Onderhoudskosten XC90

Plaats reactie
Fotomaan
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 11.03.2008 - 21:53

Hallo,

Ik ben op zoek naar een 7 persoons wagen die ook onze tandemasser goed kan trekken. Een XC90 vinden we erg mooi en Volvo heeft de naam degelijk en veilig te zijn. Onze voorkeur gaat uit naar een D5, o.a. doordat hij goed trekt en verbruik lager ligt dan van een T6 of 3.2.

Ik heb de volgende kostenposten op een rij gezet:

2100,- motorrijtuigenbelasting
3000,- diesel, bij 25000 km per jaar en gemiddeld 9l/100km
6000,- a 8000,- afschrijving bij aankoop occasion van ca 35000-40000 euro over 6 jaar
2000,- onderhoud en reparaties

Jullie rijden zo'n wagen. Klopt de post voor onderhoud een beetje of zit ik te laag? Moet alles inzitten, dus ook als in die 6 jaar af en toe wat stukgaat.
tonschaa
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 24.09.2007 - 18:41

Volgens mij zit je met alle posten aan de veilige kant wat ook zou moeten.
Alleen de afschrijving; per jaar lijkt het me iets overdreven, over 6 jaar lijkt het me aan de lage kant.
MY '06 XC70 D5 Ocean Race

Zakelijk S40 1.6D Edition II+Bus. Line II, Savile Grey Pearl, 17"; Mestra`s.
darkyduck
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 12.03.2008 - 23:25

Met Tonschaa eens..

Gezien je budget ga ik er ff vanuit dat je een auto uit 2004 koopt.

Als je er 6 jaar mee gaat rijden ga je een auto van 10 jaar intruilen. Ik schat dat je niet meer dan 12-17k terugkrijgt, maar dat is mijn gok. Kijk voor "vergelijk" naar 10 jaar oude range rovers e.d.

Ik heb zelf een T6 gekocht uit okt-2003 voor 35k. Na 3 jaar schat ik in 40% te hebben afgeschrijven = 14k na 3 jaar.
Volvo XC90 T6 Exclusive - Mobility (okt-2003)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33125
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

wat is een tandemasser?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

een aanhanger met 2 assen
Gebruikersavatar
Frank860
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.02.2008 - 20:58

Voor een handgeschakelde D5 is je verbruik correct.
Indien je echter een automaat zou kopen mag je daar ruim een liter bijtellen.(+350 euro in je berekening)
Heb zelf een D5 sport geartronic van 2007, ben er ondanks een rustige rijstijl, nog maar 1 keer in geslaagd om 10 liter te verbruiken, en dan nog tijdens autosnelwegritten. (boordcomputer geeft wel 8.8 liter aan, werkelijkheid is een liter meer, zoals je elders op dit forum ook kan lezen)
Onderhoud is zeker voldoende, bandenslijtage en garagekosten inbegrepen.
SelwinPieter
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
Locatie: Gelderse Vallei
Contacteer:

Frank860 schreef:Voor een handgeschakelde D5 is je verbruik correct.
Indien je echter een automaat zou kopen mag je daar ruim een liter bijtellen.(+350 euro in je berekening)
Heb zelf een D5 sport geartronic van 2007, ben er ondanks een rustige rijstijl, nog maar 1 keer in geslaagd om 10 liter te verbruiken, en dan nog tijdens autosnelwegritten. (boordcomputer geeft wel 8.8 liter aan, werkelijkheid is een liter meer, zoals je elders op dit forum ook kan lezen)
Onderhoud is zeker voldoende, bandenslijtage en garagekosten inbegrepen.
Kijk dat is nou erg handige informatie. Ben zelf toch ook nog aan het kijken naar een XC90, maar dan met kleine stoelaanpassing. Dank!
Groet,

Selwin Pieter
__________________________________
Volkswagen Golf II GT4 1987
Volkswagen Golf IV Variant 2001 2.0 (sinds 2004)
Ford Smax 2.0 TDCi 140 pk 2009 (sinds maart 2010), PDC v/a, climate seats, adaptive cruise, 8-weg stoelen met geheugen
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Fotomaan,

Een D5 maakt van een XC90 geen geweldige trekauto. De motor (zeker de 163PK) is eigenlijk onder de maat voor het gewicht van de auto. Verwacht geen topprestaties, al helemaal niet met een aanhanger er achter.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Oceanracer schreef:Fotomaan,

Een D5 maakt van een XC90 geen geweldige trekauto. De motor (zeker de 163PK) is eigenlijk onder de maat voor het gewicht van de auto. Verwacht geen topprestaties, al helemaal niet met een aanhanger er achter.
Wat verwachte je dan van een auto van rond de 2 ton (die ruim 2 ton trekken mag)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het gaat er niet om wat ik er van verwacht, maar wat TS ervan verwacht. Als deze daar geen hoge eisen aan stelt, is er niets aan de hand.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als je een auto hebt van leeg +/- 2 ton, die je vervolgens volzet met 7 personen en er aan caravan achter hangt van 2 ton presteert een XC90 D5 heel behoorlijk, wil je een kanon moet je een ander soort auto nemen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Frank860
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.02.2008 - 20:58

En die 163 PK kan je eventueel softwarematig op 186 PK of zelfs 210PK laten zetten, voor om en bij de 700 Euro. Ook je koppel wordt dan hoger tot om en bij de 460nm. Lijkt me ruim voldoende om vlot een dubbelasser te trekken. Het is denk ik ook niet de bedoeling om met die vracht te gaan racen, maar je rijdt wel heel vlot op de autosnelweg. (ik wil hier geen polemiek opstarten over chippen, dat gebeurd wel elders op het forum :-)) De mijne werkt in ieder geval prima op die manier.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Heb eens een dag met een XC90 D5 gereden. Inderdaad niet bijzonder vlot en ook niet heel erg zuinig. Maar.....je komt er gewoon erg goed in mee in het verkeer. En de wijzer ging gewoon gestaag naar de 200 hoor!.

@Selwinpieter; Voor de beoogde 35K kun je zeker een mooi exemplaar scoren. Zag er een paar staan bij Milano. Mooi hoor!
En zeker een stuk exclusiever dan die Smax!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Frank860
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.02.2008 - 20:58

Een D5 rijdt gewoon lekker. Tegen 120 à 125km per uur cruisen op de autosnelweg met een motortoerental van 2200 toeren per minuut. Weinig of geen motorgeluid in de binnenruimte, muziekje op, wat wil je nog meer. Zalig.
En inderdaad, als je eens de aandrang zou voelen om 170, 180, ...200 te rijden kan dat ook.
Het is een echte reiswagen, geen stadsmus.
Zeke
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 28.03.2006 - 22:35
Locatie: Erica

Een XC90 D5 is echt wel een goede trekker, mijn 185 GT doet dit prima.
Met regelmaat tegen de 1500kg er achter en de wagen krijgt dit beslist
goed van zijn plek. Het is idd geen sprinter maar wel een auto die al zijn
beschikbare koppel goed op de weg kwijt kan. Te snel rijden is eerder een
risico met een D5 omdat het zo gemakkelijk gaat...

Groet,

Bert
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”