Wel of geen koelkast gebruiken ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

Hallo

Volgende week reizen we af richting Sevilla ... Omdat we met de caravan op vakantie gaan, ga ik de afstand spreiden over enkele dagen. Maar nu twijfel ik ... ga ik ja of nee de koelkast van de caravan gebruiken tijdens het rijden.

De koelkast werkt op 12V ... maar vermits de koplampen van de wagen constant branden inclusief airco, radio, navigatie enz heb ik een beetje schrik dat ik tijdens het rijden meer stroom zal verbruiken dan de alternator kan leveren.

Voorheen heb ik tijdens onze reizen nooit gebruik gemaakt van de koelkast ... maar dan reden we gewoonlijk op 1 dag naar onze vakantiebestemming.

Iemand ervaring op dit gebied ?

.
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb het nog nooit anders gedaan. Dan heb je tijdens een tussenstop ook een heerlijk koude cola! Verwacht echter geen super presatie van je koelkast. Ook sinds ik in de caravan een accu heb staan, die wordt bijgeladen tijdens de rit, heb ik geen problemen ervaren met het (bij)laden van de autoaccu. Kennelijk levert de dynamo voldoende stroom.

Wel er om denken dat je de 12V schakelaar op de koelkast tijdens een tussenstop even uitzet (tenzij de 12V naar de trekhaak vanzelf wordt afgeschakeld bij het afzetten van de motor), anders trekt ie in een half uur wel je autoaccu leeg. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Captain Slow
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:53
Locatie: Amsterdam

Wat wij doen is de koelkast op gas laten werken tijdens de rit
(heb wel een grote (buta)gas-tank en de boel is goed koud!
groet

C.L
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

je kunt als je het niet vertrouwd altijd je verlichting op stadslicht zetten,scheelt toch weer meer als 100 watt!
maar zoals oceaanracer al aangaf,denk ik niet dat dit nodig is.
dat hij de accu in een half uur leeg trekt denk ik niet,maar bij een overnachting zou ik het wel doen(eigen ervaring ::(
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

De koelkast op gas laten werken tijdens de rit kan wel. Alleen als je door de tunnels gaat (Oostenrijk, zwitserland) of op een veerboot dan wordt er voor gewaarschuwd om de gasflessen dicht te draaien ivm een mogelijk calamiteit geen gaswolk te krijgen in een afgesloten ruimte. Ik ben zelf geen voorstander van het rijden met een open gasfles in de disselkast (slangbreuk, oude reduceer) en het gas kan ontsnappen. Sommige hebben ook nog fietsen voorop de dissel waardoor de gasflessen al helemaal niet snel toegangelijk zijn om ze te kunnen afsluiten. Ik heb als voeding voor mijn koelkast een extra 4mm kabel vanaf de accu op de constante stroom van de trekhaak. Wel gezekerd met een extra zekering. Hierdoor functioneerd de koelkast prima. Alleen bij stops/pauze de koelkast uitschakelen. Wij gaan volgende week naar het Gardameer met de caravan.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
lkort
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
Locatie: Brabant

Even googlen: Rijden, gaskraan dicht!

Sommige caravanners kunnen de verleiding niet weerstaan om in warme landen, waar de koelkast op 12 V onvoldoende koelt, deze onder het rijden op gas te zetten. Als u gaat rijden met de caravan MOET de gaskraan echter altijd dicht. Afgezien van het feit, dat rijden met een open gaskraan in veel landen verboden is, is het veel te gevaarlijk. Tijdens het rijden kan er, vooral bij een volle fles, gas in vloeibare toestand in de leiding komen. Eén liter vloeibaar gas zet uit tot 250 liter gas! Ook bij een ongeval kan een open gaskraan voor veel extra ellende zorgen. NOOIT doen dus!
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41030
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik ben jaren lid van de NCC geweest. Daar heeft vrijwel iedereen een extra 4 mm kabeltje zoals Black 2.4T awd schrijft.
Gas open tijdens het rijden heb ik nooit aangedurfd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gast

Er zijn relais (apparaatjes) te koop, die de accuspanning meten en zodra de accu beneden een bepaalde spanning/stroom komt, de stroom naar de koelkast wordt onderbroken. Bron: KCK van lang geleden.
Hierdoor blijft er altijd voldoende spannining over om op te starten.
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Ik heb het ook nooit aangedruft om de koelkast in de caravan op GAS te laten werken als we onderweg waren.
Voor ons staat de koelkast aan in de caravan op de accu van de auto, daarnaast hebben we een 40L compressorkoelbox in de auto waarin een aantal diepgevroren flessen cq pakken drinken liggen die ook voor zeker 24 uur koeling verzorgen incl het meermalen open van de koelbox.
Tijdens de overnachtingen mits op een doorreiscamping kun je de koelkast weer bijkoelen.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Gebruikersavatar
Henkvdz
3rd Gear member
Berichten: 323
Lid geworden op: 17.01.2008 - 12:33
Locatie: N-H

Wat ik doe is: de nacht voor vertrek de koelkast op 220 v voorkoelen, gedurende de rit op 12 v, en dan 's nachts op de camping weer op 220 v.
Uiteraard loopt de temperatuur gedurende de dag/rit ietsje op, echter het bier is wanneer ik op de camping kom, prima prima prima te drinken.
Groet Henk
XC60, D3, 2013, Black Stone,
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat ook erg scheelt, is de koelkast goed vol te hebben voor vertrek en inderdaad wel voorkoelen op 220/230V. Met koude pakken en flessen in de koelkast is het makkelijker om de (lage) temperatuur vast te houden tijdens de rit.

Geen haar op m'n hoofd die er over denkt om de koelkast onderweg op gas te gebruiken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

Hallo

Iedereen erg bedankt voor de tips ... het is me nu duidelijk geworden dat ik zonder problemen de koelkast kan gebruiken tijdens het rijden. Momenteel heb ik de caravan aan de stroom gehangen en de koelkast een beetje gevuld zodat ie kan voorkoelen ... heb een kaartje gemaakt met daarop het woord "koelkast" als geheugensteuntje en dat leg ik op mijn dashbord zodat ik het niet uit het oog verlies en de koelkast bij een langere stop kan uitschakelen

Voor mij kan het niet snel genoeg vrijdag zijn

bedankt iedereen
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hé, die vraag komt mij bekend voor van een ander forum.

Nou je hebt op beide fora het antwoord al gekregen. Mooi toch.
Als Volvo-rijders en caravanners zijn we toch aardige mensen niet?

Veel plezier in Spanje komende weken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
the fonz
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
Locatie: Obbicht

Koelingselement?
Maurice

Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...

Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Darkness schreef: Voor mij kan het niet snel genoeg vrijdag zijn
Goede reis en een prettige vakantie!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41030
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En je spullen zo koud mogelijk in de koelkast zetten. Helpt ook :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Frank,

goede reis, doe voorzichtig en geniet ervan.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”