Volvo dealer gaat goed de mist in
- Oceanracer
- Geartronic member
Bijna alle standaard werkzaamheden zijn nogal ruim bemeten. Het aantal daadwerkelijk gewerkte uren per week is altijd lager dan het aantal gewerkte uren op papier (lees: facturen). Het verschil is pure winst voor de dealer. Toch jammer dat deze winst niet wordt gebruikt voor een enkel keertje dat eens iets tegenzit. Zo profiteren ze dubbelop.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
:shock: het is inderdaad een schande, en ook zo oneerlijkOceanracer schreef:Bijna alle standaard werkzaamheden zijn nogal ruim bemeten. Het aantal daadwerkelijk gewerkte uren per week is altijd lager dan het aantal gewerkte uren op papier (lees: facturen). Het verschil is pure winst voor de dealer. Toch jammer dat deze winst niet wordt gebruikt voor een enkel keertje dat eens iets tegenzit. Zo profiteren ze dubbelop.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik noem het jammer (voor de klant). Meer niet. Niet zo sceptisch, Bart. 

- R.Bijl
- 3rd Gear member
- Contacteer:
hier ben ik het ook niet helemaal mee eens,garantiewerk,servicewerk en werk wat tegen zit kan niet doorberekend worden en dus zal een garage nooit 100% efficient zijn..ik denk dat de 8 uren van een monteur dus niet allemaal produktief zijnOceanracer schreef:Bijna alle standaard werkzaamheden zijn nogal ruim bemeten. Het aantal daadwerkelijk gewerkte uren per week is altijd lager dan het aantal gewerkte uren op papier (lees: facturen). Het verschil is pure winst voor de dealer. Toch jammer dat deze winst niet wordt gebruikt voor een enkel keertje dat eens iets tegenzit. Zo profiteren ze dubbelop.
Robin
Volvo V60 PIH Rebel Blue-Driver support line-Security line-Hybrid techno line-Winter line-Heico Volution.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
Volvo 850 T-5R CY estate
Volvo v70 2.5t Ocean race
Volvo XC90 T6 full options
Volvo V70 2.4t Ocean Race
Volvo 850 2.5-20V
VW Golf 1.9 TDI GT.
- Oceanracer
- Geartronic member
Garantiewerk zit in de verkoopprijs inbegrepen, servicewerk komt uit de genoemde reservers en werk wat tegenzit moet (kennelijk gewoon) door de klant worden betaald.
Ik denk dat de 8 uur van de monteur er op papier ongeveer 10 zijn. Hoezo niet productief?
Een garage is zeer efficiënt. Sterker nog: garages draaien voornamelijk op het onderhoud en niet op de verkoop.
Ik denk dat de 8 uur van de monteur er op papier ongeveer 10 zijn. Hoezo niet productief?

Een garage is zeer efficiënt. Sterker nog: garages draaien voornamelijk op het onderhoud en niet op de verkoop.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
garagebedrijven renderen < 1% en stoten mede daardoor hun activiteiten steeds vaker af aan grotere holdings
Volvo for life
Dit is juist en dit was 20 jaar geleden ook al zo.Oceanracer schreef:Ik denk dat de 8 uur van de monteur er op papier ongeveer 10 zijn. Hoezo niet productief?
Creatief boekhouden. :?

Nieuwe werkorder inklokken en de oude door laten lopen.
Zeker met beurten met vast gestelde prijzen was dat heel normaal.
Bij je functionerings gesprek (salarisgesprek) keken ze toch naar je productie.
Kennis was minder relevant, dat was mooi meegenomen.
Tja, dan gaan mensen weg.
-
- 3rd Gear member
Beste Niek,ndv1970 schreef:Heb van de week in mijn Volvo V70 2.4d achteraf mistlampen in de voorbumper gemonteerd en een andere schakelaarunit in de auto gezet. Volvo dealer in friesland gebeld (Van der Schaaf en Mellema in Dokkum) en gevraagd wat er nog meer moest gebeuren. Antwoord was, er moesten 2 software-pakketjes geinstalleerd worden en een relais. Ik heb gevraagd wat dat moest kosten. Het antwoord was van hun kant €50,- a €55,-. Dus een afspraak gemaakt. Ben er gisteren heen geweest en kon er gewoon op wachten. Nadat alles klaar was kwam de rekening. Ik moest even €118,82 betalen. Daar ging ik dus niet mee akkoord. Ik vroeg nog waarom het zoveel duurder was dan afgesproken. Ja, het viel ons een beetje af, zei hij. Ik zei, kan me best voorstellen dat het afvalt, maar ik ben niet bereid om meer dan 100% meer te betalen. Na veel gepraat heb ik €75,- betaald. Ben hun ook nog een beetje tegemoet gekomen. Dit is toch niet normaal dat ze meer dan het dubbele rekenen terwijl je voor de telefoon een prijs hebt afgesproken!!
Dit wilde ik even kwijt, lang leve de dealer in hun dure panden, die wij als consument met zijn allen dik betalen.
Niek
Jij zit ook fout! Ook de koper (van een product of een dienst) heeft de verplichting te onderkennen of het geleverd product of geleverde dienst in alle redelijkheid staat t.o.v. de prijs die gevraagd wordt. Niek met alle respect, hoe is het in hemelsnaam mogelijk voor 50-55 euro's te verwachten dat er 2 software pakketjes en een relais wordt ingebouwd?! Dat kan toch helemaal niet! De prijs die de dealer vroeg is heel reeel, en alleen doordat jij stoom afblies heeft hij je nog gematst ook!
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
nou nou, rustig maar.
als een Officiële dealer zegt voor 55,- euro 4 schroeven te kunnen
vastdraaien en 2x 'next-next-finish' te toetsen, en vervolgens 100%
naast die indicatie te zitten, dan weet hij niet waarover hij het heeft.
en als hij daarna ook nog eens prijstechnisch toegeeft volkomen mis
te zijn geweest, dan is hij geen knip voor de neus waard.
ik zou meteen een andere dealer zoeken.
als een Officiële dealer zegt voor 55,- euro 4 schroeven te kunnen
vastdraaien en 2x 'next-next-finish' te toetsen, en vervolgens 100%
naast die indicatie te zitten, dan weet hij niet waarover hij het heeft.
en als hij daarna ook nog eens prijstechnisch toegeeft volkomen mis
te zijn geweest, dan is hij geen knip voor de neus waard.
ik zou meteen een andere dealer zoeken.
- Oceanracer
- Geartronic member
Dus volgens de redenering van volvo moet IK van te voren weten wat het kost, omdat de dealer het niet goed zou weten. En als de dealer het verkeerd heeft gezegd is het ook nog MIJN schuld? Nou zeg... Ik ga met jou geen zaken doen, dat is zeker!volvo schreef: Beste Niek,
Jij zit ook fout! Ook de koper (van een product of een dienst) heeft de verplichting te onderkennen of het geleverd product of geleverde dienst in alle redelijkheid staat t.o.v. de prijs die gevraagd wordt. Niek met alle respect, hoe is het in hemelsnaam mogelijk voor 50-55 euro's te verwachten dat er 2 software pakketjes en een relais wordt ingebouwd?! Dat kan toch helemaal niet! De prijs die de dealer vroeg is heel reeel, en alleen doordat jij stoom afblies heeft hij je nog gematst ook!
-
- 5th Gear member
Beste Oceanracer,
Precies, het is toch logisch dat jij als klant weet wat een reparatie kost!!!!
Je bent wel erg naief als je afgaat op de prijsopgave, je weet toch dat het 2x zoveel kan kosten!!!!Zeker met het soort zeer ingrijpende en tijdrovende modificaties als die van Niek z'n auto
BartV70
PS vandaag geconstateerd dat een motorsteun de geest heeft gegeven, dit was nog 1 van de weinige veel voorkomende euvels die mijn V70(MY2004)
nog niet had gehad :evil:
BartV70
Precies, het is toch logisch dat jij als klant weet wat een reparatie kost!!!!
Je bent wel erg naief als je afgaat op de prijsopgave, je weet toch dat het 2x zoveel kan kosten!!!!Zeker met het soort zeer ingrijpende en tijdrovende modificaties als die van Niek z'n auto

BartV70
PS vandaag geconstateerd dat een motorsteun de geest heeft gegeven, dit was nog 1 van de weinige veel voorkomende euvels die mijn V70(MY2004)
nog niet had gehad :evil:
BartV70
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Dit ging hier niet om een reparatie, het ging hier om het activeren van een niet door de dealer aanbrachte set mistlampen, dat is een handeling die een dealer vrijwel nooit verricht daar er vrijwel geen V70's zonder mistlampen geleverd zijn, neem het de dealer dus niet te kwalijk dat software onverwacht zoveel kost.
En hoe graag ik ook een hoop voor klanten doe ik ga 100% zeker geen geld aanstorten achter het gefröbel van een enthousiaste amateursleutelaar die alles graag zelf doet omdat een dealer hem te duur is, want dat laatste is hier aan de orde.
En hoe graag ik ook een hoop voor klanten doe ik ga 100% zeker geen geld aanstorten achter het gefröbel van een enthousiaste amateursleutelaar die alles graag zelf doet omdat een dealer hem te duur is, want dat laatste is hier aan de orde.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik vind de dealer doorgaans ook (te) duur. Wat je zelf kunt, daar kun je je zuurverdiende geld mee besparen. Volvo beschermt zijn software dusdanig dat je voor de meeste zaken toch nog verplicht bent een bezoekje aan de dealer te maken.
Als de topicstarter expliciet vraagt wat de kosten gaan worden, heeft deze voldaan aan zijn verplichtingen. Hij geeft voor het overeengekomen bedrag de opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te laten voeren. Wat geeft de dealer juridisch nu nog het recht zijn deel van de overeenkomst niet uit te voeren?
Bij mij blijven daarnaast ook nog 2 vragen over:
- Wat heeft topicstarter nou verkeerd gedaan? Mag je hier niet zelf meer accessoires monteren dan?
- Heeft een dealer de vrijheid om maar te vragen wat ie wil, als 't wat tegen zat/zit?
Als de topicstarter expliciet vraagt wat de kosten gaan worden, heeft deze voldaan aan zijn verplichtingen. Hij geeft voor het overeengekomen bedrag de opdracht de aangegeven werkzaamheden uit te laten voeren. Wat geeft de dealer juridisch nu nog het recht zijn deel van de overeenkomst niet uit te voeren?
Bij mij blijven daarnaast ook nog 2 vragen over:
- Wat heeft topicstarter nou verkeerd gedaan? Mag je hier niet zelf meer accessoires monteren dan?
- Heeft een dealer de vrijheid om maar te vragen wat ie wil, als 't wat tegen zat/zit?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
De dealer heeft een prijsindicatie afgegeven, ik wil je op basis van dat gegeven graag een keer voor een rechtbank gaan treffen.
Een dealer belast doorgaans door dat bedrag wat er voor staat, e.e.a. zal ook gespecificeerd op een nota staan.
Bij onderzoeksklussen naar een elektronicastoring heb ik de ervaring dat nietklanten vaak niet willen betalen als een probleem niet meteen ook voor 100% opgelost is, vaak zijn dit soort storingen veroorzaakt door gefröbel van amateursleutelaars (er gaat derhalve niets meer de deur uit voor het 100% voldaan zijn van facturen)
In dit geval wordt de dealer die samen met zijn "klant" een voor beiden aanvaardbare oplossing heeft gevonden terloops toch nog even fijntjes "opgeknoopt".
Ik waag me er niet aan om het puntje op dit soort gefröbel te zetten, het is (uit ervaring) altijd gezeik.Oceanracer schreef:Bij mij blijven daarnaast ook nog 2 vragen over:
Een dealer belast doorgaans door dat bedrag wat er voor staat, e.e.a. zal ook gespecificeerd op een nota staan.
Bij onderzoeksklussen naar een elektronicastoring heb ik de ervaring dat nietklanten vaak niet willen betalen als een probleem niet meteen ook voor 100% opgelost is, vaak zijn dit soort storingen veroorzaakt door gefröbel van amateursleutelaars (er gaat derhalve niets meer de deur uit voor het 100% voldaan zijn van facturen)
In dit geval wordt de dealer die samen met zijn "klant" een voor beiden aanvaardbare oplossing heeft gevonden terloops toch nog even fijntjes "opgeknoopt".
- Oceanracer
- Geartronic member
Als ik van te voren een firma bel voor een prijsindicatie en ik moet bij het afrekenen voor een product het dubbele betalen heb ik op dat moment nog de keuze om akkoord te gaan of niet. Met andere woorden, ik bepaal op dat moment zelf of de koopovereenkomst alsnog wordt gesloten of niet. Ik ben op dat moment voor niets naar de firma gereden, maar dat is niet anders.
Wanneer het een dienst betreft, ligt het wat gecompliceerder. Na het uitvoeren van de opgegeven werkzaamheden, is de overeenkomst immers niet zo eenvoudig te annuleren. Wanneer je van te voren niet de moeite hebt genomen naar de prijs van deze werkzaamheden te informeren en het valt dan achteraf tegen, heb je gewoon pech. In deze situatie heeft de beste man echter wel deze moeite genomen. De dealer heeft kennelijk voor of tijdens de overeengekomen werkzaamheden ook niet de klant de keuze gegeven om af te zien van de opdracht of de hoge prijs te accepteren. Omdat de klant hier pas bij het afrekenen mee wordt geconfronteerd overtreedt de dealer hiermee in mijn ogen toch echt het consumentenrecht. De dealer heeft dan de keuze om de werkzaamheden ongedaan te maken of deze aan te bieden tegen een andere prijs.
Ik vind dan ook dat de dealer het uiteindelijk wel goed heeft opgelost.
Aangezien over jouw opmerking over het oplossen van problemen/storingen nog wel een heel topic te vullen valt, ga ik daar hier niet verder op in.
Wanneer het een dienst betreft, ligt het wat gecompliceerder. Na het uitvoeren van de opgegeven werkzaamheden, is de overeenkomst immers niet zo eenvoudig te annuleren. Wanneer je van te voren niet de moeite hebt genomen naar de prijs van deze werkzaamheden te informeren en het valt dan achteraf tegen, heb je gewoon pech. In deze situatie heeft de beste man echter wel deze moeite genomen. De dealer heeft kennelijk voor of tijdens de overeengekomen werkzaamheden ook niet de klant de keuze gegeven om af te zien van de opdracht of de hoge prijs te accepteren. Omdat de klant hier pas bij het afrekenen mee wordt geconfronteerd overtreedt de dealer hiermee in mijn ogen toch echt het consumentenrecht. De dealer heeft dan de keuze om de werkzaamheden ongedaan te maken of deze aan te bieden tegen een andere prijs.
Ik vind dan ook dat de dealer het uiteindelijk wel goed heeft opgelost.
Aangezien over jouw opmerking over het oplossen van problemen/storingen nog wel een heel topic te vullen valt, ga ik daar hier niet verder op in.
- Koidream
- 3rd Gear member
Maar dan zeg je toch gewoon tegen die klant: "Ga ergens elders je gefröbel aan de praat proberen te krijgen", ofwel neem je je boeken of PC en maak je een juiste en eerlijke prijsopgave. Ook al vraag je voor deze handeling voor mijn part € 500, dan is het alsnog aan de klant om al dan niet met deze prijs akkoord te gaan. Maar een afgesproken prijs is een afgesproken prijs, en deze kan niet door een reken foutje verdubbelen.bart simpson schreef:...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Heb net te vaak met dit soort dingen te maken om dit ook als zodanig te zien, de klant heeft alles naar beste kunnen (weten?) gemonteerd maar blijkt zeer regelmatig een vitaal deel vergeten.
TS mag van mij best wel even specificeren wat er precies gedaan is, gesplitst in parts en labour
TS mag van mij best wel even specificeren wat er precies gedaan is, gesplitst in parts en labour
-
- 1st Gear member
Het is onderhand een mooi verhaal aan het worden. Maar waar gaat het nu om? Is een toezegging van een prijsindicatie bindend ja of nee?
Een 100% overschrijding van een opgegeven prijs is onacceptabel ook als de zaak aan een rechter voorgelegd zou worden.
Ander voorbeeld:
Waarom kost het activeren van een standkachel in Duitsland tussen de 700 en 900 euro en bij de Nederlandse dealer maar 108 euro incl. BTW (en inclusief omzetten taal boardcomputer).
Ook hier verschilden de "prijsindicaties" bij de Volvo dealers tussen de 108 en 165 euro.
Wie mij dit verschil kan verklaren is een knappe jongen.
Een 100% overschrijding van een opgegeven prijs is onacceptabel ook als de zaak aan een rechter voorgelegd zou worden.
Ander voorbeeld:
Waarom kost het activeren van een standkachel in Duitsland tussen de 700 en 900 euro en bij de Nederlandse dealer maar 108 euro incl. BTW (en inclusief omzetten taal boardcomputer).
Ook hier verschilden de "prijsindicaties" bij de Volvo dealers tussen de 108 en 165 euro.
Wie mij dit verschil kan verklaren is een knappe jongen.
-
- 3rd Gear member
De overschrijding is al snel 100% procent al shet om een paar tientjes gaat. Leg het maar aan een rechter voor, zie je meteen hoe facturering van een advocaat werkt. Ieder mailtje/telefoontje wordt geregistreerd (per eenheid van 6 minuten), zonder prestatie-noodzaak.Black Sapphire D5 schreef:Een 100% overschrijding van een opgegeven prijs is onacceptabel ook als de zaak aan een rechter voorgelegd zou worden.
De beste dealer heeft volgens mij (zover ik de TS mail lees) naar eer en geweten een inschatting gemaakt, en was er langer mee bezig dan verwacht, oorzaak niet gemeld. Zoals de meesten op dit forum wordt er per uur verdiend, dus tijd = geld. Geeft "de baas" minder geld als je langer dan verwacht bezig bent met een klus?
Het midden- en kleinbedrijf en de vakman in NL delven het onderspit. Voor kleine en moeilijke klussen worden ze ingeschakeld, en owee als er op 1 of andere wijze "teveel" wordt betaald. Voor de duurdere zaken even internetten om wat te besparen.
Natuurlijk kan een dealer "nee" zeggen. Maar zo zit die blijkbaar niet in elkaar, GELUKKIG, want wat moet je dan? Denk maar niet dat hij er rijk van wordt van een dergelijke klusje. Maar als ze vaak dergelijke akkefietjes krijgen zeggen ze volgende keer inderdaad "nee", ben je verder van huis.
Natuurlijk moet je nooit "teveel" betalen, maar verplaats je eens in een ander (en z'n werkzaamheden), dat gebeurd iha te weinig de laatste tijd.
V70 - 140pk - 2003