topsnelheid

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
liquid_force
6th Gear member

ik wel :)
Koidream
3rd Gear member

eXite schreef:...maar ga je ermee richting de 240 dan moet er niets geks gebeuren want dan ben je gewoon hardstikke dood.
Met welke auto moet er tegen die snelheid wel iets gebeuren zonder de kans te hebben dat je hartstikke dood bent?
U tegen die snelheden in het huidig verkeer begeven is altijd een beetje gokken. Spijtig dat er meestal andere "verstandige" mensen worden meegesleurd in jouw "spel"...
eXite schreef:Ik begrijp de frustratie als je 226pk hebt en niet voorbij de 225 komt, want met 226pk zou je toch zeker rond de 240 moeten eindigen. ..
Mijns inziens hebben pK's weinig of niets te maken met snelheid, maar met accelereren. Heb ooit een 156pK gereden die ook vlot de 240 haalde (ja, ik ben ook jong en onnozel geweest), m'n S60 D5 met 185pk is nu begrensd op 210km/u, en eerlijk gezegd maakt het mij niets uit. Zolang ik zo nu en dan maar voor die Audi, Mercedes of BMW weg ben bij het groene licht :P
BartS
4th Gear member

PK's (= vermogen) hebben alles te maken met topsnelheid. Bij acceleratie spelen met name koppel bij een bepaald toerental een rol. Ik ben geen techneut, maar ik dacht dat het zo was dat vermogen en koppel afgeleiden van elkaar zijn (m.a.w. van elkaar herleidbaar met een bepaalde wiskundige formule). Wellicht iets voor een kenner van autotechniek om te verduidelijken?
Koidream
3rd Gear member

BartS schreef:PK's (= vermogen) hebben alles te maken met topsnelheid. Bij acceleratie spelen met name koppel bij een bepaald toerental een rol. Ik ben geen techneut, maar ik dacht dat het zo was dat vermogen en koppel afgeleiden van elkaar zijn (m.a.w. van elkaar herleidbaar met een bepaalde wiskundige formule). Wellicht iets voor een kenner van autotechniek om te verduidelijken?
Als pk's alles te maken zou hebben met snelheid geef ik je volgende om over te denken.
Een motorfiets met slechts 120pk haalt al snel snelheden van meer dan 250 km/u. Snap je?
Aan de andere kant heeft een doorsnee truck al snel 400pk of meer, probeer deze maar eens een top van 300km/u te laten halen...

P (vermogen)=T(koppel) x w (hoeksnelheid)
Met andere woorden, vermogen en koppel hangen samen, maar zijn zeker niet de enige factoren die de snelheid bepalen.
BartS
4th Gear member

Koidream schreef:
BartS schreef:PK's (= vermogen) hebben alles te maken met topsnelheid. Bij acceleratie spelen met name koppel bij een bepaald toerental een rol. Ik ben geen techneut, maar ik dacht dat het zo was dat vermogen en koppel afgeleiden van elkaar zijn (m.a.w. van elkaar herleidbaar met een bepaalde wiskundige formule). Wellicht iets voor een kenner van autotechniek om te verduidelijken?
Als pk's alles te maken zou hebben met snelheid geef ik je volgende om over te denken.
Een motorfiets met slechts 120pk haalt al snel snelheden van meer dan 250 km/u. Snap je?
Waar jij op doelt is de pk/gewichtsverhouding, welke inderdaad zeer relevant is voor acceleratie. Echter voor topsnelheid is vermogen nodig, boven bepaalde snelheden zelfs evenredig veel meer om de luchtweerstand te overwinnen. Bij een auto met hetzelfde gewicht zal het voor de topsnelheid dus veel uitmaken hoeveel vermogen de auto heeft. De opmerking dat pk's weinig of niets met snelheid te maken hebben, is dus niet juist. Daar doelde ik op....

Als je met "snelheid" bedoelt "acceleratie" ben ik het met je eens (waarbij dus gewicht ook een belangrijke rol speelt). Wat je m.i. bedoelt te zeggen is dat vermogen niet de enige factor is die bij snelheid/acceleratie een rol speelt. :D
Oceanracer
Geartronic member

Vandaag op de A31 de proef op de som genomen: 220 op de klok en geen km harder.

Snelheid liep nog best vlot op, wat mij niet tegen viel, maar 't hield er bij de 220 resoluut mee op. Het toerental lag net iets boven de 5.000 rpm, dus zat ik nog zo'n 1000 toeren van het rode gebied af.

Ach, 't is altijd leuk om een keertje te doen, daar waar het kan en niet verboden is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
eXite
4th Gear member

Koidream schreef:Met welke auto moet er tegen die snelheid wel iets gebeuren zonder de kans te hebben dat je hartstikke dood bent?
U tegen die snelheden in het huidig verkeer begeven is altijd een beetje gokken. Spijtig dat er meestal andere "verstandige" mensen worden meegesleurd in jouw "spel"...

Als jij een hard afgeveerde auto met brede banden hebt en behoorlijke remmen dan ben je niet half zo reddeloos als met een lekker deinende wagon
eXite schreef:Ik begrijp de frustratie als je 226pk hebt en niet voorbij de 225 komt, want met 226pk zou je toch zeker rond de 240 moeten eindigen. ..
Mijns inziens hebben pK's weinig of niets te maken met snelheid, maar met accelereren. Heb ooit een 156pK gereden die ook vlot de 240 haalde (ja, ik ben ook jong en onnozel geweest), m'n S60 D5 met 185pk is nu begrensd op 210km/u, en eerlijk gezegd maakt het mij niets uit. Zolang ik zo nu en dan maar voor die Audi, Mercedes of BMW weg ben bij het groene licht :P
Natuurlijk zal een kleine lotus het met minder pk's afkunnen, maar auto's in het segment van de S60/V70 hebben over het algemeen een vergelijkbare cW waarde en zullen toch minimaal 230-250pk nodig hebben om de 250 aan te tikken. Tegen de wind in red ik het met mijn S40 ook niet.
bart simpson schreef:Dus je bent pas premium als je de 240 haalt? wat een byzondere zienswijze (en wat een onzin)
Ik vind wel dat wanneer Volvo zich wil profileren binnen het premium segment van de Duitse merken, dat ze de auto's ook zo moeten construeren dat de topmodellen afgegrensd zijn op 250km/h. Het is toch raar dat er tegenwoordig geen station wordt geproduceerd door Volvo die in staat is om de 250 te halen? Dan kun je beweren dat het niet door de klanten van Volvo wordt gewensd, maar het is wellicht wel een barriere voor potentiele klanten met een flinke duit op zak die dan uitwijken naar een ander merk.

Zeg nu zelf, als je net al je geld in een auto hebt gestopt met alles erop en eraan, dan wil je toch niet voorbij gereden worden als je 'm een keer uitlaat op een Duitse snelweg? Een BMW 525i touring is er al toe in staat... (243km/h top)

Als Volvo zo langzamerhand geen unique selling point meer heeft in zijn veiligheid en zeker niet meer in techniek, moeten ze nu dan ook nog de snelheid achter laten op de andere grote merken?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
cornelis
2nd Gear member

@ eXite gewensd?!! Wie heeft er behoefte aan een auto die sneller gaat dan, 150, 160? Volgens mij is iedereen die sneller wil rijden een complete idioot. , Waarschijnlijk krijg ik nu wel een IP ban omdat ik eerder kritisch ben geweest (zonnedak) op reacties van forumleden en beheerder c.q moderator.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

eXite schreef:
bart simpson schreef:Dus je bent pas premium als je de 240 haalt? wat een byzondere zienswijze (en wat een onzin)
Ik vind wel dat wanneer Volvo zich wil profileren binnen het premium segment van de Duitse merken, dat ze de auto's ook zo moeten construeren dat de topmodellen afgegrensd zijn op 250km/h. Het is toch raar dat er tegenwoordig geen station wordt geproduceerd door Volvo die in staat is om de 250 te halen? Dan kun je beweren dat het niet door de klanten van Volvo wordt gewensd, maar het is wellicht wel een barriere voor potentiele klanten met een flinke duit op zak die dan uitwijken naar een ander merk.
zoals ik eerder al schreef, wat een onzin
liquid_force
6th Gear member

cornelis schreef:Waarschijnlijk krijg ik nu wel een IP ban omdat ik eerder kritisch ben geweest (zonnedak) op reacties van forumleden en beheerder c.q moderator.
nee hoor, bannen doen we hier niet zo snel (blijkbaar heb je wel die ervaring op andere fora) voor zulke meningen, maar mensen beledigen is een andere zaak.

maar daarop aansluitend: je hoeft niet de naam altijd met vette letters te schrijven ... mensen begrijpelijk je zonder ook prima.
Max
7th Gear member

bart simpson schreef:
eXite schreef:
zoals ik eerder al schreef, wat een onzin
Inderdaad
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
eXite
4th Gear member

bart simpson schreef:zoals ik eerder al schreef, wat een onzin
cornelis schreef:@ eXite gewensd?!! Wie heeft er behoefte aan een auto die sneller gaat dan, 150, 160? Volgens mij is iedereen die sneller wil rijden een complete idioot. , Waarschijnlijk krijg ik nu wel een IP ban omdat ik eerder kritisch ben geweest (zonnedak) op reacties van forumleden en beheerder c.q moderator.
Hadden julie ook nog onderbouwing? :roll:
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

eXite schreef:
bart simpson schreef:zoals ik eerder al schreef, wat een onzin
cornelis schreef:@ eXite gewensd?!! Wie heeft er behoefte aan een auto die sneller gaat dan, 150, 160? Volgens mij is iedereen die sneller wil rijden een complete idioot. , Waarschijnlijk krijg ik nu wel een IP ban omdat ik eerder kritisch ben geweest (zonnedak) op reacties van forumleden en beheerder c.q moderator.
Hadden julie ook nog onderbouwing? :roll:
Waarom? die had jij toch ook niet, jij koppelt een begrensde top van 250km/uur aan het begrip Premium, ik zie die link niet echt, daar is niets aan uit te leggen.
eXite
4th Gear member

eXite schreef:Als Volvo zo langzamerhand geen unique selling point meer heeft in zijn veiligheid en zeker niet meer in techniek, moeten ze nu dan ook nog de snelheid achter laten op de andere grote merken?
Het is heel simpel. Volvo zal nooit van snelheid een USP maken, maar ze mogen er zeker niet op achter lopen bij de grote jongens. Een premium merk móet nu eenmaal een of meerdere USP's hebben, dat is de hele kern van het premium verhaal wat mij betreft. Misschien zie ik dat verkeerd, maar dan mag jij mij vertellen waarom Volvo wél een premium merk is en waarom prestaties totaal onbelangrijk zijn.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

eXite schreef:
eXite schreef:Als Volvo zo langzamerhand geen unique selling point meer heeft in zijn veiligheid en zeker niet meer in techniek, moeten ze nu dan ook nog de snelheid achter laten op de andere grote merken?
Het is heel simpel. Volvo zal nooit van snelheid een USP maken, maar ze mogen er zeker niet op achter lopen bij de grote jongens. Een premium merk móet nu eenmaal een of meerdere USP's hebben, dat is de hele kern van het premium verhaal wat mij betreft. Misschien zie ik dat verkeerd, maar dan mag jij mij vertellen waarom Volvo wél een premium merk is en waarom prestaties totaal onbelangrijk zijn.
Jij maakt eerder een relatie tussen 250 km/uur en Premium, ik vind dat absolute onzin en nu moet ik jou dus uit gaan leggen waarom jij je op de verkeerde dingen focussed? zoek dat even lekker zelf uit.
eXite
4th Gear member

Alsjeblieft zeg, bewaar die arrogante manier van schrijven voor een ander? Beweren dat ik op verkeerde dingen focus, omdat jij het onzin vindt, zonder met argumentatie te komen. Daar draait een forum toch ook om, dat je met elkaar kunt discussieren over een onderwerp? Jij wimpelt mijn argumenten af met 'onzin', dan is er weinig ruimte meer voor discussie als je het niet van argumentatie voorziet.

Ik licht duidelijk toe dat het snelheidsverhaal m.i. weldegelijk een factor is voor premium merken en dat het vreemd is dat Volvo een aantal snelle auto's in haar enseble heeft die dan op 10km/h na de 250 niet halen, waardoor het een 'net niet' verhaal wordt. Vertel eens, waarom is dat niet zo?
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ exite, als jij mijn schrijven nu arrogant vind, blijf ik dat van jou onzin vinden, fair enough.
Volvo heeft zich nog (op de R na) nooit echt bezig gehouden met auto's die een top van rond die 250 hadden die jij zo als een "Premium criterium" ziet, toch zijn ze wel altijd "Premium" geweest, ik hoef een dergelijke policy niet te verdedigen en ga dat verder ook niet doen.
V480-S60
Geartronic member

Even algemeen,
Houden we nu alsjeblieft op met gehakketak tegenover elkaar. Dat is nergens goed voor.

Nu over de topsnelheid,
Waarom nu zo hoog van de toren blazen dat je geen 250 kan maar "maar" 225. In 99,9 procent van de gevallen zal je dat niet kunnen aanspreken. Ikzelf ben bijvoorbeeld met mijn huidige D5 nog nooit in staat geweest harder dan 180 op de teller te krijgen vanwege de verkeerssituatie hier. (En ik rij ook niet zo één twee drie even naar Duitsland om even door te blazen, daar woon ik te ver vanaf)

En om nu een topsnelheid van 250 km als vereiste voor Premium te noemen vind ik ook veel te ver gaan. Dan is de Opel Astra OPC ook premium. Nou dat vind ik dus bijvoorbeeld niet.

Er zijn verschillende manieren genoemd (niet bij Rica tunen bijv.) om de door Volvo (vanwege veiligheid) ingebouwde begrenzer te omzeilen. Laat degenen die dat willen dat doen. Voor mij hoeft het niet zo.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Koidream
3rd Gear member

eXite schreef:...maar dan mag jij mij vertellen waarom Volvo wél een premium merk is en waarom prestaties totaal onbelangrijk zijn.
Veiligheid misschien? of...
Uitstraling, of...
Uitvoering en luxe opties (standkachel, leder bekleding voor ieders portefeuille en noem maar op)...
Wegligging?...
betrouwbaarheid?...
Moet ik verder gaan?
Oh ja, snelheid staat bij mij helemaal niet in het lijstje van Premium merk, snelheid staat bij mij wel op het lijstje van "Macho gedrag"...
Maar dat is dan mijn idee weer...
eXite
4th Gear member

Lees nu eens goed wat er staat..

Ik stel dat binnen het kader van premium ('van superieure kwaliteit zijnde') merken, men niet kan volstaan met een doorsnee uitrustingsniveau en vervolgens ook nog eens 'net niet' in staat zijn om met andere grote merken op snelheid bij te blijven. Ik beweer dus niet dat snelheid de enige peiler is voor het al dan niet premium zijn van een auto.

Het lijkt mij een zeer kleine moeite om een V70 T6 (vanaf 70.000 euro, voor dat geld ook een BMW 530i touring) 5km'h harder te laten gaan, dan is het gewoon dom dat je het niet regelt als Volvo zijnde. We hebben het hier niet over een D5, we hebben het hier over de absolute topmodellen die velen onder ons niet eens kunnen betalen. Als dat soort auto's niet tot de verbeelding spreken in meerdere opzichten, dan zit er iets gewoon niet goed als je het mij vraagt. Meeste mannen kopen toch op emotie een auto, speel daar dan als fabrikant op in.

Als we het puur bedrijfskundig over strengths & weaknesses hebben dan zal Volvo nooit van snelheid noch gadgets haar strength maken, maar waarvan dan wel? Duurzaamheid? Veiligheid? Ik geloof niet dat Volvo op die gebieden nog een grote voorsprong heeft op vergelijkbare merken, dus is het dan verstandig om de moeite niet te nemen om een auto 5km/h harder te laten lopen?

Misschien worden mensen moe van vergelijkingen met BMW, mercedes en Audi, dat spijt mij dan zeer, maar dat zijn de merken die bij mij opkomen als we het over premium hebben. Als jullie een beter vergelijk weten dan hoor ik het graag.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”