topsnelheid

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
giulia
1st Gear member

Ik ben sinds begin dit jaar de gelukkige eigenaar van mijn fijnste Volvo ooit. Een V70 MY 2007, edition sport, geartronic, zwart binnen en zwart buiten en Sentinental velgen. Eigenlijk wilde ik graag een D5, maar die was niet meer leverbaar. Mijn dealer heeft als oplossing de hier bekende Rica-oplossing voorgesteld. Wat een feest met 226 pk en vooral dat geweldige koppel (460 nm). Om nu toch maar eens te kijken wat ie echt in huis heeft heb ik hem samen met mijn zoon op de Oberhausen-straight uitgelaten. Op zich al een leuke ervaring, want er zijn meer van die "gekken". Toch een lichte teleurstelling, want bij 225km op de teller (218 op de Tom) was de koek op. Zowel heen als terug steeds consequent tot 225 op de teller. Eerlijk gezegd had ik meer verwacht. Vooral door het onvoorstelbare gemak waarmee de auto naar de 200 versnelt. Daarboven gaat het iets langzamer, maar toch nog behoorlijk vlot om bij de 225 vrij plotseling te stoppen met versnelllen. Is het soms zo dat er een begrenzer actief is of is de fut er gewoon uit bij die snelheid? Ik ben benieuwd of er op dit forum vergelijkbare ervaringen zijn.
Fredhead
Geartronic member

Geloof dat er een begrenzer op zit omdat de versnellingsbak het anders niet zou houden.
Mijn S60 D5 haalde ook de 225 op de teller, net wat jij zegt naar de 200 met gemak en daarna wat minder snel.
Deze was begrensd om de versnellingsbak heel te houden, dus denk dat het bij jouw auto ook wel hetzelfde zal zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
eddy3
4th Gear member

Heb hetzelfde voor met mijn S80 2.4d MY 2008,zit gewoon snelheidsbegrenzer op,bij vorige S60D5 met vujfbak was dit nodig,daar ie anders te hoog in de toeren kon gaan!Bij deze versies met 6bak is dit volkomen nutteloos,gewoon een truk van volvo om onderscheid te maken.Ben zeer teleurgesteld hierdoor,in die mate zelfs dat ik volgende keer ergens anders ga shoppen,en dat na 30 jaar volvo!Heb hiervoor reeds naar Rica geweest,maar kunnen het voorlopig niet oplossen,ze waren zelf verrast hierdoor,en gingen voor een oplossing zorgen.Op hoop van zege.
Koidream
3rd Gear member

Ergens anders gaan shoppen omdat er een snelheidsbegrenzer op je wagen zit. Ik heb al veel gelezen, maar dit slaat zo ongeveer alles. Precies of je continu het maximum uit je motor haalt.
Als vermogen en snelheid dan toch het enige zijn wat je in een wagen aantrekt, dan begrijp ik al niet waarom je voor een 2.4D gaat en niet voor de D5.
Sowieso vind ik de keuze voor een stijlvolle familiewagen al raar als je jezelf wil bewijzen door snelheid...
En informeer je zeker goed voor je elders gaat shoppen, want er zijn nog maar weinig merken die geen snelheidsbegrenzer toepassen...
Dit is geen persoonlijke aanval, maar een algemene reactie die voor velen hier op het forum van toepassing is...

Een VOLVO is nu eenmaal geen race monster. Neen, het is een luxewagen die aardig uit de voeten kan, en dat is nou net iets anders...
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Fredhead
Geartronic member

Koidream schreef: Dit is geen persoonlijke aanval, maar een algemene reactie die voor velen hier op het forum van toepassing is...

Een VOLVO is nu eenmaal geen race monster. Neen, het is een luxewagen die aardig uit de voeten kan, en dat is nou net iets anders...
Sluit mij hier bij aan, ik houd persoonlijk ook van doorrijden en opschieten, maar je kan toch nooit op topsnelheid van je auto rijden..
Even gauw een stukje blazen in het buitenland oké, maar denk niet dat je echt bij de "stakkers" zal horen als je "slechts" net boven de 200 komt ;)

Persoonlijk gaat het bij mij veel meer om de tussenacceleraties en net wat al is gezegd, waarom ben je voor de 2.4D gegaan en niet de D5?
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

eddy3
4th Gear member

Beste Koidream,deze kwestie heeft niks te maken met"uzelf bewijzen" of continu het maximum uit je wagen halen",waar het hem hier over gaat is het feit dat ik zelf wil beslissen hoe hard ik wil of kan rijden,en niet betutteldwil worden door de heren van volvo.De wagen draait op topsnelheid zeer ver onder zijn mogelijkheden, en dat kan toch niet de bedoeling zijn!En over die D5,heb ik gehad,MY2007,maar dat was echt een maandagsauto,zodat ik hem na 4maand en 7000km van de hand heb gedaan wilde ik het niet aan mijn hart krijgen,en nog es 2500euros aan BIV investeren(PARTICULIER)daar had ik niet veel zin meer in!PS:als het hier over snelheid of vermogen gaat krijg je toch altijd felle reacties,zijn de volvorijders dan toch heiliger dan de Paus?
Fredhead
Geartronic member

Ik ben zeker geen heilige, maar kan het na deze uitleg nog niet helemaal snappen.
Ik begrijp je punt, maar zou mijn auto hier niet voor verkopen.

Maarje gelukkig maakt iedereen zijn eigen keuzes en als diegene daar blij mee is, waarom niet?

Koidream
3rd Gear member

fredhead schreef:...waarom ben je voor de 2.4D gegaan en niet de D5?
Voor dezelfde reden als dat hij niet voor een Porsche, Ferrari of Lamborghini kiest...
Maar dat geeft eddy3 zelf al te kennen in zijn antwoord...
Koidream
3rd Gear member

eddy3 schreef:...waar het hem hier over gaat is het feit dat ik zelf wil beslissen hoe hard ik wil of kan rijden,en niet betutteldwil worden door de heren van volvo.
Dat kan je, maar dan wel op het circuit. Noem me één plaats in België waar jij kan beslissen hoe snel je mag, en ik zal er ook eens langsrijden...
Trouwens, VOLVO betuttelt je niet, ze geven je de keuze uit verschillende motoren tegen elk hun prijs. Aan u de keuze. En als jij kiest voor een 2.4D dan kan je moeilijk verwachten dat je evenveel krijgt als iemand die de investering voor een D5 wel wil maken. Trouwens de D5 kan vlot mee in het verkeer...
eddy3 schreef:De wagen draait op topsnelheid zeer ver onder zijn mogelijkheden, en dat kan toch niet de bedoeling zijn!
En zo is dat bij elk merk, anders krijg je motoren die 19.000 toeren draaien, en waar ze 800pk uit een 2.4 halen. Maar deze motoren (Formule1) gaan dan ongeveer een 1.000 km mee en hebben dan een deftige revisie nodig. Wedden dat je dit ook niet leuk vindt......
eddy3 schreef:...als het hier over snelheid of vermogen gaat krijg je toch altijd felle reacties,zijn de volvorijders dan toch heiliger dan de Paus?
Misschien moet je dan toch een ander merk kiezen...
eddy3
4th Gear member

Voor dezelfde reden als dat hij niet voor een Porsche, Ferrari of Lamborghini kiest...
Wat bedoeld U hier nu mee,gaan we het in het belachelijke trekken?Dacht dat op het Forum op een volwassen manier kon gediscusieerd worden,maar schijnbaar lukt dat niet met iedereen!Bedoeling was om GIULIA mijn zelfde ervaring mede te delen,maar schijnbaar heb ik hier bij sommigen de gevoelige snaar aangetipt!SORRY DAARVOOR!Zal volgende keer mooi in de pas lopen!
Fredhead
Geartronic member

eddy3 schreef:
Wat bedoeld U hier nu mee,gaan we het in het belachelijke trekken?Dacht dat op het Forum op een volwassen manier kon gediscusieerd worden,maar schijnbaar lukt dat niet met iedereen!Bedoeling was om GIULIA mijn zelfde ervaring mede te delen,maar schijnbaar heb ik hier bij sommigen de gevoelige snaar aangetipt!SORRY DAARVOOR!Zal volgende keer mooi in de pas lopen!
Hij bedoelt hier volgens mij mee dat je jezelf niet steeds wil moeten bewijzen met een snelle auto.
Verder slaat dat laatste op het feit waarom je niet weer voor een D5 hebt gekozen maar voor een 2.4D bent gegaan

eddy3
4th Gear member

Is toch niks mis mee dat je op een vrije autobahn het gas es opendraait?Moet rekenen dat ik jaarlijks toch zo'n 13000km op duitse wegen onderweg ben in men vrije tijd.En dat ik nog ECHT van actief autorijden hou ,hoef ik toch ook niet beschaamd voor te zijn dacht ik?En vond tot hiertoe dat Volvo hier uitermate geschikt voor was??Maar zoals de kaarten nu liggen?Hopelijk hoor ik snel goed nieuws van Rica!
Fredhead
Geartronic member

Kijk met dit stukje erbij wordt het al duidelijker.
Als ik in mijn vrije tijd auto rijd is het vaak met mijn Peugeot en dan een lekker bochtig weggetje, vind het vele male leuker om hard door de bocht te gaan dan plankgas rechtuit.

Heb je misschien ook al bij een andere tuner geïnformeerd? (weet niet welke er allemaal in België zitten, maar wie weet dat een van hen een oplossing heeft)

giulia
1st Gear member

Mijn eerste post op dit forum heb ik geplaatst om te horen of er vergelijkbare ervaring zijn met het rijden op topsnelheid met een Rica-upgrade. Niet meer en niet minder. Fredhead en eddy3, dank voor jullie inhoudelijke reactie. Ik wist niet dat Volvo een begrenzer heeft, omdat ze dat ook niet communiceren. En, ja ik vind dat jammer omdat ik graag zelf het heft in handen houd om zelf te kunnen beslissen of ik nog harder wil rijden of niet. Ik post hier geen stukje om terecht te worden gewezen op mijn gedrag of te horen dat ik mijn Volvo misbruik door hem op z'n staart te trappen. En, gelukkig hoef ik mij daar ook niet mee te bewijzen. Wel zal ik, als de begrenzer er af kan zeker opnieuw kijken wat de topsnelheid dan is. Ik heb gewoon lol in autorijden, geniet van harte van mijn V70 en vanmorgen van het stukje door Duitsland. Net zoals ik dat vanmiddag in het zonnetje deed in mijn Alfa Giulia Super op de binnenwegen waarbij de snelheid niet boven de 100 km/uur is gekomen. Dat mag toch?
Peter Emmeloord
1st Gear member

Begrenzer of niet, gisteren vanuit Berlijn naar huis gereden en een werkelijk heerlijke rit gehad. Vooral de geweldige tussenacceleratie benut en dat is voor mij het enige belangrijke. Natuurlijk ook even de top gehaald (zo'n 220 op teller), maar dit vind ik toch niet echt relaxed 'cruisen'. Persoonlijk zou ik niet eens harder willen. Ieder z'n voorkeuren zal ik maar zeggen.
V70 2.4d 120kw (nu 143kw) Edition Sport, Geartronic (08-2007): http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=20438
Koidream
3rd Gear member

@ Eddy3: Hier gaan ze je zeker kunnen helpen.
http://www.kempower.be/
Voor je 2.4D, betaal je € 1.200. Daar krijg je 220pK en 490Nm voor in de plaats. Inclusief een Dyno.
Rogier64
5th Gear member

Je kunt ook voor een T5 of R gaan. 'Helaas' ook begrenst maar gaat wel door tot 250 km/h. Het is best wel even kicken zo'n snelheid, maar om te zeggen fijn, nee, zelfs met een Volvo! Ook op de duitse autobahn zijn dergelijke snelheden zeldzaam geworden. Daar hebben ze inmiddels ook veel snelheidsbeperkingen, zeker tussen 22.00 en 07.00 uur.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
paul45
1st Gear member

Ik kan het niet laten om toch even te reageren op al die heftige reacties.
Ja ja er zijn wel auto's die wel 25 kilometer harder kunnen!!!
maar dan ook begrenst zijn! toch?
Dus BMW betutteld ook al zijn klanten!
Nee, ik denk dat de merken graag willen dat de auto's heel blijven, en dat Volvo dat bepaald heeft op 225 km per uur.
Nog 1 vraag: Als Uw Volvo 275 km haalt maar dan draait U de bak in elkaar, gaat U dan ook klagen hoe dat kan en verhaal halen op de garantie.
Ik begrijp Volvo en voel mij met 225 niet te kort gedaan.
Succes.
menjo
7th Gear member

Iedere auto is begrensd.
Fredhead
Geartronic member

menjo schreef:Iedere auto is begrensd.
Helemaal mee eens, want hier komt het uiteindelijk toch op neer

Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”