v70 met caravan toerental?
Op de duitse autobahn kan ik rond de 90 km in versnelling 4 rijden op 2500 toeren of in 5 bij 1800 toeren. Wat is het beste voor de motor?
v70 met caravan toerental
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Liever iets meer toeren dan te weinig. Dus met benzine motor liever met 5000 toeren de berg op dan met 2000. Is veel minder belastend voor je motor. Bij constante snelheden zou ik ook zeker 2500 toeren op de teller willen hebben met lage belastingen. Zodra er een berg aan komt of bij versnellen direct een tandje (of twee) terug.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De koeling van motor is bij 2500 toeren ook beter dan bij 1800. Ook iets om rekening mee te houden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
je kunt ook 100 km/u gaan rijden
dan zit je iets beter in de toeren,en als je dan een hellinkje moet nemen dan heb je iets meer tijd om terug te schakelen,zonder dat hij dan teveel in toeren terugvalt.
dan zit je iets beter in de toeren,en als je dan een hellinkje moet nemen dan heb je iets meer tijd om terug te schakelen,zonder dat hij dan teveel in toeren terugvalt.
geen glans zonder wrijving
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan rij je ondertussen 20 km/u te hard, tenzij je via de TUV een keuring heb geregeld en daarmee een 100 km/u stikker voor op de achterkant van je caravan hebt gescoord.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Mijn "D5-snelheidsmeter" geeft zo'n zeven tot acht km/u te weinig ( :oops: ) veel aan,dus die kan je er al bij pakken (even checken met een GPS snelheidsmeter op een recht traject.....)
scheelt weer wat toeren
scheelt weer wat toeren

Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Met mijn automaat zit ik ook ongeveer op 18 à 1900 toeren met de caravan.
Voor mijn gevoel zit hij dan onder zijn toeren gebied te draaien (lage grom).
Voor mijn gevoel zit hij dan onder zijn toeren gebied te draaien (lage grom).
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Yess en die 100km/h sticker moet ik alleen nog plakken.
/ontopic: De D5 (163pk/185pk?)heeft wel veel trekkracht onderin maar wat ook belangrijk is, is 1. hoe zwaar is de caravan 2. hoe is de stroomlijn van de caravan 3. helling op/af of op een vlak stuk 4. wind tegen?
Kortom, het hangt van te veel af om zo een duidelijk antwoord te geven. Probeer de auto niet te "wurgen" door bij de hoogste versnelling, bergop, met tegenwind een 1.800kg, hoekige caravan te slepen.
Eigenlijk rij ik, met mijn caravan (beladen 1.600 kg) altijd meer op gehoor en gevoel. Ik zorg ervoor dat de auto boven de 2.000 rpm blijft zodat het maximale koppel beschikbaar is. Als het bergop gaat en/of met flinke tegenwind, dan schakel ik eerder terug en hou het toerental wat hoger op minimaal 2.500 rpm. De 6e versnelling zit er voor mij (bij het rijden met de caravan) voor show op. Hoger dan de 5e versnelling ga ik niet, om de boel niet onnodig te forceren.
En inderdaad, de koeling van de motor heeft ook baat bij wat meer toeren.
/ontopic: De D5 (163pk/185pk?)heeft wel veel trekkracht onderin maar wat ook belangrijk is, is 1. hoe zwaar is de caravan 2. hoe is de stroomlijn van de caravan 3. helling op/af of op een vlak stuk 4. wind tegen?
Kortom, het hangt van te veel af om zo een duidelijk antwoord te geven. Probeer de auto niet te "wurgen" door bij de hoogste versnelling, bergop, met tegenwind een 1.800kg, hoekige caravan te slepen.
Eigenlijk rij ik, met mijn caravan (beladen 1.600 kg) altijd meer op gehoor en gevoel. Ik zorg ervoor dat de auto boven de 2.000 rpm blijft zodat het maximale koppel beschikbaar is. Als het bergop gaat en/of met flinke tegenwind, dan schakel ik eerder terug en hou het toerental wat hoger op minimaal 2.500 rpm. De 6e versnelling zit er voor mij (bij het rijden met de caravan) voor show op. Hoger dan de 5e versnelling ga ik niet, om de boel niet onnodig te forceren.
En inderdaad, de koeling van de motor heeft ook baat bij wat meer toeren.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Maandag 2e pinksterdag teruggereden vanaf het gardameer Peschiera (zuidkant)met Caravan (1600kg) in 14 uur tijd met een gemiddelde van 98 km. Caravan is toegelaten voor 100 km/h. Er was geen vrachtverkeer en kon goed doorrijden. 3x pauze genomen tijdens de tankstops. Het meerendeel van de rit in de vijfde versnelling 2700 toeren. Af en toe bij een klim terug naar de vierde versnelling maar hij bleef maar gaan,het leek wel een locomotief. Alleen het verbruik daar wordt je niet vrolijk van gemiddeld 1:6,5 km. Daneel ,die 100km toelating kan via de DEKRA deze komen aan huis om de controle uit tevoeren en als alles in orde is heb je de sticker met een paar dagen in huis. Bij mij is de controleur op maandagochtend geweest en donderdag zat de sticker bij de post.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Misschien is het hier al vermeld, maar wat zijn dan de kosten?Black 2.4T awd schreef:Daneel ,die 100km toelating kan via de DEKRA deze komen aan huis om de controle uit tevoeren en als alles in orde is heb je de sticker met een paar dagen in huis. Bij mij is de controleur op maandagochtend geweest en donderdag zat de sticker bij de post.
En toch alleen voor Duitsland?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Kosten: € 94,00 incl BTW en inderdaad alleen in Duitsland. Zie hier op de site van DEKRA.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- silverado
- 3rd Gear member
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
- Locatie: Drenthe
Nog een opmerking wanneer je aankomt even je olie checken... Ik was na een rit over de A-40 in Fr. bijna een ltr. kwijt (normaal vrijwel geen verbruik !) Vanuut Drenthe naar Annecy een liter olie...!!!
Nu zitten daar van die "Vehicles Lents" stukken bij, en daar gaat een V70 D5 met woonwagen gewoon met 100 km/h naar boven (wel in 4). Dus ook voor vertrek goed peilen! (afdalen gaat langzamer, ca 80 km/h)
Nu zitten daar van die "Vehicles Lents" stukken bij, en daar gaat een V70 D5 met woonwagen gewoon met 100 km/h naar boven (wel in 4). Dus ook voor vertrek goed peilen! (afdalen gaat langzamer, ca 80 km/h)
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8
Volvo nr 15: C40
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8
Volvo nr 15: C40
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Ik ben vorig jaar naar de TüV Nord (bij Apeldoorn in de buurt) gegaan voor de keuring, om die 100 km/h ontheffing te krijgen. Tegen de tijd dat de sticker binnenkwam, stond de caravan alweer in de stalling. Maar goed, ik heb ook meteen een milieu-sticker gehaald voor Duitsland. Dan mag ik (omdat ik een groene sticker heb gekregen) alle steden in Duitsland in, als sommige steden zijn gesloten voor verkeer, vanwege milieu-"problemen".
De keuring stelt geen r*k voor. We waren op de caravanboulevard in Heerhugowaard en daar waren ook keuringsdagen gepland. Kun je er met je caravan heen (en alle papieren!!) om zo'n ontheffing te halen.
En ja, de ontheffing geldt alleen voor Duitsland. In NL gaat de maximum snelheid voor auto's met aanhangers naar 90 km/h. Dit jaar dus nog niet, denk daarom.
De keuring stelt geen r*k voor. We waren op de caravanboulevard in Heerhugowaard en daar waren ook keuringsdagen gepland. Kun je er met je caravan heen (en alle papieren!!) om zo'n ontheffing te halen.
En ja, de ontheffing geldt alleen voor Duitsland. In NL gaat de maximum snelheid voor auto's met aanhangers naar 90 km/h. Dit jaar dus nog niet, denk daarom.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- lkort
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
- Locatie: Brabant
Mijn XC70 loopt met de caravan (1600 kg) heet, zo erg dat hij in de noodloop gaat. Al van alles geprobeert, 2500 toeren omhoog, 3000 toeren omhoog, op de geartronic, met de hand schakelen maakt allemaal niks uit. Enige oplossing is met 50 km per uur omhoog kruipen. Al 2 maal een software update gehad, tot niu toe zonder resultaat. Over 2 weken weer naar Italie, als hij dan weer warm loopt heeft de dealer een uitdaging.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- Hendrik-Jan
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 01.04.2008 - 15:53
- Locatie: Zuid Holland
Liever geen caravan! Je hebt toch al genoeg ruimte in de V70?
2001 Volvo V70 2.4 140pk Te koop: HIER
2000 Lotus Elise S1 111S
2000 Lotus Elise S1 111S
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 10.11.2006 - 15:40
- Locatie: Grunn
Alweer een tijdje terug van vakantie 1500 km afgelegd met de V70 2.5D en Hobby 560 uk (2,5m breed). Hele rit in de 4 afgelegd constant 100 km/h op de cruise.
Motor maakt iets meer dan 2500 toeren (in 5 ong 1800-1900) maar sleurt echt tegen elke berg op.
Motor maakt iets meer dan 2500 toeren (in 5 ong 1800-1900) maar sleurt echt tegen elke berg op.
Subaru Forester X
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km