Andere motorolie op vakantie?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Tot mijn grote verbazing lees ik in mijn instructieboekje dat Volvo aanbeveelt om onder extreme omstandigheden (in één ruk naar de Cote d’azur bij 30 C) met 15W40 te rijden i.p.v. de gebruikelijke 10W40 bij mijn S70 uit 1997, 160.000 km. Navraag bij mijn dealer levert ook geen antwoord op. 20W50 zou ik mij nog kunnen voorstellen i.v.m. de warmte, maar 15W40 ...??
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

uhm xW50 gebruik je alleen als je hoge motorbelasting hebt. MAW 160 of hoger blijft rijden. of met een aanhanger 120 rijdt. als je 80 rijdt en het koel systeem netjes het blok op dezelfde temperatuur houdt als onder normale omstandigheden zal het niet ernstig veel verschil mogen maken wat voor olie nodig is.

xW50 of 60 wordt gebruikt door race auto's welke continue WOT rijden, zuigers gloeien dan praktisch :-) xW50 in 30 graden warm weer is zonde van het geld. Mits je gaat circuit racen.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

rkr schreef:Tot mijn grote verbazing lees ik in mijn instructieboekje dat Volvo aanbeveelt om onder extreme omstandigheden (in één ruk naar de Cote d’azur bij 30 C) met 15W40 te rijden i.p.v. de gebruikelijke 10W40 bij mijn S70 uit 1997, 160.000 km. Navraag bij mijn dealer levert ook geen antwoord op. 20W50 zou ik mij nog kunnen voorstellen i.v.m. de warmte, maar 15W40 ...??
Ik snap eigenlijk het probleem niet.

De aanduiding 10W40 of 15W40 geeft de toestand aan van de olie in koude en warme toestand

10 of 15 in koude toestand en bij alle twee 40 in warme toestand, dus een verschil in deze twee zit alleen maar in de opwarmfase niet op de autobaan gebruik.

20W50 is over het hele gebied wat dikker wat dus in een warmere omgeving weer wel kan (Cote d’azur ).

Daar komt nog bij dat 20W50 olie is op minerale basis (ouderwetse olie dus )

gewoon bij de olie blijven die je nu hebt is denk ik het verstandigst, geeft geen problemen.
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Als ik in mijn onderhoudsboekje kijk staat er netjes over welk bereik van de buitentemperatuur welke olie aangeraden wordt.

Vooral in koude landen (scandinavie en de alpenlanden in de winter) is het verstandig om een wat dunnere olie in koude toestand te nemen. Vooral bij een (echte) koude start 's ochtends is dat voordelig.

Precies hetzelfde geldt voor een warme motor in warme landen. Dan is een iets dikkere olie bij hoge temperaturen misschien iets beter. En aangezien de temperatuur van de motor in koude toestand ook wat hoger is, kun je kiezen voor een iets dikkere olie ook in koude toestand.

Uiteraard: het hoeft natuurlijk niet...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”