gecupt

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc'ss80
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 05.03.2006 - 11:53
Locatie: purmerend

wat is gecupt banden.
eigelijk weet ik het wel (ongelijke hoogte in het profiel/loopvlak)maar hoe ontstaat het en kan je het voorkomen?
heeft het iets te maken met sporen van de auto?
onder mijn auto zitten gecupt (te) winterbanden.
het geluid is als kapote wiellagers (en snelheid afhankelijk)
heeft iemand antwoorden?
vr,gr marc
thomasglt
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:10
Locatie: Makkum
Contacteer:

gecupte banden ontstaan doordat de sporing van je wielen niet goed is. Bij banden die het eenmaal hebben raak je het eigenlijk niet weer kwijt, en het is inderdaad, een beetje kapotte wiellager geluid, of alsof je rijd op zo`n dikke streep.

Je kan het dus voorkomen door de volgende keer als je nieuwe banden koopt bij een goeie bandenspecialist je auto te laten uitlijnen.

Sommige mensen laten dit uit besparing, maar door slijtage, maar ook gewoon door bij hobbels op te rijden enzo raakt je auto wel eens een beetje 'ontspoort'. Uitlijnen moet dus gewoon iedere keer of om de keer dat je nieuwe banden koopt, maar vraag daar je specialist eens naar.
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Volvo S80 2.5 D Mobility 1999
Volvo V70 2.5 D Europa 1999, MY 2000
Volvo V70 TDI Europa 1998, MY 1999
Volvo 850 GLT 2.5-20V 1993
Volvo Amazon Kombi 1969


Volvo for Life!
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

is al veel over geschreven, ga maar eens zoeken in de archieven....
een verkeerde sporing veroorzaakt overigens meestal een schuine slijtage op het loopvlak (bij uitspoor is er aan de buitenkant van het loopvlak meer profiel dan aan de binnenkant), het is wel een relatief glad oppervlak, dus cuppen kan je dat niet noemen. Sporingsslijtage komt dus meestal op de voorwielen voor omdat die een verstelbare wielstand hebben. Aan achterwielen valt meestal niet zo veel af te stellen, en die sporing blijft meestal wel goed, tenzij je een forse aanrijding krijgt of dat er in de fabriek iets fout is gegaan.
Je zal ook zien dat cuppen vrijwel altijd bij de niet-aangedreven wielen voorkomt (dus bij de meeste moderne auto's op de achterbanden). De aangedreven voorwielen drukken door de tractie het loopvlak stevig op de weg en dat cupt niet. de achterwielen "hobbelen" als het ware mee, en dat gestuiter zorgt voor veel zeer plaatselijke slijtage, en dat noemen we cuppen; en als er eenmaal een lokaal slijtplekje in het loopvlak zit, wordt dat snel groter; niet goed werkende schokdempers werken er aan mee;
Als je regelmatig de voor en achterbanden wisselt (met behoud van de draairichting) dan voorkom je de overlast van het cuppen. De ene auto is er gevoeliger voor dan de andere, en merk en maatvoering van de banden kunnen ook een (kleine) rol spelen;
uitlijnen op z'n tijd kan geen kwaad, maar heeft zeer beperkt invloed op cuppen
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”