Nadat een collega van mij is overvallen bij het stoplicht laat ik de deuren altijd automatisch op slot gaan bij het wegrijden.
Maar nadat ik het verhaal las van dat dramatische ongeval gisteren waarbij mensen hun auto niet uit konden komen ga je toch wel twijfelen.
Lifehammers kunnen een goed hulpmiddel zijn. Zowel voor jezelf om uit de auto te komen, of voor een ander als jij in je auto zit en ze er van buitenaf bij moeten (als zij die lifehammer dan in hun auto hebben).
De vraag die ik heb is de volgende: kan je met lifehammers het gelaagde glas van je Volvo kapot krijgen, of sla je er alleen een deuk in en kom je niet verder dan dat omdat er een laag kunststof tussen zit?
Gelaagd glas en lifehammers
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Je kunt met gelaagd glas idd niets met een lifehammer, alleen zijn bij een iedere Volvo de beweegbare ramen gelaagd, de achterste zijruiten (bij een V C of XC) zijn datt niet en de achterruit ook niet, richt je daar in voorkoemde gevallen op
Volvo for life
- FaGo
- 2nd Gear member
Zo ver ik weet is, standaard, alleen de voorruit van gelaagd glas. Hier zal je met een lifehammer weinig uitrichten.
De zijramen zijn van normaal veiligheidsglas vervaardigd, al dan niet voorzien van een waterafstotende laag, deze kun je vrij gemakkelijk intikken met z'n lifehammer.
Gelaagde zijruiten zijn bij de S40/V50 als optie tegen een meerprijs leverbaar. Als men deze optie c.q. de Season Line heeft besteld, dan zijn inderdaad alleen de achterste zijruiten niet gelaagd.
De zijramen zijn van normaal veiligheidsglas vervaardigd, al dan niet voorzien van een waterafstotende laag, deze kun je vrij gemakkelijk intikken met z'n lifehammer.
Gelaagde zijruiten zijn bij de S40/V50 als optie tegen een meerprijs leverbaar. Als men deze optie c.q. de Season Line heeft besteld, dan zijn inderdaad alleen de achterste zijruiten niet gelaagd.
V60 T6 PHEV MY2025, Fusion Red, Bright
V50 2.0 Momentum, Maple leaf Red
V40 1.8 Bis. Edtion
V50 2.0 Momentum, Maple leaf Red
V40 1.8 Bis. Edtion
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
TS heeft een season-line volgens zijn onderschrift
Volvo for life
- Cocky
- 3rd Gear member
tja.. mouwen van je trui naar beneden en met de elleboog inrammen, center ruit (voorste zijruiten, dat gaat niet werken bij een voorruit), altijd prijs. Dat deden we altijd op de wrakkenrace op beervelde (die moesten er toch compleet aan..) :p geen ruit die het weerstond. En je elleboog heb je altijd bij.. je moet alleen zien dat je het meer met je bovenarm raakt dan met de punt, dan stamp je met een oppervlak. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan..
Life is short, live it fast.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ cocky, gevaarlijke gok die je daar neemt...
Volvo for life
- menjo
- 7th Gear member
Ik neem aan dat daar geen V50 met gelaagde zijruiten werd gebruikt?Cocky schreef:tja.. mouwen van je trui naar beneden en met de elleboog inrammen, center ruit (voorste zijruiten, dat gaat niet werken bij een voorruit), altijd prijs. Dat deden we altijd op de wrakkenrace op beervelde (die moesten er toch compleet aan..) :p geen ruit die het weerstond.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
die sla je er ook met je ellebogen niet uit, ze geven iets mee iedere keer als je er een klap op geeft doordat ze in een rubber vatting zittenmenjo schreef:Ik neem aan dat daar geen V50 met gelaagde zijruiten werd gebruikt?Cocky schreef:tja.. mouwen van je trui naar beneden en met de elleboog inrammen, center ruit (voorste zijruiten, dat gaat niet werken bij een voorruit), altijd prijs. Dat deden we altijd op de wrakkenrace op beervelde (die moesten er toch compleet aan..) :p geen ruit die het weerstond.
- Cocky
- 3rd Gear member
tja neen, dat waren idd wrakken he, renault, citroen, andere franse troep, occasioneel eens een opgereden duits en veel jappen maar heb er inderdaad nooit een volvo tegengekomen.. begrijp niet goed wat jullie zeggen, ik deed het persoonlijk al :s het lukt echt wel hoor.. gewoon een beetje opletten en niet teveel respect hebben, das al..
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
als je verzuipt maakt het je allemaal niet echt uit wat je kapot maakt, met een lifehammer (die ikzelf stuk effectiever acht dan een elleboog) sla je die gelaagde zijruiten er niet uit (en verzuip je dus) hoe moeilijk kan die bewering zijn?
- Cocky
- 3rd Gear member
als je onder water zit en de deuren zijn vervrongen denk ik dat je nog steeds best de wagen laat vollopen( doet ie toch, ongeacht wat je wil :p) en dan de voeten tegen de voorruit zetten.. (zo tonen ze het toch bij duikersoefeningen..) maar normaliter zal er nog wel minstens 1 deur intact zijn die je kan openen (opnieuw mits volgelopen auto, drukken binnen-buiten gelijk) ik denk dat je in je paniek toch niet echt geneigd zou zijn om naar hulpmiddelen te zoeken.. enige wat je dan zoekt is adem.
-
- 3rd Gear member
Zal best werken, maar dat is niet het handigste mechanisme om een ruit te breken. De truc is juist zoveel mogelijk kracht op een zo klein mogelijk glasoppervlak uit te oefenen. Bij "stampen met meer oppervlak" verminderd juist de kracht per oppervlak. Vandaar dat een lifehammer zo effectief is: met je arm lever je een grote kracht die via een punt op een minimaal oppervlak komt. Glas kan namelijk erg slecht tegen puntlasten.je moet alleen zien dat je het meer met je bovenarm raakt dan met de punt, dan stamp je met een oppervlak
- Rob Bakker
- 5th Gear member
en voornamelijk in een hoek van je raam slaan, kan het raam het minste bewegen, ondanks de rubberen vattingen
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
-
- 3rd Gear member
Goede toevoeging. De methode van Cocky werkt ook, maar is meer gebaseerd op het raam uit de sponningen drukken. Raam bezwijkt dan ook wel, maar is dus een heel ander bezwijkmechanisme.
Anyway: maar hopen dat je nooit in zo'n situatie belandt en in staat bent om het hoofd koel te houden mocht het toch gebeuren.
Anyway: maar hopen dat je nooit in zo'n situatie belandt en in staat bent om het hoofd koel te houden mocht het toch gebeuren.
Vorige Volvo : V50 1.6D EditionII MY09 Chameleon Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
Nieuwe Volvo: V40 D3 Momentum MY13 Biarritz Blue
-
- 4th Gear member
Ik zeg werken met je voeten. Een gemiddelde ongetrainde man duwt zeker 150kg weg als het moet. Als je goed met de hak van je schoen op een raam beukt dan heb je nog kans.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- RaoulC
- 2nd Gear member
Misschien is dit de oplossing: http://www.swisstechtools.com/ het is speciaal ontworpen maar je moet er wel bij kunnenin geval van een ongeluk.
sinds augustus '11 850 2,5ltr BJ'95 benzine
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
september '07 een 245 GL B230F BJ'90 afgekeurd augustus '11
- André4x4
- 2nd Gear member
Op mijn XC70 heb ik de security line (alarm + gelaagd glas rondom) en ik heb rondom inderdaad overal het zelfde 'hamer' logo op de ruiten staan. Ook op de achterzijruiten en op de achterklep. Lijkt mij dat er dus overal gelaagd glas is toegepast.
Het is maar te hopen dat de electrische raam bediening dan blijft werken. Zo niet: Ingeval van te water verwacht ik eigenlijk dat waneer met een life hammer of zoiets de portierruit wordt gebroken, de waterdruk vanbuiten voldoende is om de nu gebroken glasplaat naar binnen te drukken. Mocht de ruit niet uit de raamsponning komen, dan zal je door moeten blijven gaan met slaan totdat de folie kapot gaat. Vergeet niet dat de ruit geen mm zal werken in dit geval omdat er water buiten tegenaan staat.
In iedergeval is het een stress situatie en zal het rationeel denken en handelen daar onder lijden.
Het is maar te hopen dat de electrische raam bediening dan blijft werken. Zo niet: Ingeval van te water verwacht ik eigenlijk dat waneer met een life hammer of zoiets de portierruit wordt gebroken, de waterdruk vanbuiten voldoende is om de nu gebroken glasplaat naar binnen te drukken. Mocht de ruit niet uit de raamsponning komen, dan zal je door moeten blijven gaan met slaan totdat de folie kapot gaat. Vergeet niet dat de ruit geen mm zal werken in dit geval omdat er water buiten tegenaan staat.
In iedergeval is het een stress situatie en zal het rationeel denken en handelen daar onder lijden.
Met vriendelijke drivers groet,
André
Volvo XC70 Summum D5 geartronic MY08
fam, mob. en sec. line, gevent. leer, aut. nivoregel, sub woof, USB/ipod, trekhaak
Land Rover 110V8 Stw , 1985
Harley Davidson Roadster, 1981
Toyota Camry executive, 1998
Land Rover 90V8, 1987
Toyota Landcruiser 2.4TD softtop 1992
Toyota Celica 2.0 GT, 1990
Land Rover SIII 109 Stw, 1981
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
André
Volvo XC70 Summum D5 geartronic MY08
fam, mob. en sec. line, gevent. leer, aut. nivoregel, sub woof, USB/ipod, trekhaak
Land Rover 110V8 Stw , 1985
Harley Davidson Roadster, 1981
Toyota Camry executive, 1998
Land Rover 90V8, 1987
Toyota Landcruiser 2.4TD softtop 1992
Toyota Celica 2.0 GT, 1990
Land Rover SIII 109 Stw, 1981
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
- lancer
- 6th Gear member
Ik denk dat de combinatie lifehammer/elleboog wel werkt. Met de lifehammer kun je best een barst in het glas slaan. Als je vervolgens de ruit genoeg kunt vervormen om hem uit de sponning te drukken ben je er.
Ik vraag me af of Volvo wat ruiten wil doneren om het te testen......
Ik vraag me af of Volvo wat ruiten wil doneren om het te testen......
- Cocky
- 3rd Gear member
als je echt zo bang bent om te verdrinken in je auto (dat klonk best grappig) leg dan een kilootje (een echte hamer) onder je passagierszetel he.. daarvoor gaat elke ruit uit de weg, zelfs met waterdruk erop..