LPG specialist in Twente

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Wolkotte
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 07.04.2008 - 17:09
Locatie: Hengelo

Beste forumleden,

Ik heb een Volvo 940 estate LPI uit 1996 met een G3 installatie. Kilometerstand 345.000 km.

Nou loopt hij af en toe wel en af en toe niet op gas. Toen ik heb kocht in december 2007 liep hij prima, na verloop van tijd begon het stotteren en afslaan bij het rijden op gas.

Bougies en nog wat andere zaken zijn vervangen door Thom de Jong (Volvo specialist) in Delden.

Dat gaat tot nu toe door, temperatuur is niet van invloed. Bij de gasspecialist geweest (hij heeft het erg druk) en die gaf aan dat de pomp kapot is en die zit in de tank, reparatie van € 1000 euro.

Wat later kan ik bijvoorbeeld zonder problemen naar Utrecht rijden, 2 uur later naar huis terug loopt hij niet meer op gas. Dit gebeurt vaker zo, dan weer wel, dan weer niet.

In mijn optiek is het zo dat als een pomp kapot is deze helemaal niets meer doet. Klopt dat? en zijn er mensen met dezelfde ervaringen en wat hebben jullie gedaan om het probleem op te lossen?



Alvast bedankt voor jullie reacties.



Groet,



Eric
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad. De gaspomp was kapot en deed het meestal wel en soms niet. Uiteindelijk deed ie het steeds vaker niet en een nieuwe moest besteld worden. Nadat ik zo'n 400km weer op benzine had gereden in afwachting van de bestelde gaspomp, heb ik toch weer eens geprobeerd om op gas te rijden. Wat schetste mijn verbazing? De gaspomp deed het weer!! Omdat ik de nieuwe gaspomp nog binnen de BOVAG-garantie mocht vervangen, heb ik de vervanging toch uit laten voeren.
Sindsdien rijd ik nu (ruim een jaar) zonder problemen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Wallinga lpg Enschede staat goed bekend en Agit Rijssen. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn maar deze weet ik in ieder geval. Over je probleem kan ik niks zeggen omdat ik het niet ken.
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Ik heb een S40 op LPi gehad van het merk Vialle. Bij deze auto is in 360.000 km de tank 5!!!! maal vervangen omdat de pomp in deze tank defect was.
3 Maal bij de 1e eigenaar onder garantie, daarna bij mij 1 x zonder garantie en nog 1 x met garantie.
De dealer heeft mij uitgelegd waardoor het probleem kwam:
Onder in de tank zit een laagje olie, welke de pomp moet smeren en hierbovenop drijft de LPG-vloeistof.
Als je nu volgens de dealer vaak de tank helemaal leeg rijdt, wordt er steeds een klein beetje olie door de pomp naar de motor gepompt, waardoor na verloop van tijd er te weinig olie in de tank zit om de pomp te smeren.
Hierdoor lopen de lagers van de pomp in de soep.
Nu gaat deze theorie bij mij niet op, omdat ik nooit de tank helemaal leeg rijd.
Wat wel het geval is: bij ons in de woonwijk zitten erg veel hoge drempels, waardoor mijn theorie is dat door dit schudden de olie vermengt wordt met de LPG (heel tijdelijk), waardoor eveneens steeds een beetje olie verbrand word.
Ik heb hierover met Vialle kontakt gezocht.
In eerste instantie werd alles ontkent, totdat ik een kopie van alle facturen opstuurde.
Toen werd plots wel toegegeven dat het een bekend probleem is en dat de huidige LPG-tanks nu voorzien zijn van een losse pompunit, welke apart te vervangen is, dus niet de complete (dure) tank.
Maar ik ben bang voor Eric dat dat bij zijn 940 niet het geval is, dus een dure complete tank-vervanging.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

het is zeker een bekend probleem geweest, zeker in de eerste jaren.
pas sinds een jaar/anderhalf jaar dat de multivalve 2 op de markt is, die is duidelijk beter, gaat het de goeie kant op.
Vialle zal dat in eerste instantie zeker ontkennen. :roll:

dat er lpg bij de olie komt klopt niet.
het oliereservoirtje is een apart en afgesloten deel met verschillende kamertjes in de pomp.
enkel als de druk afgelaten word via het overdrukventiel kan er olie mee verdwijnen.
het schudden zoals je zegt is een goeie theorie, maar dat moet dan al fel zijn, enkel zo kan de olie in een ander kamertje terecht komen.
maar er zijn ook mensen die deze pompen herstellen, pomp vervanging kost dan meteen een stukje minder.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”