Olie vervangen??

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Pritchard
5th Gear member

Onlangs hoorde ik op de radio een interview met een of andere man die ooit bij een olie-bedrijf zou gewerkt hebben en volgens hem moet je je olie nooit vervangen. Hoe zwarter en dikker je olie wordt, hoe beter ie wordt. Dit zou allemaal wetenschappelijk bewezen zijn en olie vervangen zou louter en alleen geldgewin zijn. Jullie mening? Ik moet volgende week op klein onderhoud, dan weet ik of ik al dan niet olie moe vragen :)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Volvoorgaan
3rd Gear member

http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3 ... ig___.html
Kan wel eens de oud directeur van Castrol zijn. Zie bijgaand artikel in de Telegraaf. Wetenschappelijk bewijs voor de stelling dat regelmatig olie verversen onnodig is kan ik zo snel niet vinden.
Volvoorgaan
3rd Gear member

Wat verder gegoogled en in een ander forum onderstaand antwoord van een naar zeggen "oliekenner" gevonden. Ik ben op dit vlak geen kenner, kan inhoudelijk het onderwerp wel op hoofdlijnen volgen. Onderstaand verhaal lijkt mij meer plausibel.

------
Dat verhaal is gewoon onzin. Iedere olie heeft een onbeperkte levensduur, zolang je vervuiling en verzuring door verbrandingsresiduen kan uitsluiten en daar zit nu net het probleem. Er komt altijd vervuiling in de olie en de olie kan dit zeer lang aan, maar een keer zijn de additieven uitgewerkt. Wij analyseren duizenden monsters per jaar en weten echt wel waar we over praten. Sinds 1975 gebruiken wij ons laboratorium om voor klanten de maximale interval te halen. Zo schreef men destijds voor om na 5.000 kilometer de olie te verversen en zaten wij al op het viervoudige. Door de strengere milieu eisen wordt de olie echter zwaarder belast en neemt de vervuiling toe. De nieuwe EGR motoren, waar een deel van de uitlaatgassen weer de motor ingaat, heeft als nadeel dat er meer roerdeeltjes in de olie terecht komen. Wij zien regelmatig roetwaarden die de 5% halen. De olie wordt erg dik door roet en dus moeilijk te verpompen. De motor komt op enig moment op bepaalde delen olie tekort en de schade is er al. Wil jij deze olie dan nog eens 100.000km laten zitten? Of wat te denken van brandstof verdunning, de olie wordt steeds dunner, je gaat steeds meer verbruiken en dus bijvullen, is dus stiekem een beetje verversen.

Dan nog de grootste lacher, hij zegt dat je nooit meer hoeft te verversen, maar verkoopt wel een peilstok die zegt wanneer je moet verversen……???

Neem van mij aan dat het onzin is, er is zeker wel meer rek in de intervallen dan de meesten denken, maar Mobil en Castrol zijn een paar jaar geleden enorm onderuit gegaan met soortgelijke verhalen en de bijbehorende motorschades..
----------
patrice
3rd Gear member

volgens mij is dat toch dikke onzin, ik denk eerder dat ze geld inzamelen bij de garages door al die filters zo snel te veranderen, ik zeg nu ook niet dat olie om de 6 maand moet vervangen worden, maar er blijven mee rijden kan toch niet gezond zijn!
hebben jullie trouwens een f1 wagen al zien rijden met dikke vette zwarte olie???? nee toch?
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”