in een volvo 440 zit er altijd een groen lampje boven de draaiknop om je lampen zogenaamd echt aan te zetten (zijn ze toch altijd al) Die doet het niet. Ook bij de knoppen van de achterruitverwarming mislampen voor en achter zitten volgens mij groene ledjes achter en die doen het ook niet. Ook in het middenpaneel heb je 3 draaiknoppen voor warme lucht, de krachtigheid en waar het opgericht moet zijn. Dat paneel geeft 's avonds ook geen licht wat volgens mij wel moet. de km teller, ed. elektrische ramen in de deur geven wel licht + klokje in het middendashboard. Denken jullie dat deze kapot zouden kunnen zijn of is er een zekering kapot. Ik kan hem niet zo vinden want ik heb er geen boekje bij. Bij het stuur die zekeringen staat wel iets bij maar volgens mij is er geen een stuk. Onder de motor kap zit ook nog een dichte klep waar ik nog niet onder gekeken heb. Weet iemand wat dit voor een probleem kan zijn? De auto verder is heel erg oke. van van november 1994. Ik denk zelf dat de lampjes niet kapot kunnen zijn maar toch. Mn moeder met een auto van 1992 heeft de dashboard verlichting voor de linkerhelft naar deklote en das ook moeilijk te maken...
Volvo 440 Sportsline 1.8i
Lampjes in auto probleem Volvo 440 Sportsline
- volvomarc
- 1st Gear member
Bij mijn weten zijn de dingen die je noemt geen lampjes. Ik heb zelf ook een 440 en het dashboard, klokje en de airco-knop zijn inderdaad verlicht. De drie draaiknoppen voor luchtregeling zijn volgens mij niet verlicht maar dat is gewoon verf op het dashboard. De lampjes van mistlicht en achterruitverwarming vind je op je dash onder je toerenteller. Zo is dat bij mij in ieder geval?
-
- 2nd Gear member
drie draaiknoppen voor luchtregeling horen wel verlicht is bij mijn pa ook van 94 hatchback dus dan hoort het in een sportsline al helemaal verlicht
en die lampjes INDERDAAD NAAST de 3 knoppen mislichten en achterruitverwarming doen het ook niet + het ledje achter de voorlampen switch. Iemand een idee? Alles kan toch niet kapot zijn?
Ik zo dom om ffe de sigarenaansteker te testen. Die doet het heel erg duidelijk ook, puntje van mijn wijs vinger is nu wit verkoolt

Ik zo dom om ffe de sigarenaansteker te testen. Die doet het heel erg duidelijk ook, puntje van mijn wijs vinger is nu wit verkoolt

- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik weet niet hoe 't bij een 440 is, maar bij een 480 zijn het allemaal kleine lampjes. Bij een 480 moet je de dashboardcover eraf schroeven, en dan kan je een hoop lampjes vervangen. Misschien bij een 440 net zo?
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
-
- 2nd Gear member
Ik zie hier in het boekje van mij pa bij 4.11 NR 18
----------
"Lamp defect" Systeem achter
Vertragingrelais binnenverlichting
Dimmer (ook zekering 28) Verlichting lichtschakelaar
Relais mistlamp achter
Mistlamp achter (links stuur)
-----------
Mmm dit zou het kunnen zijn. Maar volgens mij is die zekering ook heel. Wat is zon vertraging relais? Zit die onder de motorkap?
----------
"Lamp defect" Systeem achter
Vertragingrelais binnenverlichting
Dimmer (ook zekering 28) Verlichting lichtschakelaar
Relais mistlamp achter
Mistlamp achter (links stuur)
-----------
Mmm dit zou het kunnen zijn. Maar volgens mij is die zekering ook heel. Wat is zon vertraging relais? Zit die onder de motorkap?
- volvomarc
- 1st Gear member
Een "vertragingrelais binnenverlichting" (zit er niet altijd in) zorgt ervoor dat de binnenverlichting die aangaat wanneer je de deur opent niet meteen uit gaat, maar pas na een paar seconden.
Ik heb nog eens gekeken en je hebt helemaal gelijk het zijn wel lampjes... en bij mij zijn ze ook uit!
Alleen de knop voor luchtcirculatie brandt, de rest is uit. Heb de auto nu al een half jaar en vond het in eerste instantie wel onhandig maar ik denk dat ik er gewoon aan ben gewend.
Toch als iemand het weet ben ik nu ook wel benieuwd.
Ik heb nog eens gekeken en je hebt helemaal gelijk het zijn wel lampjes... en bij mij zijn ze ook uit!
-
- 2nd Gear member
Nou mensen ik heb het voor elkaar. De particulier is het nooit opgevallen of heeft er geen zin in gehad om het te maken hoewel hij automonteur was.
Het gedeelte links van het stuur dus bij de aan knop van de koplampen en achterlichten daar zit 1 lampje achter wat via een soort plastic (glasvezelsysteem) doorwerkt naar de andere delen. Je kunt je handen gebruiken om onder de linker rand van het voor panel (kunstof) om die voorzichtig naar voren te klikken. Redelijk wat vinger kracht voor nodig maar het is voorzichtig wel te doen. Achter dat paneeltje maak je de stekker los van waar het lampje achter zit. Met wat draaien en schuiven krijg je het gedeelte waar het lampje in zit wel eruit. Lampjes waren ook duidelijk kapot.
In het midden panel onder de radio gedeelte kun je de 3 knoppen er af halen door hard te trekken (eventueel met doekje en een knijp tang maar had ik niet nodig). Dan moet je de 2 schroefjes losmaken. en daarna kun je met een platte schroevendraaier aan de linkerzijde van het panel de schroevendraaier er tussen zetten (tussen paneltje en het dashboard bij stuur) en naar voren proberen te klikken. Doet het wel voorzichtig maar zo ging het bij mij ook. rechts en boven en onder gingen bij mij niet. Achter dit paneltje zitten 2 lampjes die je ook zo kunt vervangen en ik zelfde gratis meekreeg van mn garage. Werkt dus ook met een soort glasvezel werking maar dan doormiddel van doorzichtig kunstof waardoor het licht wordt verspreid.
Ik hoop jullie geholpen te hebben (eigenlijk had ik de hulp nodig
) Het waren dus toch niet de zekeringen.
Alle lampjes in dit verhaal zijn het zelfde en zijn eigenlijk maar prutsdingetjes.
Het gedeelte links van het stuur dus bij de aan knop van de koplampen en achterlichten daar zit 1 lampje achter wat via een soort plastic (glasvezelsysteem) doorwerkt naar de andere delen. Je kunt je handen gebruiken om onder de linker rand van het voor panel (kunstof) om die voorzichtig naar voren te klikken. Redelijk wat vinger kracht voor nodig maar het is voorzichtig wel te doen. Achter dat paneeltje maak je de stekker los van waar het lampje achter zit. Met wat draaien en schuiven krijg je het gedeelte waar het lampje in zit wel eruit. Lampjes waren ook duidelijk kapot.
In het midden panel onder de radio gedeelte kun je de 3 knoppen er af halen door hard te trekken (eventueel met doekje en een knijp tang maar had ik niet nodig). Dan moet je de 2 schroefjes losmaken. en daarna kun je met een platte schroevendraaier aan de linkerzijde van het panel de schroevendraaier er tussen zetten (tussen paneltje en het dashboard bij stuur) en naar voren proberen te klikken. Doet het wel voorzichtig maar zo ging het bij mij ook. rechts en boven en onder gingen bij mij niet. Achter dit paneltje zitten 2 lampjes die je ook zo kunt vervangen en ik zelfde gratis meekreeg van mn garage. Werkt dus ook met een soort glasvezel werking maar dan doormiddel van doorzichtig kunstof waardoor het licht wordt verspreid.
Ik hoop jullie geholpen te hebben (eigenlijk had ik de hulp nodig

Alle lampjes in dit verhaal zijn het zelfde en zijn eigenlijk maar prutsdingetjes.
- volvomarc
- 1st Gear member
Dat linker gedeelte had ik ondertussen ook gevonden (je moet wat in de file
), ik wilde het je net gaan intypen hier! Nouja je hebt toch binnen 24 uur een oplossing denk ik dan, niet slecht!
Overigens waren bij mij ook alle drie de lampjes stuk, vorige eigenaar vond het blijkbaar niet vervelend en ik was er ook al aan gewend, maar dit staat wel een stuk beter zo.
Overigens waren bij mij ook alle drie de lampjes stuk, vorige eigenaar vond het blijkbaar niet vervelend en ik was er ook al aan gewend, maar dit staat wel een stuk beter zo.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Nog een tip:
Bij mij deed de verlichting het ook niet overal...
Ik ben hierop naar de Gamma gegaan, heb een aantal lange planken gekocht zodat ik thuis in me schuur wat meer opbergingsruimte zou maken.
Alleen bij het inladen stootte er een plank tegen het dashboard aan, en alle verlichting deed 't gelijk weer..
Ik weet 't.. vreemde tip maar 't werkte wel
Bij mij deed de verlichting het ook niet overal...
Ik ben hierop naar de Gamma gegaan, heb een aantal lange planken gekocht zodat ik thuis in me schuur wat meer opbergingsruimte zou maken.
Alleen bij het inladen stootte er een plank tegen het dashboard aan, en alle verlichting deed 't gelijk weer..
Ik weet 't.. vreemde tip maar 't werkte wel

- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Contacteer:
Vaak zijn de lampje door het continue branden zwart gebakerd en versleten.
Er zitten er twee achter de ventilatie bediening, knoppen weghalen (gaat soms moeilijk twee schoefjes zitten daar achter als die los zijn voorzichtig los klikken en je kan er bij.
Er zit er een achter je licht bediening die gaat snel kapot. dit geheel kan je er uit klikken ook dit weer voorzichtig daat achte zit een plastic gebeuren met een lampje let op is breekbaar.
en je asbak heeft ook een lampje die zit tegen de aansteker aan.
Lampje zijn aleeen bij een auto matrialen zaak te krijgen gaat om 1,2watt
Er zitten er twee achter de ventilatie bediening, knoppen weghalen (gaat soms moeilijk twee schoefjes zitten daar achter als die los zijn voorzichtig los klikken en je kan er bij.
Er zit er een achter je licht bediening die gaat snel kapot. dit geheel kan je er uit klikken ook dit weer voorzichtig daat achte zit een plastic gebeuren met een lampje let op is breekbaar.
en je asbak heeft ook een lampje die zit tegen de aansteker aan.
Lampje zijn aleeen bij een auto matrialen zaak te krijgen gaat om 1,2watt
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 2nd Gear member
Ja inderdaad. Het lampje bij mijn aansteker gat werkt ook niet. Hoe vervang je deze? Iemand al daar een ervaring mee zodat het bij mij niet zomaar afbreekt?
En die bij het sleutelgat doet he ook niet :S wat een pokke verlichting.
Hoe vervang je deze?
En die bij het sleutelgat doet he ook niet :S wat een pokke verlichting.

- Rsport
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Bij de 480 is het net zo (voor wat betreft de verlichting van de lampen-draaiknope en de mistlampen/achterruitverwarming) daar is het ook 1 lampje met een plesticglazen geleidings ding ervoor naar alle knoppen. Nadeel daarvan is dat soms bij een hobbel of drempel dat geleidingsding wegschiet van het lampje en dus al die lampjes ineens uitzijn.
Hadden ze beter in alles een lmapje kunnen doen als je het mij vraagt....
Hadden ze beter in alles een lmapje kunnen doen als je het mij vraagt....
als we het nou toch over lampjes hebben, waar ik me al 2 mnd aan erger is dat het klokje in me 460 (' 94 luxery line) niet verlicht is, nu ga ik me toch echt af vragen: lampje ? of hoord dat nou zou??
( meteen maar ff me dashboord nagekeken, linkerdeel doet het ook niet, en 1 draai knop en et klokje uiteraard, valt nog mee
)
( meteen maar ff me dashboord nagekeken, linkerdeel doet het ook niet, en 1 draai knop en et klokje uiteraard, valt nog mee

- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Contacteer:
Klokje is helemaal simpel die kan je er zo uit wippen.
Er zit een draai lampje in.
Er zit een draai lampje in.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011