Waarom rij jij Volvo
-
- 4th Gear member
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
- Locatie: Veenendaal
Mijn oom en tante rijden volvo (nu het laatste xc70 model) en het heeft gewoon wat. Telkens als ik daarbij in de auto zit, een word: GEWELDIG!!!
Daarbij heeft die neef 3 volvo 480's gehad, voor mij een 460 dan, maar daardoor is het wel gekomen.
Super auto's! Met geen pen te beschrijven eigenlijk.
Daarbij heeft die neef 3 volvo 480's gehad, voor mij een 460 dan, maar daardoor is het wel gekomen.
Super auto's! Met geen pen te beschrijven eigenlijk.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26988
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Behalve dat het wel erg lekker rijd zijn de auto's ook ontzettend veilig.
Dat heeft die van mij helaas 2 weken geleden moeten bewijzen, maar de volgende auto word 100% zeker weten weer een Volvo
Dat heeft die van mij helaas 2 weken geleden moeten bewijzen, maar de volgende auto word 100% zeker weten weer een Volvo
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- s60magic
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
- Locatie: Drenthe
Na jaren Opel hebben gereden ( ook een goede auto ) vond ik het nieuwe model Vectra 2002 vreselijk. Hele fam. reed Opel en mijn vrouw's oom had toevallig een Opel garage. En dan? toch maar naar wat anders kijken vond de S60 een geweldige auto met die 5 cylinder en die mooie lijn. Mijn vader rijdt inmiddels ook een S60 en een oom van mij ook. Hoezo als er èèn schaap over de dam is!!! Heb nu inmiddels mijn tweede S60 Driver Edition super auto. Rij nu 5 jaar S60 maar de fam. van mijn vrouw heeft er zo lang ik Volvo rijd er nog nooit wat van gezegd, ze zien hem gewoon niet staan. Beetje zielig toch, dat is alleen al een reden om nooit weer een Opel te kopen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 19:25
Mijn belangijkste reden? Mijn moeder heeft ooit een auto-ongeluk gehad waarbij ze een whiplash opliep. Daar heeft ze jaren last van gehad. Dus een goede whiplash-preventie is voor mij belangrijk. Er zijn maar 2 automerken die goede whiplashratings hebben over de hele linie: Saab en Volvo (zie http://www.thatcham.org/ncwr/ ).
Ik heb ook naar Saabs gekeken, maar die waren niet handig of lagen buiten budget. Bovendien vind mijn vrouw Saab helemaal niks.
Een Volvo V50 stuurt en rijdt super, is lekker handzaam en heeft geweldige stoelen. Ben blij met mijn keuze.
Ik heb ook naar Saabs gekeken, maar die waren niet handig of lagen buiten budget. Bovendien vind mijn vrouw Saab helemaal niks.
Een Volvo V50 stuurt en rijdt super, is lekker handzaam en heeft geweldige stoelen. Ben blij met mijn keuze.
- Lex!
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10.07.2007 - 21:32
- Locatie: Utrecht
Als bijbaan werk ik als directiechauffeur/privechauffeur voor een chauffeursbedrijf. Enige tijd geleden hebben wij voor Volvo Nederland de promotietour voor de C30 gedaan nog voordat de auto bij de dealer stond. Ik was 1 van de gelukkigen die als eerste enkele weekenden achter elkaar door Nederland gereden hebben met de dikste modellen.
Vanaf toen ben ik op zoek gegaan naar een 480, ik wilde al langer mijn japannertje inruilen voor iets anders en vanaf dat moment wist ik waar ik naar op zoek moest! En daarom rijd ik nu al ruim een half jaar 480. Erg karakteristieke auto, met luxe en vermogen en nog steeds een heads-turner!
En m'n pa is in het gelukkige bezit van 2 volvo's, dus goede smaak zit in de familie.
Vanaf toen ben ik op zoek gegaan naar een 480, ik wilde al langer mijn japannertje inruilen voor iets anders en vanaf dat moment wist ik waar ik naar op zoek moest! En daarom rijd ik nu al ruim een half jaar 480. Erg karakteristieke auto, met luxe en vermogen en nog steeds een heads-turner!
En m'n pa is in het gelukkige bezit van 2 volvo's, dus goede smaak zit in de familie.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
460 2.0i
S40 1.8 G3
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 430
- Lid geworden op: 16.02.2008 - 09:21
Ik had het niet beter kunnen verwoorden, met de toevoeging dat ik de auto ook nog eens bijzonder fraai vind.Een Volvo V50 stuurt en rijdt super, is lekker handzaam en heeft geweldige stoelen.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
- Royalick
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 25.04.2008 - 13:39
Zou zeggen waarom zou je geen Volvo rijden? 
Heb sinds kort een hele leuke Volvo 440 1.8 GL uit 1991 kunnen bemachtigen voor een heel leuk prijsje met 88.700 km op de klok en alle onderhoudsboekjes erbij. Technisch 100% en uiterlijk op 2 miniscule plekjes na, na een grote schoonmaakbeurt ook 100%.
Kan melden dat het een genot is om in zo'n auto te rijden. Zeker gezien de leeftijd van deze bolides is het fantastisch. Het is groot, voelt groot, zit lekker, gast lekker door, tis luxe, schakelt erg soepel kortom tis gewoon een zeer soepele tank
. Buiten de technische feiten om heeft de auto ook uitstraling, een kachel die snel warm is, verstelbare luxe stoelen, lichten die meteen aangaan hahah... DUS waarom geen Volvo?

Heb sinds kort een hele leuke Volvo 440 1.8 GL uit 1991 kunnen bemachtigen voor een heel leuk prijsje met 88.700 km op de klok en alle onderhoudsboekjes erbij. Technisch 100% en uiterlijk op 2 miniscule plekjes na, na een grote schoonmaakbeurt ook 100%.
Kan melden dat het een genot is om in zo'n auto te rijden. Zeker gezien de leeftijd van deze bolides is het fantastisch. Het is groot, voelt groot, zit lekker, gast lekker door, tis luxe, schakelt erg soepel kortom tis gewoon een zeer soepele tank

- V70 classic
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 17.01.2008 - 16:28
Ik ging pendelen.
En zocht een auto waar zonder de achterbank plat te gooien 2 hondekooien achterin konden.
Kom je al snel op een V70.
Hij bevalt dus als bruintje het kan trekkken word de volgende ook weer een V 70.
En zocht een auto waar zonder de achterbank plat te gooien 2 hondekooien achterin konden.
Kom je al snel op een V70.
Hij bevalt dus als bruintje het kan trekkken word de volgende ook weer een V 70.
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
V70 T6 AWD MTE
-
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Leuk onderwerp! Ik ben in 2005 Volvo gaan rijden eigenlijk door een vreemde overweging. Ik reed op dat moment een Passat variant. Voor het kiezen van de nieuwe auto waren er drie zaken van belang:
- kofferbak moest minstens zo groot zijn als de Passat (wij zijn kampeerders met een de Waard tent die erug veel ruimte inneemt);
- de auto mocht niet veel langer zijn dan de Passat (woonde in een heel smal en klein jaren '30 straatje waar parkeren een groot probleem was;
- merk uitstraling
De shortlist bestond uit de Audi A6 avant, BMW 5 touring en de Volvo V70.
De volvo won op alledrie de onderdelen dus een V70 aangeschaft.
Inmiddels woon ik in een ander huis met garage en zijpad waar ik wel 5 lange auto's kan parkeren. Maar de shortlist bleef hetzelfde. Ook nu heeft de Volvo weer gewonnen. De BMW 5 vind ik nog steeds erg mooi maar volgend jaar komt er een nieuwe model, de A6 is gewoon schreeuwend duur en ik vind hem van de drie het minst mooi en de Volvo voldoet wederom aan alle eisen. Bovendien heb ik inmiddels wel iets met Volvo. De kwaliteit en het design (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg) bevalt mij maar ik heb ook een enorme crash gemaakt en dat heeft mij zoveel vetrouwen gegeven in de veiligheid van dit merk! Dus wederom een Volvo (zie onderschrift)!
- kofferbak moest minstens zo groot zijn als de Passat (wij zijn kampeerders met een de Waard tent die erug veel ruimte inneemt);
- de auto mocht niet veel langer zijn dan de Passat (woonde in een heel smal en klein jaren '30 straatje waar parkeren een groot probleem was;
- merk uitstraling
De shortlist bestond uit de Audi A6 avant, BMW 5 touring en de Volvo V70.
De volvo won op alledrie de onderdelen dus een V70 aangeschaft.
Inmiddels woon ik in een ander huis met garage en zijpad waar ik wel 5 lange auto's kan parkeren. Maar de shortlist bleef hetzelfde. Ook nu heeft de Volvo weer gewonnen. De BMW 5 vind ik nog steeds erg mooi maar volgend jaar komt er een nieuwe model, de A6 is gewoon schreeuwend duur en ik vind hem van de drie het minst mooi en de Volvo voldoet wederom aan alle eisen. Bovendien heb ik inmiddels wel iets met Volvo. De kwaliteit en het design (doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg) bevalt mij maar ik heb ook een enorme crash gemaakt en dat heeft mij zoveel vetrouwen gegeven in de veiligheid van dit merk! Dus wederom een Volvo (zie onderschrift)!
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
- Henny54
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03.02.2008 - 21:14
- Locatie: Sliedrecht
Na een klapper met een VW bus, in de middenstijl, schrik je pas echt hoe dat eruit ziet, ( 1977, zonder verplichte riem, in een BMW, stijl midden in de stoel, volgens politie leefde ik nog, omdat ik geen riem omhad) ben ik altijd grote auto's blijven rijden. Een 240-760-960- en nu een S80 T6.
Een brok degelijkheid, en wat dacht je van 22 airbags. En als klap op de vuurpijl, die roffel als je rustig zoeft, en het gefluit van de turbo's als je eens lekker doorhaalt. Nooit meer een andere.
Een brok degelijkheid, en wat dacht je van 22 airbags. En als klap op de vuurpijl, die roffel als je rustig zoeft, en het gefluit van de turbo's als je eens lekker doorhaalt. Nooit meer een andere.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Bij de mercedesgarage waar ik al jaren een bijbaantje heb, kwam ineens een 440 uit '93 voorbij. Ingeruild door een ouder echtpaar op een benz A-klasse. Verkregen voor de schappelijke inruilprijs die belachelijk laag was en achteraf kwam toen het besef. Een volvo is gewoon top, rijd heerlijk en zelfs de 1800I heeft genoeg pit. In de toekomst ook zeker weer volvo! 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 10:43
- Locatie: Leiden
1. Mijn vader reed Volvo, maar daarvoor was ik er ook al weg van omdat een collega van mijn vader een hele mooie 245 had gekocht. Ik weet nog dat ik op de lagere school opstellen over Volvo schreef!
2. Ik vind het echt hele mooie auto's om te zien, heel goed van kwaliteit, relatief goedkoop in onderhoud en ze rijden fantastisch.
3. Het zijn auto's uit de topklasse, maar op geen enkele manier proleterig. Over het algemeen zijn Volvorijders prettige en collegiale weggebruikers.
4. De belangrijkste: veiligheid. Dat gaat heel zwaar wegen met twee kleine kinderen.
2. Ik vind het echt hele mooie auto's om te zien, heel goed van kwaliteit, relatief goedkoop in onderhoud en ze rijden fantastisch.
3. Het zijn auto's uit de topklasse, maar op geen enkele manier proleterig. Over het algemeen zijn Volvorijders prettige en collegiale weggebruikers.
4. De belangrijkste: veiligheid. Dat gaat heel zwaar wegen met twee kleine kinderen.
V70 2.4t Elegance mei 2000, dark green metalic, zwart leer,
- pasc@l
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 20:31
- Locatie: Angeren
Het zijn een van de weinige "dikke auto's" waar je gewoon mee voor kunt komen rijden.
Pak een BMW of Mercedes en er wordt anders naar je gekeken.
Als kersje op de slagroom nog de heerlijke stoelen.
En zeg nou zelf ze zijn toch gewoon mooi...[img]
Pak een BMW of Mercedes en er wordt anders naar je gekeken.
Als kersje op de slagroom nog de heerlijke stoelen.
En zeg nou zelf ze zijn toch gewoon mooi...[img]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Current: Volvo XC90 3.2 & C70 T5
Past: V70 (2x), XC70 & XC90
Past: V70 (2x), XC70 & XC90
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
Lang , lang geleden, ik kan het nog herinneren. Wilde ik een auto kopen. Veel gelezen over auto bezit e.d. Toen ben ik toch maar van gedachte veranderd. En in plaats van een auto een Volvo gekocht 
5 jaar gereden met de Volvo 460 1.8. Man wat een gaaf beginners autootje. Menig auto van vriend en kennis mogen slepen.

5 jaar gereden met de Volvo 460 1.8. Man wat een gaaf beginners autootje. Menig auto van vriend en kennis mogen slepen.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Volvo for (the rest of your) life ?
Onze ervaringen met Volvo gaan nog niet zolang terug. Altijd prachtige auto's gevonden maar onbereikbaar voor ons budget. Tenminste dat dachten wij, tot een paar jaar geleden.
Van klein naar groot...
In de jaren '80 reden wij voornamelijk Fiat en in de jaren '90 Peugeot. Bij elke gezinsuitbreiding werd ook de Peugeot groter, van een 205 via een 309 naar twee maal 405 Break.
Drie kinderen is een mooi aantal en na twee zonen werd ons gezin in 1995 versterkt met een meisje. Nou bijna alles paste in de grote bak van de 405 Break, campingbedjes, buggy's, pakken luiers enz. geen probleem. Zelfs onze klassieke caravan uit 1970 werd moeiteloos meegenomen.
Echter onze dochter is lichamelijk en geestelijk gehandicapt en dit heeft nogal zijn consequenties. Ineens moet er ook een rolstoel mee en een speciale kinderstoel in de auto. Vooral dit laatste gaf een probleem want deze autostoel paste bijna niet door het portier en wanneer de stoel eenmaal stond op de achterbank hadden de jongens bijna geen plaats meer.
Wat doe je dan...
Een Volvo stond eigenlijk al jaren op ons verlanglijstje. Zo'n grote, veilige auto, daar moet alles en iedereen wel in kunnen. In de regio keken we bij diverse Volvo dealers en garages die in Volvo gespecialiseerd zijn. Maar bij deze bedrijven kregen we zeer weinig terug voor onze 405 Break uit 1994. Via internet vonden we een bedrijf in Soest en die had een Volvo 940 GL TD Estate uit 1990 staan. Met 109 pk en een koppel van 205 Nm bij 4800 tpm., dat was wat anders dan de Peugeot met 90 pk met een koppel van 128 Nm bij 3000 tpm.
Op naar Soest dus...
De proefrit duurde meer dan twee uur, we waren in het onbekende en dus al snel de weg kwijt. Volgens mij dacht de garagehouder even dat wij niet meer terugkwamen, maar ja, tijd is relatief als voor het eerst in zo'n machtige Volvo rijdt. Wat een ruimte en wat een comfort. Deze groene 940 had al wel aardig wat kilometers op de teller staan, maar voor Volvo gelden duidelijk andere normen als het gaat om kilometerstanden, dus die bijna 3 ton, zagen wij niet als een probleem.
Even kijken of de speciale kinderstoel past, geen probleem. Eigenlijk waren we al verkocht, de deal was snel rond.
En sinds november 2000 waren wij trotse eigenaar van onze eerste Volvo. De wagen reed als een trein. Het gevoel dat je krijgt achter het stuur van zo'n auto moet je eigenlijk niet beschrijven, maar voelen.
Grote pech...
Helaas was de relatie met deze Turbo Diesel een korte. In Juni 2001 op een maandagavond even naar een vergadering. Een bestuurder van een groot landbouw voertuig lette even niet op en boorde een massa van ruim 3,5 ton schuin achter in de Volvo. "Ik zat even op mijn benzine meter te kijken" kreeg ik te horen, "sorry". Na 7 maanden toe aan een volgende Volvo, dat lag eigenlijk niet in de planning.
Maar ja misschien had ik dit verhaal niet eens kunnen schrijven als ik nog in mijn Peugeot had gereden. Het gevoel "Volvo for Life" deed zijn werk.
Het wrak weggezet bij een Volvospecialist in Steenbergen.
Wat nu? Daar stond een 850 GLE 2.5i estate staan met 140 pk en een koppel van 205 Nm bij 3600 tpm uit 1994. met net 200.000 km op de teller. Nou die wagen liep wel. Maar wat wil het geval? De rolstoel paste er zo niet in en de speciale stoel ook niet. Dat was een tegenvaller, dus deze viel af.
Yes, gevonden !
De volvospecialist had ook een Volvo 940 LPT Polar Limited Edition, uit 1998, staan met 135 pk met 235 Nm . Daar deze dezelfde afmetingen had als onze Turbodiesel was passen en meten niet nodig. 166.000 km op de teller, full-options, 3e bankje en slechts 3,5 jaar oud. Na daar hing natuurlijk een ander prijskaartje dan de turbodiesel toen 9 jaar oud en bijna het dubbele aan kilometers. En op benzine, want die diesel was ons niet zo goed bevallen.
Dan samen rekenen, mogelijk een bijbaantje nemen, enz. Gelukkig kregen we nog veel terug voor ons wrak en hadden we op de aanschafprijs slechts 500, - oude florijnen moeten laten vallen in 9 maanden. (buiten de beurten om) Uiteindelijk de knop doorgehakt en tot vandaag de dag is het echt genieten n deze auto.
Volvo-virus...
Maar ik werd "helaas" geïnfecteerd met het Volvo-virus, wat altijd latent aanwezig is en met periode de kop opsteekt.
Wel nu, sinds enkele jaren hadden wij ook een Citroën AX uit 1990, deze had al bijna 2 ton gelopen, dat was toch merkbaar.
Met de aanrijding nog in het achterhoofd begon het toch bij mij te kriebelen (een van de symptomen van het Volvo-virus) . Laat ik toch in april 2002 een witte 240 DL uit 1989 zien staan bij de Volvo dealer in Roosendaal. Even het nodig opzoeken: hhmmm.... Een B200K motor, (K= katalysator? Nee staat voor carburateur) 101 pk en een koppel van 160 Nm bij 4900 tpm. Oké, oké, niet de allersnelste uitvoering.
De locatie van deze dealer ligt in een flauwe bocht, dus elke keer als ik naar Roosendaal reed, zag ik die witte neus al op een afstand, die toch imponeerde.
Er stonden 2 V40's en een 850 sedan naast, maar die vielen pas veel later op.. Wij waren er uit, deze 240 kan de opvolger worden van de Citroen. Samen met de kinderen even op een zondagmiddag gaan kijken. Gewapend met al enige kennis van zaken. "Kijk slechts net 2 ton op de teller", "en nauwelijks roest". Dat waren zaken die direct opvielen. De kinderen stonden tegen de showroom ruit geplakt kijkend naar vette V70's. Jongens, hij staat op het voorterrein.....
Proefrijden...Na het bezoekje op die zondag zagen we het ineens allebei zitten. Op een tijdstip dat de kinderen rustig op school zaten zijn we maar eens terug gegaan. De hele levensloop van de auto was bekend. Regelmatig onderhoud is belangrijk, nou alles gezien vanaf de eerste kilometer en onderhouden bij deze zelfde dealer, ook het service boekje is keurig ingevuld. Dat is oké nu de proefrit nog, de stonden de banden wel wat zacht en hadden weinig profiel en het was wel wennen zonder stuurbekrachtiging. Dan stuurt deze 240 toch wel even anders dan de 940, want deze DL is wel erg basic. En wel zo basic dat zelf de optielijst een optie was.
Moederdag !
Maar wat zit die auto lekker en de motor wat een rust. Het starten gaat gepaard met het imposante blazen van de fan, een prachtig geluid..Een prachtig moederdag geschenk. Zelfs de rolstoel past er goed in, beter zelfs dan in de 850 estate!
Een goede deal gemaakt: 14 jaar oud, 6 maanden garantie, van binnen gereinigd en we kregen een mooie bos bloemen toen we de auto kwam ophalen. Voor het eerst kregen we bloemen bij een auto. Ook nog samen met de Volvo op de foto, bij de dealer. "Dat doen we bij elke Volvo die we verkopen, nieuw of gebruikt". En zo hoort het ook.
Wij hebben de 240 nu meer dan drie jaar en direct na aankoop stuurbekrachtiging in laten bouwen en wat verder geperfectioneerd, maar wel in originele staat.
Lotgenoten...
Maar Volvo-virus woekert verder, en een echte remedie tegen dit virus is er niet, dus maar opzoek naar "lotgenoten" om samen deze "last" te dragen. We zijn lid geworden van het 240-260 register en volvo700 vereniging en genieten van Volvo for "the rest of our " lifes.
(verhaal uit mijn web-log)
Onze ervaringen met Volvo gaan nog niet zolang terug. Altijd prachtige auto's gevonden maar onbereikbaar voor ons budget. Tenminste dat dachten wij, tot een paar jaar geleden.
Van klein naar groot...
In de jaren '80 reden wij voornamelijk Fiat en in de jaren '90 Peugeot. Bij elke gezinsuitbreiding werd ook de Peugeot groter, van een 205 via een 309 naar twee maal 405 Break.
Drie kinderen is een mooi aantal en na twee zonen werd ons gezin in 1995 versterkt met een meisje. Nou bijna alles paste in de grote bak van de 405 Break, campingbedjes, buggy's, pakken luiers enz. geen probleem. Zelfs onze klassieke caravan uit 1970 werd moeiteloos meegenomen.
Echter onze dochter is lichamelijk en geestelijk gehandicapt en dit heeft nogal zijn consequenties. Ineens moet er ook een rolstoel mee en een speciale kinderstoel in de auto. Vooral dit laatste gaf een probleem want deze autostoel paste bijna niet door het portier en wanneer de stoel eenmaal stond op de achterbank hadden de jongens bijna geen plaats meer.
Wat doe je dan...
Een Volvo stond eigenlijk al jaren op ons verlanglijstje. Zo'n grote, veilige auto, daar moet alles en iedereen wel in kunnen. In de regio keken we bij diverse Volvo dealers en garages die in Volvo gespecialiseerd zijn. Maar bij deze bedrijven kregen we zeer weinig terug voor onze 405 Break uit 1994. Via internet vonden we een bedrijf in Soest en die had een Volvo 940 GL TD Estate uit 1990 staan. Met 109 pk en een koppel van 205 Nm bij 4800 tpm., dat was wat anders dan de Peugeot met 90 pk met een koppel van 128 Nm bij 3000 tpm.
Op naar Soest dus...
De proefrit duurde meer dan twee uur, we waren in het onbekende en dus al snel de weg kwijt. Volgens mij dacht de garagehouder even dat wij niet meer terugkwamen, maar ja, tijd is relatief als voor het eerst in zo'n machtige Volvo rijdt. Wat een ruimte en wat een comfort. Deze groene 940 had al wel aardig wat kilometers op de teller staan, maar voor Volvo gelden duidelijk andere normen als het gaat om kilometerstanden, dus die bijna 3 ton, zagen wij niet als een probleem.
Even kijken of de speciale kinderstoel past, geen probleem. Eigenlijk waren we al verkocht, de deal was snel rond.
En sinds november 2000 waren wij trotse eigenaar van onze eerste Volvo. De wagen reed als een trein. Het gevoel dat je krijgt achter het stuur van zo'n auto moet je eigenlijk niet beschrijven, maar voelen.
Grote pech...
Helaas was de relatie met deze Turbo Diesel een korte. In Juni 2001 op een maandagavond even naar een vergadering. Een bestuurder van een groot landbouw voertuig lette even niet op en boorde een massa van ruim 3,5 ton schuin achter in de Volvo. "Ik zat even op mijn benzine meter te kijken" kreeg ik te horen, "sorry". Na 7 maanden toe aan een volgende Volvo, dat lag eigenlijk niet in de planning.
Maar ja misschien had ik dit verhaal niet eens kunnen schrijven als ik nog in mijn Peugeot had gereden. Het gevoel "Volvo for Life" deed zijn werk.
Het wrak weggezet bij een Volvospecialist in Steenbergen.
Wat nu? Daar stond een 850 GLE 2.5i estate staan met 140 pk en een koppel van 205 Nm bij 3600 tpm uit 1994. met net 200.000 km op de teller. Nou die wagen liep wel. Maar wat wil het geval? De rolstoel paste er zo niet in en de speciale stoel ook niet. Dat was een tegenvaller, dus deze viel af.
Yes, gevonden !
De volvospecialist had ook een Volvo 940 LPT Polar Limited Edition, uit 1998, staan met 135 pk met 235 Nm . Daar deze dezelfde afmetingen had als onze Turbodiesel was passen en meten niet nodig. 166.000 km op de teller, full-options, 3e bankje en slechts 3,5 jaar oud. Na daar hing natuurlijk een ander prijskaartje dan de turbodiesel toen 9 jaar oud en bijna het dubbele aan kilometers. En op benzine, want die diesel was ons niet zo goed bevallen.
Dan samen rekenen, mogelijk een bijbaantje nemen, enz. Gelukkig kregen we nog veel terug voor ons wrak en hadden we op de aanschafprijs slechts 500, - oude florijnen moeten laten vallen in 9 maanden. (buiten de beurten om) Uiteindelijk de knop doorgehakt en tot vandaag de dag is het echt genieten n deze auto.
Volvo-virus...
Maar ik werd "helaas" geïnfecteerd met het Volvo-virus, wat altijd latent aanwezig is en met periode de kop opsteekt.
Wel nu, sinds enkele jaren hadden wij ook een Citroën AX uit 1990, deze had al bijna 2 ton gelopen, dat was toch merkbaar.
Met de aanrijding nog in het achterhoofd begon het toch bij mij te kriebelen (een van de symptomen van het Volvo-virus) . Laat ik toch in april 2002 een witte 240 DL uit 1989 zien staan bij de Volvo dealer in Roosendaal. Even het nodig opzoeken: hhmmm.... Een B200K motor, (K= katalysator? Nee staat voor carburateur) 101 pk en een koppel van 160 Nm bij 4900 tpm. Oké, oké, niet de allersnelste uitvoering.
De locatie van deze dealer ligt in een flauwe bocht, dus elke keer als ik naar Roosendaal reed, zag ik die witte neus al op een afstand, die toch imponeerde.
Er stonden 2 V40's en een 850 sedan naast, maar die vielen pas veel later op.. Wij waren er uit, deze 240 kan de opvolger worden van de Citroen. Samen met de kinderen even op een zondagmiddag gaan kijken. Gewapend met al enige kennis van zaken. "Kijk slechts net 2 ton op de teller", "en nauwelijks roest". Dat waren zaken die direct opvielen. De kinderen stonden tegen de showroom ruit geplakt kijkend naar vette V70's. Jongens, hij staat op het voorterrein.....
Proefrijden...Na het bezoekje op die zondag zagen we het ineens allebei zitten. Op een tijdstip dat de kinderen rustig op school zaten zijn we maar eens terug gegaan. De hele levensloop van de auto was bekend. Regelmatig onderhoud is belangrijk, nou alles gezien vanaf de eerste kilometer en onderhouden bij deze zelfde dealer, ook het service boekje is keurig ingevuld. Dat is oké nu de proefrit nog, de stonden de banden wel wat zacht en hadden weinig profiel en het was wel wennen zonder stuurbekrachtiging. Dan stuurt deze 240 toch wel even anders dan de 940, want deze DL is wel erg basic. En wel zo basic dat zelf de optielijst een optie was.
Moederdag !
Maar wat zit die auto lekker en de motor wat een rust. Het starten gaat gepaard met het imposante blazen van de fan, een prachtig geluid..Een prachtig moederdag geschenk. Zelfs de rolstoel past er goed in, beter zelfs dan in de 850 estate!
Een goede deal gemaakt: 14 jaar oud, 6 maanden garantie, van binnen gereinigd en we kregen een mooie bos bloemen toen we de auto kwam ophalen. Voor het eerst kregen we bloemen bij een auto. Ook nog samen met de Volvo op de foto, bij de dealer. "Dat doen we bij elke Volvo die we verkopen, nieuw of gebruikt". En zo hoort het ook.
Wij hebben de 240 nu meer dan drie jaar en direct na aankoop stuurbekrachtiging in laten bouwen en wat verder geperfectioneerd, maar wel in originele staat.
Lotgenoten...
Maar Volvo-virus woekert verder, en een echte remedie tegen dit virus is er niet, dus maar opzoek naar "lotgenoten" om samen deze "last" te dragen. We zijn lid geworden van het 240-260 register en volvo700 vereniging en genieten van Volvo for "the rest of our " lifes.
(verhaal uit mijn web-log)
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Volvo for (the rest of your) life ?
Beide volvo's zijn reeds vervangen.......
Beide volvo's zijn reeds vervangen.......
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Dank je. Meer leuke verhalen op mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Dragunov86
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33
Mijn eerste auto moest veilig, hoekig, super rijden, en niet duurder dan 1000 zijn.
Zoveel zoek resultaten kwamen uit op volvo dat ik uiteindelijk een 440 kocht.
Ben nu aan het orienteren op iets groters S60/C70 of S70.
Zoveel zoek resultaten kwamen uit op volvo dat ik uiteindelijk een 440 kocht.
Ben nu aan het orienteren op iets groters S60/C70 of S70.
