lange afstand met de v50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
patrice
3rd Gear member

hallo
deze nacht net terug uit de italiaanse toscane met de v50!
voor de eerste keer een lange rit, na zo een reis op verschillende wegen, en door verschillende landen kan ik beter vertellen dat deze wagen echt een goede reiswagen is!
op 1 week bijna 3400 km gereden, waarvan bijna 3000 autosnelweg, de rest tussen de heuvels in italië.
wat een prachtige wagen, geen enkel probleem, goede wegligging in de bochten, perfecte wegligging in de sneeuw, en die zijn we dus mooi tegen het lijf gelopen in de regio van colmar, en juist na de st-gotthard tunnel, en niet een beetje, nooit geschoven, met de winterbandjes erop, anderen waren al bezig aan het zeuren met de kettingen toen ik op mijn gemak kon rijden (op sommige plaatsen meer dan 20 cm sneeuw op de weg)!
ik ben echt een tevreden volvo bestuurder, met mijn 187 cm en 115 kg nooit geen zeer gehad aan de rug, soms aan de knie door de handrem, echt fit thuis geraakt!
wat de motor betreft, 1.6 d is dik ok in België, maar in zwitserland en in de bochtige wegen van de toscane moet je toch wel veel terugschakelen, maar viel best goed mee, en wat zeker 100% ok is, is het verbruik van de wagen, een gemiddelde van 5.3 L/100KM, gewoon prachtig, ik geef wel toe dat ik nooit echt hard heb gereden, cruise meestal op 130 à 140, volgens het land natuurlijk!
van mij krijgt deze wagen een 8/10, de twee puntjes die mankeren komen van het iets te weinig power (in de buitenwegjes) , en van de kofferbak die een beetje te klein is!
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
Paul
Geartronic member

Mijn verbruik was juist gedaald door de lange afstand Oostenrijk Nederland
naar 6.3l/100km maar is natuurlijk nu weer naar 6.5 gegaan, ja hier kan je soms doorrijden ;-)

Maar helemaal mee eens hoor en ja zonder winterbanden moet je daar echt niet heen gaan!

Kon je trouwens wel meteen doorrijden bij de Gotthard? Heb er in Oktober toch vrijlang stil gestaan vanwege sneeuw (ja toen al...)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
patrice
3rd Gear member

hallo paul,
van belgië naar italië ging zelfs met de sneeuw zonder probleem, we zijn er op vrijdag avond rond 19 uur door gereden op 1.2.3, MAAR op de terug weg was het een ramp, zaterdag namiddag rond 14 uur stonden we al in de file, zeker 1 u 30!
volgens de gps moesten we rond 21 u 20 thuis zijn, maar wegens de file was het 23 uur eer we thuis waren!
Paul schreef:Mijn verbruik was juist gedaald door de lange afstand Oostenrijk Nederland
naar 6.3l/100km maar is natuurlijk nu weer naar 6.5 gegaan, ja hier kan je soms doorrijden ;-)

Maar helemaal mee eens hoor en ja zonder winterbanden moet je daar echt niet heen gaan!

Kon je trouwens wel meteen doorrijden bij de Gotthard? Heb er in Oktober toch vrijlang stil gestaan vanwege sneeuw (ja toen al...)
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
kmser
4th Gear member

Ik heb vorig jaar ook zoiets gedaan. 1700k naar Kroatië, maar wel via duitsland. Aangenaam en niet vermoeiend, maar het verbruik was wel iets minder. Ruim 7,5l /100km. Maar met vier personen en kruissnelheden van 150 tot 190 (op onbegrensde stukken in Dsl en in de apelanden) is het begrijpbaar.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Paul
Geartronic member

Ja ik heb het merendeel 30km/u gereden (leek....)

Maar heb na Keulen toch ook wel het gaspedaal ingetrapt en toch even stukjes 180-190 gereden (200 haalde hij niet)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Bart
8th Gear member

Lekker reisauto he Patrice? Heb weleens een retourtje zuid-Duitsland gedaan op 1 dag (op en neer naar Ulm), qua lijf en leden geen centje pijn. Wel een beetje moe natuurlijk.. En ja, bij veel 180-190 gaat het gemiddelde verbruik rap omhoog, bij mij tot ongeveer 7,6l/100 km.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
patrice
3rd Gear member

ja inderdaad, leuke reis wagen, tov mijn toyota's van vroeger, of zelfs mijn zakenwagen (previa) is de volvo zeker veel aangenamer en comfortabeler!
heb er echt nog geen minuut spijt van gekregen dat mijn vrouw mij de volvo garage binnen duwde!
ik heb ook willen merken dat het verbruik snel naar de 7 à 8 liter ging toen ik per momenten een beejte doortrapte naar de 160 km/u, maar aangezien ik via luxemburg, frankrijk en zwitserland ging, heb ik mij maar kalmkes gehouden (om de 10 minuten ging mijn gps toch toeteren voor radars), en vooral nadat ik in frankrijk de politie met hun verrekijkers bezig zag, heb ik de cruise gauw op 135 ingesteld!
trouwens, ik wil nooit meer een wagen zonder cruise control, dat dit aangenaam was merkte ik al zo, maar op een lange afstand, de terugreis in 1 keer, met juist een tankpause, krijg je toch wel is goesting om je benen te bewegen, en dat is met de cruise echt tof, ik vind het veilig!
verminderd echt de vermoeidheid, ik kwam thuis na 14 uur rijden en had nog goesting om naar een verjaardagsfuif van een vriendin te gaan, maar mijn vrouw lag al goe te slapen in de wagen, dus heb ik maar besloten om naar huis te rijden, nog snel een wandeling gedaan met de hondjes (3) , en heb dan toch besloten om naar bed te gaan, hoewel ik liever terug naar de toscane vertrok, maar ja het geld was toch op!
dus een beetje werken tot de volgende vakantie met de volvo, de vrouw en de hondjes!
BG_V50
2nd Gear member

Dag Patrice,

wij rijden nu zo'n 4 jr V50 en inderdaad het op reis gaan is kompleet ontspannend in de zetelkes van de V50.

Deze zomer ook van plan naar Toscane te rijden, maar wij dachten toch een nachtje ergens in Zwitserland te blijven hangen.

Benieuwd welke weg je gevolgd hebt?
patrice
3rd Gear member

hallo, bg v50, wij zijn via luxemburg, richting metz, strasbourg, mulhouse, basel, luzern en dan door st gotthard gereden, daar zijn we ook blijven slapen in een zeer proper en niet te duur motel, motel st gottardo sud, nog geen 5 km's na de st gotthard tunnel, dan ben je toch al een 800 km onderweg, daarna zijn we vandaar naar italie gereden via pisa, maar dat is natuurlijk vrijblijvend! (goede raad, probeer via booking.com of dergelijke het motel te boeken, kost een pak minder dan terplaatse reserveren, kan gemakelijk 30% schelen in de prijs)
alvast al een goede reis, want het is echt de moeite waard!
sienna, firenze, luca, san gimignano zijn prachtig, pisa moet je zien maar dit pakt een goed uur in beslag, want behalve de toren is daar niks, volterra vonden wij alles behalve tof!
Delta
4th Gear member

Heeft niets met dit topic van doen of........ja toch wel.
Italie is prachtig en mijn tip is Bardolino aan het Gardameer, een prachtig klein stadje en..........ongeveer 1250km sturen over Dui/Oos/Ita.
Dat's toch zalig met een Volvo ongeacht het type!!!!!!!
patrice
3rd Gear member

wat mij wel opviel tijdens de reis was dat we niet zo veel volvo's zagen rijden, vooral in italië, maar elke keer we er eentje zagen was het nen belg of nen nederlander, wel grappig zo herkennen we direct onze landgenoten en onze buren!
Pritchard
5th Gear member

@patrice: dat gevoel had ik ook toen ik in Toscane was... een Volvo is daar een vreemde eend ;) En ik heb dat ook gemerkt toen ik met het knipperlicht-defect zat: zoek maar eens een Volvo-verdeler (en 1 die engels verstaat, spreekt is onmogelijk denki k ;)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
denivan
2nd Gear member

Ben 2 jaar geleden ook van Belgie naar Toscane gereden (in één ruk). De V50 zat zalig en was een aangename reiswagen, alleen een beetje stress toen de TomTom onderweg er de brui aan gaf :) (Tip : altijd kaarten meenemen op reis !)

Volvo's zie je er inderdaad niet veel (zat in montecatini-terme en daar zag je voornamelijk de wat duurdere auto's). De portier van het hotel maakte nog een opmerking toen hij de koffers uitlaadde : "een belg in een zweedse auto". Heb hem fijntjes uitgelegd dat het eigenlijk een belgische auto is ;-)

Dit jaar ga ik naar Mexico (nogal moeilijk te doen met de auto), maar zou graag volgend jaar terug een auto vakantie doen met de S40 (is iets luxueuzer dan de V50 en wil de RTI eens goed testen), liefst ook terug naar Italie.
De 1.6D mag dan een klein beetje onderpowered zijn, maar van bocht naar bocht vliegen in die berg weggetjes is toch heerlijk :)
patrice
3rd Gear member

sinds vorige woensdag zijn mijn winterbandjes vervangen voor mijn 17 duims velgen, dag en nacht verschil wat de wegligging betreft, de auto stuurt veel scherper dan met de 15 duims met winterbanden, maar ik ben precies 10 pks kwijt door de grotere en bredere banden!
wat auto's betreft in italië: hier heb ik nog nooit zoveel bmw's, mercedessen en audi's gezien, met sterke motors, tis daar precies van ofwel nen dikken bak, ofwel ist nen panda (oud en nieuw) in al de kleuren van de regenboog!
wel was ik verbaasd dat er hier in de regio van brussel meer nieuwe en oude fiatjes 500 rond rijden dan daar!
c30 kennen ze daar precies niet
s40 bijna nooit
v50 soms
s60,v70,c70,s80 heel zelden
xc 70 en xc90 het meest vooral 90 dan
Cocky
3rd Gear member

hey patrice!

Idd ik heb ook gemerkt dat de V50 een perfecte reizer is, eerste week dat ik m had heb ik op twee dagen zijn eerste 2000km gereden, via noord france richting zwitserse grens, dan naar boven door luxemburg, stukje duitsland en via de maastricht terug over luik naar huis. Op de sneeuw gaf ie geen krimp (ben wel niet zoveel sneeuw tegen gekomen ma soit) Was een reis om de wagen te testen, en te genieten van mijn aankoop. Ik heb niet echt bergen gedaan (beetje ardense stijl maar is niets vergelen met de alpen) maar toen ik aant kiezen was tussen 1.6 en 2.0D vreesde ik dat idd de 1.6 iets te weinig vermogen zou hebben. De 2.0 is zalig, lekkere acceleratie, en verbruik valt goed mee, nu hij wat kilometers heeft rij ik aan 6,5l/100km (gemengd stad/autostrade). Zonder mijn pittige rijstijl te laten. Echt een prima wagen, ben zeer tevreden over m'n aankoop.

greetz
P.
Life is short, live it fast.
Trebor
2nd Gear member

Even inhaken:
Vorige week (28 maart t/m 3 april) met mijn nieuwe V50 1.6D edition 1 naar italie geweest. Vanuit Arnhem via Duitsland en door Zwitserland (geen sneeuw op de wegen) en dan via Milaan en Genua naar Pietra Ligure aan de Bloemen Riviera. 1200km in 12,5 uur was te doen, geen centje pijn maar natuurlijk doodmoe!
Dit gebied vind ik geen echte aanrader, te nerveuze mensen en erg rommelig. Volgende keer weer naar Bardolino / Pesciera! Vanuit het hotel dagtochtjes naar Monaco, Nice en Antibes gemaakt. Volvo houdt zich goed, zowel op de snelwegen als in de bergen. In kleine dorpjes viel op dat de V50 erg wendbaar is, kleine draaicirkel en makkelijk sturen. Een V50 misstaat trouwens niet in het straatbeeld van Monte Carlo, en ze zijn zeldzamer dan Ferrari's !!!
De 1.6D voldeed prima (maar volgende keer toch wat meer pit gewenst in de bergen), alleen ging de koppeling wat schrapende geluidjes vertonen na een paar uur door bergdorpjes crossen. Verder vind ik het verbruik schrikbarend hoog, voortdurend tussen 6.1 en 6.7 l/100km! Zal wel aan mijn rijsteil liggen, maar mijn vorige 307 1.6HDI verbruikte maar 5.3l/100km!
Terugweg overnachting in Freiburg, wat een stad! (Thais restaurant Chan is echt een aanrader voor passanten)

Ik heb de auto nu 6 weken en er staan 9500km op de teller, wat een genot!
(Fototjes van mijn nieuwe (helaas vieze-) bolide in de Zwitserse alpen volgen nog.

Patrice heeft trouwens gelijk, alleen in Zwitserland zag ik regelmatig Volvo's (waarvan de helft Nederlanders), maar verder ben je in Frankrijk, Monaco en Italie een exoot.
Gr.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”