5 pitters weg?

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Het zou wel erg jammer zijn als ze zouden stoppen want de 5 cilinder geeft toch wel een erg lekker gevoel en geluid. Kan geen 4 cilinder tegenop
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Op een zweeds forum heeft al eens een bericht gestaan dat Volvo zou gaan stoppen met de 5 cylinders. Heeft waarschijnlijk te maken met de emissie-eisen en de huidige downsize trend. In het artikel stond een type motor wat ook in mazda's te vinden is. Weet iemand of de 2 liter 4 cylinder gelijk is aan een Mazda motor uit de 6 serie? Zou mij op zich niet verbazen....

Update: even de sites vergeleken inhoud 2 liter mazda en volvo motor beiden 1999 cc, beiden boring 87,5 en slag 83,1 Volvo 145 PK bij 6000 rpm mazda 147 pk bij 6500 volvo 190 nm bij 4500 rpm mazda 184 nm bij 4000 rpm.

Mazda en Volvo hebben wat dat betreft kennelijk hetzelfde motoren magazijn.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Oh wat zwak meneer Simpson. Alle posts weghalen.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

ik begreep hier ook geen bal van. als je dit de eerste keer leest denk je: probeert hij soms het record berichten te breken. Zo kan iedereen dit. Inderdaad vreemd.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Cojones schreef:Oh wat zwak meneer Simpson. Alle posts weghalen.
ik biedt jong talent dat overal een goed antwoord op heeft graag wat meer ruimte
anwo
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38

Nou ik kan Bart niet betrappen op 'small talk', dus dat hij op deze manier het record berichten wil breken lijkt mij sterk. De consequentie is wel dat dit topic onleesbaar is geworden.
Misschien moeten we het onderwerp in ieder geval voorlopig maar even laten rusten.
We lopen nog het risico dat iemand een nieuw topic begint met een raadspelletje wat er op de ....... had moeten staan. :D
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line

XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
Gebruikersavatar
RaoulC
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 17.09.2007 - 11:51
Locatie: Gent

Probleem in de autobranche is dat de aankomende emmisie normen behoorlijk zwaar zijn. Dan kan net als de duitsers naar je regering stappen en een grote lobby opzette om te voorkomen dat je daadwerkelijk al de boetes moet betalen die de EU nu al voorspiegeld of je neemt de andere weg en schrapt in je range die motoren die de norm niet halen en waar je geen boetes over wil betalen. Wat emmisies betreft heeft Volvo nog een lange weg te gaan, net als vele autoproducenten voor dat uur U in Europa aanbreekt.
sinds augustus '11 850 2,5ltr BJ'95 benzine
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
Gebruikersavatar
HV
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
Locatie: Nijmegen

Maar wat ik dan niet begrijp: als de 5 pitters qua prestaties richting een 6 pitter gaan (toegegeven, er moet dan nog wat gebeuren), heeft Volvo toch juist een bijzondere troef in handen?! - en lekker eigenwijs-
De huidige 3.2 6 cylinder lijkt mij v.w.b. uitstoot nu juist eerder een toekomstig 'probleemgeval'.

Let maar op D5/T5 (net nog in C70 T5 gereden afgelopen weekend 8) ), beide hebben in elk geval een motorgeluid/beleving die velen juist aanspreekt. Als de D5 nu eens naar 230 PK kan en de T5 naar 280 a 300 (260 is nu al mogelijk, denk aan vorige generatie V70/S60), dan is de concurrentie met de gemiddelde V6 prima aan te gaan.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

anwo schreef:Nou ik kan Bart niet betrappen op 'small talk', dus dat hij op deze manier het record berichten wil breken lijkt mij sterk. De consequentie is wel dat dit topic onleesbaar is geworden.
Misschien moeten we het onderwerp in ieder geval voorlopig maar even laten rusten.
We lopen nog het risico dat iemand een nieuw topic begint met een raadspelletje wat er op de ....... had moeten staan. :D
Cojones meende alle goede antwoorden te hebben, vraag het hem gewoon eens
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Begrijpend lezen is ook een vak hè BS. BS, is dat trouwens niet ook een afkorting van iets anders?
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20910
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS BREAK

Cojones en Bart Simpson.

Geen onderling gekat meer hier op het forum over dit onderwerp.

Vanaf nu alleen maar nuttige bijdragen over wel of niet 5-pitters eruit.

En dat houdt in dat vanaf nu alle persoonlijke talk geveegd gaat worden!
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

Ik zou het iig wel jammer vinden als volvo de 5-cilinders uit het gamma zou verwijderen. Zo'n motor heeft toch een heel mooi apart geluid.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
fif
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.02.2007 - 15:44
Contacteer:

Volvo maakt momenteel erg veel reclame voor hun nieuwe 2l motoren.
Verder is de nieuwe mondeo leverbaar met de T5 en die is ook van volvo. Die mondeo is net nieuw dus daar zal nog wel een tijdje motoren voor moeten worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Trouwens, áls het gaat gebeuren, en de geruchten aangaande de Audi TT zijn waar, dan gaat het een beetje over en weer. Audi sinds half jaren 70 5 cilinder (benzine) geintroduceerd, en in 1996 ofzo voor het laatst geleverd (RS2, A6/100), toen was volvo net een paar jaar bezig, en nu schijnt er weer een 5pitter in de TT te gaan komen...
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Downsizen van motoren is met oog op de emissie-eisen wel het toverwoord.
Diverse merken bieden al relatief kleine benzine turbomotoren aan. Deze zijn zuiniger dan motoren met een grote motorinhoud.

Volvo doet hier aan mee. De 5 cilinder 2.4 140pk versie wordt langzaamaan helemaal door de 4 cilinder 2.0 met 145pk vervangen. Ondanks het kleinere koppel zie je deze motor nu zelfs in de S80.
Het zal me niet verbazen dat de 170pk versie door een (direct ingespoten?) turbo 4 cilinder zal worden vervangen.
Dan blijft de 2.5T en diesel-5 de laatste 5 cilindermotoren.

De 6 cilindermotor is onlangs geheel vernieuwd. Ford USA gebruikt deze motoren ook. De vijfpitter is daardoor wel een van de oudere motorenseries aan het worden.

Het is best denkbaar dat op termijn de 5-cilinders worden vervangen...
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Downsizen kan toch ook met 5-pitters. De nieuwe-v70-classic (tot 2007) had toch ook een 2.0t die 5 cilinders heeft?
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

... dat kan wel, maar is niet zo efficiënt.

Een 5-cilinder heeft nu eenmaal veel meer draaiende delen dan een 4-cilinder.
Dat maakt zo'n motorblok dus zwaarder en duurder dan een 2 liter met 4 cilinders.
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Persoonlijk ken ik nog niemand die een S80 of V70 heeft met 2liter benzine, verkoopt deze motor eigenlijk wel in Belgie (in tegenstelling tot de 2.0D).
De 5cyl 2.4 is niet vlug, maar heeft wel veel charme.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Het zou zonde zijn. Ik heb een Volvo en Alfa 5 cylinder gereden en er is mij altijd verteld dat een 5 cylinder het beste van de 4- en 6-cylinder motoren heeft: de souplesse van een 6- en de gretigheid van 4-cylinder. En het geluid van een 5 cylinder is toch wel heerlijk, zowel bij diesel als benzine. Bovendien vind ik het prijsverschil tussen de 2.5t en de 3.2 dermate groot versus minimale prestatieverschillen dat ik niet snel de 3.2 zal kopen. En de emissie discussie... ik vraag mij werkelijk af wat hiervan terecht komt. Voor de grote sportmerken schijnen er al weer andere regels te gaan gelden... daar gaan ze niet mee weg komen natuurlijk. De discussie is valide maar een Ferrari met een schone motor kan niemand zich iets bij voorstellen. Het enige wat je dus kunt doen is de vervuiler extra laten betalen, en dat doen we in Nederland al met de slurptax. Niemand trekt zich er iets van aan.

Volvo heeft de 2.0 benzine en diesel op de markt gebracht omdat je als merk een aantal milieuzuinige auto's in het gamma moet hebben. BMW heeft dat ook maar die verkopen, net als de 2.0 benzine, maar mondjesmaat. In je 5-serie wil je toch minimaal een 3.0i hebben maar eigenlijk natuurlijk de 3.5 motor hebben.

Ik denk dat de diesel erg goed gaat verkopen om één belangrijke reden: de prijs. Als je echt milieutechnisch het goed wil doen koop je een Prius of Civic.....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

het zou weer stukje minder eigen gezicht van Volvo zijn, maar ben toch in afwachting van een rea van Bart daar het toch een redelijke kijk op die zaken heeft
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”