Beste allemaal,
sinds 2 mei ben ik, Vincent (34 jaar, getrouwd, 1 zoon van 7), de eigenaar van een Volvo 440 GLT 1.7 uit 1990. Deze heb ik voor weinig kunnen kopen. Het is een rode met 196.000 km op de klok.
Motorisch is ie in orde (ik ben er afgelopen woensdag nog naar Wallonië gereden = 500km), maar elektrisch niet helemaal. Op dit moment koppel ik de min-pool van mijn accu los als ik de auto niet gebruik, om leeglopen van de accu te voorkomen, maar ik moet nog zoeken naar een oorzaak.
Wie heeft er tips? (ik ben (nog) niet in het bezit van een multimeter, dus dat maakt het er ook iet makkelijker op.
Ik wens iedereen hier het beste met alle Volvo´s en hoop ook met de mijne veel km´s te kunnen maken. Die 200.000km-grens nadert!
Trouwens, wie weet op welke punten ze bij de APK letten? Hij moet half juni voor de keuring.
groeten, Vincent
even voorstellen en vraagje
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Elektrisch heb je drie spelers: de accu, de dynamo en de verbruikers die alle drie niet goed kunnen zijn. Stel je dynamo laadt wel een beetje bij maar net niet genoeg dan balanceert je accu dus steeds op het randje van leeg. Als ik echter goed lees dat hij leegloopt bij stilstaan dan duidt dat op lekstroom, oftewel dat er ergens een stroomverbruiker aan blijft staan nadat je het contact uit hebt geschakeld. Standaard verdachten hiervoor zijn bijv. een versterker die op constante stroom (en constant aan) staat, het kofferbaklampje (doe eens de deuren en de kofferbak dicht met de achterbank naar voren geklapt om dit te testen), het lampje van het dashboardkastje (kastje sluit soms niet goed), oplader tomtom/carkit die in de aansteker blijft zitten etc. etc.
Voor wat betreft de APK, ja ze letten eigenlijk overal op he? Op de site van de RDW kun je de volledige lijst van APK-voorschriften vinden. Op dit forum is een aantal keer naar voren gekomen een topic over aankooptips en veel voorkomende kwaaltjes van de 440, loop die eens na en je hebt iig al wat aanknopingspunten.
Voor wat betreft de APK, ja ze letten eigenlijk overal op he? Op de site van de RDW kun je de volledige lijst van APK-voorschriften vinden. Op dit forum is een aantal keer naar voren gekomen een topic over aankooptips en veel voorkomende kwaaltjes van de 440, loop die eens na en je hebt iig al wat aanknopingspunten.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)