Mensen die met me meerijden vragen regelmatig waarom mijn auto nablaast. Ik vind het normaal en volgens mij doet die dat om het blok geleidelijk af te laten koelen. Uiteraard doet die dit alleen als het blok een bepaalde temperatuur heeft bereikt.
Net weer, was met 2 vrienden op vakantie en net terug gekomen (ca 400km). Bij uitstappen zegt er een "nu maakt je wagen alweer een hoop lawaai, wat is dat?". Ja dat is mn radiator. Zijn reactie "Dat heb ik mijn auto nog nooit horen doen"
Doet iedere Volvo dat? Andere merken niet? Of alleen de 4xx doordat t een (grotendeels) Renault blok heeft.
Of valt het bij andere auto's minder op omdat de radiator wat stiller is?
Vroeg me dat simpelweg af, als het te technisch is of 4xx specifiek graag verhuizen. Vond het meer een algemene vraag.
nablazen van radiator na uitschakelen auto (Volvo 460)
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
het is je fan op de radiotor overigens
Maar ik weet van de renault 19 van m'n broertje dat die dat ook doet.
De audi 80 5 pitter van een collega deed het ook.
Maar ik weet van de renault 19 van m'n broertje dat die dat ook doet.
De audi 80 5 pitter van een collega deed het ook.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- AndorabLe
- 4th Gear member
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Dat dient idd om een eventueel overschot aan restwarmte af te voeren.
De 400-serie (of iig een deel daarvan) is uitgevoerd met een zelfstartende fan die niet op het contact zit aangesloten. Deze kan dus starten als de motor (en dus ook het contact) uit staat. Je kunt zien of je auto met een dergelijke fan is uitgerust aan de waarschuwingsticker die op de fan zit.
Ik weet niet of alle merken dat op alle modellen hebben.
De 400-serie (of iig een deel daarvan) is uitgevoerd met een zelfstartende fan die niet op het contact zit aangesloten. Deze kan dus starten als de motor (en dus ook het contact) uit staat. Je kunt zien of je auto met een dergelijke fan is uitgerust aan de waarschuwingsticker die op de fan zit.
Ik weet niet of alle merken dat op alle modellen hebben.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
http://andorable.nl
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Mijn S40 1.9d heeft het tot nu toe een keer gedaan na twee keer goed hard doortrekken in de 2. Ondanks het minuutje stationair vlak daarna, is de fan gaan blazen. Lijkt me alleen maar goed 

Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- Dragunov86
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 22:33
Mijne doet het ook, mensen kijken vaak op. 


-
- 3rd Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34
De 440 diesel die wij eerst haden deed het veel minder.
We hebben nu een 1.8 benzine en die doet het inderdaad veel eerder.
Volgens mij hoort het er bij.
We hebben nu een 1.8 benzine en die doet het inderdaad veel eerder.
Volgens mij hoort het er bij.