Probleem met kachel.
Heb een 164 van 1974. de kachel werkt niet we hebben de kachelkraan vervangen zonder resultaat op onderzoek gegaan en we costateerde dat er wel koelvloeistof in de motor loopt maar niet uit dus op die manier kan kachel niet werken. geprobeerd om door te spoelen zonder resultaat.De thermostaat is in orde motor komt gewoon op tempertatuur het lijkt wel of het kanaal wat uit het blok komt richting kachel verstopt zit. Alles maar dan ook alles geprobeerd.Warm draaien etc. Auto heeft wel 8 jaar stilgestaan. Kanaal wat achter kachel zit is open. Ook loopt er vloeistof uit wanneer we de temp voeler eruit halen heeft iemand dit al eens meegemaakt. Wie kan mij helpen kan natuurlijk ook dat we de kop eraf moeten halen en dat het verstopt zit. Ik weet het niet. Gr Simon.
volvo 164
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De B30 koppen hebben een probleem met de koeling van de achterste cylinder vanwege de lengte. Daar gaat ie gauw verstopt zitten omdat de circulatie daar vrij beperkt is. Ik zou zeker de kop eraf halen en alle koelwater kanalen goed schoonmaken voordat er grotere problemen ontstaan door gebrek aan koeling.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou het wel doen voor de zekerheid, als er een verstopping zit dan heb je dikke kans dat er meer kanalen verstopt zitten of bijna dicht geslibt zijn. Is toch een teken van slecht onderhoud, als altijd op tijd anti vries is vervangen dan krijg je dit soort verschijnselen niet. Kan je gelijk de conditie van je kleppen controleren etc. En zoveel werk is het ook weer niet, je kan overal prima bij.
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Gaat dat echt zo makkelijk, de kop eraf? Moeten de kleppen ook los eigenlijk?
Er zijn ook van die middeltjes die je in je koelvloeistof gooit en die de boel zouden moeten schoonmaken...
Er zijn ook van die middeltjes die je in je koelvloeistof gooit en die de boel zouden moeten schoonmaken...
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
het 6 cilinder lijn blok is afgeleid van een B18 de achterste 2 cilinders zijn er 'bij' geplaatst. achter de laatste cilinder (6) zit een ruimte die bijna altijd vol zit met rommel.
de enige manier om dat echt goed schoon te maken is door de vriespluggen.
verder kan het vervangen van de kagel slangen ook geen kwaad
de enige manier om dat echt goed schoon te maken is door de vriespluggen.
verder kan het vervangen van de kagel slangen ook geen kwaad
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Water aftappen, slangen loshalen, alle bedrading loshalen, inlaat-en uitlaatspruitstuk verwijderen, kleppendeksel eraf en kop losschroeven. Dat is in grote lijnen het verhaal. De kleppen zitten in de kop, die haal je er gelijk met de kop af, die blijven dus zitten. Is een uurtje of 2-3 werk.Gaat dat echt zo makkelijk, de kop eraf? Moeten de kleppen ook los eigenlijk?
Dat werkt goed als de kalkaanslag niet al zo erg is dat de boel verstopt zit. je gooit het in de radiateur en rijdt er een paar uur mee met de kachel op heet zodat ook de kachelradiateur gereinigd word. Ongelofelijk zoveel troep als er uit kan komen! Daarna radiateur, motor (termostaat verwijderen!) en kachelradiateur apart goed doorspoelen door er een tuinslang in te hangen. Van boven naar beneden en van beneden naaar boven het water minimaal zo'n 5 minuten laten lopen zo hard mogelijk. Zo verwijder je de meeste troep die nog in het koelcircuit rond zweeft. Daarna weer vullen met gedestilleerd of gekookt water en verse anti-vries 50/50. Geen ongekookt kraanwater gebruiken, daar zit kalk in. Door het goed doortekoken slaat de kalk neer in de waterketel en niet in je blok.Er zijn ook van die middeltjes die je in je koelvloeistof gooit en die de boel zouden moeten schoonmaken