Turbodruk te laag! EDIT: problem solved...

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Heren,

mijn 90' er 480 mist turbodruk :( !
De drukmeter komt minder hoog dan voorheen. Hij reageert nog wel, maar vele malen minder.

Nu heb ik al even een blik onder de kap geworpen, maar ik kan nog niet echt scheuren in slangen (of iets dergelijks) ontdekken.

Is er iemand die dit ook wel eens heeft gehad, of hebben jullie misschien tips om het zoeken wat te vereenvoudigen?
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hoor je fluitend geluid ergens?

Ik weet uit ervaring dat het 'bij wijze van spreken' bijna elk slangetje kan zijn waardoor je turbodruk verliest, dus voorlopig niet panikeren. Check élk rubberen slangetje, ook andere slangetjes, dat je tegenkomt heel nauwkeurig, dat het wel deftig in het motorblok zit, op scheurtjes, enz...


groeten
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven

heb je het gietijzeren gedeelte van de turbo goed bekeken? eventueel met een lamp er bij. door de enorme hitte verschillen tussen afkoelen en opwarmen ontstaan er vaak scheuren in het gietijzer. voorbeeldje van mijn turbo: (ik heb gelukkig geen last van drukverlies nog)

Afbeelding
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Ik had je topic al gezien, en dus ook al even gekeken of ik ergens een scheur(tje) kon ontdekken... Gelukkig niet!

Moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zo in het turbo verhaal in zit, dus als iemand iets van een schema heeft van de diverse toe en afvoeren van de turboslangen, houd ik me aanbevolen!

Edit, na een zoektochtje redelijk wat info gevonden over alle slangen en functies wat betreft de turbo.

Op het engelse forum ook een topic gevonden waarbij iemand hetzelfde probleem had. Bij hem werd dit veroorzaakt door een slechte katalysator. Dus dat is het proberen waard!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je katalysator verstopt zit dan kan dat idd de oorzaak zijn. Meestal hoor je de kat ook rammelen omdat de interne lamelen loslaten en de boel verstoppen. Je kan de kat ook leegkloppen en weer monteren zodat het niet opvalt bij de APK. Dit kan je alleen doen bij auto's van voor 1993. Vanaf dat jaar is een viergas meting verplicht en dan val je door de mand bij de APK. Scheelt ook in het vermogen in positieve zin!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

zo als te lezen heeft is ie bouwjaar 1990 dus kan je hem zo leegslaan en er van genieten!
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

sjoerdb schreef:zo als te lezen heeft is ie bouwjaar 1990 dus kan je hem zo leegslaan en er van genieten!
Maar het staat op het kenteken dat ik een cat heb, dus dan is het toch wel verplicht?

Ik gok het er in eerste instantie op. Als het dan nog niet lukt met de apk, moet er dan maar weer een cat onder. Gelukkig is ie net voor de apk geweest, dus kan ik nog even ;)
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Bij mijn weten moet je als het op je kenteken staat er een kat onder hebben. Bij een auto van na 01/01/1992 ;)

Ik heb geen kat onder de 480 GT-Turbo (eind 1994) zitten, maar gek genoeg staat er ook geen "U9" op het kenteken, dus kwam zonder kat gewoon door de apk, mij hoor je niet klagen ;)
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Nou, de kat zit er nu nog wel onder, maar hij is wel leeg! :)

En ja, de turbodruk is weer 'terug van weggeweest!'.

Dus ik tour nu weer 'blij' rond!

Another problem solved ;)
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hopelijk heb je de nodige beschermingen gebruikt bij het leegkloppen van de kat, zit asbest in...
Ik vertrouwde het ook niet tot ik na opzoeking te weten kwam dat er asbest in zat, als ik me niet vergis helemaal aan de binnenkat tegen het metaal, ben met het werkje dus gestopt, had wel een kat op overschot...

Groeten
Plaats reactie

Terug naar “De 480”