Mijn ervaringen na 22000 kilometer

Geleverd vanaf 2003
dionysos1973
2nd Gear member

Ik heb er nu pas 22000 km op zitten en ik geniet van elke kilometer (en nog meer van het geweldige Premium Sound systeem), maar na te zijn overgestapt van een Seat Leon TDI met 130 pk naar een redelijke dikke V50, ben ik toch een desillusie rijker. Ik had heel wat verwacht van het merk Volvo, de bouwkwaliteit en de common-rail diesel, maar deze hebben mij nog niet echt kunnen overtuigen. Vergeleken met mijn beide Leons (totaal zo'n 260000 km mee gereden) ben ik veel bij de dealer geweest. Een opsomming:

• Het sportonderstel bonkte erg bij de wat diepere kuilen in de weg. De chefmonteur zei dat dit normaal was voor een sportonderstel en dat hij dat ook had. Na er een paar keer over geklaagd te hebben, bleek er toch wat aan de hand te zijn. In januari hebben we wat onderdelen in het onderstel vervangen en nu is het eindelijk opgelost.

• Sinds er een velg vervangen is heb ik last van trillingen in het stuur en bij het remmen. Het was nooit opvallen, maar nadat de winterbanden er op lagen werd het veel erger. Sinds die tijd ben ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zowel de dealer, de QuickFit die de winter/zomer-wissel doet en een Profile Tyrecenter waar ik goede ervaringen mee had hebben er na gekeken. Oorzaken die genoemd zijn: balancering niet goed, remschijven zijn niet helemaal egaal, en cuppen van banden. Deze week heeft de monteur er weer eens mee gereden en wel wat gevoeld. 12 juni gaan ze er weer naar kijken.

• Er zitten rammels in de b-stijl en het dashboardkastje. Het dashboardkastje is al eens onder handen genomen, maar dit is toch niet opgelost. De b-stijl schijnt een bekend probleem te zijn (de gordolophanging) en zal wel opgelost worden. Het dashboardkastje kon ik 's morgens wel goed reproduceren, maar je raad het al, tijdens de rit met de monteur natuurlijk weer niet.

• Tijdens het schakelen i.c.m. met koppelen is er vrijwel altijd een 'klonk' te horen. Zeker tussen de 2de en 3de is het goed te horen. De monteur weet niet of dit normaal is en ze hebben ook geen 2.0 D staan om te vergelijken, maar ik krijg niet het gevoel dat dit nog 140K kilometers goed gaat. Komt dit bekend voor?

• Bij het optrekken tijdens het filerijden is er een duidelijke trilling te voelen, net alsof de motor het moeilijk heeft of te veel kantelt. De monteur vermoedde dat dit normaal was omdat de motorophanging zo gemaakt is dat deze breken bij een ongeluk. Ook hier mijn vraag of dit bekend voor komt.

• Bij het filerijden op een constante snelheid stottert de auto vaak als je net tussen gas geven en gas loslaten zit. Gezien de soortgelijke verhalen in de andere topics heb ik het vermoedden dat dit inherent is aan de motor, maar toch jammer dat zo'n moderne motor minder soepel is als zo'n oude pomp-verstuiver van VAG.

• Bij het wachten voor een stoplicht (waarbij ik de koppeling ingetrapt houd) zijn er onregelmatige trillingen door de auto te voelen. Het treedt vooral op na een flink stukje rijden, dus helaas trad het tijdens het ritje met de monteur niet op. De monteur denkt dat het de airco is, maar ook als ik de airco uit zet is het te voelen (maar wel minder heftig). Iemand die dit herkend?

• In de portieren resoneert er van alles mee met de muziek. Ik heb 1000 euro meer betaald voor het premium audio systeem, en dus had ik hoge verwachtingen. De dealer heeft het eens gewaagd om de equalizer anders af te stellen en dat als oplossing aan te brengen. Je snapt wel dat ik behoorlijk pissig was. Maar goed, ik heb me er maar bij neergelegd.

Al met al zijn het redelijk vage dan wel moeilijk te reproduceren ongemakken. Het effect hier van is dat de monteur het ook niet meer weet, maar ik ben inmiddels wel bijna zo ver dat ik de leasemaatschappij het wil laten uitvechten. Het is niet dat dat het een slechte auto is, maar het zijn gewoon zaken die opgelost moeten kunnen worden.

Wat vinden jullie? Zitten hier herkenbare punten bij? Of ben ik gewoon een zeikerd :-)
Volvo V50 2.0D Edition II / Brilliant Blue / 17"; Zaurak Diamond Cut / Sport Chassis / Dala Offblack / Bi-Xenon / Premium Sound / 6-CD Wisselaar / Winterpakket / MY2007
patrice
3rd Gear member

mss had je beter een 1.6d gekocht, want behalve kleine trillingen in het middenarmsteun en soms is in de portieren, maar echt miniem om lastig te zijn, heb ik niets slecht te vertellen ivm de wagen en/of garage!
veel succes en hopelijk komt het allemaal goed!
volvo v50 1.6d topline titanium grey, calacite cream leer, high performance audio, 17 duim aez intenso
mr Lee
1st Gear member

dionysos1973 schreef: • Het sportonderstel bonkte erg bij de wat diepere kuilen in de weg. De chefmonteur zei dat dit normaal was voor een sportonderstel en dat hij dat ook had. Na er een paar keer over geklaagd te hebben, bleek er toch wat aan de hand te zijn. In januari hebben we wat onderdelen in het onderstel vervangen en nu is het eindelijk opgelost.
Herkenbaar. Bij mij zijn de draagarmen vervangen, hierna was dit verdwenen. Ik moet wel zeggen dat ik een 2.0 benzine lekkerder vind rijden met dit onderstel.
dionysos1973 schreef: • Tijdens het schakelen i.c.m. met koppelen is er vrijwel altijd een 'klonk' te horen. Zeker tussen de 2de en 3de is het goed te horen. De monteur weet niet of dit normaal is en ze hebben ook geen 2.0 D staan om te vergelijken, maar ik krijg niet het gevoel dat dit nog 140K kilometers goed gaat. Komt dit bekend voor?
Yup, dit heb ik ook. Het lijkt ook erger te worden, staat op de lijst om bij de volgende beurt naar te laten kijken.
dionysos1973 schreef: • Bij het filerijden op een constante snelheid stottert de auto vaak als je net tussen gas geven en gas loslaten zit. Gezien de soortgelijke verhalen in de andere topics heb ik het vermoedden dat dit inherent is aan de motor, maar toch jammer dat zo'n moderne motor minder soepel is als zo'n oude pomp-verstuiver van VAG.
Heb ik ook en kan ik me mateloos aan irriteren. Aangegeven bij de laatste beurt, maar kon niet gereproduceerd worden.
dionysos1973 schreef: • Bij het wachten voor een stoplicht (waarbij ik de koppeling ingetrapt houd) zijn er onregelmatige trillingen door de auto te voelen. Het treedt vooral op na een flink stukje rijden, dus helaas trad het tijdens het ritje met de monteur niet op. De monteur denkt dat het de airco is, maar ook als ik de airco uit zet is het te voelen (maar wel minder heftig). Iemand die dit herkend?
Ja, de Volvo is hier voor terug geweest. Na wat gepruts met de injectoren is dit iets beter geworden, maar nog steeds aanwezig. Airco uitzetten maakt het bij mij erger.
dionysos1973 schreef: • In de portieren resoneert er van alles mee met de muziek. Ik heb 1000 euro meer betaald voor het premium audio systeem, en dus had ik hoge verwachtingen. De dealer heeft het eens gewaagd om de equalizer anders af te stellen en dat als oplossing aan te brengen. Je snapt wel dat ik behoorlijk pissig was. Maar goed, ik heb me er maar bij neergelegd.

Al met al zijn het redelijk vage dan wel moeilijk te reproduceren ongemakken. Het effect hier van is dat de monteur het ook niet meer weet, maar ik ben inmiddels wel bijna zo ver dat ik de leasemaatschappij het wil laten uitvechten. Het is niet dat dat het een slechte auto is, maar het zijn gewoon zaken die opgelost moeten kunnen worden.

Wat vinden jullie? Zitten hier herkenbare punten bij? Of ben ik gewoon een zeikerd :-)
Ik herken de rammels. Ik heb ze niet bij luisteren naar de radio, maar bij gas loslaten in een willekeurige versnelling. Het lijkt dan bij de versnellingspook te ontstaan. De overige rammels zijn door de dealer vakkundig verholpen, oa door nieuwe deurpanelen te monteren.

Al met al allemaal zaken die ik niet had verwacht bij een merk als Volvo. Dus tja... ben je een zeikerd? Een aantal van je 'vage' klachten zijn dus herkenbaar voor een andere V50 rijder, dan lijkt mij dat een garage daar iets mee moet kunnen.
'08 V50 2.0D Edition 1 - Brilliant Blue Pearl - 17"; Zaurak diamond cut - Sport Chassis - High Performance Audio - Bodykit
Lex
2nd Gear member

dionysos1973 schreef:• Tijdens het schakelen i.c.m. met koppelen is er vrijwel altijd een 'klonk' te horen. Zeker tussen de 2de en 3de is het goed te horen. De monteur weet niet of dit normaal is en ze hebben ook geen 2.0 D staan om te vergelijken, maar ik krijg niet het gevoel dat dit nog 140K kilometers goed gaat. Komt dit bekend voor?
Ik vind "een klonk" wel goed omschreven! Ik heb deze klonk bij plotseling gas loslaten en bij het opkomen van de koppeling. Ik heb het al eerder gemeld en toen dacht men dat het aan de ophanging/bevestiging van de katalysator lag. Deze is toen onder garantie vevangen. De "klonk" is er nog steeds, maarrrrrrrrrrrr.......................niet altijd! Lastig kwaaltje dus, want als je bij de garage staat, dan........???? Precies!!!! Niets aan het handje. Auto gaat over 5.000 km voor de 60.000 km beurt. Ik zal het dan in ieder geval weer eens melden. Alle andere punten die je noemt herken ik niet. Oh ja, ik rijd de 1.6D ( bj 2006 ).
dionysos1973
2nd Gear member

Goed om te horen dat ik niet de enige ben, maar aan de andere kant ook weer triest dat een merk als Volvo dit soort kwaaltjes vertoond.
Volvo V50 2.0D Edition II / Brilliant Blue / 17"; Zaurak Diamond Cut / Sport Chassis / Dala Offblack / Bi-Xenon / Premium Sound / 6-CD Wisselaar / Winterpakket / MY2007
saab99gl1984
2nd Gear member

Dionysos,

Bij het wachten voor een stoplicht zijn bij mij ook onregelmatige trillingen door de auto te voelen. Hoewel het een 2.0 diesel is voelt het aan alsof je een benzinemotor hebt waarbij een boiugie soms overslaat.

Ik tank regelmatig bij onbemande pompen (Tinq en Anwb). Dit weekend op een neer geweest naar Parijs en heen BP Ultimatie getankt en in Frankrijk Total Excellium. Of het aan de premium brandstof ligt of aan een rit van 500km (130 km/u op de cruise control) maar sinds de heenreis is het trillen weg.

Heb verder een lichte ratel in het dashboard die niet te traceren is.....

Groeten,

Alexander
Huidig: Volvo V60 T5 Momentum 2018
Van mijn vrouw: Ford Fiesta Crossroad 2008

Vroeger:
2005-2007: V50 2.0D Momentum (2004)
2007-2010: V50 2.0D Momentum (2007)
2010-2012: V50 2.4 Momentum (2006)
2013-2016: V60 T3 Kinetic (2013)
2016-2018: V70 D3 Polar 2016
Paul
Geartronic member

Hebben jullie ook dat hij soms lastig in zijn 1 gaat? (1.6D dan)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Lex
2nd Gear member

Paul schreef:Hebben jullie ook dat hij soms lastig in zijn 1 gaat? (1.6D dan)
Nee, helemaal nooit.
lancer
6th Gear member

Ik heb een MY05 2.0D gehad, zonder sportonderstel, maar de klachten komen me niet allemaal bekend voor.

Ik had wel een rammel in het dashboardkastje, maar dat bleek in de voorbumper veroorzaakt te worden. (en dan via een luchtstroom richting de passagiersstoel oid.) Dat was met een stukje tape opgelost.

De rammel ij de deurpanelen ontstaat vaak aan de randen. Er zitten rubbers tussen de pennen van het deurpaneel en het deurpaneel zelf. Dat is goed gedempt. Alleen moeten de randen wel los blijven van de deur en dat is niet zo. Makkelijk te traceren door een dun kartonnetje tussen paneel en deur te stoppen. Een andere bron van rammels in de deur is de slotpen en de greep voor de deurontgrendeling.
hans98
4th Gear member

Aha, thx Lancer. Ik heb ook premium sound en als ik de heren van Rammstein (of Carl Craig, dat ligt er aan hoe de werkdag verliep :-) ) flink hard zet resoneert de rechterdeur. Als ik dan aan de handgreep trek aan de binnenzijde dan stopt het resoneren.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
kmser
4th Gear member

dionysos1973 schreef: • Tijdens het schakelen i.c.m. met koppelen is er vrijwel altijd een 'klonk' te horen. Zeker tussen de 2de en 3de is het goed te horen. De monteur weet niet of dit normaal is en ze hebben ook geen 2.0 D staan om te vergelijken, maar ik krijg niet het gevoel dat dit nog 140K kilometers goed gaat. Komt dit bekend voor?
Dit is het enige dat ik herken, maar dan alleen als ik redelijk bruusk terugschakel. Komt ook alleen voor in de lage versnellingen.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
mr Lee
1st Gear member

Nee... maar als het goed koud is gaat hij lastig in zijn 2. En bij zweedse winters hoef ik de 2e versnelling niet eens te proberen.
'08 V50 2.0D Edition 1 - Brilliant Blue Pearl - 17"; Zaurak diamond cut - Sport Chassis - High Performance Audio - Bodykit
kmser
4th Gear member

Ken dat fenomeen ook, maar is direct wel weg na 50 meter.
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

had ik in het begin ook ...
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
dionysos1973
2nd Gear member

Ik was nog nog een puntje vergeten. Mijn Tom Tom is een keertje van het dashboard op de middenconsole gevallen. Er zit nu een klein putje in het carbon-look materiaal op de middenconsole. En recent zag ik ook al een putje in hetzelfde materiaal in het linkerportier. Toch raar hoor. Ik vraag me af of dat soort dingen onder de garantie vallen.
Bart
8th Gear member

Ben bang van niet, heb je in dit geval zelf veroorzaakt...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
yoghurtv
1st Gear member

dit heb ik tot 6000km wel heel erg gehad... maar is nu helemaal weg :S vanzelf :)
V50 1.6d MY08 | Ed. II | Titanium Grey | Black/Offblack | 17"; Zaurak Diamond Cut | iPod | Parrot
kmser
4th Gear member

Het kan nog altijd erger. Een kennis van mij moet zijn lease Passat asap inleveren, het contract wordt onderbroken (door de leasingmaatschappij) wegens te hoge kost (herstellingen, vervangwagens, taxi). De wagen is van dec 2006 en heeft 145000km en niets dan problemen.
BMW F800ST MY09
Medusa07
1st Gear member

dionysos1973 schreef:
• Sinds er een velg vervangen is heb ik last van trillingen in het stuur en bij het remmen. Het was nooit opvallen, maar nadat de winterbanden er op lagen werd het veel erger. Sinds die tijd ben ik van het kastje naar de muur gestuurd. Zowel de dealer, de QuickFit die de winter/zomer-wissel doet en een Profile Tyrecenter waar ik goede ervaringen mee had hebben er na gekeken. Oorzaken die genoemd zijn: balancering niet goed, remschijven zijn niet helemaal egaal, en cuppen van banden. Deze week heeft de monteur er weer eens mee gereden en wel wat gevoeld. 12 juni gaan ze er weer naar kijken.
Bij mij waren de achterwielen niet goed uitgelijnd (100% buiten tolerantie). Na 3 sets banden en uitlijnen was het trillen weg.
• Er zitten rammels in de b-stijl en het dashboardkastje. Het dashboardkastje is al eens onder handen genomen, maar dit is toch niet opgelost. De b-stijl schijnt een bekend probleem te zijn (de gordolophanging) en zal wel opgelost worden. Het dashboardkastje kon ik 's morgens wel goed reproduceren, maar je raad het al, tijdens de rit met de monteur natuurlijk weer niet.
B-stijl rammelde ook bij mijn MY2006. Bij mijn huidige MY2008 rammelt alleen de pook bij accelereren.
• Bij het filerijden op een constante snelheid stottert de auto vaak als je net tussen gas geven en gas loslaten zit. Gezien de soortgelijke verhalen in de andere topics heb ik het vermoedden dat dit inherent is aan de motor, maar toch jammer dat zo'n moderne motor minder soepel is als zo'n oude pomp-verstuiver van VAG.
Ik ben dus niet de enige. Hoor het steeds vaker. Had het niet bij mijn MY2006, nu wel bij mijn MY2008. Ik heb de garage de motor één klasse rijker laten afstellen en dat helpt wel. Nu nog een heel licht inhouden.
• Bij het wachten voor een stoplicht (waarbij ik de koppeling ingetrapt houd) zijn er onregelmatige trillingen door de auto te voelen. Het treedt vooral op na een flink stukje rijden, dus helaas trad het tijdens het ritje met de monteur niet op. De monteur denkt dat het de airco is, maar ook als ik de airco uit zet is het te voelen (maar wel minder heftig). Iemand die dit herkend?
Niet bekend
• In de portieren resoneert er van alles mee met de muziek. Ik heb 1000 euro meer betaald voor het premium audio systeem, en dus had ik hoge verwachtingen. De dealer heeft het eens gewaagd om de equalizer anders af te stellen en dat als oplossing aan te brengen. Je snapt wel dat ik behoorlijk pissig was. Maar goed, ik heb me er maar bij neergelegd.
Ik heb een High Performance Audio in mijn MY2008. Die bonkte en trilde ook erg, zelfs bij gemiddeld volume. Verder was het geluid dof. Erg vreemd, want mijn MY2006 met HP audio klonk gewoon erg goed. De oplossing voor mij was idd de equalizer. Door de kleinere woofers is het geluidsbeeld anders. Ik heb de equalizer ingesteld met minder bas en meer hoog. Nu klingt het prima en het bonkt/trilt niet meer.
Nee hoor, je mag zeker wat van Volvo verwachten.
Volvo V40 D2 Summum MY14, Caspian Blue, 17 inch Mannan, adaptive bi-xenon, business pack pro, difussor kit met dubbele uitlaat, afneembare trekhaak
Fiat 500 S cabrio TwinAir, zwart, 16 inch
Renault Megane Estate dCi 130 Privilege
Volvo V50 2.0D Edition I MY08
Volvo V50 2.0D Momentum MY05
Alfa 147 1.6 Twin Spark Veloce, 5 drs
Alfa 146 1.9 TD
Alfa 33 1.5 IE MY91
Alfa 33 1.3 MY87
RobbieD!
1st Gear member

Ik ben nog geen V50 rijder tegengekomen die geen klachten had en veel als door jou beschreven. Begin zo langzaamaan te geloven dat de V50 de slechtste Volvo aller tijden is.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”