omdat ik de V70 toch wel hoog op zijn poten vind staan,wil ik er een verlagingsset onder zetten.
maar nu zit ik te twijfelen tussen een set van apex
of een verenset van weitec.
de apex set is iets voordeliger, maar niet noemenswaardig.
waar ik een beetje mee zit is het volgende: 1keer per jaar komt er wel een caravan(sleurhut)achter te hangen,zou dit problemen geven?
zijn er hier forumers die ervaring hebben met genoemde verensets
en/of rijden met verlaagde V70 met caravan?
welke verlagingsset?
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Icm bagage lijkt me dat je met verlaging behoorlijk last gaat krijgen van aanlopende banden in je wielkasten. Met name bij hobbels/drempels. op de snelweg zal het meevallen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Als Toppertje het wil proberen moet hij dat gewoon doen. Hij vraagt om ervaringen/ meningen en die geef ik. Of hij er wat mee doet moet ie zelf weten. Mijn ervaring is dat caravans en verlagingssets slecht samengaan.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- gjburg
- 2nd Gear member
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
Bij de S60 is de Apex veer de enige die minder dan 30mm verlaagd, de rest gaat allemaal lager en zo rond de 35mm. Ik wilde eigenlijk 20 of 25mm en heb daarom de apex veren gekozen.
Deze gaan er overigens vanavond en als het niet af komt morgen hopelijk onder gezet worden, als het gelukt is zal ik wel vertellen hoe veel stugger of anders de auto is geworden.
Groet
Gert Jan
Deze gaan er overigens vanavond en als het niet af komt morgen hopelijk onder gezet worden, als het gelukt is zal ik wel vertellen hoe veel stugger of anders de auto is geworden.
Groet
Gert Jan
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
volgens mij is de apex set ook 35mm lager.gjburg schreef:Bij de S60 is de Apex veer de enige die minder dan 30mm verlaagd, de rest gaat allemaal lager en zo rond de 35mm. Ik wilde eigenlijk 20 of 25mm en heb daarom de apex veren gekozen.
Deze gaan er overigens vanavond en als het niet af komt morgen hopelijk onder gezet worden, als het gelukt is zal ik wel vertellen hoe veel stugger of anders de auto is geworden.
Groet
Gert Jan
en wat betreft caravans/belading en verlagen, zei de verenspecialist,dat een verlaagde veer progressief is dus je totale veerweg is wel minder,maar als je hem gaat belasten(lees:caravan en lading)hij niet zoveel zal inveren als de standaard veer.
maw.als je bv 100kg in de koffer gooit,dan zakt hij met standaardveren bv 5cm in en met verlaagdeveren(progressief)2.5a3cm.
maar graag hoor ik van mensen die het zelf hebben meegemaakt
geen glans zonder wrijving
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb al heel wat veren geprobeerd onder de S60, en ook de Weitec veren. Deze zijn inderdaad progressief aan de achterkant waardoor de mate van inveren wat minder zal zijn dan met de standaard veren met een caravan. In het eerste deel van de werking is de veer overigens behoorlijk soepel zodat de auto natuurlijk ver in zijn veren komt te hangen. Het zal overigens niet gaan aanlopen.
De Apex veren heb ik niet geprobeerd onder de S60, wel de 850. Deze veren zijn wat stugger dan de Weitec veren aan de achterkant. Of dat voor de S60 veren ook geldt weet ik niet. Je krijgt geen antwoord van de fabrikant wat de veerconstante is van een bepaalde veer. De enige fabrikant die dat geeft is Eibach.
Staar je overigens niet blind op de waardes die ze voor de verlaging opgeven. Zoals je misschien weet gebruikt Volvo voor "elke" auto andere veren, afhankelijk van het gewicht van de auto. Dat hangt dus af van de uitrusting, wel/geen airco enz, en op deze manier staat de auto altijd recht. De aftermarket fabrikanten doen dat niet en maken 1 of hooguit 2 veren voor een model. Geeft ook niets, want de variatie is hooguit een centimeter. Je begrijpt dat als een aftermarket fabrikant een veer gaat ontwikkelen voor een bepaald model en ze hebben toevallig een "zware" auto als voorbeeld, en jij gebruikt met je "lichte" auto dezelfde veren de verlaging wat minder is. Bovendien is je auto al wat doorgezakt tov een nieuwe zodat de verlaging altijd minder is dan de opgegeven 35 mm.
De Apex veren heb ik niet geprobeerd onder de S60, wel de 850. Deze veren zijn wat stugger dan de Weitec veren aan de achterkant. Of dat voor de S60 veren ook geldt weet ik niet. Je krijgt geen antwoord van de fabrikant wat de veerconstante is van een bepaalde veer. De enige fabrikant die dat geeft is Eibach.
Staar je overigens niet blind op de waardes die ze voor de verlaging opgeven. Zoals je misschien weet gebruikt Volvo voor "elke" auto andere veren, afhankelijk van het gewicht van de auto. Dat hangt dus af van de uitrusting, wel/geen airco enz, en op deze manier staat de auto altijd recht. De aftermarket fabrikanten doen dat niet en maken 1 of hooguit 2 veren voor een model. Geeft ook niets, want de variatie is hooguit een centimeter. Je begrijpt dat als een aftermarket fabrikant een veer gaat ontwikkelen voor een bepaald model en ze hebben toevallig een "zware" auto als voorbeeld, en jij gebruikt met je "lichte" auto dezelfde veren de verlaging wat minder is. Bovendien is je auto al wat doorgezakt tov een nieuwe zodat de verlaging altijd minder is dan de opgegeven 35 mm.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- gjburg
- 2nd Gear member
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
Hoi de veren zitten er inmiddels onder. Vreemd genoeg zag ik op de Apex website dat de V70 set zo'n 35mm zakt en de S60 maar 25mm.
Ed heeft inderdaad gelijk en de opgegeven waardes kwamen niet overeen. De voorkant is zo'n 30mm gezakt en achter maar heel weinig ± 1.5 tot 2cm.
Ik heb geen trekhaak en geen caravan dus die vraag kan ik niet beantwoorden. En van veerconstantes ook geen kaas heb gegeten. Ik heb wel gemerkt dat mijn auto met een volle achterbak niet lager komt dan voorheen. Mogelijk doordat de veren stugger en iets dikker zijn dan de originele en daarbij is de verlaging achter ook minimaal te noemen maar weet niet hoe de V70 zich zal verlagen met Apex. (zal eerdaags wel een foto van voor en na plaatsen)
Wat wel het geval is, is dat ik een hele andere auto heb. Hij stuurt zoveel lekkerder de bochten in en de wegligging is echt veel beter geworden. Maar hij is ook wel stugger geworden en moeten drempels wel langzamer genomen worden.
Verder kan ik er weinig over melden, effect is prima, had achter iets lager gemogen. Misschien toch een paar stoeptegels in de achterbak
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Ed heeft inderdaad gelijk en de opgegeven waardes kwamen niet overeen. De voorkant is zo'n 30mm gezakt en achter maar heel weinig ± 1.5 tot 2cm.
Ik heb geen trekhaak en geen caravan dus die vraag kan ik niet beantwoorden. En van veerconstantes ook geen kaas heb gegeten. Ik heb wel gemerkt dat mijn auto met een volle achterbak niet lager komt dan voorheen. Mogelijk doordat de veren stugger en iets dikker zijn dan de originele en daarbij is de verlaging achter ook minimaal te noemen maar weet niet hoe de V70 zich zal verlagen met Apex. (zal eerdaags wel een foto van voor en na plaatsen)
Wat wel het geval is, is dat ik een hele andere auto heb. Hij stuurt zoveel lekkerder de bochten in en de wegligging is echt veel beter geworden. Maar hij is ook wel stugger geworden en moeten drempels wel langzamer genomen worden.
Verder kan ik er weinig over melden, effect is prima, had achter iets lager gemogen. Misschien toch een paar stoeptegels in de achterbak

V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik ben heel erg benieuwd naar het weggedrag op de snelweg. Met name op "lange hobbels" kunnen de standaard dempers het meestal niet meer bolwerken icm de verlagingsveren. Als je een sportonderstel had (hoeft niet per sé de velaagde variant) zijn er standaard de advantage dempers van Sachs gemonteerd en gaat het wel goed met verlagingsveren.
Met standaard dempers duikt de auto dan in de veren en wordt wat stoterig bij lange, glooiende hobbels.
Met standaard dempers duikt de auto dan in de veren en wordt wat stoterig bij lange, glooiende hobbels.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
gjburg schreef:Hoi de veren zitten er inmiddels onder. Vreemd genoeg zag ik op de Apex website dat de V70 set zo'n 35mm zakt en de S60 maar 25mm.
Ed heeft inderdaad gelijk en de opgegeven waardes kwamen niet overeen. De voorkant is zo'n 30mm gezakt en achter maar heel weinig ± 1.5 tot 2cm.
Ik heb geen trekhaak en geen caravan dus die vraag kan ik niet beantwoorden. En van veerconstantes ook geen kaas heb gegeten. Ik heb wel gemerkt dat mijn auto met een volle achterbak niet lager komt dan voorheen. Mogelijk doordat de veren stugger en iets dikker zijn dan de originele en daarbij is de verlaging achter ook minimaal te noemen maar weet niet hoe de V70 zich zal verlagen met Apex. (zal eerdaags wel een foto van voor en na plaatsen)
Wat wel het geval is, is dat ik een hele andere auto heb. Hij stuurt zoveel lekkerder de bochten in en de wegligging is echt veel beter geworden. Maar hij is ook wel stugger geworden en moeten drempels wel langzamer genomen worden.
Verder kan ik er weinig over melden, effect is prima, had achter iets lager gemogen. Misschien toch een paar stoeptegels in de achterbakMocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
heb je de veren er zelf onder gezet?
en was dit te doen?
hoe is het stuurgedrag in rechte lijn,is hij niet zoekeriger geworden?
geen glans zonder wrijving
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
heb inmiddels verlagingset van apex besteld.
volgende week zijn ze binnen.
ben benieuwd.ik zal als ze er onder zitten wel even laten horen of het bevalt
en een paar fotos maken.
volgende week zijn ze binnen.
ben benieuwd.ik zal als ze er onder zitten wel even laten horen of het bevalt
en een paar fotos maken.
geen glans zonder wrijving
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ga je ze zelf monteren?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- gjburg
- 2nd Gear member
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
Ik heb het wel zelf gemonteerd althans met hulp van een goede vriend.
Voorwielen is erg makkelijk, en kan makkelijk met een krik en twee verspanners. De achterwiel ophanging is redelijk complex en staat er veel spanning op de stangen en bouten. En was ik heel blij dat het op zijn werk op de brug kon. We hebben daar de auto diverse keren laten zakken op bepaalde steunen waardoor de spanning van de schokdemper en stangen af is en ze makkelijk los kunnen, en de schokdempers aan de bovenkant nog vast kunnen blijven zitten zonder risico te lopen hier heb ik ook geen spanners bij nodig gehad.
Voorwiel ± 20 min per wiel. Eerste achterwiel 1,5 uur en de tweede zo'n 30 min. Al met al waren we op een avondje klaar.
Ik rijdt er nu een twee weken mee en het bevalt nog steeds. Op de vraag van edraket. Ik ondervind geen problemen op lange hobbels, echter hoge korte verkeersdrempels is wel oncomfortabel geworden en moeten toch wel langzaam genomen worden. Maar overall ben ik er erg blij mee en de wegligging is zeker verbeterd.
Zoekeriger lijk hij juist minder te doen. Sinds ik de 225 eronder heb was hij meer aan het zoeken en nu met de nieuwe veren lijkt het minder maar dit kan ook gewenning zijn.
Hoe het gedrag is bij de V70 weet ik niet want daar wordt door apex 25mm opgegeven.
Voorwielen is erg makkelijk, en kan makkelijk met een krik en twee verspanners. De achterwiel ophanging is redelijk complex en staat er veel spanning op de stangen en bouten. En was ik heel blij dat het op zijn werk op de brug kon. We hebben daar de auto diverse keren laten zakken op bepaalde steunen waardoor de spanning van de schokdemper en stangen af is en ze makkelijk los kunnen, en de schokdempers aan de bovenkant nog vast kunnen blijven zitten zonder risico te lopen hier heb ik ook geen spanners bij nodig gehad.
Voorwiel ± 20 min per wiel. Eerste achterwiel 1,5 uur en de tweede zo'n 30 min. Al met al waren we op een avondje klaar.
Ik rijdt er nu een twee weken mee en het bevalt nog steeds. Op de vraag van edraket. Ik ondervind geen problemen op lange hobbels, echter hoge korte verkeersdrempels is wel oncomfortabel geworden en moeten toch wel langzaam genomen worden. Maar overall ben ik er erg blij mee en de wegligging is zeker verbeterd.
Zoekeriger lijk hij juist minder te doen. Sinds ik de 225 eronder heb was hij meer aan het zoeken en nu met de nieuwe veren lijkt het minder maar dit kan ook gewenning zijn.
Hoe het gedrag is bij de V70 weet ik niet want daar wordt door apex 25mm opgegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002
PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Inderdaad jammer dat ie achter nog zo hoog staat. Ik heb de veren ook steeds zelf vervangen zonder brug. Prima te doen, maar achter is inderdaad meer werk dan voor. Je moet de draagarm aan de binnenkant laten zakken of de veer zien in te klemmen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Het staat iig erg goed. Voor valt meteen op, achter wat minder zo op de foto. Misschien zakt ie nog wat na verloop van tijd?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee zakt niet tenzij de veren uiteraard slapper worden, maar goede veren hebben daar geen last van.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk het wel. Tip: zet de auto aan beide zijden op bokken, er is dan minder spanning op de ophanging waarna de montage wat makkelijker gaat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
nou eindelijk zitten de veren eronder.
al met al toch nog een redelijke grote klus(voor de eerste keer, en ook nog op straat zonder brug)
wat mij gelijk opviel,was dat ik de indruk had dat hij meer dan de opgegeven 3.5cm gezakt is.
stom van mij,ik had vtv even de hoogte moeten meten,dan had ik het zeker geweten.
maar voor mijn gevoel istie wel 4 of 4.5cm gezakt!
het lijkt goed, maar rijdt voor geen meter!
ik denk dat de auto dermate veel gezakt is,dat de standaard schokdempers het niet meer kunnen bijbenen en buiten hun werkingsgebied komen.
daarbij denk ik dat mijn schokdempers niet al te fris meer zijn,zodat ik er over denk om 4x koni-geel te bestellen.
heeft iemand hier ervaring met koni-geel icm. apex-verlagingsveren?
zou de auto nog iets hoger worden na montage van nieuwe schokdempers?
tot slot nog enkele foto,s
al met al toch nog een redelijke grote klus(voor de eerste keer, en ook nog op straat zonder brug)
wat mij gelijk opviel,was dat ik de indruk had dat hij meer dan de opgegeven 3.5cm gezakt is.
stom van mij,ik had vtv even de hoogte moeten meten,dan had ik het zeker geweten.
maar voor mijn gevoel istie wel 4 of 4.5cm gezakt!
het lijkt goed, maar rijdt voor geen meter!
ik denk dat de auto dermate veel gezakt is,dat de standaard schokdempers het niet meer kunnen bijbenen en buiten hun werkingsgebied komen.
daarbij denk ik dat mijn schokdempers niet al te fris meer zijn,zodat ik er over denk om 4x koni-geel te bestellen.
heeft iemand hier ervaring met koni-geel icm. apex-verlagingsveren?
zou de auto nog iets hoger worden na montage van nieuwe schokdempers?
tot slot nog enkele foto,s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je het topic van Dee 5 al bekeken? Zo niet, kijk hier. Hij heeft de V70 ook (zeer fraai!!!) verlaagd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race