APK+vervangen distributiesnaar+groot onderhoud V70 1999

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Classic V70
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 13.03.2008 - 14:13

Kan iemand mij vertellen bij welke kmstand de distributiesnaar vervangen moet worden en bij welke niet-Volvo garage in de buurt van Beverwijk ik dit kan laten doen ?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

welke motor gaat het hier over?
benzine is 165.000km en/of 10 jaar
diesel is 120.000km en/of 8 jaar
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

2.4 is 165K, 2.5 (10 v of 20 v) is geloof ik ook 120K.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een oud type benzine motor gaat om de 120000km toch?
Gebruikersavatar
Polarbaer
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 02.08.2007 - 14:03

Ik heb een 2.5 20V uit '97 en die moet inderdaad om de 120.000 km een nieuwe riem volgens het instructieboekje.
V70 classic - 2.5 20V - MY1998 - Black stone - volleder - 16' Perfo velgen
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

De mijne ook (2,5T)
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Hallo,

Is het nodig om bij een V70 2,5 T van 1999 met minder dan 120.000 km op de teller de distributieriem te vervangen? Zoals ik het hier lees had deze riem bij een leeftijd van 8 jaar vervangen moeten worden. Of kan ik er gewoon mee doorrijden tot aan 120.000km ? Ook al zal de auto dan inmiddels bijna 9,5 jr oud zijn ?

Bij voorbaat dank

Henk
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

volvohenk schreef:een V70 2,5 T van 1999

Zoals ik het hier lees had deze riem bij een leeftijd van 8 jaar vervangen moeten worden.
120.000km/8 jaar geld voor het 'oud' motortype.
lees ook de vraag van bart simpson hierboven.
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

@Ludo,

Het gaat om een oud motortype. Een 2.5 T motor (193Pk) van bouwjaar 04-1999. Dus had de riem al lang vervangen moeten worden als ik de 8 jaar had willen aanhouden. Of snap ik iets niet goed ?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

1999 kan soms nieuwer type motor zijn. (MY2000)
maar volgens Vadis is het voor de B5254T motor 165000km óf 10 jaar. :wink:
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Volgens het technische gegevens boekje dat ik ooit van de Volvo site kon downloaden zou het inderdaad motortype B5254T moeten zijn. Ter informatie ik heb deze auto nog maar net van iemand gekocht en heb hem nog niet daadwerkelijk in bezit. Als dit klopt dan heb ik weer een financieele meevaller want ik had al een reparatie van zo'n 1000 euro bij de aankoop ingecalculeerd. Maar ik vroeg me even af in hoeverre het nog verantwoord is om uberhaupt nog langer met deze auto met oude riem door te rijden.
Het verbaasd me trouwens wel dat de intervallen voor de turbo's zo veel langer zijn dan voor de gewone 10kleps of 20 kleps motoren. Afgezien van de turbo zijn de motoren toch vrijwel identiek ?
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

@Ludo

Weet je het zeker over die intervallen ?
Schijnbaar ligt het verschil hem in de motortypes B5254T of de B5244T.
De eerste is van type 2,5T en de laatste is van het type 2,4T en is vanaf medio 1999 toegepast. Deze kennen inderdaad een interval van 165000km. De oude types 2,5 T kennen een interval van 120000 dus het verbaasd me dat het programma Vadis dit anders aan geeft...
Het probleem voor mij is dat ik nog even niet zeker weet welk motortype er in de auto ligt. Maar binnenkort weet ik het.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

volvohenk schreef:@Ludo

Weet je het zeker over die intervallen ?
Schijnbaar ligt het verschil hem in de motortypes B5254T of de B5244T.
mm nu je het zegt, er is inderdaad verwarring.
Vadis heeft het over de B52x4T motor. :roll:
op het 850 forum zie ik dat er bij de dealers zelfs onduidelijkheden zijn.
daar staat dat de interval 150.000km is bij MY1999 als er een elektronische gasklep is en er een mechanische spanner inzit i.p.v. de hydraulische.
?
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Okee, dan is de verwarring nu helemaal compleet...
Een mechanische spanner ipv een hydraulische zeggen mij al helemaal niets maar doet er ook niet toe. Misschien het verschil tussen ouderwets bekabelde gaspedaal en "fly by wire" systeem. Ook een verschil uit die periode.
Ik zal eerst maar es uitzoeken wat voor motortype erin ligt en dan zal ik er wel uitkomen. Uiteindelijk zal het ook wel in de handleiding van de auto vermeld staan.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik zou gewoon geen risico nemen en de riem laten vervangen, is toch al niet zo duur als bij een diesel...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Hoi,

Ik ben er inmiddels achter dat het het motortype B5254T betreft. Voor mij de goede code omdat ik er eentje zocht met hydraulische klepstoters voor het ombouwen naar Lpi. De B5244T heeft dat niet en deze had ik dan ook liever niet gekocht.
Volgens mijn eigen Volvo garage (ex-volvo dealer) zou de riem bij 120000 vervangen moeten worden. Ik heb de auto van een Duitser gekocht en diens Volvo dealer houd bij hoog en bij laag vol dat de riem volgens de voorschriften in de computer bij 165000 vervangen moet worden. Eea al verwarring dus. Bij de eerstvolgende beurt laat ik de riem gewoon vervangen. Kost ca 400 euro bij mijn garage, dus daar wil ik het risico van een vernielde motor ook niet voor nemen.
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er voor particulieren binnen de Volvo organisatie geen landelijke technische vraagbaak bestaat waar een grondig antwoord op dit soort vraagstukken te verkrijgen is. De garagehouders kunnen er ook geen eensluidend antwoord meer op geven maar ik moet er bij zeggen dat dit ook wel een uitzonderlijk geval is.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”