D5 of 2.5T

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ik rijdt nu een D5 (163 pk) en ben toe aan een nieuwe.
Omdat ik tegenwoordig minder dan 10K KM/jaar rijdt is ook de 2.5T interessant.
Een korte proefrit zegt niet zoveel over het gemiddelde dagelijkse gebruik dus wie heeft er ervaringen met beide motoren?
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Reken op ongeveer 1 op 9 gemm. Ik rij zelf een d5 geartronic met een verbruik tussen 1 op 13 en 1 op 14. Gebruik af en toe een 2.5 t als leenauto en rijdt dan 1 op 9 met een handgeschakelde. Rijgedrag nagenoeg hetzelfde al is het eerlijk gezegd wel lekker om met de 2.5t af en toe lekker door te trekken.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

gevanje schreef:... Gebruik af en toe een 2.5 t als leenauto en rijdt dan 1 op 9 met een handgeschakelde. Rijgedrag nagenoeg hetzelfde al is het eerlijk gezegd wel lekker om met de 2.5t af en toe lekker door te trekken.
Hoe is in de praktijk het verschil in koppel. Ik neem aan dat de 2.5T zich inder schakellui laat rijden als de D5? Helemaal in de 185 pk, 400 NM spec?
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Ja de 2.5t is minder schakellui. Trekt op zich ook vanuit de hoogste versnelling vanaf 60 km maar het gaat wel een stuk trager, daardoor moet/zul je eerder schakelen.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wel lekker stil, zo'n benzine. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk dat benzine ook financieel gezien een betere keuze is met 10.000 km per jaar.
D5 is toch een stukje duurder in de wegenbelasting dan een benzine S60.

Een 2.5T lijkt mij ook helemaal niet verkeerd rijden :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

Een D5 kan ik niet over oordelen, maar een 2.5T rijdt fantastisch.
Ik vind wel dat je bij een snelheid van 140km/u de motor wat meer hoort en bij 150 km/u -en harder,is dat weer minder.
Tevens geeft de motorloop wat vibraties door aan gaspedaal. Dit is vooral bij schakellui rijden.
Maar, hij trekt als een beest.....

Mijn geartronic zit op een, volgens bc, verbruik van 9.7 op 100 km.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had een D5 en dat reed ook geweldig.
De D5 maakt vanaf de snelheden die jij noemt ook weer wat meer motorgeluid
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

josas schreef:.....

Mijn geartronic zit op een, volgens bc, verbruik van 9.7 op 100 km.
Als de bc eens zou kloppen dan was ik wel heel blij, dan had ik mijn zuinigste auto ooit.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ZOnder twijfel de 2.5T. Tuurlijk is de diesel een fijne krachtbron, maar de stilte en rust van een benzine motor, en al helemaal niet de 2.5T kan d ediesel gewoon niet tegenop. Daarnaast nog het veel grotere toerenbereik van de benzine motor maakt dit gewoon een lekkerder auto. En om dan nog maar te zwijgen van de steeds hoger wordende diesel kosten tov benzine. Volgens mij loont het nu alleen nog maar bij een jaar kilometrage van meer dan 30.000 om in een diesel te stappen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
josas
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 05.03.2005 - 14:22

gevanje schreef:
josas schreef:.....

Mijn geartronic zit op een, volgens bc, verbruik van 9.7 op 100 km.
Als de bc eens zou kloppen dan was ik wel heel blij, dan had ik mijn zuinigste auto ooit.
Het scheelt dat ik veel op rijkswegen rijdt.
Een snelheid van om en nabij de 90 km p/u is natuurlijk gunstig voor het verbruik.
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

De 2.5T is zonder meer sneller dan de D5 in een 0-100 meting.
Ik vraag mij echter wel af of in het dagelijkse (snelweg)verkeer de D5 niet veel sneller is met een altijd paraat 400NM koppel?

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk van niet. Zoals ik al had gezegd is het toerenbereik van een diesel erg klein, waardoor je snel moet schakelen. Vind ik persoonlijk een van de grootste nadelen van een diesel.

Zonder terugschakelen is het wel een ander verhaal. Zoek je overigens een handgeschakelde of een automaat? Dan wordt het misschien een ander verhaal.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

edraket schreef:Ik denk van niet. Zoals ik al had gezegd is het toerenbereik van een diesel erg klein, waardoor je snel moet schakelen. Vind ik persoonlijk een van de grootste nadelen van een diesel.

Zonder terugschakelen is het wel een ander verhaal. Zoek je overigens een handgeschakelde of een automaat? Dan wordt het misschien een ander verhaal.
Een handgeschakelde.

Ik heb diverse automaten gehad van diverse merken en ze hebben allemaal één vervelend ding gemeen en dat is dat ze in het algemeen traag reageren. Vaak valt dit het meest op als het net niet uitkomt bijv. bij een inhaalmanouvre als je meent makkelijk uit te voegen en een achteropkomer niet denkt te hinderen, staat je bak te twijfelen om of niets te doen of terug te schakelen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan zou ik zeker voor de 2.5t gaan. Ik vind een krachtige diesel soms wat nerveus in de lagere versnellingen. Doordat een benzine een veel langere versnelling heeft gaat het allemaal wat soepeler.
De 2.5t icm handbak is echt een heerlijkheid, en hoogstwaarschijnlijk goedkoper dan de diesel. Als je tweedehands koopt heeft een 2.5t vaak veel minder km's gemaakt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”