoon. Ik heb de klep lekker dicht laten zetten (software). heb er dus als het goed is geen last meer van. Binnenkort haal ik die buis er weer eens af, en als het goed blijft deze nu blinkend schoon.
hey Ed, heb je dan ook geen last meer van het motorstoringslampje
dat normaal gaat branden?
zou mijn 2.5D (tdi) nw type,ook softwarematig uit te schakelen zijn?
ik verdenk mijn egr-klep er nl ook van dat hij mischien open blijft staan
net als bij fredhead.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Toppertje,

Inderdaad geen last meer van het lampje. Dat moet in de ECU gecorrigeerd worden, anders meet de lmm een foute hoeveelheid lucht en gaat het lampje aan. Dat zal precies zo werken bij de 2.5D.

Als de klep blijt openstaan is hij sterk vervuild Ik zou hem dan eerst reinigen of vervangen voordat ik de software zou laten aanpassen. Als deze eenmaal permanent dicht staat zal er "nooit" meer een storing optreden aangezien er niets meer vervuilt. Ook de klep zelf niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”