K00L schreef:zijn de turbomotoren van na 1990 ook te chiptunen?
Motoren van NA 1990 zijn ook te chippen, maar daar moet een nieuwe chip ingesoldeerd worden, de oudere versies met o.a. de paarse sticker kun je voorzien van "nieuwe software" doormiddel van chipje erin schuiven/klikken..
Stukje makkelijker, die oudere.
Ik heb gehoord dat ze bij de nieuwere "chiptunen" ook gewoon een paar connectors doorknippen van het originele chipje, zodat je ook meer drukopbouw etc etc hebt.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
klopt die van mij is al gechipt, rijdt een stuk relaxter met wat meer vermogen.
Een van na 1990 is soms ook te tunen door er een ecu met paarse sticker op in te pluggen. Maar dit werkt niet bij iedere uitvoering. Dat is gewoon een kwestie van proberen.
De ecu met paarse sticker is het eerste type ecu wat bij de turbo uitvoeringen gebruikt is, later zijn de ecu's nog enkele malen gewijzigd en is er gekozen voor een ander geheugen module waar de software in staat.
meer vermogen blijft heerlijk. voor het verbruik zal je het niet doen denk ik. hij verbruikt al aardig wat en na chippen zal dat wel zo blijven ook. op marktplaats staat een advertentie voor chippen van paarse chips ofzo. ikzelf heb het wat makkelijker, mijn 1.9 diesel hoef ik alleen de turbodruk op te schroeven. ff het actuator stangetje indraaien en dan hoppa, meer druk en meer inspuiting en dus meer vermogen! joepie.
Elke Turbo is te tunen. Misschien niet door Rica, alhoewel ik dat niet geloof, maar zeker door een ander bedrijf. Kijk eens bij het volvo480register of op het Volvo Europe forum.
De tuning meeting voor de 480 die er ooit in de 90-er jaren is geweest liet zien dat er wel winst is te behalen.