Hallo,
35.000 km geleden is mijn koppeling vervangen inclusief drukgroep en vliegwiel. Dit is bij een Volvo dealer gebeurd onder garantie. Er zijn nieuwe onderdelen in gegaan. Nu begint de koppeling weer te slippen. Vreemd natuurlijk, ik rijd er normaal mee en ben zeker geen "pedaal ridder". Wel zit er een chip in de auto van Fasttech waardoor het koppel op ongeveer 400 Nm ligt. Ik neem aan dat de koppeling dit toch wel moet kunnen hebben met de gereden km's.
Er kunnen volgens mijn maar 2 dingen aan de hand zijn:
- De koppeling wordt niet helemaal vrijgegegen . Dit kan komen door lucht in het systeem of een hangende cilinder.
- Er komt olie op de plaat (remolie of motorolie).
Uiteraard kan de diagnose alleen met zekerheid gedaan worden als de bak eraf is, maar daar heb ik natuurlijk niet zoveel zin in. Zijn er nog andere mogelijkheden die dit zouden kunnen veroorzaken, of bekende problemen met de D5 van de eerste generatie? Kan de master cilinder van de koppeling bijvoorbeeld deze symptomen geven? waardoor zou er lucht in het systeem kunnen komen?
Ik wil dit weekend eerst de koppeling ontluchten (indien er lucht in zit natuurlijk) en als dat niet werkt zal denk ik de bak eraf moeten.
Koppeling slipt alweer
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
ik heb het zelfde probleem met mijn koppeling op de S40 1.9D met chip
25.000 km geleden nieuwe druk groep + plaat...
nu slipt hij weer
25.000 km geleden nieuwe druk groep + plaat...
nu slipt hij weer
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zou chippen dit dan toch veroorzaken?
Volvo for life
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
ik rij nu 60000km gechiped en al en heb nog nergens last van ...
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je bent misschien een beheerst chauffeur
Volvo for life
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
dank je vriendbart simpson schreef:je bent misschien een beheerst chauffeur



- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Heb de hele boel (koppeling - drukgroep - vliegwiel - hydraulische bediening - krukaspakking) ook laten vervangen ongeveer 45.000 km terug.
Ongechipte D5, maar gelukkig tot op heden nergens last meer van gehad. Koppelt nog steeds als nieuw.
Anderzijds is volgens mij het vliegwiel voor de 185
pk D5 met M56 handbak ongewijzigd gebleven t.o.v de eerste generatie D5. Dan zou je toch verwachten dat het niet te veel moeilijkheden zou moeten opleveren om naar 400nm te gaan.
Ongechipte D5, maar gelukkig tot op heden nergens last meer van gehad. Koppelt nog steeds als nieuw.
Anderzijds is volgens mij het vliegwiel voor de 185
pk D5 met M56 handbak ongewijzigd gebleven t.o.v de eerste generatie D5. Dan zou je toch verwachten dat het niet te veel moeilijkheden zou moeten opleveren om naar 400nm te gaan.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
Daar geloof ik niets van. Niet na deze km's.bart simpson schreef:zou chippen dit dan toch veroorzaken?
Ik denk dat onder garantie de goedkoopste methode gekozen is.
Mogelijk drukgroep niet vervangen.
Of enige lekkage van de koppelingcilinder (niet vervangen?).
Mogelijk een krukaskering die niet zo fris meer is/was.
Eigenlijk is het een gewoon garantie gevalletje, mag niet voorkomen na zo weinig km's.
Als daar een meningsverschil over is, zal je het weten als ze het los halen! Ik bleef er dan bij.
Gezellig en veel van de koffie genieten en......... wachten...

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ook de drukgroep is vervangen evenals de krukas keerring (volgens zeggen). Er zijn ook nieuwe onderdelen gebruikt, dus eigenlijk zou de koppeling niet mogen slippen, ook niet met een chip. Er rijden voldoende gechipte D5's rond die geen koppelingsproblemen, zeker niet na 30.000 km. Ik rijd zeer beheerst, en ben zeker geen pedaal ridder.
Zou garantie nog van toepassing zijn na 1,5 jaar?
Zou garantie nog van toepassing zijn na 1,5 jaar?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Na 1,5 jaar, met deze km? Ze zullen op papier wel een jaar hebben staan voor reparatie.
Maar het burgelijkwetboek heeft veelal over redelijkheid en verwachtingen van een product.
Dan is 1,5 jaar wel heel kort, zeker als je dit weg zet tegen de kosten!
Met allemaal nieuwe onderdelen, kan dit gewoon niet...... vandaar mijn argwaan.
Maar het burgelijkwetboek heeft veelal over redelijkheid en verwachtingen van een product.
Dan is 1,5 jaar wel heel kort, zeker als je dit weg zet tegen de kosten!
Met allemaal nieuwe onderdelen, kan dit gewoon niet...... vandaar mijn argwaan.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Lijkt mij ook dat niet alles vernieuwd is, een (nieuwe) koppeling moet ongeveer 2x het motor koppel kunnen overbrengen.
Maar met tuning snoep je wel van het reserve af, dat kunnen ze tegen je gaan gebruiken.
Succes verder
Maar met tuning snoep je wel van het reserve af, dat kunnen ze tegen je gaan gebruiken.
Succes verder
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Vandaag even de koppeling ontlucht. Heel vreemd deed de koppeling eerste helemaal niets meer na ontluchten. Er zat geen lucht in voor zover ik kon zien. Nog een keer ontlucht en toen had ik weer een koppeling, maar heel diep. Even warm gereden en getest of de koppeling het goed deed. Geen slippen meer kunnen waarnemen. Na verloop van tijd zat het pendaal ook weer op de vertrouwde plek. Blijkbaar heeft hij zichzelf ingesteld.
Het lijkt dus in orde, al wil ik eerst nog wat meer km's maken voor ik een conclusie trek. Het zou natuurlijk ook wel vreemd zijn. Als er lucht in zit zou je niet meer kunnen ontkoppelen, maar slippen hoort daar niet bij. Ik kijk het nog wel even aan maar gerust ben ik er nog niet op.
Het lijkt dus in orde, al wil ik eerst nog wat meer km's maken voor ik een conclusie trek. Het zou natuurlijk ook wel vreemd zijn. Als er lucht in zit zou je niet meer kunnen ontkoppelen, maar slippen hoort daar niet bij. Ik kijk het nog wel even aan maar gerust ben ik er nog niet op.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je bedoelt neem ik aan de primaire koppelingscilinder, bij het voetpedaal dus? Ik verdenk die zelf ook. Kijk het nog even aan, maar volgens mij is die heel erg duur. Ik zag er één op een US site en die koste bijna 400 dollar!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ja die bedoel ik
Hier, www.partsforvolvosonline.com hebben ze revisie setjes.
Alleen de s60 staat er niet tussen maar wel de s80, en in vadis hebben zowel de s60 als de s80 het zelfde ond. nr
Maar even informeren
Het kost ong. 10 euro excl. verzend kosten
Hier, www.partsforvolvosonline.com hebben ze revisie setjes.
Alleen de s60 staat er niet tussen maar wel de s80, en in vadis hebben zowel de s60 als de s80 het zelfde ond. nr
Maar even informeren
Het kost ong. 10 euro excl. verzend kosten
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel