Het onderwerp zegt het al en heeft al een aantal voorlopers, maar ik wil het onderwerp toch nog eens aankaarten. De remmen van de S40/V50 T5 zijn zwaar onder de maat als er intensief met de auto wordt gereden. Nu het bijna weer tijd wordt om de zomervelgen eronder te schroeven ben ik aan het kijken naar een betere reminrichting. Zo kwam ik op de "Big brake kit" uit van Brembo. Kost zo rond de 2800 euro van wat ik tegen kwam, maar nu beweert een Nederlandse importeur (Remservice Utrecht) dat Brembo geen set levert voor de Volvo S40/V50.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van andere remmen en kan iemand mij wellicht meer vertellen over het al dan niet passen van deze remmen op een S40 T5?
Big brakes voor de S40/V50
-
- 1st Gear member
Geen info over die Brembokit, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dat helemaal niet gaat passen met OEM Volvo-velgen.eXite schreef:Het onderwerp zegt het al en heeft al een aantal voorlopers, maar ik wil het onderwerp toch nog eens aankaarten. De remmen van de S40/V50 T5 zijn zwaar onder de maat als er intensief met de auto wordt gereden. Nu het bijna weer tijd wordt om de zomervelgen eronder te schroeven ben ik aan het kijken naar een betere reminrichting. Zo kwam ik op de "Big brake kit" uit van Brembo. Kost zo rond de 2800 euro van wat ik tegen kwam, maar nu beweert een Nederlandse importeur (Remservice Utrecht) dat Brembo geen set levert voor de Volvo S40/V50.
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van andere remmen en kan iemand mij wellicht meer vertellen over het al dan niet passen van deze remmen op een S40 T5?
Zou sowieso eerst eens een ander merk blokken proberen icm de std schijven (die dan wel goed of nieuw moeten zijn), je zou bijvoorbeeld Pagid geel eens kunnen proberen. Vind 2800 EUR een beetje overtrokken voor een standaardauto zoals de S40 T5. Mocht je tóch persé in die prijsklasse willen shoppen denk ik dat je bij Mov'it wellicht beter terecht kunt.
-
- 4th Gear member
Ja ik vond 2800 euro ook wel wat geld voor een paar remmen, maar ik heb geen idee wat zoiets zou moeten kosten. Als ik nu zo kijk naar de blokken van pagid, dan heb je verschillende kleuren voor verschillende eigenschappen, waarbij geel (RS19) (http://www.braketechnology.com/racecharacteristics.html) het beste is. Maar is dat dan alleen het beste als je aan het racen bent alsof er geen morgen meer is, of functioneert het ook buitengewoon goed in het dagelijks verkeer?
Sowieso, daarmee lijkt het hele verhaal me niet afgedaan, want een paar raceblokken op een schijf van niets is natuurlijk half werk.
Sowieso, daarmee lijkt het hele verhaal me niet afgedaan, want een paar raceblokken op een schijf van niets is natuurlijk half werk.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
-
- 4th Gear member
Ik heb me wat verder ingelezen en informatie ingewonnen bij Mov'it. Een setje remmen gaat daar over de toonbank voor ongeveer 3000 euro (322mm). Dat is natuurlijk prachtig, maar mijn auto gaat het circuit nooit zien. Wat ik wel wil is dat ik fatsoenlijk van 200km/h naar 100km/h kan met 4 man in de auto, als dat nodig is.
Een set remblokken zorgt natuurlijk voor extra remkracht, maar daarmee heb je het faden (door hoge temperaturen) nog niet opgelost en met je standaard remschijven krijg je dan ineens 2x zoveel remstof, of zie ik dat verkeerd?
Iemand met briljante ingevingen?
Een set remblokken zorgt natuurlijk voor extra remkracht, maar daarmee heb je het faden (door hoge temperaturen) nog niet opgelost en met je standaard remschijven krijg je dan ineens 2x zoveel remstof, of zie ik dat verkeerd?
Iemand met briljante ingevingen?

Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- kmser
- 4th Gear member
trager rijden?
Heb ik al geprobeerd, maar lukt toch niet. :roll:
Heb ik al geprobeerd, maar lukt toch niet. :roll:
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
-
- 3rd Gear member
Is dit een mening of een bewezen feit? In geval van het laatste is dit een kwalijke zaak voor "het" veiligheidsmerk. Ik ken de vorige discussies hierover niet, maar dit is nogal een aardige aantijging. Let wel, ik zeg op voorhand niet dat je geen gelijk hebt, maar zou graag wat meer onderbouwing willen.De remmen van de S40/V50 T5 zijn zwaar onder de maat als er intensief met de auto wordt gereden.
Wat versta je trouwens onder "intensief rijden"?
-
- 4th Gear member
Nouja, het is mijn ervaring en die van enkele andere T5 rijders hier op het forum. Hierover is al vaker gediscussieerd:
Tunen en remmen
Remmen zwaar onder de maat
Rondje Nurburgring
Ik ben geen circuitracer, maar hou van stevig doorrijden op de Duitse autosnelwegen. Met de huidige standaardremmen heb ik veel last van fading, waarbij de remkracht snel afneemt bij stevig remmen en bij een remmaneuvre rond 220km/h moet ik de remmen rond 150km/h echt even laten bijkomen, want dan trilt de auto dat het een lieve lust is. Ik moet er niet aan denken dat ik met vier man in de auto plotseling van 200 naar 80 moet remmen, ik vermoed dat ik dan op z'n minst nieuwe voorbumpering nodig heb.
Ik heb dit al voorgelegd aan de dealer, maar die vertelden mij dat dit normaal was en dat het trillen werd veroorzaakt door de ABS. Dit laatste lijkt mij onzin, maar de dealer kan me dus niet verder helpen.
Tunen en remmen
Remmen zwaar onder de maat
Rondje Nurburgring
Ik ben geen circuitracer, maar hou van stevig doorrijden op de Duitse autosnelwegen. Met de huidige standaardremmen heb ik veel last van fading, waarbij de remkracht snel afneemt bij stevig remmen en bij een remmaneuvre rond 220km/h moet ik de remmen rond 150km/h echt even laten bijkomen, want dan trilt de auto dat het een lieve lust is. Ik moet er niet aan denken dat ik met vier man in de auto plotseling van 200 naar 80 moet remmen, ik vermoed dat ik dan op z'n minst nieuwe voorbumpering nodig heb.
Ik heb dit al voorgelegd aan de dealer, maar die vertelden mij dat dit normaal was en dat het trillen werd veroorzaakt door de ABS. Dit laatste lijkt mij onzin, maar de dealer kan me dus niet verder helpen.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
-
- 3rd Gear member
Ok, thnx voor de info. Jouw ervaring en die van anderen lijkt me toch enigzins representatief.
Je "angst" begrijp ik, heb zelf een paar keer een noodstop moeten maken. Weliswaar bij lagere snelheden, maar vond het doodeng.
Volgens mij ben je wel met de juiste oplossingsrichting bezig: zelf investeren in een nog betere reminrichting, meer toegesneden op jouw rijgedrag.
Ik gooi de discussie in een andere hoek: de standaard gemonteerde reminrichting voldoet om je vege lijf te redden in een noodsituatie. Herhaaldelijk maximaal remmen bij hoge snelheden is blijkbaar niet aan te raden. Na zo'n noodstop is het wellicht verstandig om de boel te (laten) controleren. Zijn de schijven lichtjes krom dan is trillen bij iedere goede rempoging gegarandeerd weet ik uit eigen ervaring.
Overigens van 190 naar 90 met een 1.6 d is ook best spannend. Maar of continu 190 ermee rijden nu aan te raden is, ik vraag het me af.
Ik ben van mening dat je T5 niet standaard uitgerust hoeft te worden omdat deze 240 o.i.d. kan. De oplossing zit in of meer anticiperend of langzamer rijden of zelf spul monteren voor het ex
Je "angst" begrijp ik, heb zelf een paar keer een noodstop moeten maken. Weliswaar bij lagere snelheden, maar vond het doodeng.
Volgens mij ben je wel met de juiste oplossingsrichting bezig: zelf investeren in een nog betere reminrichting, meer toegesneden op jouw rijgedrag.
Ik gooi de discussie in een andere hoek: de standaard gemonteerde reminrichting voldoet om je vege lijf te redden in een noodsituatie. Herhaaldelijk maximaal remmen bij hoge snelheden is blijkbaar niet aan te raden. Na zo'n noodstop is het wellicht verstandig om de boel te (laten) controleren. Zijn de schijven lichtjes krom dan is trillen bij iedere goede rempoging gegarandeerd weet ik uit eigen ervaring.
Overigens van 190 naar 90 met een 1.6 d is ook best spannend. Maar of continu 190 ermee rijden nu aan te raden is, ik vraag het me af.
Ik ben van mening dat je T5 niet standaard uitgerust hoeft te worden omdat deze 240 o.i.d. kan. De oplossing zit in of meer anticiperend of langzamer rijden of zelf spul monteren voor het ex
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
-
- 3rd Gear member
treme werk. En dat wil je, dus wat mij betreft ben je reeel bezig. Blindelings vertrouwen in de spullen zou ik ook niet doen.
Succes ermee, hopelijk kun je de kosten een beetje binnen de perken houden. Keep us posted zou ik zeggen.
Succes ermee, hopelijk kun je de kosten een beetje binnen de perken houden. Keep us posted zou ik zeggen.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
-
- 2nd Gear member
Reeds in een andere topic heb ik vermeld dat ik ook last had van trillende remmen (Volvo V50 T5 awd). Onder garantie heb ik toen nieuwe voorschijven gekregen. Nu doet zich het volgende voor: Remmend vanaf bv 180/160 km tot 140 km, niets aan de hand. Dan van 140 tot 120 trillend stuur, trillende auto, dan van 120 tot lager: niets aan de hand.
Blijkt bij het verwisselen van winter naar zomerbanden de achterschijven harde plekken te vertonen. Dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken. Algemeen gezegd: de standaard remmen van de Volvo T5 zijn onder de maat. Een keer lekker "spelen", remmen, sturen en de remmen vertonen meteen fading. Daarna trillende remmen. Wat mij betreft mag Volvo inderdaad betere remmen voor de T5 inzetten.
BBC2006
Blijkt bij het verwisselen van winter naar zomerbanden de achterschijven harde plekken te vertonen. Dus daar binnenkort maar eens naar laten kijken. Algemeen gezegd: de standaard remmen van de Volvo T5 zijn onder de maat. Een keer lekker "spelen", remmen, sturen en de remmen vertonen meteen fading. Daarna trillende remmen. Wat mij betreft mag Volvo inderdaad betere remmen voor de T5 inzetten.
BBC2006