Verbruik 2.5t Geartronic

Plaats reactie
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Sinds oktober 2007 ben ik berijder van een V70 2,5T geartronic. (MY 2008)

Bij een snelheid van 100 km/h verbruikt de auto 7-8 liter per 100km.
Als ik de snelheid opvoer naar 120 km/h stijgt het verbruik naar 10,3 - 11,2 liter per 100 km.
In beide situaties gebruik ik de cruise-control.

Is dit in relatie tot de snelheid een normale verbruikstoename?

Anderen met gelijksoortige ervaringen?
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Mijn T6 doet bij 120 km/h ongeveer 8,6 per 100 km. Jouw verbruik lijt me dus erg fors. De T6 draait dan 2300 r/min.

S80
Gebruikersavatar
Schoentje
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04.10.2007 - 21:01

Theoretisch kun je grofweg zo rekenen:

Een snelheidstoename van 20 % (100 naar 120) betekent dat de luchtweerstand met zo'n 44% toeneemt. Omdat de verschillen in rolweerstand en andere (rendements)verliezen te verwaarlozen zijn, zou het verbruik dus ook ongeveer 44% toenemen, je hebt immers 44% meer vermogen nodig. Circa 7,5 l/100km (bij 100 km/uur) wordt dan dus circa 10,8 l/100km (bij 120 km/uur). Het door jou genoemde verschil klopt dus als een zwerende vinger!

Ergo: constant 100 rijden loont dus wel degelijk in de portemonnee!

Ik heb volgens de BC overigens bijna een even hoog verbruik bij die snelheden. Als je met constante snelheid rijdt, maakt het namelijk bijna geen verschil meer of je met een GT of een MT rijdt.
New V70 2.5T momentum, M6, oyster grey, mobility, family, security, winter, schuifdak, 17"; spartes, -3cm heico, T6 look
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 425
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Theoretisch kun je grofweg zo rekenen:

Een snelheidstoename van 20 % (100 naar 120) betekent dat de luchtweerstand met zo'n 44% toeneemt. Omdat de verschillen in rolweerstand en andere (rendements)verliezen te verwaarlozen zijn, zou het verbruik dus ook ongeveer 44% toenemen, je hebt immers 44% meer vermogen nodig. Circa 7,5 l/100km
(bij 100 km/uur) wordt dan dus circa 10,8 l/100km (bij 120 km/uur). Het door jou genoemde verschil klopt dus als een zwerende vinger!

Ergo: constant 100 rijden loont dus wel degelijk in de portemonnee!

Ik heb volgens de BC overigens bijna een even hoog verbruik bij die snelheden. Als je met constante snelheid rijdt, maakt het namelijk bijna geen verschil meer of je met een GT of een MT rij
Even muggeziften: Het is zelfs nog erger: luchtweerstand gaat met het kwadraat van de snelheid, maar daardoor het benodigde vermogen met de derde macht!*
Je hebt 73% extra vermogen nodig om 20% harder te rijden.
Het verbruik in liters per uur kan dus ook 73% hoger zijn.
Maar: je rijdt dan ook 20% sneller, dus het aantal liters per 100km is inderdaad weer evenredig met het kwadraat van de snelheid.
In de praktijk is het meestal iets gunstiger omdat het rendement van de motor bij hogere belasting beter is. daarnaast is de rolweerstand ook nog van belang.

* leuke illustratie: om 25% harder te gaan is 2x zoveel vermogen nodig.
voor 2x zo hard 8x zoveel vermogen
Bij een nette stroomlijn:
16pk voor 100km/u
32pk voor 125km/u
63pk voor 160km/u
125pk voor 200km/u
250pk voor 250km/u
500pk voor 320km/u
1000pk voor 400km/u (Bugatti Veyron bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
Schoentje
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 04.10.2007 - 21:01

Volvolof, je hebt helemaal gelijk. Toevallig ook in Apeldoorn gestudeerd?

Anyway, ik was idd iets te kort door de bocht met mijn opmerking over 44% extra vermogen.

Maar als ik dan ook nog even mag muggenziften; de rolweerstand is tot een snelheid van circa 150 km/uur nagenoeg constant. Daarna neemt deze langzaam maar zeker toe; bij 200 kan het bijvoorbeeld al zo'n 20-30% hoger zijn. De rolweerstand is, in vergelijking met de luchtweerstand, echter zo gering, dat je die ook dan nog bijna kunt verwaarlozen.

Je moet eigenlijk alleen de leuke dingen onthouden; bij een hoge belasting is het rendement van je motor hoger, dus dat is goed voor het milieu. Toch?
New V70 2.5T momentum, M6, oyster grey, mobility, family, security, winter, schuifdak, 17"; spartes, -3cm heico, T6 look
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”