volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
ansi
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 13.11.2007 - 17:54
Locatie: Roosendaal

Probleem met kachel.
Heb een 164 van 1974. de kachel werkt niet we hebben de kachelkraan vervangen zonder resultaat op onderzoek gegaan en we costateerde dat er wel koelvloeistof in de motor loopt maar niet uit dus op die manier kan kachel niet werken. geprobeerd om door te spoelen zonder resultaat.De thermostaat is in orde motor komt gewoon op tempertatuur het lijkt wel of het kanaal wat uit het blok komt richting kachel verstopt zit. Alles maar dan ook alles geprobeerd.Warm draaien etc. Auto heeft wel 8 jaar stilgestaan. Kanaal wat achter kachel zit is open. Ook loopt er vloeistof uit wanneer we de temp voeler eruit halen heeft iemand dit al eens meegemaakt. Wie kan mij helpen kan natuurlijk ook dat we de kop eraf moeten halen en dat het verstopt zit. Ik weet het niet. Gr Simon.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De B30 koppen hebben een probleem met de koeling van de achterste cylinder vanwege de lengte. Daar gaat ie gauw verstopt zitten omdat de circulatie daar vrij beperkt is. Ik zou zeker de kop eraf halen en alle koelwater kanalen goed schoonmaken voordat er grotere problemen ontstaan door gebrek aan koeling.
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Dat kanaal vanuit de pomp naar de kachel kan je toch loshalen en op verstopping controleren?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik zou niet 123 de kop eraf trekken, ga eerst eens het kanaal schoonmaken door met een soort draadachtig iets in het aansluitgat te porren.

Ik trouwens je kachelradiator zelf niet verstopt?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik zou het wel doen voor de zekerheid, als er een verstopping zit dan heb je dikke kans dat er meer kanalen verstopt zitten of bijna dicht geslibt zijn. Is toch een teken van slecht onderhoud, als altijd op tijd anti vries is vervangen dan krijg je dit soort verschijnselen niet. Kan je gelijk de conditie van je kleppen controleren etc. En zoveel werk is het ook weer niet, je kan overal prima bij.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Gaat dat echt zo makkelijk, de kop eraf? Moeten de kleppen ook los eigenlijk?

Er zijn ook van die middeltjes die je in je koelvloeistof gooit en die de boel zouden moeten schoonmaken...
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

het 6 cilinder lijn blok is afgeleid van een B18 de achterste 2 cilinders zijn er 'bij' geplaatst. achter de laatste cilinder (6) zit een ruimte die bijna altijd vol zit met rommel.

de enige manier om dat echt goed schoon te maken is door de vriespluggen.
verder kan het vervangen van de kagel slangen ook geen kwaad
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Gaat dat echt zo makkelijk, de kop eraf? Moeten de kleppen ook los eigenlijk?
Water aftappen, slangen loshalen, alle bedrading loshalen, inlaat-en uitlaatspruitstuk verwijderen, kleppendeksel eraf en kop losschroeven. Dat is in grote lijnen het verhaal. De kleppen zitten in de kop, die haal je er gelijk met de kop af, die blijven dus zitten. Is een uurtje of 2-3 werk.
Er zijn ook van die middeltjes die je in je koelvloeistof gooit en die de boel zouden moeten schoonmaken
Dat werkt goed als de kalkaanslag niet al zo erg is dat de boel verstopt zit. je gooit het in de radiateur en rijdt er een paar uur mee met de kachel op heet zodat ook de kachelradiateur gereinigd word. Ongelofelijk zoveel troep als er uit kan komen! Daarna radiateur, motor (termostaat verwijderen!) en kachelradiateur apart goed doorspoelen door er een tuinslang in te hangen. Van boven naar beneden en van beneden naaar boven het water minimaal zo'n 5 minuten laten lopen zo hard mogelijk. Zo verwijder je de meeste troep die nog in het koelcircuit rond zweeft. Daarna weer vullen met gedestilleerd of gekookt water en verse anti-vries 50/50. Geen ongekookt kraanwater gebruiken, daar zit kalk in. Door het goed doortekoken slaat de kalk neer in de waterketel en niet in je blok.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Schoonmaken kan ook met een vaatwastablet (!!) Werkt zeer goed en kost niets. Bij het verwijderen van de kop zou ik het spruitstuk vast laten zitten aan de kop. Wel natuurlijk de uitlaat even losschroeven.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Bedankt voor die uitleg! Ga ik zeker wat aan hebben :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”