Sorry, beetje lang verhaal maar ben benieuwd naar jullie mening.
(begin lang verhaal)
Op donderdag 24 april heb ik bij de dealer mijn Volvo opgehaald. Selectie is hier na te lezen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... e&start=50
Het betreft een Volvo Selected Used Car met 1 jaar garantie. Ter voorbereiding op de vakantie hebben wij zaterdag 26 april thuis de auto ingepakt en een dakkoffer en fietsdrager gemonteerd, met als
doel zondagochtend heel vroeg te vertrekken naar Zuid-Frankrijk. Toen ik
zaterdagavond echter nog even de auto wilde starten om benzine te tanken, bleek de auto niet te starten. De startmotor gaf geen geluid. Via Volvo Assistance was enige tijd later de wegenwacht ter plaatse. Nadat een aantal pogingen (o.a. accu opladen e.d.) niet tot succes leidden, bleek
uiteindelijk een klap op de startmotor tijdens het starten de oplossing te
zijn. Toen de motor eenmaal was gestart, heb ik voor de zekerheid nog eenhalf uurtje rondgereden, waarna ik de auto weer heb uitgezet.
De volgende ochtend, zondag 27 april, zijn we vervolgens in alle vroegte
vertrokken naar Zuid-Frankrijk. Nadat we bij een tweede stop langs de A6
in Frankrijk hadden getankt, startte de auto vervolgens weer niet. Volvo
Assistance weer gebeld, maar die zeiden dat ze niets konden doen omdat we eerst een Franse sleepdienst moesten bellen. Na met drie kleine kinderen vervolgens twee uur te hebben gewacht, kwam sleepauto. Maar omdat het zondag was, kon er die dag in principe niets gerepareerd worden. Wij hebben vervolgens in ons beste Frans uitgelegd dat het wellicht iets met de startmotor was, en dat een klap daarop wellicht zou helpen. Inderdaad bleek een klap op de startmotor de oplossing, en nadat we ons heel goed hebben laten uitleggen waar we precies moesten slaan (zodat we het ook zelf konden), besloten we de reis voort te zetten zonder de motor nog uit te zetten en op de plaats van bestemming verder te kijken.
Een paar honderd kilometer verder raakte echter op de A7 opeens de
linkerachterband lek. Auto op vluchtstrook bij praatpaal gezet, en een uur met de drie kinderen gewacht op de sleepauto. Daarna weggesleept naar
Renault-garage. Benodigde band was niet op voorraad en op zondag niet aan te komen. Toen thuiskomertje maar gemonteerd. Aangezien eindbestemming nog 300 kilometer verder was en met thuiskomertje slechts 50 kilometer gereden kon worden, maar hotelletje in de buurt genomen (auto gestart met klap op startmotor).
De volgende ochtend al weer vroeg aanwezig bij de Renault-garage om band te laten verwisselen (auto wederom gestart met klap op startmotor). Daar bleek echter dat banden voor (W) en achter (V) afwijkende snelheidsindex hadden. Toen de Michelin 215/55WR16 Primacy HP 93W niet alleen linksachter, maar ook rechtsachter laten monteren. We wilden namelijk bij voorkeur niet nog een lekke band oplopen. Kosten nieuwe banden inclusief montage EUR 605,40.
Paar uur later vervolgens camping bereikt (auto weer gestart door klap op startmotor) en vakantie gevierd. Contact gehad met Alarmcentrale Steunpunt Lyon over de startmotor. Afgesproken dat auto op 5
mei op camping zou worden opgehaald en door door ANWB uitgezochte garage zou worden gerepareerd. In tussentijd op camping startte auto soms normaal, en soms alleen met behulp van klap op startmotor.
Op 5 mei werd auto op camping opgehaald, en op 6 mei kreeg ik bericht dat ik auto bij garage kon ophalen. Daar kreeg ik echter te horen dat ze niets hadden gedaan, aangezien auto bij garage op 5 mei en op 6 mei gewoon startte. Overigens daarna geen startproblemen meer gehad,
maar geeft geen goed gevoel als het niet is opgelost. Overigens begreep
ik via het forum dat een bekende Volvo kwaal is dat het stekkertje dat de startmotor van stroom voorziet een beetje te roestig is. Bij regulier onderhoud door de dealer zou dit stekkertje echter al preventief vervangen moeten zijn.
(einde lang verhaal)
Vooraf was al afgesproken dat auto binnenkort nog even terug gaat naar de dealer om o.a. een krasje weg te werken. Dan wordt auto meteen nog eens helemaal nagelopen, o.a. startmotor. Kosten van pech onderweg werden gedekt via Volvo Assistance. Kosten vervanging banden echter niet (ruim 600 euro). Zijn die kosten wat jullie betreft voor mijn eigen rekening (gewoon pech), of heeft de dealer hier ook een verantwoordelijkheid (was afwijkende snelheidsindex voor- en achteras gemonteerd, ik had auto pas twee dagen en ben nergens doorheen gereden)?
Bij voorbaat dank voor jullie mening.
Autopech, al na twee dagen (selected used car)
- V480-S60
- Geartronic member
Oops,
Moeilijk moeilijk.
Op zich is er niets verkeerd aan die index. Je mag met V banden rijden. Dat is dus in principe geen reden om de dealer aan te spreken. En een lekke band al helemaal niet. Dat is gewoon botte pech.
Maar toch zou ik er over gaan praten. Het is een Selected used car waarbij een dealer extra aandacht aan de wagen dient te geven en voor een product dient te staan dat aan de Volvo-standaard (dus met de door Volvo gehomologeerde banden) voldoet.
Ik kan je niet garanderen dat het helpt maar niet geschoten is altijd mis.
(BTW 600 Euro is zelfs in Frankrijk giga veel geld voor 2 nieuwe banden, ook die jij hebt laten monteren.)
Moeilijk moeilijk.
Op zich is er niets verkeerd aan die index. Je mag met V banden rijden. Dat is dus in principe geen reden om de dealer aan te spreken. En een lekke band al helemaal niet. Dat is gewoon botte pech.
Maar toch zou ik er over gaan praten. Het is een Selected used car waarbij een dealer extra aandacht aan de wagen dient te geven en voor een product dient te staan dat aan de Volvo-standaard (dus met de door Volvo gehomologeerde banden) voldoet.
Ik kan je niet garanderen dat het helpt maar niet geschoten is altijd mis.
(BTW 600 Euro is zelfs in Frankrijk giga veel geld voor 2 nieuwe banden, ook die jij hebt laten monteren.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Oceanracer
- Geartronic member
Waarom heb je links achter dan niet gewoon een "V" band laten monteren? Dan was je voor de helft klaar geweest.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Het vervelende is dat je meteen een eind van huis bent gegaan met de auto. Dat zou redelijkerwijs ook moeten kunnen. Zeker met een select used car van de dealer toch?
Had je in de woonplaats te maken gekregen met de startmotor perikelen dan was je meteen naar die dealer gereden toch? Zij moeten dit oplossen.
Dat met die banden is vervelend. Maar helaas niet meer te verhalen lijkt me.
Als dit alles is met de auto stelt het eigenlijk weinig voor joh. Geniet van die auto!
Had je in de woonplaats te maken gekregen met de startmotor perikelen dan was je meteen naar die dealer gereden toch? Zij moeten dit oplossen.
Dat met die banden is vervelend. Maar helaas niet meer te verhalen lijkt me.
Als dit alles is met de auto stelt het eigenlijk weinig voor joh. Geniet van die auto!
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
Banden V of W, zelfs als ze op "dezelfde as" zitten kan je niets van zeggen.
Schoonheidsprijs is anders, maar daar heb jij niets aan.
Trouwens W banden? V is ruim voldoende voor jouw auto.
H zou ook nog kunnen (tot 210 km/h) maar in sommige landen willen ze daar wel eens moeilijk over doen.
Is het een Duitse import?
Hoeveel profiel zat er nog op de niet lekke band?
Eén ding is wel zeker............... je bent behoorlijk afgezet.
Zelfs voor Franse begrippen:
http://www.webmarchand.com/a/liste_prod ... roduit.htm
Daar had je op € 5,- na, er 4 voor kunnen kopen.
Ook in NL was je dat zeker gelukt en dan had je daarna nog uit eten kunnen gaan.
Schoonheidsprijs is anders, maar daar heb jij niets aan.
Trouwens W banden? V is ruim voldoende voor jouw auto.
H zou ook nog kunnen (tot 210 km/h) maar in sommige landen willen ze daar wel eens moeilijk over doen.
Is het een Duitse import?
Hoeveel profiel zat er nog op de niet lekke band?
Eén ding is wel zeker............... je bent behoorlijk afgezet.
Zelfs voor Franse begrippen:
http://www.webmarchand.com/a/liste_prod ... roduit.htm
Daar had je op € 5,- na, er 4 voor kunnen kopen.
Ook in NL was je dat zeker gelukt en dan had je daarna nog uit eten kunnen gaan.
- LeonW
- 3rd Gear member
Vind het niet slim dat je op vakantie gaat terwijl je de auto moet starten met een klap op de startmotor, al helemaal niet als je naar Frankrijk gaat.
Hierom gaat het niet over een roestig stekkertje maar de startmotor zelf die stuk is de klap schrikt de motor weer ''wakker''.. gewoon pech dus.
Die lekke band das pech niet leuk maar ook niet meer als dat.
Die snelheidscodering V en W tja als voor W zit hoeft niet perse achter ook W te zitten.
Het was verstandiger geweest om in overleg met Volvo-assistence een vervangende auto te regelen voordat jullie op vakantie gingen.
Het is wel een dure les voor je geweest lees ik, dat is niet leuk en ook niet fair er word dus misbruik van je gemaakt als je in nood zit.
Ik hoop dat de volgende vakantie met de Volvo plezieriger verloopt en dat je geen onnodige kosten hoeft te maken en maak gebruik van je garantie die je hebt van je Volvo.
Hierom gaat het niet over een roestig stekkertje maar de startmotor zelf die stuk is de klap schrikt de motor weer ''wakker''.. gewoon pech dus.
Die lekke band das pech niet leuk maar ook niet meer als dat.
Die snelheidscodering V en W tja als voor W zit hoeft niet perse achter ook W te zitten.
Het was verstandiger geweest om in overleg met Volvo-assistence een vervangende auto te regelen voordat jullie op vakantie gingen.
Het is wel een dure les voor je geweest lees ik, dat is niet leuk en ook niet fair er word dus misbruik van je gemaakt als je in nood zit.
Ik hoop dat de volgende vakantie met de Volvo plezieriger verloopt en dat je geen onnodige kosten hoeft te maken en maak gebruik van je garantie die je hebt van je Volvo.
Volvo S70 2.5T
-
- 3rd Gear member
Ja, oef, euh, balen. Wel een behoorlijke vervelende samenloop van omstandigheden. En ook nog eens op vakantie, met kleine kids. Heb dat ook wel gehad (was echter eigen schuld, benzine in een diesel gedaan :oops: ) word je niet vrolijk van .... Dit soort dingen kunnen overigens ook met een splinternieuwe auto gebeuren. Ik moet wel zeggen dat het probleem van de startmotor zelfs voor mij al sleek genoeg reden zou zijn geweest. En wat de band betreft: dat is lastig bewijsbaar, een spijkertje kan al voldoende zijn natuurlijk.
Heb zelf nu een "normale" band als reservewiel er in gelegd, ipv thuiskomertje. Wel de zomer (in de winter) of winter (in de zomer) band, dus nog steeds voorzichtigheid geboden, maar beter dan de thuiskomer.
Nouja, een enkele keer pech zonder lichamelijke schade kan je een hoop van leren, rest snel vergeten verder.
Heb zelf nu een "normale" band als reservewiel er in gelegd, ipv thuiskomertje. Wel de zomer (in de winter) of winter (in de zomer) band, dus nog steeds voorzichtigheid geboden, maar beter dan de thuiskomer.
Nouja, een enkele keer pech zonder lichamelijke schade kan je een hoop van leren, rest snel vergeten verder.
V70 - 140pk - 2003
-
- 1st Gear member
Dank voor reacties.
@Oceanracer: ja, achteraf had ik natuurlijk gewoon 1 v-band moeten laten monteren. Maar zoals wellicht al uit startmotor-verhaal blijkt, ben ik niet zo technisch onderlegd. Voor mijn vakantie had ik nog nooit van een snelheidsindex op een band gehoord. Nadat gedoe met startmotor en lekke band, dacht ik dat dealer prutswerk had geleverd, en heb mij in het Frans (ook niet echt mijn moedertaal) dus laten overtuigen van het feit dat ik w-moest hebben. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik flink afgezet ben door die vriendelijke garagist...
@hans anesthesie: klopt, verder ook prima auto en rijdt heerlijk. Vervelende was alleen dat het allemaal gebeurde toen ik auto pas twee dagen had, en inderdaad in buitenland. Was al behoorlijk boos vanwege startproblemen en krijg dat vervolgens lekke band eroverheen (terwijl ik met alle voorgaande (lease)auto's afgelopen 15 jaar nooit lekke band heb gehad).
@AlexV70: inderdaad, duur lesje. Maar goed, wel een mooi land ...
@LeonW: nee, maar dat startprobleem was nou juist opgelost door Wegenwacht. De verwachting was dat het iets éénmaligs was, bijvoorbeeld omdat auto lang had stilgestaan of motor was schoongespoten o.i.d. De volgende ochtend startte hij ook gewoon, en na eerste stop ook nog. Pas ver in Frankrijk bleek e.e.a. toch niet helemaal naar wens opgelost (terwijl ik er uiteraard van uit ging dat auto tip-top in orde was).
@JJDD: zo is het, al lang blij dat die lekke band niet tot ongelukken heeft geleid, en kan inderdaad gewoon domme pech zijn.
Nogmaals dank voor reacties, en ondanks ongelukkige start ben ik toch heel blij met deze mooie Volvo. Rijdt in ieder geval heerlijk.
@Oceanracer: ja, achteraf had ik natuurlijk gewoon 1 v-band moeten laten monteren. Maar zoals wellicht al uit startmotor-verhaal blijkt, ben ik niet zo technisch onderlegd. Voor mijn vakantie had ik nog nooit van een snelheidsindex op een band gehoord. Nadat gedoe met startmotor en lekke band, dacht ik dat dealer prutswerk had geleverd, en heb mij in het Frans (ook niet echt mijn moedertaal) dus laten overtuigen van het feit dat ik w-moest hebben. Inmiddels ben ik er wel achter dat ik flink afgezet ben door die vriendelijke garagist...
@hans anesthesie: klopt, verder ook prima auto en rijdt heerlijk. Vervelende was alleen dat het allemaal gebeurde toen ik auto pas twee dagen had, en inderdaad in buitenland. Was al behoorlijk boos vanwege startproblemen en krijg dat vervolgens lekke band eroverheen (terwijl ik met alle voorgaande (lease)auto's afgelopen 15 jaar nooit lekke band heb gehad).
@AlexV70: inderdaad, duur lesje. Maar goed, wel een mooi land ...
@LeonW: nee, maar dat startprobleem was nou juist opgelost door Wegenwacht. De verwachting was dat het iets éénmaligs was, bijvoorbeeld omdat auto lang had stilgestaan of motor was schoongespoten o.i.d. De volgende ochtend startte hij ook gewoon, en na eerste stop ook nog. Pas ver in Frankrijk bleek e.e.a. toch niet helemaal naar wens opgelost (terwijl ik er uiteraard van uit ging dat auto tip-top in orde was).
@JJDD: zo is het, al lang blij dat die lekke band niet tot ongelukken heeft geleid, en kan inderdaad gewoon domme pech zijn.
Nogmaals dank voor reacties, en ondanks ongelukkige start ben ik toch heel blij met deze mooie Volvo. Rijdt in ieder geval heerlijk.
Volvo V70 2003 2.4 140pk
idd en dat is ook wat waard. Deze zomer ook die kant op.Ex-lease schreef:@AlexV70: inderdaad, duur lesje. Maar goed, wel een mooi land ....
Ik heb het ook al eens meegemaakt met een mede campinggast.
Ik was even met hem meegereden naar de garage, incl een goede tolk.
Wilden ze hem wijs maken dat er kleppen krom waren. Dure reparatie.
Even voor hem gekeken, alles stond nog goed, was gewoon niet mogelijk. Garagehouder was niet blij met mij. Tja
Hij was gelukkig ANWB lid, auto af laten slepen naar NL, vervangend vervoer gekregen.
Later een mailtje van hem gehad, bleken 2 bobines defect te zijn. Garage uit de ANWB lijst.
- V480-S60
- Geartronic member
Blij dat je er tenminste redelijk nuchter onder bent nu. En idd Frankrijk is een mooi land.
(zie avatar). Maar veel garagisten willen je helaas nog steeds oplichten. Zelf ook ondervonden dat een dat probeerde. Nou mooi niet bij mij dus!
Maar ga je nog praten met je dealer. Nogmaals niet geschoten is altijd mis!

Maar ga je nog praten met je dealer. Nogmaals niet geschoten is altijd mis!
VOLVO FOR LIFE
-
- 4th Gear member
Het kan ook anders.... In Duitsland een lekke uitlaat gekregen op zondag, toen we een dorpje binnenreden op zoek naar hulp kwam de garageman al naar buiten lopen (vanwege het lawaai) heeft de uitlaat gelast met een nieuw stuk buis (was oude VW passat) en kosten? 0,00
Zo ook eens in Engeland, met de bosbouw-vereniging op excursie, iemand mee met een heel oude saab (weet effe het type niet 900?) maar goed, op een gegeven moment startte die ook niet meer. ANWB aldaar heeft de accu vervangen (kosten 100 pond!) maar rijden harder dan 50 wilde niet.
Ik een Engelse kennis die auto's transporteert gebeld, en die kwam met een auto van een collega (de zijne was net beladen) en voor de brandstofkosten naar Saab dealer in Southampton gebracht. Volgende morgen om 09.00 werden we gebeld, de vlotternaald en de dynamo waren vervangen, we konden de auto ophalen.... kosten 0,00 de dealer vond het prachtig eens een rechtsrijdende saab te zien, en vooral zo'n antieke.....
Maar Frankrijk....tja ander volk, ik ga er niet voor mijn lol heen. (de goeden daargelaten natuurlijk....)
Zo ook eens in Engeland, met de bosbouw-vereniging op excursie, iemand mee met een heel oude saab (weet effe het type niet 900?) maar goed, op een gegeven moment startte die ook niet meer. ANWB aldaar heeft de accu vervangen (kosten 100 pond!) maar rijden harder dan 50 wilde niet.
Ik een Engelse kennis die auto's transporteert gebeld, en die kwam met een auto van een collega (de zijne was net beladen) en voor de brandstofkosten naar Saab dealer in Southampton gebracht. Volgende morgen om 09.00 werden we gebeld, de vlotternaald en de dynamo waren vervangen, we konden de auto ophalen.... kosten 0,00 de dealer vond het prachtig eens een rechtsrijdende saab te zien, en vooral zo'n antieke.....
Maar Frankrijk....tja ander volk, ik ga er niet voor mijn lol heen. (de goeden daargelaten natuurlijk....)
1996 volkswagen golf variant 1.9 TD comfortline
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)
2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
1996 volkswagen jetta 1.6
1998 seat cordoba vario SXE 1.9 tdi
2003 seat alhambra 1.9 tdi luxe
2008 volvo V50 1.6 diesel edition1 (MY2006)
2013 Seat Althea XL Copa Buissnes 1.6TDI Eco
-
- 3rd Gear member
In Frankrijk hebben ze me ook ooit eens een paar hele dure sloffen proberen te slijten. Zo duur dat ik het niet heb gedaan. Er leek iets van een spijkertje in de band te zitten, maar achteraf bleek het een klein ijzeren puntje te zijn, en het profiel was nog vrijwel nieuw.
In Duitsland wel een goede ervaring, waar we met een (echt ..) lekke band zeer goed en betaalbaar zijn geholpen. In hoeverre deze kleine steekproef iets over de aard van de Fransen zegt, durf ik niet te zeggen - laten we ze vrijdag eerst maar eens een lesje voetbal geven
In Duitsland wel een goede ervaring, waar we met een (echt ..) lekke band zeer goed en betaalbaar zijn geholpen. In hoeverre deze kleine steekproef iets over de aard van de Fransen zegt, durf ik niet te zeggen - laten we ze vrijdag eerst maar eens een lesje voetbal geven

V70 - 140pk - 2003
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Inderdaad! En dat had de dealer meteen gedaan als garantie.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 1st Gear member
Uiteraard had de dealer dat dan gedaan. Maar zoals vermeld was de auto volledig nagekeken, had ik hem twee dagen, en leek het een eenmalig startprobleem te zijn dat door de Wegenwacht was opgelost.
Volvo V70 2003 2.4 140pk
-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ja, maar of de tarieven in de garages er nu voor de Hollanders op vakantie beter op worden..............

Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
-
- 5th Gear member
hehehBarnOwl schreef:Ja, maar of de tarieven in de garages er nu voor de Hollanders op vakantie beter op worden..............
scherpe observatie
ik zou in frankrijk altijd naar volvo dealer gaan en bij afzetten het via volvo nederland of volvo hoofdkantoor spelen als je echt bent afgezet
V70 '04 R | m66 | ceramic downpipe | do88 aluminium intercooler | stage 2 rica | premium sound en volvo oem subwoofer
-
- 3rd Gear member
Dat is een slimme opmerking. Maar heb je soms niet in de hand met een ANWB service denk ik. Gaan ze toch kijken naar een garage in de buurt.
Als de startmotor vast zit dan komt dat door de starterkrans. Die blijft dan hangen. Door een klap op de startmotor te geven schiet de starterkrans weer terug in zijn oorspronkelijke positie. Het hangen van de startkrans kan voorkomen en gebeurd eerst een enkele maal maar zal langzamer steeds vaker in storing treden. Denk aan opgehoopt vuile en stof of droog lopen van as en/of veer. Als de WW het met één tik oplost en de dag erna heb je meerdere problemen dan zal de startmotor al veel langer er last van moeten hebben.
Heb eens een auto gehad waar dit voorkwam. Starten en niets doen. Hoorde van klap op startmotor en lukte ook nog. Maar klap was eerst één keer per maand en later één keer per week met daarna bij elke startbeurt.
Vwb de banden, daar is genoeg over gezegd. Gewoon opgelicht. En ja, in Fankrijk moet je als buitenlander (hollander of niet) extra opletten. Heb eens een verhaal gelezen over een duikongeval. Ze lieten de duiker kreperen omdat ze dachten dat het een buitenlander was. Tot bleek dat het een fransman was, toen was alles ineens wel snel te plekke. Nee, frankrijk is niet mijn favorite land.
Als de startmotor vast zit dan komt dat door de starterkrans. Die blijft dan hangen. Door een klap op de startmotor te geven schiet de starterkrans weer terug in zijn oorspronkelijke positie. Het hangen van de startkrans kan voorkomen en gebeurd eerst een enkele maal maar zal langzamer steeds vaker in storing treden. Denk aan opgehoopt vuile en stof of droog lopen van as en/of veer. Als de WW het met één tik oplost en de dag erna heb je meerdere problemen dan zal de startmotor al veel langer er last van moeten hebben.
Heb eens een auto gehad waar dit voorkwam. Starten en niets doen. Hoorde van klap op startmotor en lukte ook nog. Maar klap was eerst één keer per maand en later één keer per week met daarna bij elke startbeurt.
Vwb de banden, daar is genoeg over gezegd. Gewoon opgelicht. En ja, in Fankrijk moet je als buitenlander (hollander of niet) extra opletten. Heb eens een verhaal gelezen over een duikongeval. Ze lieten de duiker kreperen omdat ze dachten dat het een buitenlander was. Tot bleek dat het een fransman was, toen was alles ineens wel snel te plekke. Nee, frankrijk is niet mijn favorite land.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm