Rammelen / Kraken

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
tully1
2nd Gear member

Mijn 480 is sinds deze week nogal gaan kraken. Het geluid komt van rechtsachter en klinkt een beetje als wat je op een zeilboot kunt horen van tuigage. Dus iets als kabels die onder spanning staan.

Gevoelsmatig komt het bij de rechterachterruit vandaan, niet van de achterklep.

De interieurpanelen kraken niet meer dan normaal. Dit is ook een wezenlijk ander geluid.

Iemand enig idee of suggesties?

bvd
Rob
VOLVO 480 GT 1994
K00L
3rd Gear member

Hoor je het ook als ie stilstaat wanneer je bijvoorbeeld de schokdempers induwt?

Verder zou ik nog kunnen bedenken:

rubbers van ophanging?
stabilisatorstangetjes
montage controleren van binnenspatbord of achterbumper
tully1
2nd Gear member

Hoi Kool,

Dank voor je reactie. De bumper is het niet, schokdempers ook niet.
Het is overigens eerder een rammel dan kraken.

Wat bedoel je met binnenscherm?
VOLVO 480 GT 1994
t_w
4th Gear member

Geen idee hoe 'tuigage' van een zeilboot klinkt, maar rechts achter rammelen van een 480 ken ik wel ;)

Of zoals koot zegt, (rubbers van) de wiel ophanging
Of misschine je uitlaat. (te controleren door een 'subtiel' tikje te geven tegen de uitlaat wanneer je stil staat. ;) )
tully1
2nd Gear member

Maar de uitlaat zit toch linksachter?
VOLVO 480 GT 1994
AndorabLe
4th Gear member
Contacteer:

tully1 schreef:Maar de uitlaat zit toch linksachter?
Bij die van mij iig wel.

De einddemper ligt er wel in de breedterichting onder, maar als die aan de rechterzijde loszit, zul je dat binnen korte tijd wel merken denk ik.
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Lex!
2nd Gear member

Toen ik mijn 480 kocht ontbraken de middelste rubbers van de uitlaat, dit resulteerde erin dat de uitlaat overal tegen aan knalde, en dat zorgde voor vreeemde geluiden onder het rijden. Rubbertjes kosten bij de Brezan een paar euro, en zijn easy te vervangen. Als de rubbers slecht zijn of ontbreken, dan rammelt de achterdemper en de middenpijp tegen delen van de auto aan tijdens het rijden. Rubbers voor de einddemper zijn overigens ook helemaal niet duur.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
K00L
3rd Gear member

een zwak punt bij de 480 (hele 4 serie dus) is de ophanging van de einddemper. deze hangt in ovale rubbers welke nogal eens willen scheuren. bij mij zijn deze met tywraps (hoe spel je dat eigenlijk) rondom vastgezet. (edit: Lex bedankt voor de aanvulling ;) )

verder is een rammel rechtsachter echt je stabilisatorstangetje ('bar') helemaal links weergegeven, het S vormige stangetje. deze zit met een kogelgewrichtje vast. het rubber dat het kogelgewricht omsluit slijt op en gegeven moment weg en dat krijg je dus staal op staal gerammel/gekraak. plaatje betreft de linker zijde van de auto trouwens.

Afbeelding

stangetje is overigens te bestellen bij de volvo dealer voor 26 euro, ik moet em nog op halen weet niet of het ex of incl BTW is.

zie ook: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21530

Succes
t_w
4th Gear member

Ik doelde inderdaad op de uitlaat rubbers van de achterdemper.

En, als je 480 een trekhaak heeft, kan het ook zijn dat de ophangpunten van de einddemper tegen de 'bevestigingsplaten' van de trekhaak aan rammelen...
tully1
2nd Gear member

Probleem gevonden! Rechterachterband op spanning gebracht..... Weg rammelen/kraken!
Blijkbaar door de wat lagere spanning inderdaad iets (uitlaat?) wat ergens tegenaan kwam.
VOLVO 480 GT 1994
Plaats reactie

Terug naar “De 480”