Zoals het onderwerp al aangeeft moet ik regelmatig de gloeilampen van de koplampen vervangen. Naar mijn idee iets te vaak. Ik heb gele koplampen (dwz, witte met een geel kapje erover). Type H4 12V 55/60 Watt.
Ik hoorde van een familielid dat er (vroeger) een regelaar in de motor zat die de stroomtoevoer naar de koplampen regelt. Deze zou ik iets moeten terugdraaien. Weet iemand of deze ook in mijn Volvo 460 fase III zit? En zo ja waar.
Of is er een andere methode om het probleem op te lossen?
dank bij voorbaat!
gloeilamp L-koplamp brandt snel door.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 19.06.2007 - 20:40
ja, misschien heb je gelijk.
Het is wel meestal de linker gloeilamp die het begeeft, maar ik zal er een zonder zo'n geel kapje in zetten... and then... we wait.
iapyx
Het is wel meestal de linker gloeilamp die het begeeft, maar ik zal er een zonder zo'n geel kapje in zetten... and then... we wait.
iapyx
Volvo 460 1.8i uit 1996
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Met met draaiende motor ook eens de spanning over de accu. Gewoon om even zeker te zijn.
Moet rond de 14V zijn, hooguit 14.4V.
Wim
Moet rond de 14V zijn, hooguit 14.4V.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 19.06.2007 - 20:40
Misschien heb ik de oplossing al gevonden.
De gloeilampen met de gele kapjes zijn 55/60 Watt.
Deze branden dus vaak door in mijn 460, naar mijn mening.
Vandaag heb ik gewone gele bolle gloeilampen gekocht, zonder kapje en die zijn 40/45 Watt.
Ik ga eens kijken het verschil in Watt iets uitmaakt.
Zal hier op terugkomen.
iapyx
De gloeilampen met de gele kapjes zijn 55/60 Watt.
Deze branden dus vaak door in mijn 460, naar mijn mening.
Vandaag heb ik gewone gele bolle gloeilampen gekocht, zonder kapje en die zijn 40/45 Watt.
Ik ga eens kijken het verschil in Watt iets uitmaakt.
Zal hier op terugkomen.
iapyx
Volvo 460 1.8i uit 1996
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
Sinds 5 juli 2012 heb ik een SAAB 9-3
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
normaal zitten er ook H4 lampen in 55/60W
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
40/45 is echt te weinig licht, zeker als het gele lampen zijn. En ik denk niet dat de bolle lampen in de koplamp past. En het standaard wattage is zoals Wim zegt, zou er zeker niet minder in gaan doen. Ik zou de bedrading en stekkers van je verlichting eens nakijken en schoonmaken. Een slechte verbinding is niet bevordelijk voor de levensduur van lampjes. En er zijn toch ook H4 met geel glas te krijgen, zonder die kapjes? Van de H3 weet ik zeker dat ze in geel zonder kapje te krijgen zijn. Die zaten in mijn mistlampen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Hallo,
Weer wat aanwijzigen
1) Een gloeidraad gaat niet kapot van te lage spanning, dus ook niet van een sluiting in je bekabeling, waar dan ook en hoe dan ook. Je bedrading nakijekn zoals IROLL stelt is echter neit verkeerd.
2) Een gloeidraad houdt niet van trillen, zeker niet als de gloeidraad ook gloeit. Dus.... trilt je koplamp?? Ga met dimlicht voor een muur staan 5-10 meter, laat motor stationair draaien en gaaf langzaam gas bij tot zo'n 2500rpm denk ik. Kijk eens of bij een bepaald toerental de lamp trilt. Zoja, trillen verhelpen.
3) En dan met een multimeter, meet bij 2000 rpm eens de accuspanning na. Deze moet met lopende motor altijd onder de 14V bllijven. Zit je op 17 dan is de dynam0.regelaar defect en kan er dus nog veel meer defect gaan dan een goedkoop halogeentje.
En als alles niet oplevert, koop dan eens normale nederlandse witgele halogeens H4 12V 55/60W en rij er eens een jaar mee.
Als deze het uithouden lag het aan je kapjes.
Weer wat aanwijzigen
1) Een gloeidraad gaat niet kapot van te lage spanning, dus ook niet van een sluiting in je bekabeling, waar dan ook en hoe dan ook. Je bedrading nakijekn zoals IROLL stelt is echter neit verkeerd.
2) Een gloeidraad houdt niet van trillen, zeker niet als de gloeidraad ook gloeit. Dus.... trilt je koplamp?? Ga met dimlicht voor een muur staan 5-10 meter, laat motor stationair draaien en gaaf langzaam gas bij tot zo'n 2500rpm denk ik. Kijk eens of bij een bepaald toerental de lamp trilt. Zoja, trillen verhelpen.
3) En dan met een multimeter, meet bij 2000 rpm eens de accuspanning na. Deze moet met lopende motor altijd onder de 14V bllijven. Zit je op 17 dan is de dynam0.regelaar defect en kan er dus nog veel meer defect gaan dan een goedkoop halogeentje.
En als alles niet oplevert, koop dan eens normale nederlandse witgele halogeens H4 12V 55/60W en rij er eens een jaar mee.
Als deze het uithouden lag het aan je kapjes.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.