in mijn topic staan plaatjes van de stabilisatorstang. ik zelf ben toe aan vervanging van het kort armpje tussen auto en stang.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21530
stangetjes zijn in bestelling bij de dealer maarja het zijn gekke dagen deze week.
Krakend geluid
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Oh okee.. Nou, als iemand ze heeft laten vervangen dan hoor ik graag wat ik precies moet vragen dan, en hoeveel zo een grapje kost.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ben even in mijn boek installatieleer gedoken waar ik jaren lang les heb uit gegeven.
Kunstrubbers zijn bestand tegen olie, als die rubbers chloropreenrubber is zoals ik vermoed, kan het zeker geen kwaad.
Natuurrubbers daarentegen bespuit je best niet met olie. Nu, ik kan met niet bedenken dat men nog natuurrubber in een auto gebruikt...
groeten
Ewout
Kunstrubbers zijn bestand tegen olie, als die rubbers chloropreenrubber is zoals ik vermoed, kan het zeker geen kwaad.
Natuurrubbers daarentegen bespuit je best niet met olie. Nu, ik kan met niet bedenken dat men nog natuurrubber in een auto gebruikt...
groeten
Ewout
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
53,66 euro lichter maar er zitten nieuwe stangetjes onder. nieuwe moertjes erbij gekregen en van de zaak 2 boutjes M8x45 meegenomen. lekker makkelijk te monteren is anders zonder een brug maar het ging me goed af.
werkwijze: ik tilde de auto op onder de kriksteun, wiel demonteren, eerst moertjes gedeeltelijk loshalen en dan een steen onder de as. dan de auto weer laten zakken tot het stangetje in losse positie komt te hangen. dan demonteren en nieuwe monteren. en daarna alles weer in ongeveer omgekeerde volgorde vastzetten. met een beetje handigheid is dit binnen 3 kwartier of 1 uur te doen.
als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!
werkwijze: ik tilde de auto op onder de kriksteun, wiel demonteren, eerst moertjes gedeeltelijk loshalen en dan een steen onder de as. dan de auto weer laten zakken tot het stangetje in losse positie komt te hangen. dan demonteren en nieuwe monteren. en daarna alles weer in ongeveer omgekeerde volgorde vastzetten. met een beetje handigheid is dit binnen 3 kwartier of 1 uur te doen.
als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
En hoe rijdt het,
Kraak weg en stabieler?
Kraak weg en stabieler?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
ik heb er nog weinig mee gereden maar de oude stangetjes hadden best ruimte op de kogels. het zal beter zijn en wellicht kan het stiller zijn.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- rvdodewaard
- 2nd Gear member
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
- Locatie: Waddinxveen
Heb je ook de rubbers vervangen, en zo ja, hoe?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ik heb dat gekraak op mijn 440 bij dat warm weer ook, het is de verbinding tussen de stabilisatorstang en die kleine stangetjes.
Voorlopig zit er nog niet echt veel speling op, maar indien wel, haal ik ze van mijn 480 wrak af, waar ze net vernieuwd waren, nu hopen dat ze even groot zijn... de wielbasis etc is toch identiek, dus de ophanging wss ook.
Greetz
Voorlopig zit er nog niet echt veel speling op, maar indien wel, haal ik ze van mijn 480 wrak af, waar ze net vernieuwd waren, nu hopen dat ze even groot zijn... de wielbasis etc is toch identiek, dus de ophanging wss ook.
Greetz
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
welke rubbers bedoel je? kun je het laten zien anders op een plaatje? voor een plaatje van het systeem kan je in mijn eigen topic een plaatje vinden om te painten.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Misschien dat de kenners de rubbers op een van deze foto's kunnen aanwijzen (of zeggen waar ze ongeveer zitten), dan kan ik daar eens naar kijken...


Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
okee, ik ben met paint bezig gegaan en probeer een uitleg te geven:
achter het groene rondje zit een stalen bus, hierin zit een rubberbus en daarin weer een stalen bus. dit zou kunnen bedoeld worden.
het rooie stangetje heb ik vernieuwd, dat is dus een compleet stangetje met kogelkop en rubberbus enz.
het blauwe vlekje is het kogelkopje. hiervan kan je makkelijk voelen of er speling op zit. dit was in mijn geval best veel bij de ene en minder bij de andere kant.
het paarse stippellijndingetje is de stabilisatorstang, die loopt van ene wielkant naar andere kant. deze zit opgehangen in rubbers dacht ik. de rubbers heb ik ff met licht blauw ingekleurd.
dus wat je eigenlijk zoekt zit misschien aan de voorkant van je achteras. succes!
achter het groene rondje zit een stalen bus, hierin zit een rubberbus en daarin weer een stalen bus. dit zou kunnen bedoeld worden.
het rooie stangetje heb ik vernieuwd, dat is dus een compleet stangetje met kogelkop en rubberbus enz.
het blauwe vlekje is het kogelkopje. hiervan kan je makkelijk voelen of er speling op zit. dit was in mijn geval best veel bij de ene en minder bij de andere kant.
het paarse stippellijndingetje is de stabilisatorstang, die loopt van ene wielkant naar andere kant. deze zit opgehangen in rubbers dacht ik. de rubbers heb ik ff met licht blauw ingekleurd.
dus wat je eigenlijk zoekt zit misschien aan de voorkant van je achteras. succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Zo te zien zouden het best je schokbrekers kunnen zijn die kraken. Dit ziet eruit of ze nog nooit zijn vervangen, en zijn absoluut aan vervanging toe! Je weet niet wat je meemaakt als je er nieuwe onder zet. Als je ook voor nieuwe schokbrekers plaats gelijk het toplager vervangen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ze lekken anders geen olie!
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat zegt niks! Als ze olie lekken zijn ze stuk dat is zeker. Maar dat wil niet zeggen dat als ze geen olie lekken dat ze dan nog goed zijn. Het gebeurt niet vaak meer dat een olieschokbreker gaat lekken, maar meestal zijn de ventielen helemaal versleten van olieschokbrekers. En als het gasschokbrekers zijn dan zullen ze al helemaal nooit lekken ook al zijn die nog zo gaar. Als die van mij er zo zouden uitzien dan had ik ze verleden jaar al vervangen.....De rest van de ophanging is er waarschijnlijk niet veel beter aan toe. Als de schokbrekers al geen aandacht hebben gehad dan de rest van de ophanging met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet. Niet zo verwonderlijk dat de boel gaat kraken en protesteren.Ze lekken anders geen olie!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
bij mij in buurt zit de egelbanden, die hebben een schokbrekerbank. daarmee kan bekeken worden of ze versleten zijn of niet. bel ff rond wie zoiets bij jou in de buurt heeft en laat hun een testje doen. de werking is belangerijk en gezicht kan soms iets verkeerds zeggen.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Ohw, dat is inderdaad nieuw voor mij.. Ik moet zeggen dat de wegligging best redelijk is (rij regelmatig in andere auto's). Ook al ik de auto induw komt hij omhoog, en stopt meteen. Veert dus niet meer als 1x door. Maar ik ga morgen een afspraak maken voor grote beurt, en dan zal ik eens vragen of ze dit kunnen testen (ik ga bij A.T.U in Sittard).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Mijn schokbrekers zien er ook zo uit net zoals op de foto... nergens last van
Zelfs op de remmen/schokbrekerbank was hij nog goed.

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
- Locatie: Werkhoven

o wat is mijn autotje gelukkig met zn nieuwe schokdempers

inmiddels ook die achterste stabilisator stangetjes vervangen en dat rijdt prinsheerlijk!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
heb je de oude bouten weer gebruikt of levert volvo er nieuwe bouten en moeren bij? de stabilisatorstangetjes had ik samen met nieuwe moertjes, ik moest er zelf nog wel 2 boutjes bijzoeken. maar dat zijn gewone 8.8 bouten. waren je dempers stuk bevonden door te testen of gewoon maar op zicht vervangen?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
- Locatie: Werkhoven
Ik heb ze op zicht vervangen. Ze dempten nog prima, maar ik wilde geen risico lopen. Volvo levert er nieuwe bouten en moeren bij, echter waren mijn oude bouten nog prima en sloten iets beter aan op de rubbers in de demper. Ik heb daarom de oude bouten gebruikt.
De bout van het kogelgewrichtje van het stangetje kreeg ik niet los. Na een uur prutsen is deze er door metaalmoeheid afgeknapt
Vervolgens zelf een moertje ergen vandaan getoverd en de boel gemonteerd...
1 week later begon de linker ook te rammelen :S kan binnenkort dus weer....
De bout van het kogelgewrichtje van het stangetje kreeg ik niet los. Na een uur prutsen is deze er door metaalmoeheid afgeknapt

1 week later begon de linker ook te rammelen :S kan binnenkort dus weer....