Hoi een ieder die dit leest.
Ik ben op zoek naar een nieuwe afneembare trekhaak voor mijn Volvo S60 (Bouwjaar 11-2000). Hierbij wil ik het liefst een plug-and-play kabelboom. (En wel met een stekkerdoos van het type Multicon of Multicon We St). Dus niet met het Jeager systeem.
Ik heb natuurlijk al wat sites bekeken en aangeschreven maar nog niet echt de top aanbieding gekregen.
Hebben jullie nog sites? Winkels? Ik woon in Heerhugowaard. Wil er dus niet 100 km voor moeten rijden.
Bedankt.
Trekhaak aanschaffen
- V70Rene
- 4th Gear member
Als je echt eenmooie en vrij onzichtbare trekhaak wilt hebben moet je een westfalia kopen. Ik heb de mijne pas geleden via eBay Duitsland gekocht bij een Ebay winkel. Koste voor mijn V70 met nivoregeling 290 Euro incl. verzendkosten geloof ik . De originele trekhaak van Volvo vind ik niet zo mooi , met dat blok kunststof achter op je bumper.
De montage heb ik door de Volvo dealer laten uitvoeren , en ook het bestellen en monteren van de kabelboom heb ik door de dealer laten regelen. Zo wist ik zeker dat het zou werken , zeker daar er 2 relais aangesloten moeten worden , en software geladen moet worden.
Hier wat foto's

De montage heb ik door de Volvo dealer laten uitvoeren , en ook het bestellen en monteren van de kabelboom heb ik door de dealer laten regelen. Zo wist ik zeker dat het zou werken , zeker daar er 2 relais aangesloten moeten worden , en software geladen moet worden.
Hier wat foto's

(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
-
- 1st Gear member
Heel tevreden over de afneembare trekhaak van GDW. (op mijn vorige auto had ik deze ook).
http://www.gdwtowbars.com/
Zelf gemonteerd. Met 2 man is het gemakkelijker om de zware spannende draagbalk te bevestigen. Duidelijk montagehandleiding wordt meegeleverd. Het is éénvoudig zelf te doen als je er wat tijd voor neemt.
Wat staat niet in die handleding:
De 2 kleine "poprevetten" aan de achterste wielkasten boor je er uit. Er zitten daar ook nog enkele vijsjes naast die je los moet draaien. Je kan ze niet verwijderen, enkel los of vast draaien.
De bumper verwijder je door 2 grote schroeven los te vijzen aan de binnenkant van je koffer, ze zitten verborgen centraal in het midden achter de kofferbakbekleding. Opgelet dat ze niet in je carosserie vallen! Zou je dit toch voorhebben dan kan je ze er met een ijzerdraad trachten uit te prutsen door ze opzij te schuiven naar de zijkant van je wagen.
De bumper aan de zijkant op de carosserie zit vastgeklikt die kan je dus voorzichtig lostrekken van zijn clips.
Wat staat er o.a. wel vermeld in de handleiding:
Bijgevoegde zekering inpluggen in de plugkast achteraan links in de koffer. Koppelschema bedrading op kleur. Doorvoer van kabel op reeds voorzien gaatje in de koffer. Verwijderen van je huidige uitlaatsteun (schroef je er af, het is wel wat trekken aan de rubber van deze ophanging om ze eraf te krijgen). Je uitlaat zal na montage van de trekhaak door een steun aan de trekhaakbalk worden gedragen.
De zware draagbalk (kan tot 1800 kg trekken) waar je de trekhaak in kan pluggen is exact op maat gemaakt en klemt heel strak op het chassis. Met een hamer krijg je hem op zijn plaats. Opgelet! Doe dit met twee man een kleine tik per keer zodat hij niet scheef komt te zitten en je hem misschien niet meer loskrijgt.
Conclusie:
zelf monteren is écht een fluitje van een cent, ook voor de leek. Er dient géén software aangepast te worden! Enkel 1 relais inpluggen (zie bijgevoegde handleiding).
Nodige kennis:
boormachientje kunnen bedienen (voor de 2 poprevetten). Een moersleutel, hamer, schroevedraaier en podsleutels kunnen gebruiken en de bijgevoegde handleiding kunnen lezen. De auto hoeft niet op een brug of blokken.
Tijd:
2 uur op het gemak met 2 man. Neem je tijd en doe het rustig.
Prijs: 380 euro (21 % btw inbegrepen, kabelboom GDW inbegrepen) bestelt via tussenhandelaar. De haak zit mooier weggestoken dan de volvo trekhaak en is veel lager geprijsd!
http://www.gdwtowbars.com/
Zelf gemonteerd. Met 2 man is het gemakkelijker om de zware spannende draagbalk te bevestigen. Duidelijk montagehandleiding wordt meegeleverd. Het is éénvoudig zelf te doen als je er wat tijd voor neemt.
Wat staat niet in die handleding:
De 2 kleine "poprevetten" aan de achterste wielkasten boor je er uit. Er zitten daar ook nog enkele vijsjes naast die je los moet draaien. Je kan ze niet verwijderen, enkel los of vast draaien.
De bumper verwijder je door 2 grote schroeven los te vijzen aan de binnenkant van je koffer, ze zitten verborgen centraal in het midden achter de kofferbakbekleding. Opgelet dat ze niet in je carosserie vallen! Zou je dit toch voorhebben dan kan je ze er met een ijzerdraad trachten uit te prutsen door ze opzij te schuiven naar de zijkant van je wagen.
De bumper aan de zijkant op de carosserie zit vastgeklikt die kan je dus voorzichtig lostrekken van zijn clips.
Wat staat er o.a. wel vermeld in de handleiding:
Bijgevoegde zekering inpluggen in de plugkast achteraan links in de koffer. Koppelschema bedrading op kleur. Doorvoer van kabel op reeds voorzien gaatje in de koffer. Verwijderen van je huidige uitlaatsteun (schroef je er af, het is wel wat trekken aan de rubber van deze ophanging om ze eraf te krijgen). Je uitlaat zal na montage van de trekhaak door een steun aan de trekhaakbalk worden gedragen.
De zware draagbalk (kan tot 1800 kg trekken) waar je de trekhaak in kan pluggen is exact op maat gemaakt en klemt heel strak op het chassis. Met een hamer krijg je hem op zijn plaats. Opgelet! Doe dit met twee man een kleine tik per keer zodat hij niet scheef komt te zitten en je hem misschien niet meer loskrijgt.
Conclusie:
zelf monteren is écht een fluitje van een cent, ook voor de leek. Er dient géén software aangepast te worden! Enkel 1 relais inpluggen (zie bijgevoegde handleiding).
Nodige kennis:
boormachientje kunnen bedienen (voor de 2 poprevetten). Een moersleutel, hamer, schroevedraaier en podsleutels kunnen gebruiken en de bijgevoegde handleiding kunnen lezen. De auto hoeft niet op een brug of blokken.
Tijd:
2 uur op het gemak met 2 man. Neem je tijd en doe het rustig.
Prijs: 380 euro (21 % btw inbegrepen, kabelboom GDW inbegrepen) bestelt via tussenhandelaar. De haak zit mooier weggestoken dan de volvo trekhaak en is veel lager geprijsd!
- V70Rene
- 4th Gear member
Software is wel nodig , dit ivm je mistachterlicht van de auto dat uit dient te gaan als je caravan aangekoppeld is en je een mistlicht voert. Volgens mij ook voor je eventuele koelkast in de caravan die uitgaat op het moment dat je het contact uitzet ( zodat dus niet je accu leeg getrokken wordt.)Karma schreef:Conclusie:
Correct me if I'm wrong :?
Ik zag wel bij mijn auto dat als ik iets aangekoppeld heb dat er richtingaanwijzers knipperen in het motor info display en dat deze het alleen goed doen als de caravan goed aangekoppeld is ( zelf getest.)
Ik weet niet of dit nog iets met de software te maken heeft ??
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
-
- 3rd Gear member
Hallo V70 Rene,
Het knipperen van de richtingaanwijzers in je display is het teken dat de verlichting van je aanhanger ook functioneerd.
Bij een kapot lampje of slechte aansluiting zie je dus niets.
Het knipperen van de richtingaanwijzers in je display is het teken dat de verlichting van je aanhanger ook functioneerd.
Bij een kapot lampje of slechte aansluiting zie je dus niets.
Volvo XC60 My17
-
- 2nd Gear member
Hoi een ieder.
Ik heb ondertussen een Brink Kit gekocht. (Kon ik aanschaffen tegen inkoopsprijs (en aangezien de portemonnee ook wat wil)
Afneembaar, netjes met bij passende kabelboom speciaal voor mijn type Volvo.
Mijn vraag: Ik ga Zaterdag de boel monteren, kan ik (zonder dat er iets naar de knoppen gaat) zomaar de min pool van de accu demonteren wanneer de auto geheel uit staat? Dit is nodig i.v.m. de veiligheid én het feit dat ik de accu tijdelijk moet verwijderen.
Graag hulp! Please?????
Ik heb ondertussen een Brink Kit gekocht. (Kon ik aanschaffen tegen inkoopsprijs (en aangezien de portemonnee ook wat wil)

Afneembaar, netjes met bij passende kabelboom speciaal voor mijn type Volvo.
Mijn vraag: Ik ga Zaterdag de boel monteren, kan ik (zonder dat er iets naar de knoppen gaat) zomaar de min pool van de accu demonteren wanneer de auto geheel uit staat? Dit is nodig i.v.m. de veiligheid én het feit dat ik de accu tijdelijk moet verwijderen.
Graag hulp! Please?????
Greetings DrDeJe
========================
*** Volvo S60 - 2,4 ltr. - 170 PK ***
========================
========================
========================
- symf
- 1st Gear member
Waarom afneembaar?? Een vaste trekhaak is toch een prima parkeerhulp? Scheelt weer de aanschaf van sensoren.
Gr. Symf
Gr. Symf
s60 2.4 benzine 140pk black sapphire metallic 2003
eerder oa: 144S,244DL,740GL,850,S70
eerder oa: 144S,244DL,740GL,850,S70
-
- 2nd Gear member
symf schreef:Waarom afneembaar?? Een vaste trekhaak is toch een prima parkeerhulp? Scheelt weer de aanschaf van sensoren.
Gr. Symf

Ik wil graag even serieus geholpen worden voordat ik iets naar de knoppen help!
Weet iemand of ik die pool los kan halen? :roll:
Greetings DrDeJe
========================
========================
========================
========================
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je er om denkt de accu pas te verwijderen nadat het contact reeds enkele minuten is uitgeschakeld, is er niets aan de hand. Vergeet ook niet het contact weer op stand II te zetten, alvorens de accu weer aan te sluiten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Trekhaak zit erop. Zal nog wat foto's maken. Erg tevreden. Alles werkt.
Alleen de connector nog niet aangesloten van het mistlicht.
Beschrijving heeft het over een roze draad door knippen van het mistlicht en daar het relais tissen zetten. Echter zie ik meerdere roze draden. En ik houd niet van gokken.
Weet iemand hier welke je moet hebben? (Ging er eigenlijk van uit de roze draad welke naar het mist achterlicht van je auto verlichting loopt) echter ziet het er naar uit dat je aan twee kanten een mistlamp hebt.
En anders vraag ik het de eerst volgende keer bij de garage.
Nogmaals, foto's volgen!
Alleen de connector nog niet aangesloten van het mistlicht.
Beschrijving heeft het over een roze draad door knippen van het mistlicht en daar het relais tissen zetten. Echter zie ik meerdere roze draden. En ik houd niet van gokken.
Weet iemand hier welke je moet hebben? (Ging er eigenlijk van uit de roze draad welke naar het mist achterlicht van je auto verlichting loopt) echter ziet het er naar uit dat je aan twee kanten een mistlamp hebt.

En anders vraag ik het de eerst volgende keer bij de garage.
Nogmaals, foto's volgen!

Greetings DrDeJe
========================
========================
========================
========================