Ik heb een Amazon uit 1963 en rijdt er nu een week in. Helemaal super!
Korte vraag mbt de verlichting. De lichtknop op het dashboard die ik uit kan trekken heeft 2 standen: 1 voor stadslicht (kleine verlichting onder naast de knipperlichten) en 1 Groot licht (ronde koplampen). Iets ertussen in heb ik niet. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt. Ik zou verwachten dat de grote ronde koplampen ook minder fel kunnen schijnen. Misschien iets over het hoofd gezien of iets kapot.....?
Tweede vraag gaat over hoofdsteunen. Die ontbreken en wil ik er graag op (laten) zetten. Heb ze al gevonden op internet maar vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft en mij nog wat tips kan geven. Kan dat bijvoorbeeld op elke amazon stoel?
Alvast dank voor de reacties!
Verlichting & hoofdsteunen Volvo Amazon
- admiral
- 5th Gear member
De knop op het dashboard is voor stadslicht en voor dimlicht, als het zo is dat je groot licht gaat branden kan het zijn dat de voetschakelaar (dit is je grootlicht schakelaar) ingedrukt is. De schakelaar zit links op de bodem.
Wat betreft de hoofdsteunen, de meeste amazon's zijn al voorbereid voor hoofdsteunen echter dit zie je pas als je de bekleding van de leuning haalt. Als je hoofdsteunen koopt, koop dan wel complete met de geleiders (buisjes).
Zelf heb ik volvo 140 serie (de smalle) hoofdsteunen zijn een stuk goedkoper en er zijn er ook meer van. Nadeel ik moet de geleider buisjes vastlassen op het frame van de stoel.
Ik heb zelf een combi en op de achterbank komen ook 3 instelbare hoofdsteunen, heb echter nog geen idee of dit kan maar de bekleding moet er toch een keer af om te vernieuwen. De hoofdsteunen zijn trouwens van een VW Golf type 2 en met een beetje mazzel kunnen deze ook op de voorstoelen.
Wat betreft de hoofdsteunen, de meeste amazon's zijn al voorbereid voor hoofdsteunen echter dit zie je pas als je de bekleding van de leuning haalt. Als je hoofdsteunen koopt, koop dan wel complete met de geleiders (buisjes).
Zelf heb ik volvo 140 serie (de smalle) hoofdsteunen zijn een stuk goedkoper en er zijn er ook meer van. Nadeel ik moet de geleider buisjes vastlassen op het frame van de stoel.
Ik heb zelf een combi en op de achterbank komen ook 3 instelbare hoofdsteunen, heb echter nog geen idee of dit kan maar de bekleding moet er toch een keer af om te vernieuwen. De hoofdsteunen zijn trouwens van een VW Golf type 2 en met een beetje mazzel kunnen deze ook op de voorstoelen.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
met de lichtschakelaar kan je door deze te draaien ook de dashboardverlichting dimmen
- admiral
- 5th Gear member
Volgens mij gaat het over de koplampverlichting, maar van het dimmen v/h dasboard verlichting wist ik niet trouwens.ps-amazon schreef:met de lichtschakelaar kan je door deze te draaien ook de dashboardverlichting dimmen
- Erik_M
- 2nd Gear member
MartijnJ,
gefeliciteerd met de aanschaf van je Amazon.
In een van de bovengenoemde postings wordt aangegeven dat een Amazon stoel een voorbereiding heeft voor de montage van hoofdsteunen.
In 1963, het bouwjaar van jouw auto, was dat nog niet zo. Voorbereiding voor hoofdsteunen kwam pas bij de introductie van de nieuwe stoelen in plm. 1965. Het kan overigens zo zijn dat in jouw Amazon deze 'moderne' stoelen door een van den vorige eigenaren geplaatst zijn, dat weet ik natuurlijk niet.
Op die 'moderne' stoelen passen qua breedte de hoofdsteunen uit de 140 serie t/m 1971.
Succes en gRoet,
eRik
In een van de bovengenoemde postings wordt aangegeven dat een Amazon stoel een voorbereiding heeft voor de montage van hoofdsteunen.
In 1963, het bouwjaar van jouw auto, was dat nog niet zo. Voorbereiding voor hoofdsteunen kwam pas bij de introductie van de nieuwe stoelen in plm. 1965. Het kan overigens zo zijn dat in jouw Amazon deze 'moderne' stoelen door een van den vorige eigenaren geplaatst zijn, dat weet ik natuurlijk niet.
Op die 'moderne' stoelen passen qua breedte de hoofdsteunen uit de 140 serie t/m 1971.
Succes en gRoet,
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- admiral
- 5th Gear member
Daarom gaf ik ook het advies haal de bekleding van de leuning en je weet genoeg.Erik_M schreef:MartijnJ,
Succes en gRoet,
eRik
- Erik_M
- 2nd Gear member
Bekleding demonteren hoeft helemaal niet, je kan het ook zien zonder de bekleding eraf te halen. Bijgaand, ter verduidelijking, 2 foto's van Amazon stoelen. Het type stoel (zoals ook in jouw waanzinnig mooie Combi, admiral) dat je ziet op de 1e foto is gemonteerd vanaf plm. eind 1965. In het frame van deze stoel zijn in de bovenrand 2 'ogen' gelast en net boven het midden een dwarsverbinding in het frame. De 'staanders' van de hoofdsteunen worden in een soort buis geschoven die door de eerder genoemde 'ogen' heen op de dwarsverbinding geklikt zijn. Als je exact wilt zien kan ik de betreffende bladzijde uit het onderdelenboek scannen en hier plaatsen. Op de 2e foto zie je een stoel die vanaf plm. 1960 in de Amazons zit. In deze stoel is dus geen af fabriek aangebrachte mogelijkheid om een hoofdsteun te monteren.admiral schreef:Daarom gaf ik ook het advies haal de bekleding van de leuning en je weet genoeg.Erik_M schreef:MartijnJ,
Succes en gRoet,
eRik
Succes en gRoeten,
eRik
Foto 1 :

Foto 2:

- admiral
- 5th Gear member
Hoi Erik,
Ik heb me nog niet bezig gehouden met hoofdsteunen op de voorstoelen en wel om twee redenen. 1 stoelen staan nog los uit de auto en 2 ik ben niet echt bekend met een volvo stoel dus bekleding eraf was het eerste waar ik aan dacht, maar dat hoeft dus niet.
Ik heb zelf niet die brede hoofdsteunen gekocht maar de smallere van een 140 serie, vindt toch ff mooier staan, heeft als nadeel dat de invoer buisjes die in de leuning zitten verlast moeten worden
Verder ben ik benieuwd wie je bent want ik ken maar 1 Erik M en dat is mijn neef, tenzij als je Minnebo van je achtenaam heet.
Gr Rene M
Ik heb me nog niet bezig gehouden met hoofdsteunen op de voorstoelen en wel om twee redenen. 1 stoelen staan nog los uit de auto en 2 ik ben niet echt bekend met een volvo stoel dus bekleding eraf was het eerste waar ik aan dacht, maar dat hoeft dus niet.
Ik heb zelf niet die brede hoofdsteunen gekocht maar de smallere van een 140 serie, vindt toch ff mooier staan, heeft als nadeel dat de invoer buisjes die in de leuning zitten verlast moeten worden
Verder ben ik benieuwd wie je bent want ik ken maar 1 Erik M en dat is mijn neef, tenzij als je Minnebo van je achtenaam heet.
Gr Rene M
- admiral
- 5th Gear member
Zijn dus niet voorbereid maar indien je de bekleding van de leuning haalt kun je met wat laswerk toch wel hoofdsteunen op krijgen hoor.MartijnJ schreef:Thanks! Ik heb dus dezelfde stoelen als op de tweede foto.
Helaas dus geen mogelijkheid voor hoofdsteunen begrijp ik....
- Erik_M
- 2nd Gear member
Mooie plaatjes ! maar de foto's tonen stoeltype op foto 1, als je de smallere hoofdsteun wilt plaatsen. Het type hoofdsteun dat gebruikt is in de 140/160 serie vanaf 1972. Als je op de stoel van foto 2 hoofdsteunen wil maken en je wilt informatie daarover wil hebben, dan zou je contact kunnen opnemen met bijv. Huke Basart. Van hem weer ik dat hij dit soort hoofdsteunen in zijn 544 gemaakt heeft.
http://www.hukebasart.nl/huke/?Welkom
gRoet,
eRik
http://www.hukebasart.nl/huke/?Welkom
gRoet,
eRik