ABS in de sneeuw

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
BBC2006
2nd Gear member

Goededag,

Net terug van een weekje wintersport met de Volvo V50 T5 awd.
Altijd leuk, awd in de sneeuw. Daar waar andere ploeteren om de parkeerplaats op of af te komen, hebben wij geen problemen.
Maar daar gaat dit topic niet over.
ABS. Ik heb het idee gekregen dat het abs veel te lang blijft 'ratelen', bij lage snelheid in de sneeuw. En met lage snelheid bedoel ik echt laag. Zeg onder 5 km per uur. Ik heb het idee dat als de wielen zouden blokkeren in de sneeuw deze zich zouden 'ingraven' en daardoor de auto eerder stil zou staan.
Praktijkvoorbeeld: Ik rijd van Hochfugen naar fugen. Een weggetje van 12 km van 1500 meter naar 500 meter. Het heeft gesneeuwd. De weg is niet geruimd. Winterbanden op de Volvo, 1 jaar oud dus 2e seizoen eronder. (Goodyear Ultra Grip 7, niet de slechste toch?). Bij het remmen meteen het abs actief. De laatste meters tot stilstand denk ik echt, houd op met 'ratelen' en blokkeer gewoon, dan sta ik eerder stil!. Bandenspanning aangepast. (stond natuurlijk veel te hard, lucht eruit gelaten.) Nu gaat het beter, meer grip, vooral in de bochten. Maar met remmen wederom het abs actief tot zeer lage snelheid. Waarom blokkeren de wielen niet onder de 5 km ofzo. dan sta ik eerder stil.

Tot zover mijn ervaringen. Heeft iemand soort gelijke ervaringen?
Een abs systeem dat te overijverig werkt? Valt het abs systeem doormiddel van software(update) aan te passen?

BBC2006 V50 T5 awd
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

ik goochel dit:

Even though anti-lock brake systems can stop more quickly than
conventional brakes on wet paved surfaces and on icy or packed snow-
covered roads, stopping distances can be longer on loose gravel or freshly
fallen snow.
<bron>
oldostofjas
2nd Gear member

Ik heb deze ervaring ook, ook met andere auto's
V70 2016 D4 GT8
asta
5th Gear member

ABS is in 1e instantie niet bedoelt om sneller te remmen, ABS is bedoelt om de wielen niet te laten blokkeren zodat je het object wat je dreigt te raken nog kunt ontwijken.
Het is wel zo dat blokkerende wielen de auto minder snel tot stilstand krijgen, als bijkomst is het dus ook in veel gevallen dat ABS je auto sneller tot stilstand heeft.
Echter op een gladde ondergrond (sneeuw/ijs) zal ABS maximaal functioneren maar er zijn grenzen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
BBC2006
2nd Gear member

asta schreef:ABS is in 1e instantie niet bedoelt om sneller te remmen, ABS is bedoelt om de wielen niet te laten blokkeren zodat je het object wat je dreigt te raken nog kunt ontwijken.
Het is wel zo dat blokkerende wielen de auto minder snel tot stilstand krijgen, als bijkomst is het dus ook in veel gevallen dat ABS je auto sneller tot stilstand heeft.
Echter op een gladde ondergrond (sneeuw/ijs) zal ABS maximaal functioneren maar er zijn grenzen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
Klopt natuurlijk 100%. Echter ik heb ergens gelezen dat bv Volkswagen het ABS heeft verandert, anders heeft afgesteld op de Tourareg. Puur om ervoor te zorgen dat in modder en sneeuw de wielen zich "ingraven" om zodoende eerder stil te staan.
Vandaar dat ik me afvroeg of er iets aan het ABS af te stellen valt, of te herprogrammeren ofzo.

BBC2006 V50 T5 awd
asta
5th Gear member

Ahaa ok, van mijn kant anders begrepen.
Zou dan betekenen dat onder een bepaalde snelheid ( +/- < 10km p.u.) de remmen blokkeren.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”