Betere audio inbouwen, projectje..

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Emiel123
2nd Gear member

Op het moment vind ik het nogal een rotzooitje met bij elkaar geraapte spulletjes. ik wil het nu gewoon strak hebben met een mooi geluid.
daarnet even de search gebruikt maar kon geen andere ervaringen vinden dus leek het me leuk om hier een verslagje te plaatsen voor de volgende die zoiets wil doen.

nu heb ik dit erin zitten:

radio van sony met mp3 maar zonder versterker uitgang en gewoon de goedkoopste die ze bij de halfords hadden.

speakers:

voor, 13cm 2 weg sony
35watt rms, 150watt max

achter, 10cm J&P speakers?? deze heb ik van me broer gekregen maar weet verder niet of dit beetje goeie speakers zijn. bij de foto's hieronder heb ik foto van boven en onderkant(ja er zit een pioneer roostertje op)
40Watt rms, 80 Watt max

in de kofferbak ook nog 2 kisten van de gamma, zitten doorgeschakeld van de J&P speakertjes.
geen idee wat die dingen kunnen..

dit geluid bevalt me alleen niet echt goed.
bij het opvoeren van het geluid gaat het al snel kraken en dat bevalt me maar niks.

eerst leek mij het probleem liggen bij de doorgeschakelde achterspeakers dus in die gamma kast nu maar ovalen sony 2weg speakers ingebouwd die ik nog had liggen en die j&p speakers losgehaald.
Helaas, nog steeds niet naar me zin..

Toen getwijfeld om ze in de hoedenplank in te bouwen maar aangezien ik eigenlijk altijd m'n surfspullen in de auto heb liggen en er dus vaak wel een stoel plat ligt of de kofferbak vol gestouwd. gebruik ik liever de hoedenplank niet.
zal het dus moeten doen met die 10cm gaatjes achterin.

voorin wil ik die sony's gaan vervangen door pioneer e1376 speakers. deze vond ik een erg gaaf geluid geven(zeker vergeleken met die sony's).

Dussss.....

Eerst ga ik morgen die pioneer speakertjes halen bij de halfords en die voorin inbouwen.

Dat zijn deze:
Afbeelding

Verder spookt het door mijn hoofd om een 4 kanaals versterker in te bouwen en een subwoofer. 2 kanalen dan naar de voorspeakers en 2 naar de sub. de versterker wil ik dan bij het reservewiel doen(of zou dit te vochtig zijn). de sub in de kofferbak in een zelf te maken kist.
Indien er een versterker komt mag ik de pioneer radio van mijn ouders bij mij inbouwen in ruil voor mijn radio. deze heeft ook mp3 en versterkeruitgang(waar het om gaat)

Hier wat foto's zoals het nu zit:

sony's voor in de deur:
Afbeelding

radio:
Afbeelding

J&P achter:
Afbeelding

Afbeelding

sony in gamma kist:
Afbeelding

orig gamma kist:
Afbeelding

Ik hoop dat ik er iemand een keertje mee van dienst kan zijn als het klaar is.
-Volvo 440 1.8 GLE '94
lucifer 333 x 2
1st Gear member

Ah, goede keus, de E-motion serie van Pioneer, vlgs mij heb je de speakertjes met regelbare tweeter. Het is weliswaar 2-weg, (3-weg is TS-E1396) maar als je dan toch bezig bent, dan zou ik een scheidingsfilter er tussen zetten en dan de a-stijl tweeter gebruiken. (evt Caliber CT3 ad 40€ icm een scheidingsfilter ?€). Voor Basproduktie zou ik, als je van "uit het zicht" houdt, gaan voor de actieve Pioneer TS-WX11A; compact, versterkt en regelbaar. Geen dikke voedingskabels nodig en makkelijk onder de stoel te plaatsen, kosten ad > 300€. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Carl
gvanminnen
4th Gear member

Heb zelf ook het een en ander in me auto. Had nog de jvc radio van de vorige eigenaar en klonk niet echt en kon niet super hard.
Had toch goede spullen in me auto:
Rockford sub met monoblock versterker van rockford
2 kanaals bochman versterk met hierop 2 boston 13cm speakers
achter 2 pioneer 10cm speakers nieuwste type.

Heb nu een jvc radio van 400 euro en super. Het begint bij de radio, als die al niet goed is, wordt het ook niet veel.
Die subwoofer overheersde eerst heel erg, maar nu blijven de normale tonen ook zuiver waardoor alles veel harder kan voordat het vervormt.

Nu doet het gewoon pijn aan me oren al zet ik hem hard en dan kan die nog veel harder ::D

Dus zou eerst een betere radio halen.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
lucifer 333 x 2
1st Gear member

gvanminnen schreef:Heb zelf ook het een en ander in me auto. Had nog de jvc radio van de vorige eigenaar en klonk niet echt en kon niet super hard.
Had toch goede spullen in me auto:
Rockford sub met monoblock versterker van rockford
2 kanaals bochman versterk met hierop 2 boston 13cm speakers
achter 2 pioneer 10cm speakers nieuwste type.

Heb nu een jvc radio van 400 euro en super. Het begint bij de radio, als die al niet goed is, wordt het ook niet veel.
Die subwoofer overheersde eerst heel erg, maar nu blijven de normale tonen ook zuiver waardoor alles veel harder kan voordat het vervormt.

Nu doet het gewoon pijn aan me oren al zet ik hem hard en dan kan die nog veel harder ::D

Dus zou eerst een betere radio halen.
Helemaal mee eens, goede radio nemen om mee te beginnen; je kunt daarop al zoveel instellen en afstellen op je eigen wensen.
En.......je hebt altijd baas boven baas qua geluid...Rockford en Boston zijn idd een stukje beter dan de Pioneer-spullen.

Suc6 ermee en laat het ons weten wat het wordt.
Emiel123
2nd Gear member

ga dan morgen ook even testen met die radio van mijn ouders. die was destijds aardig aan de prijs dus misschien scheelt het. dan moet ik wel oppassen want mijn ouders willen natuurlijk ook geod geluid in hun eigen auto...

morgen meer, bedankt voor de adviezen in ieder geval!

hoe werkt het precies met tweeters in de a-stijl? ligt de bedrading er al(of is die makkelijk aan te leggen??

zo'n setje dan dus bijv?

http://shop.conrad.nl/Auto_elektronica, ... 79281.html

http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... -watt.html
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Emiel123
2nd Gear member

weet iemand hoe je die tweeters in moet bouwen en of er roostertjes zijn die je ervoor kan doen die mooi passen?

deze week ga ik deze boxjes ophalen:
Afbeelding
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Emiel123
2nd Gear member

heb het setje boxen inmiddels maar toen ik het paneel bij de a-stijl eraf haalde zat er(helaas) geen stekkertje. jah ik raak verwend met volvo haha..
dus wil ik het snoertje zelf gaan trekken.
net alvast het deurpaneel eraf gehaald en het paneeltje bij je pedalen. ik hoop dat dit genoeg is om overal bij te kunnen. morgen als het licht is ga ik weer verder prutsen hiermee en kijken of het me aan de andere kant ook gaat lukken.
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Exeres
6th Gear member

Heb die pioneers er bij mij ook in zetten. Heb ook zelf mn kabeltjes getrokken van mn deur naar mn dashboard. Da's best te doen. Al weet ik natuurlijk niet of dit bij 'n 440 ook zo is ;-) mn 940 heeft namelijk in het dashboard al voorzieningen om tweaters te plaatsen.
De klank nadien was wel heel wat beter dan voorheen. mn vorige boxkes hadden dan ook al 16 jaar dienst gedaan :D

veel succes!!

grts
Maarten
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Emiel123
2nd Gear member

wat voor voorzieningen zaten er al dan?
hoe heb je het gedaan bij het rubber wat van de deur naar de auto gaat? zit nogal wat tape omheen bij mij, heb je dat eraf gehaald en weer nieuw erop gedaan, of een sneetje erin gemaakt, kabel erdoorheen en dan tape eroverheen(of natuurlijk nog weer iets anders)?
-Volvo 440 1.8 GLE '94
rev
3rd Gear member

Ik had ook zo'n ovale sony boxen maar dan in de hoedeplank, met een lege koffer gaf dat al genoeg bas. Men buurjonge dacht dat ik ook een baskist had, verschoot die even dat dat niet zo was :P

Greetz jan

EDIT: en die in de deur had ik ook juist dezelfde, vond alleen het geluid wat tegen vallen :S.
Exeres
6th Gear member

In een 940 zitten er namelijk al roostertjes in je dashboard waar je tweeters kan ondersteken. Normaal gezien is dit de bedoeling dat je dit met originele volvo toestanden doet, maar daar heb ik niet voor gekozen. Op die plaats zitten natuurlijk ook al kabeltjes, maar vermits de tweeters aan de andere luidsprekers moeten hangen, is het geen optie die te gebruiken.
Om door de deur te geraken heb ik gewoon gebruik gemaakt van de "rubbers" die er tussen zitten. Het was wel een heel werkje om die kabeltjes er door te krijgen. Maar uiteindelijk is het toch allemaal goed gelukt, zonder iets te moeten wegsnijden of iets dergelijks.
Zoals rev ook zegt, is de klank van deze luidsprekers wel niet echt 'vol' te noemen. Daarom heb ik ook in mijn hoedenplank nog 2 ovale sony's gestoken (met een extra versterker). Samen met de Blaupunkts die in mn achterdeuren zitten, geeft dit toch wel een bevredigend resultaat. Maar als je dus ff telt, zit ik nu wel met 8 speakers in mn auto, de ene al wat groter dan de andere ;-)

Veel succes met je projectje, en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

tot slot nog ff wat fotootjes ter verduidelijking
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Emiel123
2nd Gear member

duidelijk.

inmiddels is het gelukt en zitten ze erin. komt een super lekker geluid uit. zal nog wel even uittypen hoe ik et gedaan heb, later, als de zon niet meer schijnt
-Volvo 440 1.8 GLE '94
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”