HELP!!!?????

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brambond
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.11.2007 - 17:05

HAllo Allemaal,

Ik heb met mijn roffeltje een groot probleem.
Een aantal maanden geleden heb ik van het originele 10V consept een
20V T gemaakt.
Op LPI liep(!!!) als een zonnetje.MAAR NU:

Zoals er al in meerdere topics gepraat word, heb ik problemen met koelwater,olie, en compressie.

Het verhaal is als volgt, sinds enige tijd komt er een grijs/bruinige oliedrap op mijn koelwater te liggen iedere keer als de motor loopt.
Ook bouwt het koelsysteem gigantische druk op, als je bij warme motor
de dop van het expancievatje eraf draaid heb je een echte ijslands geizer.(fontein).
Nu dacht ik persoonlijk aan de koppakking, alleen er kloppen een aantal zaken niet.
1: als ik de dop zeer strak op het expancievatje draai houd hij zijn water gewoon in het systeem.
2:De motor word niet warm!!perfecte bedrijfstemperatuur.

Nu ben ik zelf vrij ``volvokundig`` , dus heb ik eerst de radiateur,termostaat,nagekeken.
Daarna besloten de cilinderkop te demonteren.

Dat heb ik inmiddels gedaan alleen toen constateerde ik het volgende:
Alle koelkanalen ik het motorblok bevatten mooi schoon en helder koelwater, en nergens smurrie.
Echter de koelwater aanvoer en afvoerleidingen van de turbo, en in het koelwatergedeelte van de turbo zit vol met die grijs/bruine drap.
Maar verder niet.
Nu zit het expansievatje bijna direct aan die hoofdleiding achter het motorblok vast.

De koppakking verder is prima, niets te zien.

Delocale volvodealer adviseerd mij nu een nieuwe kop te bestellen , a 1276,00 ex.BTW omdat volgens hun mijn kop inwendig gescheurd zou zijn, van water naar oliekanaal.
Dit lijkt mij zelf stug, want dan zou ik toch ook smurrie in mijn cilinderkopkanaalen moeten tegenkomen?????
Zou het de turbo kunnen zijn??????????
Er komt wel koelwater in de verbranding terecht, want bij warm stond
mijn roffel lekker te stomen.

Heeft iemand hier ervaring mee??of iedeen.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

heb je de oliekoeler in de radiator ook getest op lekkage?.

je hebt dus een 10v gewisseld voor een 20v Turbo?.
een hogedruk 2.3L, of een lagedruk 2.5L?.
zat de LPi installatie er al in voor de 10v?.
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

ja... gas.... ;-)
Gebruikersavatar
Brambond
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.11.2007 - 17:05

Ja heb ik ook getest, en zoals ik al zei, er is ook nergens smurry te vinden dan bij te Turbo.
Het is een B5234T3 motorblok met 190.000 kms op zijn kiezen.

De LPI G3 is van Viallle en zat er inderdaad al voor de 10V in.
Maar bij het ombouwen naar T5 is het LPI systeem ook aangepast.
Dat was een duur geintje.

Ik heb echt het idee dat het iets met de turbo wezen moet.
........................!!!???????
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dan moet het inderdaad haast wel de turbo zijn.
olie en koelwater kan maar op 3 plaatsen samenkomen.

in de radiator, turbo, of een lekke koppakking.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Er komt wel koelwater in de verbranding terecht, want bij warm stond
mijn roffel lekker te stomen
Dat is dus ook na de verbranding, dus in de turbo toch?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”