Na een lange speurtocht zijn de problemen met het rijden op LPG
opgelost. De auto, Volvo 940 sedan 2.3 IC LPT uit 1995 is voorzien van een Landi systeem. KM stand: 253.000. (net ingereden) De Volvo is in mijn bezit sinds augustus 2007 en na enkele maanden begon hij steeds beroerder te lopen op LPG. Stotteren, inhouden. Nadat de kleppen gesteld waren en er geen enkele foutcode in het systeem was te ontdekken werd ik doorverwezen naar een LPG inbouwbedrijf. De (Volvo)monteur vertelde dat de auto verder uitstekend was en dat het probleem echt in de gasinstallatie moest worden gezocht. Het LPG inbouwbedrijf heeft verder niets voor mij kunnen betekenen, die veronderstelde dat het probleem in de ontsteking moest zitten. Nog maar weer een keer terug naar de garage. Niets wijzer geworden. Uiteindelijk via het Forum op Iwema terecht gekomen, na een intensieve speutocht bleek het probleem opgelost.
De injectoren zijn vervangen, deze sloegen dicht. Voor de zekerheid is de lambdasonde vervangen. Het motormanagement is handmatig opnieuw 'gemapt'. Dit gebeurde rijdend, monteur met laptop op de bijrijdersstoel en de kabel door het raam naar de motor. Nu loopt de motor in elk toerenbereik geweldig mooi. Mooier als op benzine zelfs
Vanmorgen een onaangename verrassing, LPG schakelaar wilde niet meer doen wat de bedoeling is. Gelijk gebeld naar Iwema, deze stond mij zelfs op zondag te woord! Na wat probeersels kwam ik tot mijn verbazing een doorgesneden kabel van de verdamper tegen! (een muis of rat??)
Kabels aan elkaar verbonden en het loopt weer
Onvoorstelbaar dat er blijkbaar weinig kennis is bij de lpg -inbouwbedrijven als het probleem moeilijker is dan standaard.
Hopenlijk kan iemand met LPG problemen hier zijn voordeel weer mee doen!!
Groeten Eric :smilecolros: