Banden scheef afgelopen

De grotere Volvo's
Plaats reactie
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo iedereen,

Ik rij nu ongeveer precies een jaar in mijn '99 S80. Ik ben heel tevreden over deze mooie sedan, maar de laatste tijd had ik het idee dat hij toch wat meer geluid maakte. Omdat ik dit eerder had meegemaakt in een Rover 600-serie, dacht ik dat een lager kapot zou zijn, maar bij een controle-beurt bij een niet-Volvo garage bleken de banden (maar vooral de linker achterband) flink aan de buitenkant te zijn afgelopen. De monteur zei (en dat geloof ik graag) dat het geluid waarschijnlijk daar vanaf kwam (bobbels bij de groeven in de band etc.)
Ik heb 4 * Michelin Pilot Exalto 205 banden. Nu zie ik twee mogelijkheden:
a) Deze banden zijn toch niet van de kwaliteit die ik zoek
b) De wielvlucht van mijn wielen kloppen niet.

Ik heb voor de zekerheid de wielen laten uitlijnen, maar hier zijn geen grote afwijkingen geconstateerd.
Mijn vraag is: hebben jullie hier ervaring mee gehad, want ik krijg langzaam het idee dat die banden-gasten een loopje met mij nemen (3e keer uitlijnen, 4e keer balanceren!!!!)
Frumpy
5th Gear member

Op een S80 horen, als ik me goed herinner, geen 205 banden , maar minimaal 215/55/16.

Als de uitlijning goed staat, is wat er spontaan opkomt dat deze banden wellicht van een andere auto zijn overgezet, met dus de reeds aanwezige onregelmatige slijtage van de andere auto.
Als je deze banden echter vorig jaar nieuw eronder hebt laten zetten, zou het eventueel aan de schokbrekers kunnen liggen. Zijn deze al getest?
S80 2,5T AUT5 2004
jhermans
2nd Gear member
Contacteer:

Het zijn nieuwe banden die er onder zijn gekomen. Volgens mij (weet ik niet 100% zeker) kunnen er zowel 205 als 215 banden onder een S80.
Grappig dat je de schokdempers als mogelijke oorzaak noemt, want ik heb het idee dat daar iets mee mis is. Vooral als ik net gestart ben, dan wil er nog wel eens iets knakken in de ophanging. Mijn idee hierover was eigenlijk meteen dat het aan de dempers lag (ik heb niet het idee dat het aan de kruiskoppeling ligt). Ik ga een afspraak maken bij de officiele dealer in Eindhoven om dit eens te gaan nakijken. Dat kost me wel een 100 euro aan uurloon, maargoed dan rijdt hij dadelijk wel weer zoals het hoort.
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Frumpy
5th Gear member

Bij een goede bandenboer kunnen ze de schokbrekers ook testen en, tot nu toe, werd dat altijd kostenloos gedaan.
Tussen neus en lippen door checken ze ook nog de draagarmrubbers (scheuren) en toplagers aan de voorkant. Die willen nl. ook nog wel eens speling hebben en knakken.

Die 100+ Euro die je daarvoor bij de dealer zou betalen kun je denk wel beter besteden. :wink:

P.s. Als je 15" velgen hebt, kan je wel eens gelijk hebben met die 205.
S80 2,5T AUT5 2004
denkweb
4th Gear member
Contacteer:

Pilot Exalto II waren in de eerste serie slechte banden; kan een geval van domme pech zijn dat je die net treft. Dit was voor mij de reden om van mijn toenmalige thuismerk Michelin af te stappen. (noem het maar een diepe teleurstelling).
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”