Niet starten

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
laheije
4th Gear member

Weer een probleem.
Gisteren gebeurde er iets raars met onze s40. In de afgelopen week gebeurde het herhaaldelijk dat de startmotor niet in de starterkrans insloeg net of dat de accu leeg was. Ik draaide dan de sleutel terug uit en probeerde een tweede keer en meestal startte hij na 1a 2/3 keer wel.
Alleen gisteren lukte dat niet na 20 keer en heb ik geprobeerd om hem te laten aantrekken maar dat lukte niet. Na even wat gekloot en proberen startte hij weer. Ik moest naar de winkel en heb toen de motor laten draaien, en toen ik buiten kwam hoorde ik dat de motor van laag toeren naar wat hoger toeren stond te lopen, dus gas geven en weer terug naar stationair draaien. Na aankomst thuis nogmaals geprobeerd te starten en weer na 2 a 3 keer startte de motor weer. O ja normaal gesproken als je de gordel niet om hebt hoor je een irritant geluid maar dat was ook weg gisteren.
Ra ra wat kan hier de oorzaak van zijn, ik had gedacht om even een accuklem los te maken om het daarna nog eens te proberen, maar of dat wat helpt.
Ik heb een vermoeden dat het iets met de elektriciteit te maken heeft omdat hij het af en toe wel doet.
Kan iemand mij verder helpen?
Gr. Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
laheije
4th Gear member

Niet te geloven maar na de accuklem losgemaakt te hebben startte hij weer na de eerste poging, en daarna nog 4 maal met succes.
Hoe is nu zoiets mogelijk?
Gr. Huub
laheije
4th Gear member

Mijn blijdschap was van korte duur, want net startte hij weer niet en na de accuklem wederom even te hebben los gemaakt startte hij wel weer.
Wie weet wat er hier aan de hand is.
Zal ik hem laten uitlezen in de garage of heeft dat geen zin?
Huub
laheije
4th Gear member

Omdat het startprobleem nog niet opgelost was heb ik wat mogelijkheden bekeken en tot de conclusie gekomen dat het wel eens aan het mechanische gedeelte van het contactslot zou kunnen liggen.
Want ik heb dat eens bekeken en waar het pinnetje van het contactslot naar de feitelijke schakelaar gaat (het elektrische gedeelte) in dat elektrische gedeelte daar zit een gleufje in en daar gaat het pinnetje in van het slot. Nu blijkt dat dat pinnetje iets afgesleten is en dus eigenlijk over het gaatje heen schiet en daarom gooit hij de startmotor niet rond omdat hij geen signaal krijgt.
Dit verklaart ook dat ik de auto niet kreeg gestart toen hij getrokken werd door een andere auto.
Ik heb dus geprobeerd om iedere keer een accuklem los te maken en weer vast, de reserve sleutel gebruikt of dat er misschien een storing in was, maar dat werkte dus allemaal niet.
Nu hoop ik maar dat dit het probleem is, maar naar het zich laat aanzien zou het dat wel eens kunnen zijn, althans daar ziet het naar uit, omdat ik 10 tot 15 keer met succes heb gestart.
Als dit het probleem blijkt te zijn dan moet er waarschijnlijk een nieuw contactslot in.
Wie weet wat een contactslot kost s40 1.8i bj laat 1999
Oei is nog een lang verhaal geworden.
Een paar foto`s
Huub
laheije
4th Gear member

Ik denk dat ik het euvel heb gevonden.
Het was geen slijttage van het ijzeren pinnetje maar waarschijnlijk het electrische blokje dat haperde.
Ik heb het elec.blokje van het contactslot losgemaakt en toen met een schroevendraaier geprobeerd te starten en toen startte hij zonder problemen en tot nu toe is hij het blijven doen. Daaruit kan ik concluderen dat stand 3 niet altijd werkte, mocht ik nu weer problemen krijgen dan weet ik tenminste hoe ik kan starten en kan ik een nieuw blokje kopen in plaats van een nieuwe cylinder van 95 euro excl. zoals zij bij de volvo dealer vertelden.
Ik had ook bij 2 dealers gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn, en uiteraard konden ze mij dat niet vertellen ook nadat ik alles haarfijn had vertelt wat de auto wel en niet deed.
Hun vertelden dat ze dan moesten gaan meten om er achter te komen wat het probleem was.
Ja zo kan ik het ook meten aan zeker 75 euro per uur, kassa.
Ieder vakkundig monteur moet naar mijn mening een paar oorzaken kunnen opnoemen en dat deen ze ook, alleen de juiste oorzaak die vertelden ze niet, logisch ook want dan konden zij niet meten aan 75 euro per uur.
Boeven zijn het.
In ieder geval bedankt aan allen die hierover hebben nagedacht en advies heeft gegeven.
Huub
J
3rd Gear member

iig blij dat t allemaal weer werkt
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
laheije
4th Gear member

Ja dat vind ik ook.
Huub
Plaats reactie