Plaatsing Brandblussers ?

Geleverd vanaf 2003
denivan
2nd Gear member

Naar aanleiding van een kleine discussie in een ander forum ben ik in de belgische wegcode gaan speuren en daar staat in een artikel dat de brandblusser in een wagen binnen handbereik moet staan van de bestuurder. (bij mijn clio etc. was die dan ook geplaatst aan de voeten van de passagier).

In de volvo zit de brandblusser echter in de koffer. Is dit wettelijk ? Kan politie of keuring hierover struikelen als ze controleren ?
demeyerb
2nd Gear member

bij mij zit die mooi aan de passagierszijde! wettelijk gezien moet de chauffeur ergens binnen de 5s zijn brandblusser vasthebben, anders kan een boete worden opgelegd. Althans, dat is mij toch wijsgemaakt...

2008 Volvo S40 1.6D (110pk) Momentum/Winter Pack/Xenon/Flint Grey
Paul
Geartronic member

Bij export van mijn zus d'r 206 naar Belgie hebben ze bij de keuring helemaal niks gezegd over die brandblusser (gewoon aangevinkt) maar hebben doet ze hem niet.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

vind de verplichting om er een (onder handbereik) te hebben lang niet gek
Volvo for life
kmser
4th Gear member

Bij de nieuwe wagens is dit allemaal zo (denk ik), kan zijn dat de wet enkele jaren gelden is veranderd.
Mijn veiligheid op de brandblusser is wel met tape vastgemaakt tegen het ratelen.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
patrice
3rd Gear member

bij mij heeft de verkoper die samen met EHBO kistje in de koffer geplaatst, bij het reservewiel, bij al mijn andere wagens was die wel in handbereik, maar meestal lag die wel in de voeten van mijn vrouw, dus laat ik die daar gewoon in de koffer zitten, alhoewel ik er soms aan denk om die toch vooraan te plaatsen...
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
SonnyBBQ
2nd Gear member

In België plaatsen ze hem toch standaard vooraan? Bij de V40 van mijn ouders was dit ook al het geval en nu bij mijn V50 ook.

Ok, het is misschien niet zo mooi, en iemand met korte beentjes op de passagiersstoel komt er wel met zijn voeten op, maar het is toch een stuk veiliger.

Bij mijn vorige wagens, vw, lag de brandblusser wel steeds in de koffer.
De keuring maakt er ook geen probleem van.
denivan
2nd Gear member

Blijkbaar hangt het dus af van het gevoel voor esthetiek van de dealer ;-)

Zowel bij m'n V50 als m'n S40 (2 verschillende dealers) zat 't brandblusapparaat in de koffer bij aflevering.
kaze
2nd Gear member

gisteren toevallig de mijne ontdekt..
steekt onder de passagiersstoel :o
denivan
2nd Gear member

Onder de passagiersstoel ? Is daar plaats genoeg voor ?

Hoe is hij daar bevestigd ? Kan je misschien een fotootje (al was het van een gsm) plaatsen ?
bluevolvo
2nd Gear member

Bij mijn eerste v50 was hij voor de passagierszetel bevestigd.
bluevolvo's S40 2.0D
kaze
2nd Gear member

denivan schreef:Onder de passagiersstoel ? Is daar plaats genoeg voor ?

Hoe is hij daar bevestigd ? Kan je misschien een fotootje (al was het van een gsm) plaatsen ?
I'll do my best and try to not forget tonight
Cocky
3rd Gear member

Nu je't zegt, das waar de mijne zit ook bij het reservewiel in de koffer!! Das inderdaad niet zo veilig me dunkt. Bij mijn V40 ergerde ik me er wel enorm aan dat die twee ijzeren beugels soms loskwamen als de passagier er toevallig tegen tikte met de voeten of zo. Denk niet dat de wetgeving de blusser nog binnen handbereik plaatst want anders zou volvo illegale auto's bouwen. moest het verplicht zijn dan zouden er beugels met een bepaalde veiligheidsgraad in elke volvo vooraan moeten zitten die dit projectiel op zijn plek kunnen houden.

ik ga dit uitzoeken met een kameraad die bij de politie werkt, weet het jullie nog te zeggen.

greetz
Life is short, live it fast.
Koidream
3rd Gear member

Cocky schreef:...Denk niet dat de wetgeving de blusser nog binnen handbereik plaatst want anders zou volvo illegale auto's bouwen...
Niet VOLVO maar je garagist plaatst de brandblusser. Die van mij staat op de wettelijk voorziene plaats. Als die van jou daar niet staat, ligt dat niet aan VOLVO maar aan de "luiheid" van je garagist.

Volgende link geeft je in §1.5° de plaats waar je brandblusser moet staan.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&no ... art70p1.1e
Cocky
3rd Gear member

Koidream schreef: Niet VOLVO maar je garagist plaatst de brandblusser. Die van mij staat op de wettelijk voorziene plaats. Als die van jou daar niet staat, ligt dat niet aan VOLVO maar aan de "luiheid" van je garagist.

Volgende link geeft je in §1.5° de plaats waar je brandblusser moet staan.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&no ... art70p1.1e
dan denk ik dat ik wel is ga bellen met mijn dealer.. ik zie niet in waar ze dat rotding gaan vasthechten in mijn buurt maar ik heb geen zin om bij brand de verzekering te mislopen wegens foute positie blusser...

dank je voor de link Koidream.
Koidream
3rd Gear member

Cocky schreef:... ik zie niet in waar ze dat rotding gaan vasthechten in mijn buurt ...
Niet echt duidelijk op deze foto, maar het geeft je een idee waar die van mij zit...
Maak ooit wel eens een duidelijke foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Cocky
3rd Gear member

hmm, daar had ik nog niet aan gedacht, want onder de zetel is echt geen ruimte!! ik bel deze middag nog met mijn dealer, ze moeten het maar in orde brengen! greetz
Koidream
3rd Gear member

Maar snel dan, want morgen is hij dicht...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Cocky
3rd Gear member

idd, maar een afpsraak is ook goed hoor. Kben overigens zeer tevreden van mijn dealer dus ik ga nu ook weer niet den ambetanterik uithangen. Een goeie relatie met je dealer spaart je geld en zorgen!! Weet zeker da ze hun verantwoordelijkheid gaan opnemen en me niks aanrekenen (tis dan ook een wettelijke verplichting die ze gelaten hebben)
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Monteren in een V50 lijkt me wel zinvol; de politie klaagt over de ontvlambaarheid van de remmen van de V50...

Afbeelding

Politiewagen in brand op A20 in Vlaardingen

VLAARDINGEN - Op de snelweg A20 in Vlaardingen, vlak voor de afrit van Maassluis, heeft dinsdagmiddag een politieauto vlam gevat. De wagen van de verkeerspolitie was met spoed onderweg naar een melding van een ambulance.

De agenten zagen midden op de snelweg ineens rook en vlammen uit hun auto komen. De brandweer is ter plaatse gekomen om de brand te blussen. Vermoedelijk lag het probleem bij de remschijven. Een takelwagen heeft het voertuig meegenomen. Door de brand ontstond er een file van 5 km voor de afslag van Maassluis.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”